Ubisoft bekräftar onlinepass till stortitlar
Folk som köper begagnat kommer säkert ändå få det billigare även efter att de köpt till onlinedelen.
Inte om dom köper till dom priser GAME och GameStop tar, jag har faktiskt aldrig förstått det där med folk som köper begagnade spel till bara 50kr under nypris...
Folk idag är bara så griniga och måste få ALLT gratis, utan ansträngning, annars jävlar gnäller vi!
Jag är bara nyfiken vad man får gratis nuförtiden? Spel släpps innan de är klara sen hetsas DLC ut på marknaden, givetvis för extra 9-15$. Kostar för att spela online på t.ex. X-box och PS3, ISP kostar pengar. Jag skulle snarare vilja säga att ALLT kostar pengar och där man kan spara någon hundring för att köpa begagnat så hittar utgivarna på nya utgifter, undrar var gränsen går.
Till avslut skulle jag vilja säga att man KÄRNAR grädde till smör och säljer man sedan smöret så TJÄNAR man pengar
Ap ap ap, kostar ingenting att spela online på PS3, så dra inte ner dom i skiten med Xbox. Och DLC är just det, extra material du inte behöver för att spela spelet i förstahand. Det är extra stories eller möjligen ett skin så du ser fräckare ut, känner du ett behov av att äga dessa ser jag problemet, men du bör inte ha ett behov.
Allt kostar pengar, för om det vore gratis skulle världen inte gå runt. Ta spotify som ett exempel, folk (aftonbladet fras) RASADE för att dom skulle göra free begränsad till X antal minuter/spelade låtar i månaden. "ahh jävla utsugare, vem fan skall betala för något som man haft gratis så länge, boo bojkotta spotify" Hur gick den bojkotten tror ni? Men hur dyrt är Spotify då? 49kr.. i månaden.. wow till och med 13årige Greta med 200kr / månadspeng kan ha råd med det.
Dagens ungdom är bortskämda med att "låna" allt gratis på nätet, sedan tror det att världen skall funka och gå runt på att man lånar allting. Dags att vakna, växa upp och ta lite ansvar. Annars sitter vi snart och spelar ingenting, och då måste vi ut och leka med kottar och pinnar igen.. och vem vill det?
Folk idag är bara så griniga och måste få ALLT gratis, utan ansträngning, annars jävlar gnäller vi!
Jag är bara nyfiken vad man får gratis nuförtiden? Spel släpps innan de är klara sen hetsas DLC ut på marknaden, givetvis för extra 9-15$. Kostar för att spela online på t.ex. X-box och PS3, ISP kostar pengar. Jag skulle snarare vilja säga att ALLT kostar pengar och där man kan spara någon hundring för att köpa begagnat så hittar utgivarna på nya utgifter, undrar var gränsen går.
Till avslut skulle jag vilja säga att man KÄRNAR grädde till smör och säljer man sedan smöret så TJÄNAR man pengar
Ap ap ap, kostar ingenting att spela online på PS3, så dra inte ner dom i skiten med Xbox. Och DLC är just det, extra material du inte behöver för att spela spelet i förstahand. Det är extra stories eller möjligen ett skin så du ser fräckare ut, känner du ett behov av att äga dessa ser jag problemet, men du bör inte ha ett behov.
Allt kostar pengar, för om det vore gratis skulle världen inte gå runt. Ta spotify som ett exempel, folk (aftonbladet fras) RASADE för att dom skulle göra free begränsad till X antal minuter/spelade låtar i månaden. "ahh jävla utsugare, vem fan skall betala för något som man haft gratis så länge, boo bojkotta spotify" Hur gick den bojkotten tror ni? Men hur dyrt är Spotify då? 49kr.. i månaden.. wow till och med 13årige Greta med 200kr / månadspeng kan ha råd med det.
Dagens ungdom är bortskämda med att "låna" allt gratis på nätet, sedan tror det att världen skall funka och gå runt på att man lånar allting. Dags att vakna, växa upp och ta lite ansvar. Annars sitter vi snart och spelar ingenting, och då måste vi ut och leka med kottar och pinnar igen.. och vem vill det?
