Peter Molyneux hyllar Minecraft
"Minecraft är genialiskt, det bästa jag spelat på tio år" säger skaparen av Populous, Black & White och Fable.
Ack ja, men tiden går långsamt när man väntar på nytt innehåll att leka med :/
Har inget emot att sätta in lite moddar men då borde det finnas något sätt att slippa behöva göra om hela installationsprocessen bara för att det kommer en liten uppdatering. En del moddar är rätt stora och det har gjort det "jobbigt" att behöva kolla efter uppdateringar hela tiden och sedan sätta in dem igen.
Nu har jag blivit lite bortskämd och kan nästan inte spela Minecraft UTAN moddarna. En av moddarna är ett Hi-res texture pack XD. Just nu testar jag Bordercraft (Borderlands hi-res texturer) och tycker det är rätt okej faktiskt.
Men vafan, nu får fasiken alla ta och ge sig! Minecraft är ju vafan bara en ripoff av Infiniminer skriven i helvetesspråket java med en artdesign, inte vald pga estetik, utan snarare javas helt sinnessjuka långsamhet, samt troligtvis Notch egna bristande kunskaper inom 3D modelering och texturering. Vilken kodapa som helst skulle kunna skriva Minecraft.
Nej, aldrig att jag skulle betala för ett spel, eller något annat för den delen, som är skrivet i java. C/C++ for life!
*Enters defence stance*
Men vafan, nu får fasiken alla ta och ge sig! Minecraft är ju vafan bara en ripoff av Infiniminer skriven i helvetesspråket java med en artdesign, inte vald pga estetik, utan snarare javas helt sinnessjuka långsamhet, samt troligtvis Notch egna bristande kunskaper inom 3D modelering och texturering. Vilken kodapa som helst skulle kunna skriva Minecraft.
Nej, aldrig att jag skulle betala för ett spel, eller något annat för den delen, som är skrivet i java. C/C++ for life!
*Enters defence stance*
Bitter något? Typisk svensk advensjuka. Notch blev -inspirerad- av infiniminer, efter det stannar likheten öht.
Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.
Minecraft är bättre än sex...
Nu går du överstyr.
Men vafan, nu får fasiken alla ta och ge sig! Minecraft är ju vafan bara en ripoff av Infiniminer skriven i helvetesspråket java med en artdesign, inte vald pga estetik, utan snarare javas helt sinnessjuka långsamhet, samt troligtvis Notch egna bristande kunskaper inom 3D modelering och texturering. Vilken kodapa som helst skulle kunna skriva Minecraft.
Nej, aldrig att jag skulle betala för ett spel, eller något annat för den delen, som är skrivet i java. C/C++ for life!
*Enters defence stance*
Fördelen med Java är något som spelutvecklare vart riktigt slappa med är att den stödjer alla OS.. du kan spela minecraft på vilket (relativt modernt) OS som man känner för Linux,Mac,Windows alla klarar av Minecraft vilket jag anser är ett rejält steg i rätt riktning av Mojang att ta.. att du inte vill köpa ett java spel är upp till dig men du missar även spelupplevelsen som jag tycker var värd 120kr istället för de normala 500 kronorna och det är utan att provat MP än.sen har det med generellt spelintresse att göra med antar jag. personligen är jag allätare inom spel.
Men vafan, nu får fasiken alla ta och ge sig! Minecraft är ju vafan bara en ripoff av Infiniminer skriven i helvetesspråket java med en artdesign, inte vald pga estetik, utan snarare javas helt sinnessjuka långsamhet, samt troligtvis Notch egna bristande kunskaper inom 3D modelering och texturering. Vilken kodapa som helst skulle kunna skriva Minecraft.
Nej, aldrig att jag skulle betala för ett spel, eller något annat för den delen, som är skrivet i java. C/C++ for life!
*Enters defence stance*
Då ska du få lite motargument, men din defence stance behöver du ej.
Spelvärlden är praktiskt taget ett tomt skal 128 block i höjd och oändlig vidd och längd. Varje block som man placerar eller tar bort är en del av spelvärlden. Varje block laddas ner från servern till klienten. Varje block genereras automatiskt när klienten vill "se" mer yta (när en spelare börjar närma sig ett område som inte har genererats fram än). Så när du sitter och spelar World of Warcraft (som tar nu... kanske 20-30GB utrymme?) och jämför det med Minecraft så är det för att i WoW så är det en färdiggenererad värld. I Minecraft är 100% av världen dynamiskt framtagen. Detta innebär att spelet får en enormt liten footprint och du kan spela det i browsern.
