Mindre XP till storspelare i FF XIV
Det här är det dummaste jag läst i hela mitt liv! Åtta timmar per vecka är inte ens mycket speltid för någon som spelar mycket.
Kommer spelet ha månadsavgift så tror jag inte många kommer vilja betala runt 130-150kr för 8 timmar i veckan.
Flopp incoming!
Game long and prosper
Jag är mest förvånad att det kommer från det här spelet, när deras spel är kanske det mest grindiga spel jag någonsin rört.
Men, skulle då tycka att det borde finnas annat att göra i spelet om man har tid över, känns ju annars som man blir lurad på pengarna, då man betalar för att kunna spela i en månad i taget, inte 1 timma per dag.
Förutom det gillar jag det, gör skit som botting och dylikt onödigt, så kanske man kan koncentrera sig på att ha faktiskt kul när man spelar istället.
Fast vad som inte nämns här är att FF XIV bygger på skill levels i varje yrke och dom har även dom samma system per klass dvs när man har spelat så man inte för xp från Archer kan man byta till botanist och få full xp i det yrket. Innan man klagar borde man ta reda på all fakta.
Fast vad som inte nämns här är att FF XIV bygger på skill levels i varje yrke och dom har även dom samma system per klass dvs när man har spelat så man inte för xp från Archer kan man byta till botanist och få full xp i det yrket. Innan man klagar borde man ta reda på all fakta.
Det spelar ingen roll. Det är inte upp till dom att bestämma hur mycket eller lite tid jag ägnar per vecka. Om jag vill spela archer 40 timmar i sträck så har dom inte med det att göra. Och ska dom prompt lägga sig i ändå så får dom inte en spänn av mig. Enkelt.
"Idén bakom FFIX är att göra det lättare för de spelare med lite tid spela effektivt och spelets har balanserats mot det..."
Jo där ser man, de s.k. "casual gamers" tar sakta men säkert tar över.
- Vill du eller kan du bara spela en timme om dagen? Stackars liten, vi begränsar alla andras spelupplevelse så att alla spelare levlar upp i samma takt.
- Är spelets svåraste delar för svåra? Ingen fara! Fram med "nerf bat", vi vill ju inte att du ska anstränga dig, alla ska klara allt. Med nästa patch införs "god mode".
- Du ser andra med bättre gear men du har varken ork eller viljan att anstränga dig för att skaffa dessa själv? Inga problem! Vi arbetar hårt för att implementera "daily free epics", de bästa prylarna leveraras direkt till din mailbox och genom en liten micro transaction kan dessa uppgraderas för endast ett par euro.
- Soon you won't have to login, for a small fee we will play the game for you!
För mig personligen spelar det ingen roll, eftersom jag inte spelar så mycket. Men jag håller med folk som blir upprörda, har man betalat 120 kronor eller dylikt i månaden så måste man få spela när man själv vill.
Varför skulle det spela någon roll för mig om andra levlar sina karakäter fortare än mig? Det finns alltid folk i samma sits som en själv att spela med. Varför ska dom bestraffa "hardcore"-spelare för att locka fler casual-spelare? Blizzard behövde inte göra så...
"Efter 15 timmars spelande på en vecka blir det således tämligen meningslöst att spela om du enbart är ute efter XP"
Med tanke på de ilska reaktionerna verkar det som om många som inte skulle spela alls om de inte fick XP. Finns det inga andra anledningar att spela? T.ex. att det är... roligt? Och jag antar att man kan spela som vanligt och skaffa items, cash, etc? Finns ju hur många online spel som helst som inte ger någon direkt bonus bara för att man lägger ner tid, folk spelar ju de spelen ändå..
Jag har lite svårt att förstå argumentet. Det enda det systemet uppnår är att fördröja tiden det tar innan de hängivna spelarna kommer att nå högsta nivån (och möjligtvis skrämma bort flera hardcore spelare).
Till en början kommer skillnaderna mellan casual- och hardcore spelare att vara mindre, men det gapet kommer att öka ju längre tiden går.
Jag förstår inte heller vad problemet är med att vissa levlar fortare än andra.
Förstår folk som ilsknar till över det här, men samtidigt så symboliserar det allt som jag tycker är fel med onlinespel eller snarare hur onlinespelen blivit till skillnad mot hur jag ville att de skulle bli när de kom. Jag hoppades ju att det skulle bli som just ett massivt rollspel där folk gick in och spelade en karaktär. Istället har det i mångt och mycket blivit en ren tävling. Säger inte att det är fel, men jag skulle personligen gärna se fler mmos som vågade fokusera på annat än jakten på XP och items.
Sen så kan det ju verka drastiskt att göra på det här viset, men det är ju fortfarande beta så det kan ju ändras och vem vet, kanske gör det spelet roligare i slutändan eftersom du får fokusera på annat? Det är ju inte som att du inte får spela vidare efter 15 timmar, bara att du inte får en massa XP Genom att slakta varelser om och om igen.
Jo där ser man, de s.k. "casual gamers" tar sakta men säkert tar över.
Duh. "Casual gamers" är betydligt fler i antal och står därför för den absoluta majoriteten utav spelförsäljning nuförtiden. Det är inte underligt att företag försöker göra spel som dessa personer gillar. Synd för oss som vill ha lite mer krävande spel, kanske, men inte mycket vi kan göra åt det.
On topic: Jag vet inte hur jag känner kring detta... Möjligheten finns visserligen att de kommer att ändra detta då de lär få mycket kritik från deras fans. Vi får väl se, antar jag.
Dom kan ta sig i dalen. Om jag inte får förvalta min tid som jag själv vill så är det inte en service jag är villig att betala för.
Det är nog jappsare som skall räddas med detta system, dem verkar ju ha svårt att veta när de fått nog..
"If the road ahead is long, don't turn back"
Till en början kommer skillnaderna mellan casual- och hardcore spelare att vara mindre, men det gapet kommer att öka ju längre tiden går.
antagligen precis så här det kommer bli.
finns säkert många som inte spelar 8 timmar i veckan utan är nån slags periodare. dom kommer ha skoj...
men det är väl ok. tycker man det är givande att gräva sin egen grav så är inte jag den som säger emot.
dom får iaf inte en spänn av mig
Förstår inte riktigt hur de skulle implementara detta. Skulle tiden börja räknas direkt när man loggar på med sin gubbe ? Man vill ju inte att tiden som man använder till förflyttning skall räknas. De har ju tid som begränsning inte en viss mängd exp.
Eller börjar tiden räknas när man får sin första exp ?
Undrar verkligen hur de fixar detta.