Men allt som oftast släpps spelen ofärdiga med massa DLC vid release som innehåller massa extra som BORDE VARIT MED vid release..
Det här systemet var ändå det bästa jag har hört. I nuläget är det ändå så att ens inloggning till ett spel är bundet till flera olika spel eller liknande, det blir betydligt smidigare att handla i andrahand samt att dem får lite pengar. Men det kommer däremot även gå att ladda ner en torrent med spelet och köpa en nyckel för 1/4 - 1/5 av priset? Låter lagom dumt.
Kan du redan idag, skillnaden är med ett online-pass måste du betala en viss summa för att få spela din piratkopia, eller ditt begagnade ex, online. Förhoppningsvis medför detta att småpojkar slutar byta in nya spel för korvören och köpa begagnade spel för över nypris, att de får lite vett och inte betalar 599 för ett begagnat spel på Game som kostar 399 nytt på nätet...
Så om ett spel kostar 500 spänn i afärn så kan man piratebaya ner der och köpa ett onlinepass för 90kr och så har man hela spelet?
Till skillnad från idag då du drar hem hela spelet från Piratebay utan onlinepass outvecklarna får inte ett öre?
Nog är väl drygt en hundring bättre än 0? och till och med småpojkar med veckopeng kan nog ha råd med både ett onlinepass eller två och annat
Det här systemet var ändå det bästa jag har hört. I nuläget är det ändå så att ens inloggning till ett spel är bundet till flera olika spel eller liknande, det blir betydligt smidigare att handla i andrahand samt att dem får lite pengar. Men det kommer däremot även gå att ladda ner en torrent med spelet och köpa en nyckel för 1/4 - 1/5 av priset? Låter lagom dumt.
Kan du redan idag, skillnaden är med ett online-pass måste du betala en viss summa för att få spela din piratkopia, eller ditt begagnade ex, online. Förhoppningsvis medför detta att småpojkar slutar byta in nya spel för korvören och köpa begagnade spel för över nypris, att de får lite vett och inte betalar 599 för ett begagnat spel på Game som kostar 399 nytt på nätet...
Så om ett spel kostar 500 spänn i afärn så kan man piratebaya ner der och köpa ett onlinepass för 90kr och så har man hela spelet?
Till skillnad från idag då du drar hem hela spelet från Piratebay utan onlinepass outvecklarna får inte ett öre?
Nog är väl drygt en hundring bättre än 0? och till och med småpojkar med veckopeng kan nog ha råd med både ett onlinepass eller två och annat
Men om man drar hem ett spel från piratebay i dagsläget så skulle väl detta spelet endast gå att lira i offline läge? eller har nåt geni kommit på hur man kan cracka online lägen nu också eller?
Med det nya så kan du ju köpa online läget för 10dollar och få resten gratis som jag förstår det då eller?
Det här systemet var ändå det bästa jag har hört. I nuläget är det ändå så att ens inloggning till ett spel är bundet till flera olika spel eller liknande, det blir betydligt smidigare att handla i andrahand samt att dem får lite pengar. Men det kommer däremot även gå att ladda ner en torrent med spelet och köpa en nyckel för 1/4 - 1/5 av priset? Låter lagom dumt.
Kan du redan idag, skillnaden är med ett online-pass måste du betala en viss summa för att få spela din piratkopia, eller ditt begagnade ex, online. Förhoppningsvis medför detta att småpojkar slutar byta in nya spel för korvören och köpa begagnade spel för över nypris, att de får lite vett och inte betalar 599 för ett begagnat spel på Game som kostar 399 nytt på nätet...
Så om ett spel kostar 500 spänn i afärn så kan man piratebaya ner der och köpa ett onlinepass för 90kr och så har man hela spelet?
Till skillnad från idag då du drar hem hela spelet från Piratebay utan onlinepass outvecklarna får inte ett öre?