"3D-modellering och texturering"
Jag kan hålla med om att spelarna och fiender är fula. Vissa kanske tycker att det är en skön "retro"-grej men jag hade inte tackat nej till vackrare modeller. Om du menar varför världen är så kantig så får du läsa mitt förra stycke igen och gärna förklara hur du ska få det att fungera med exempelvis ID Tech 5 eller UR3-motorn. Eftersom världen är så kantig så skulle det vara aningen konstigt om enmiljonerpolygonsmodeller springer runt i världen. Dessutom så kräver du på TOK för mycket för av _en_ utvecklare. Jag brukar skilja mellan utvecklare och grafiker rent generellt, men du vill att man ska kunna allt.
"java"
Säg att du kan Java men inte C/C++ och har en skitcool spelidé. Kommer du sitta och lära dig C/C++, eller kommer du göra spelet i det språket du kan? Det tog 1,5år att göra spelet till vad det är idag. Lägg på tiden för att man ska lära sig ett nytt språk. Har du den orken?
Java har fördelen att man inte behöver göra mycket för att få det att fungera på andra plattformar. Linux- och Macspelarna är stormglada över att kunna spela spelet på samma sätt som i Windows.
"Vilken kodapa som helst skulle kunna skriva Minecraft."
Har ditt uttalande någon som helst verklighetsförankring?
Spelet i Beta stadie nu. Det börjades säljas för länge sedan redan i Alpha-stadiet. Om du inte ens tycker om idén så är du inte en potentiell kund och ger inte Minecraft-communityt någonting med din Java/grafik-rant.
Spelet kommer till iPhone snart, då får du troligtvis spelet skrivet i Objective-C, räcker det? Det är till och med två st "c" i det språket.
Antagande:
Själva Minecraft spelar mest på kreativitet, medans den grafikska delen spelar mycket på fantasi. Saknar man det ena eller andra så blir nog spelet väldigt bristfälligt. Saknar man både kreativitet och fantasi så är det inte så märkligt att man inte gillar Minecraft.
Har jag fel?
Haters gonna hate
Hur som helst, själv diggar jag Minecraft som fasen och är impad på vargen i kommande uppdatering.
Haha.. Fy fan va grymt! Jag muttrade lite när jag läste nåt om att det skulle komma hundar (bla bla, varför hundar i alla spel), men nu fick jag på nosen! De såg ju skithäftiga ut. Och animationen efter de varit i vatten var ju bara hur skön som helst, haha. Skitsmart med AI som kan skydda en lite. Hade varit trevligt om de varnar med ett skall, ifall det kommer en creeper smygande.
Men vafan, nu får fasiken alla ta och ge sig! Minecraft är ju vafan bara en ripoff av Infiniminer skriven i helvetesspråket java med en artdesign, inte vald pga estetik, utan snarare javas helt sinnessjuka långsamhet, samt troligtvis Notch egna bristande kunskaper inom 3D modelering och texturering. Vilken kodapa som helst skulle kunna skriva Minecraft.
Nej, aldrig att jag skulle betala för ett spel, eller något annat för den delen, som är skrivet i java. C/C++ for life!
*Enters defence stance*
Då ska du få lite motargument, men din defence stance behöver du ej.
Spelvärlden är praktiskt taget ett tomt skal 128 block i höjd och oändlig vidd och längd. Varje block som man placerar eller tar bort är en del av spelvärlden. Varje block laddas ner från servern till klienten. Varje block genereras automatiskt när klienten vill "se" mer yta (när en spelare börjar närma sig ett område som inte har genererats fram än). Så när du sitter och spelar World of Warcraft (som tar nu... kanske 20-30GB utrymme?) och jämför det med Minecraft så är det för att i WoW så är det en färdiggenererad värld. I Minecraft är 100% av världen dynamiskt framtagen. Detta innebär att spelet får en enormt liten footprint och du kan spela det i browsern.
"3D-modellering och texturering"
Jag kan hålla med om att spelarna och fiender är fula. Vissa kanske tycker att det är en skön "retro"-grej men jag hade inte tackat nej till vackrare modeller. Om du menar varför världen är så kantig så får du läsa mitt förra stycke igen och gärna förklara hur du ska få det att fungera med exempelvis ID Tech 5 eller UR3-motorn. Eftersom världen är så kantig så skulle det vara aningen konstigt om enmiljonerpolygonsmodeller springer runt i världen. Dessutom så kräver du på TOK för mycket för av _en_ utvecklare. Jag brukar skilja mellan utvecklare och grafiker rent generellt, men du vill att man ska kunna allt.