Nog är väl drygt en hundring bättre än 0? och till och med småpojkar med veckopeng kan nog ha råd med både ett onlinepass eller två och annat
Men om man drar hem ett spel från piratebay i dagsläget så skulle väl detta spelet endast gå att lira i offline läge? eller har nåt geni kommit på hur man kan cracka online lägen nu också eller?
Med det nya så kan du ju köpa online läget för 10dollar och få resten gratis som jag förstår det då eller?
Fattar dock inte varför folk väljer att köpa begagnat då de flesta nya spel går att hitta billigare på nätet än vad Gamestop osv tar för ett begagnat..
Butiker är inte de enda som tillhandahåller begagnade spel. En stor del av begagnathandeln sker mellan privatpersoner och där kan priserna skilja sig betydligt från butikernas.
begagnadmarknaden är en stor förlust för spelföretagen
Nej, det är det inte. De kan inte förlora något de inte har. Möjligtvis kan man säga att de går miste om försäljningar, men det är inte frågan om någon förlust.
folk köper deras spel men de får inte ett öre för det. Klart de ska få lite pengar på nåt sätt för det med.
De har redan fått betalt för det. Varför ska de få betalt igen?
Det är en produkt de sålt och bör ta ansvar för.
När orginalköparen sålt sin vara vidare, så försvinner han/hon ur bilden och belastar inga servrar.
Nej, men den genomsnittlige köparen spelar inte ett spel i mer än X antal timmar, när man säljer det vidare så fördubblas det timantalet (i genomsnitt).
Den genomsnittliga speltiden per person är irrelevant. Om det ingår obegränsad speltid i priset när spelet säljs första gången spelar det ingen roll hur många gånger det exemplaret säljs vidare. Förutsättningarna förändras inte.
Skulle du bli förbannad på biltillverkaren om du köpte en begagnad bil, och upptäcker att du måste byta någon viktig del i bilen?
Kanske, kanske inte. Det beror på omständigheterna. Vad som däremot med säkerhet skulle orsaka ilska från mig gentemot biltillverkaren är om jag var tvungen att betala för att få använda en fungerande del i bilen, t.ex. fläktsystemet, vars obegränsade användning ingick när bilen köptes ny.
Personligen så tycker jag att det är fullt rimligt att spelutvecklarna ska ha en liten del av kakan när någon köper begagnade spel.
Återigen; varför? På vad sätt har utvecklarna gjort sig förtjänta av att få ta del av det?
Hmm, en utgivare som vill tjäna pengar på sina spel istället för att låta gamestop sälja dom begagnat för överpris..
De har redan tjänat pengar på spelen. Det de vill nu är att få betalt igen för en produkt de redan sålt.
Skojare. Alla inlägg går i princip ut på att man som konsument har massa "rättigheter" och skall ha "rätt" att spela spel X,Y och Z för en så liten peng som möjlight. Saker och ting skall kosta så lite som möjligt, så länge det inte drabbas ens egna lön.
Gillar man inte ev. prissättning eller "krav" från utgivare/tillverkare, skaffa en annan hobby. Samla kottar eller stenar för det är gratis.
Jag har inte råd att åka jorden runt ett par varv, och då gör jag det inte heller.
Alla inlägg går i princip ut på att man som konsument har massa "rättigheter"
Som konsument har man massa rättigheter.
och skall ha "rätt" att spela spel X,Y och Z för en så liten peng som möjlight.
Vem har påstått det?
Saker och ting skall kosta så lite som möjligt, så länge det inte drabbas ens egna lön.
Att betala så lite som möjligt är troligtvis vad majoriteten av konsumenter strävar efter. Är det fel att göra det?
Gillar man inte ev. prissättning eller "krav" från utgivare/tillverkare, skaffa en annan hobby.
Så du menar att man inte ska säga ifrån om det är något man anser vara fel utan istället bara acceptera det. Låter inte som någon vidare produktiv strategi.
Jag har inte råd att åka jorden runt ett par varv, och då gör jag det inte heller.
Vad har det med begagnade spel att göra?
Självklart har du "rättigheter" som konsument när du handlar något. Men "spela spel" är ingen rättighet.
Och självklart får man vädra sitt missnöje. Men att det varje gång blir upploppsstämmning när ett företag vill öka sina inkomster tycker jag är trams. De håller inte på med någon slags välgörenhet. Tycker man att det är dyrt med spelandet kanske man skall överväga att lägga ner det.
Det där med resan var en liknelse. Är det något jag inte har råd med så sitter jag inte hemma och gnäller och ältar, utan inser fakta och går vidare. Men det kanske bara är jag?
Tror inte det gör så stor skada.. ett begagnat spel är mellan 150-250kr billigare än ett nytt inom dem första månaderna efter släpp, därefter rasar det ned till 250-400kr billigare. Om man då köper ett begagnat och betalar 90kr för att spela online, så har du fortfarande gjort en vinst än om du skulle köpt det nytt dag ett.
Tror folk skriker lite mycket kring det där, om det är ett spel jag längtar efter, exempelvis Uncharted 3, Skyrim, Battlefield 3, Ghost Recon, Rage osv osv... så kan jag garantera att jag köper dem dag ett. Spelen man verkligen vill ha köper man på releasedagen och då nya... är det spel som man vill vänta lite med, kan dem fortfarande köpas nya fast med en eventuell prissäkning, eller begagnade för en billigare peng och då också en utgift på 70-90kr för ett online pass.
Det är värre när utvecklarna går så långt att du bara kan skapa en sparfil, bara installera spelet en gång osv... då är dem helt slut i huvudet, SÅNT är livsfarligt.
"High life on low budget"
Folk som köper begagnat kommer säkert ändå få det billigare även efter att de köpt till onlinedelen.
Inte om dom köper till dom priser GAME och GameStop tar, jag har faktiskt aldrig förstått det där med folk som köper begagnade spel till bara 50kr under nypris...
Ja men då får de ju skylla sig själva.
Samt detta är ju egentligen mindre problematiskt än de flesta PC-spelen där du efter köp registrerar ett konto på t.ex. Steam eller spelets egna servrar, och sedan inte kan överlåta spelet till någon annan, utan måste ge bort ditt konto vilket bryter mot EULA i de flesta fall. Detta är helt enkelt en CD-key som funnits på PC hur länge som helst fast med fördelen att man faktiskt kan köpa en ny hyffsat billigt istället för att behöva köpa ett helt nytt spel.
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Så om ett spel kostar 500 spänn i afärn så kan man piratebaya ner der och köpa ett onlinepass för 90kr och så har man hela spelet?
Jag skulle vara förvånad om man inte har koll på serienummer på varje licens som körs online, eller även om det är offlinespel och man någon gång haft internet uppe när man kör det. Det är rätt enkla patterns man behöver kolla för att se om det körs illegalt
Köpte Mercenaries 2 för det var så billigt nyligen och det tog kontakt med servrarna omedelbart när man kom till menyn(märkte det för det var en bug som frös PS3an om internet var igång och deras servrar hade tagit ned).
Så parasiterna blir nog portade skulle jag tro.
Men om man drar hem ett spel från piratebay i dagsläget så skulle väl detta spelet endast gå att lira i offline läge? eller har nåt geni kommit på hur man kan cracka online lägen nu också eller?
Med det nya så kan du ju köpa online läget för 10dollar och få resten gratis som jag förstår det då eller?
Nope, nu ska vi inte gå in på detaljer då det skulel kunna tolkas som uppmuntran till piratkopiering, något jag verkligen inte gör, men enligt det gamla talesättet, "för den som verkligen vill, finns ett sätt", man kan ju tom. lira gamla xbox spel via nätet idag ^^
Summa summarum är att 10$ är bättre än 0, och att det säkerligen kommer finnas andra DRM men med detta kanske även piraterna får "råd" med sina spel
Alla inlägg går i princip ut på att man som konsument har massa "rättigheter"
Som konsument har man massa rättigheter.
och skall ha "rätt" att spela spel X,Y och Z för en så liten peng som möjlight.
Vem har påstått det?