"java"
Säg att du kan Java men inte C/C++ och har en skitcool spelidé. Kommer du sitta och lära dig C/C++, eller kommer du göra spelet i det språket du kan? Det tog 1,5år att göra spelet till vad det är idag. Lägg på tiden för att man ska lära sig ett nytt språk. Har du den orken?
Java har fördelen att man inte behöver göra mycket för att få det att fungera på andra plattformar. Linux- och Macspelarna är stormglada över att kunna spela spelet på samma sätt som i Windows.
"Vilken kodapa som helst skulle kunna skriva Minecraft."
Har ditt uttalande någon som helst verklighetsförankring?
Spelet i Beta stadie nu. Det börjades säljas för länge sedan redan i Alpha-stadiet. Om du inte ens tycker om idén så är du inte en potentiell kund och ger inte Minecraft-communityt någonting med din Java/grafik-rant.
Spelet kommer till iPhone snart, då får du troligtvis spelet skrivet i Objective-C, räcker det? Det är till och med två st "c" i det språket.
Kudos. +1 min herre!
Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.
Men vafan, nu får fasiken alla ta och ge sig! Minecraft är ju vafan bara en ripoff av Infiniminer skriven i helvetesspråket java med en artdesign, inte vald pga estetik, utan snarare javas helt sinnessjuka långsamhet, samt troligtvis Notch egna bristande kunskaper inom 3D modelering och texturering. Vilken kodapa som helst skulle kunna skriva Minecraft.
Nej, aldrig att jag skulle betala för ett spel, eller något annat för den delen, som är skrivet i java. C/C++ for life!
*Enters defence stance*
Då ska du få lite motargument, men din defence stance behöver du ej.
Spelvärlden är praktiskt taget ett tomt skal 128 block i höjd och oändlig vidd och längd. Varje block som man placerar eller tar bort är en del av spelvärlden. Varje block laddas ner från servern till klienten. Varje block genereras automatiskt när klienten vill "se" mer yta (när en spelare börjar närma sig ett område som inte har genererats fram än). Så när du sitter och spelar World of Warcraft (som tar nu... kanske 20-30GB utrymme?) och jämför det med Minecraft så är det för att i WoW så är det en färdiggenererad värld. I Minecraft är 100% av världen dynamiskt framtagen. Detta innebär att spelet får en enormt liten footprint och du kan spela det i browsern.
"3D-modellering och texturering"
Jag kan hålla med om att spelarna och fiender är fula. Vissa kanske tycker att det är en skön "retro"-grej men jag hade inte tackat nej till vackrare modeller. Om du menar varför världen är så kantig så får du läsa mitt förra stycke igen och gärna förklara hur du ska få det att fungera med exempelvis ID Tech 5 eller UR3-motorn. Eftersom världen är så kantig så skulle det vara aningen konstigt om enmiljonerpolygonsmodeller springer runt i världen. Dessutom så kräver du på TOK för mycket för av _en_ utvecklare. Jag brukar skilja mellan utvecklare och grafiker rent generellt, men du vill att man ska kunna allt.
"java"
Säg att du kan Java men inte C/C++ och har en skitcool spelidé. Kommer du sitta och lära dig C/C++, eller kommer du göra spelet i det språket du kan? Det tog 1,5år att göra spelet till vad det är idag. Lägg på tiden för att man ska lära sig ett nytt språk. Har du den orken?
Java har fördelen att man inte behöver göra mycket för att få det att fungera på andra plattformar. Linux- och Macspelarna är stormglada över att kunna spela spelet på samma sätt som i Windows.
"Vilken kodapa som helst skulle kunna skriva Minecraft."
Har ditt uttalande någon som helst verklighetsförankring?
Spelet i Beta stadie nu. Det börjades säljas för länge sedan redan i Alpha-stadiet. Om du inte ens tycker om idén så är du inte en potentiell kund och ger inte Minecraft-communityt någonting med din Java/grafik-rant.
Spelet kommer till iPhone snart, då får du troligtvis spelet skrivet i Objective-C, räcker det? Det är till och med två st "c" i det språket.
Mycket riktigt.
Jag själv har pillat lite med en hobbyklon av Minecraft i Panda3D och prestandaproblemen är uppenbara redan när man renderar runt 100 boxar(som i klossarna i minecraft) samtidigt.
Hursomhelst är det lite löjlig attityd mot Java.... Visst kan det vara lite segt i jämförelse till mer lågnivåspråk men Minecraft rullar fint på min 4 år gamla dator så det känns inte som ett problem med det spelet, och därför en dum anledning att dissa det.