Saker och ting skall kosta så lite som möjligt, så länge det inte drabbas ens egna lön.
Att betala så lite som möjligt är troligtvis vad majoriteten av konsumenter strävar efter. Är det fel att göra det?
Gillar man inte ev. prissättning eller "krav" från utgivare/tillverkare, skaffa en annan hobby.
Så du menar att man inte ska säga ifrån om det är något man anser vara fel utan istället bara acceptera det. Låter inte som någon vidare produktiv strategi.
Jag har inte råd att åka jorden runt ett par varv, och då gör jag det inte heller.
Vad har det med begagnade spel att göra?
Så du tycker alltså inte att spelföretagen förtjänar att få pengar för något de skapat? Tycker du alltså att det är rimligt att återsäljaren får in mer pengar än företaget som gjort spelet?
Fast du kanske skiter i det, så länge du får spelet så är du nöjd. Sen hur det påverkar industrin på det stora hela är inget som bekommer dig. Vem bryr sig om du inte får samma kvalité på spelen i framtiden, så länge du får ditt spel nu, eller hur?
Alla inlägg går i princip ut på att man som konsument har massa "rättigheter"
Som konsument har man massa rättigheter.
och skall ha "rätt" att spela spel X,Y och Z för en så liten peng som möjlight.
Vem har påstått det?
Saker och ting skall kosta så lite som möjligt, så länge det inte drabbas ens egna lön.
Att betala så lite som möjligt är troligtvis vad majoriteten av konsumenter strävar efter. Är det fel att göra det?
Gillar man inte ev. prissättning eller "krav" från utgivare/tillverkare, skaffa en annan hobby.
Så du menar att man inte ska säga ifrån om det är något man anser vara fel utan istället bara acceptera det. Låter inte som någon vidare produktiv strategi.
Jag har inte råd att åka jorden runt ett par varv, och då gör jag det inte heller.
Vad har det med begagnade spel att göra?
Så du tycker alltså inte att spelföretagen förtjänar att få pengar för något de skapat? Tycker du alltså att det är rimligt att återsäljaren får in mer pengar än företaget som gjort spelet?
Fast du kanske skiter i det, så länge du får spelet så är du nöjd. Sen hur det påverkar industrin på det stora hela är inget som bekommer dig. Vem bryr sig om du inte får samma kvalité på spelen i framtiden, så länge du får ditt spel nu, eller hur?
Om man betalar för allt så kommer kvaliten garanterat sänkas.
The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.
Undrar hur länge det dröjer tills någon får för sig att släppa engångsspel.
Görs inte det redan? Var ett spel (kommer inte ihåg vilket) som kom nyligen som hade permanent sparfil. Blev ett jävla liv och de som gjorde lovade att inte göra så igen. Rätta mig gärna om jag har fel.
Självklart har du "rättigheter" som konsument när du handlar något. Men "spela spel" är ingen rättighet.
Nej, det är det förvisso inte men jag tror ingen har påstått det heller.
Och självklart får man vädra sitt missnöje. Men att det varje gång blir upploppsstämmning när ett företag vill öka sina inkomster tycker jag är trams. De håller inte på med någon slags välgörenhet. Tycker man att det är dyrt med spelandet kanske man skall överväga att lägga ner det.
Jag vet inte om jag skulle kalla det upploppsstämning men helt klart upprördhet och det anser jag vara motiverat när företagen vill tjäna pengar utan adekvat motprestation.
Det där med resan var en liknelse. Är det något jag inte har råd med så sitter jag inte hemma och gnäller och ältar, utan inser fakta och går vidare. Men det kanske bara är jag?
Nej då, det är inte bara du. Jag håller med om detta, men nu handlar det om omotiverade kostnader och inte om huruvida man har råd eller ej.
Det är värre när utvecklarna går så långt att du bara kan skapa en sparfil, bara installera spelet en gång osv... då är dem helt slut i huvudet, SÅNT är livsfarligt.
Håller med om att just detta tilltag inte är lika allvarligt som vissa andra men det är ett stort steg i fel riktning och riskerar att eskalera till något betydligt värre.
Så du tycker alltså inte att spelföretagen förtjänar att få pengar för något de skapat?
Jovisst ska de få betalt för det de säljer. Något annat har jag inte sagt. Däremot anser jag inte att de förtjänar att få pengar för samma exemplar om och om igen.
Tycker du alltså att det är rimligt att återsäljaren får in mer pengar än företaget som gjort spelet?
Ja, när det gäller begagnade spel för där är det återförsäljaren som gör allt jobbet.
Fast du kanske skiter i det, så länge du får spelet så är du nöjd. Sen hur det påverkar industrin på det stora hela är inget som bekommer dig. Vem bryr sig om du inte får samma kvalité på spelen i framtiden, så länge du får ditt spel nu, eller hur?
På sätt och vis gör jag det. Jag bryr mig om spelen, inte företagen bakom dem. Det finns det ingen anledning för mig att göra. Jag har inga moraliska förpliktelser gentemot dem. Speciellt inte när de beter sig klandervärt så som Ubisoft har gjort vid upprepade tillfällen. Jag kan dock tänka mig att ställa mig bakom och stödja företag som visar ett genuint intresse av att erbjuda kvalité på kundens villkor.
Ni kan ju få fundera över följande fråga: Existerar företag för att tjäna pengar och skapa arbeten, eller för att bedriva välgörenhet?
Företag bedriver inte välgörenhet men det gör inte konsumenter heller. Det är dock bara ett konstaterande och inget argument för något i sammanhanget.
Ap ap ap, kostar ingenting att spela online på PS3, så dra inte ner dom i skiten med Xbox. Och DLC är just det, extra material du inte behöver för att spela spelet i förstahand. Det är extra stories eller möjligen ett skin så du ser fräckare ut, känner du ett behov av att äga dessa ser jag problemet, men du bör inte ha ett behov.
Allt kostar pengar, för om det vore gratis skulle världen inte gå runt. Ta spotify som ett exempel, folk (aftonbladet fras) RASADE för att dom skulle göra free begränsad till X antal minuter/spelade låtar i månaden. "ahh jävla utsugare, vem fan skall betala för något som man haft gratis så länge, boo bojkotta spotify" Hur gick den bojkotten tror ni? Men hur dyrt är Spotify då? 49kr.. i månaden.. wow till och med 13årige Greta med 200kr / månadspeng kan ha råd med det.
Dagens ungdom är bortskämda med att "låna" allt gratis på nätet, sedan tror det att världen skall funka och gå runt på att man lånar allting. Dags att vakna, växa upp och ta lite ansvar. Annars sitter vi snart och spelar ingenting, och då måste vi ut och leka med kottar och pinnar igen.. och vem vill det?
Ok trodde man behövde Playstation+ för att spela online, spelar bara online på PC och kör singleplayer/partyspel på PS3 o wii.
När jag pratade DLC hade jag inte Little Big Planet i tankarna utan snarare Dragon Age 2 och liknande spel där DLC släpps nästan samtidigt som releasen. Det kan inte räknas som extra material anser jag.
Sedan själva grejen med spotify (hur vi nu hamnade på det helt plötsligt?) är ju att de utgick sig för att vara en reklamfinasierad gratistjänst med ett premium alternativ. Självklart blir folk upprörda när det visar sig att det inte alls var så. När folk hade blivit "fast", dvs gjort sina playlist integrerat med facebook osv osv försvann snabbt gratisalternativet. Lite samma som att det lovades att trängselskatterna skulle tas bort men de blev kvar, klart folk blir arga och irriterade för man känner sig lurad. Som tur är så är konsumenter dumma och har kort minne (ja, även du och jag)
Ja allt kostar pengar och pengar är det som får världen att gå runt MEN har man inte ens rätt att klaga på något överhuvudtaget? Allt behöver pengar för att gå runt och precis som folk skriver så vill företagen tjäna så mycket pengar som möjligt, dvs OM de kunde sälja sina spel för 1000:- istället för 400:- skulle de garanterat göra det. Filmbranschen är dock bäst på det med att suga ur konsumenter pengar. De kan ta betalt för samma film 3-5ggr utan att skämmas.
Detta är framtidens melodi där alla spel du köper kommer låsas till ditt konto.
Steam för PC
Xbox Live för Xboxkonsollerna
PSN för Playstationkonsollerna
Jag tycker inte det e rimligt att GameStop m.m parasiterar på spelutvecklare & publicenter på det viset de gör idag.
Jag ser helt klart att utvecklare & publicent får pengarna istället för GameStop.
GameStop är en onödig mellanhand! Typ som mellanhänderna i nåt tredje världensland där de odlar kaffe & kakao. Betalar odlarna precis vad de behöver för att klara sig men inget mer. Själv tjänar parasiten stora pengar på att sälja varorna vidare till västerländska storföretag.
Sen vet GameStop att deras parasitering kommer få ett abrupt slut snart. Måste hända när nästa generation konsoller släpps. Ingen mer begagnatmarknad. Därför de köpte Impulse från Stardock.
Gillar man inte ev. prissättning eller "krav" från utgivare/tillverkare, skaffa en annan hobby. Samla kottar eller stenar för det är gratis.
Vi kan ju vända på det här också. Passar det inte utvecklarna att det finns en andrahandsmarknad så får de väl byta bransch. Förbrukningsvaror utan andrahandsvärde borde passa utmärkt. Tops, rakblad eller servetter.
Det är en produkt de sålt och bör ta ansvar för.
När orginalköparen sålt sin vara vidare, så försvinner han/hon ur bilden och belastar inga servrar.
Nej, men den genomsnittlige köparen spelar inte ett spel i mer än X antal timmar, när man säljer det vidare så fördubblas det timantalet (i genomsnitt).
Om du går till en allt-du-kan-äta-buffé så gäller den för dig och dig allena, om någon annan vill sitta på din stol och "ta över" så är det inte orimligt att denne betalar för sig till restauranten.
Ptja. jovisst men i detta exempel får restaurangen göra produkten om och om igen. Det är väl mer som om någon tog över stolen utan att att restaurangen fick laga nytt käk, eller hur?
Ubisoft har varit djävliga i många år nu, kolla i länken i mitt första inlägg, det var folk som fick sina datorer fuckade utav deras "copyskydd".
Mat kostar pengar och det gör även datorservrar.
Den genomsnittliga speltiden per person är irrelevant. Om det ingår obegränsad speltid i priset när spelet säljs första gången spelar det ingen roll hur många gånger det exemplaret säljs vidare. Förutsättningarna förändras inte.
Vem har sagt att speltiden är obegränsad? Ta dig en titt i vilken EULA som helst så ser du att utgivaren förbehåller sig rätten att stänga ned sina servrar efter en viss tid.
Spelbranschen är ett sluttande plan och det är konsumenterna som kommer få det värre när vi accepterar varje negativ nyhet antingen för att det inte drabbar oss på individnivå, eller för att vi inbillat oss att det är synd om utvecklare. Självklart ska utvecklare inte tjäna extra pengar på att hålla igång servrar såvida det inte rör sig om ett MMO-spel eller liknande. Detta är bara ett svepskäl för att de ska kunna tömma era plånböcker fortare.
Det finns inga rimliga skäl att döda andrahandsmarknaden. Spelbranschen borde fokusera på saker som är viktiga istället för att utmåla second hand som ett hot. Om spelföretag har svårt att få finanserna att gå ihop kanske de borde kolla på hur utvecklarna bakom Minecraft blev miljonärer. Kolla även på den blomstrande modding-communityn som finns i diverse spel. Counter-Strike skapades exempelvis utan någon budget. Det är bara en myt att det skulle behövas flera miljoner för att få ihop ett bra lir. Dagens utvecklare på storföretagen är lata betongrövar utan ambitioner, idéer eller ett brinnande intresse för spel. De har blivit säljare med förkärlek för hype och att rikta in sig på casual-publiken. Just därför kan de införa försämring efter försämring.
Det är ett sluttande plan. Börjar ni acceptera försämringar och oförsvarbara prishöjningar så kommer det fortsätta tills det är för sent. Sluta bry er om vad utvecklarna säger när det är era rättigheter som konsumenter som står på spel. Det är väl en ganska rimlig rättighet att kunna spela sina spel oavsett vem man köpt det från, så länge det är en laglig version? Pladder om driftkostnader för servrar är BS, och finansieras redan genom vanlig försäljning, försäljning av tillbehör, försäljning av DLC, försäljning av Mega Ultra Edition där en medioker plastfigur och en "making of" medföljer.
På sätt och vis gör jag det. Jag bryr mig om spelen, inte företagen bakom dem. Det finns det ingen anledning för mig att göra. Jag har inga moraliska förpliktelser gentemot dem. Speciellt inte när de beter sig klandervärt så som Ubisoft har gjort vid upprepade tillfällen. Jag kan dock tänka mig att ställa mig bakom och stödja företag som visar ett genuint intresse av att erbjuda kvalité på kundens villkor.
Okej, då är det alltså okej för dig om företagen höjer utgångspriset på ett spel till, ptja, 1200 eller så? Saken är den att detta är ett enormt problem för spelföretag, och det är svårt att få det att gå runt på grund av försäljningen av begagnade spel. Du kan vrida och vända på det hur du vill, det förändrar inte det faktum att utvecklarna och utgivarna förlorar stora intäkter, och kan kursa på grund av det. Något måste dom göra för att få in pengar för att få det hela att gå runt.
Spelbranschen är ett sluttande plan och det är konsumenterna som kommer få det värre när vi accepterar varje negativ nyhet antingen för att det inte drabbar oss på individnivå, eller för att vi inbillat oss att det är synd om utvecklare. Självklart ska utvecklare inte tjäna extra pengar på att hålla igång servrar såvida det inte rör sig om ett MMO-spel eller liknande. Detta är bara ett svepskäl för att de ska kunna tömma era plånböcker fortare.
Det finns inga rimliga skäl att döda andrahandsmarknaden. Spelbranschen borde fokusera på saker som är viktiga istället för att utmåla second hand som ett hot. Om spelföretag har svårt att få finanserna att gå ihop kanske de borde kolla på hur utvecklarna bakom Minecraft blev miljonärer. Kolla även på den blomstrande modding-communityn som finns i diverse spel. Counter-Strike skapades exempelvis utan någon budget. Det är bara en myt att det skulle behövas flera miljoner för att få ihop ett bra lir. Dagens utvecklare på storföretagen är lata betongrövar utan ambitioner, idéer eller ett brinnande intresse för spel. De har blivit säljare med förkärlek för hype och att rikta in sig på casual-publiken. Just därför kan de införa försämring efter försämring.
Det är ett sluttande plan. Börjar ni acceptera försämringar och oförsvarbara prishöjningar så kommer det fortsätta tills det är för sent. Sluta bry er om vad utvecklarna säger när det är era rättigheter som konsumenter som står på spel. Det är väl en ganska rimlig rättighet att kunna spela sina spel oavsett vem man köpt det från, så länge det är en laglig version? Pladder om driftkostnader för servrar är BS, och finansieras redan genom vanlig försäljning, försäljning av tillbehör, försäljning av DLC, försäljning av Mega Ultra Edition där en medioker plastfigur och en "making of" medföljer.
Och detta vet du hur? Har du fakta på det eller drar du bara ur lite skit ur röven och proklamerar det som sanning? Om du verkligen tror, på ALLVAR, att spel som Modern Warfare, Battlefield 3, Witcher etc kan göras av ett gäng kodare i en källare så är du synnerligen ute och cyklar.
Minecraft är ett indiespel. Tror du verkligen att ett indiespel har lika stor omsättning kod/grafik/ljud/etc som ett AAA-spel? CS startade som en mod för 10-15 år sen då utvecklingen såg helt annorlunda ut. Tror du på allvar att skaparna av CS inte får betalt för det dom gör nu?