I Am Alive-utvecklarna: pc-spelarna bara bitchar

FM-guru
F.d. Sisyr

Hahaha, jag undrar vem det är som bitchar jag...

Medlem

När gjorde ubisoft ett "riktigt" bra spel senast? Det lustiga är att ubi's spel är inte ens värda att piratkopieras. Jag håller med resten, gör ett bra spel så säljer det.

Edit: En sak till, gissar på att Blizzard och och de andra speltilverkarna som faktiskt kan göra bra spel inte håller med Herr Stanislas.

Medlem

Ska bli roligt när de märker att detta inte kommer att sälja på konsollerna heller, undra vad de säger då?

Medlem

Sad but true.

Medlem

Mer skitsnack från Ubi. Det finns gott om företag som tjänar grova pengar på PC-marknaden. Minecraft är det senaste exemplet.

Piratkopieringen är ett problem, ja, men man får inte folk att köpa spel till PC om man konstant släpper dem senare än till konsol, om man inte anpassar användargrnänssnittet till mus och tangentbord, och om man inte tar vara på möjligheterna som PCn erbjuder som plattform.

Det spelar ingen roll hur många som piratkopierar spelet ifall tillräckligt många köper det för att det ska gå med vinst. Borde utgicarna satsa på att få pirater att köpa spel istället? Självklart, men att räkna bort den vinst man faktiskt har för att spekulera om att man förlorat x antal miljoner på piratkopior betyder bara att man lämnar pengar på bordet.

Ifall de inte tror att spelet säljer tillräckligt bra på PC för att gå med vinst, säg det och endast det. Det kan mycket väl stämma. Men skyll inte på piratkopieringen för allt.

Medlem

Skitsnack säger jag bara, om de är så dåliga på att läsa sin egen marknad så förtjänar dem all skit dem kan få, mitt intresse för spelet är om möjligt ännu svalare nu.

Inaktiv
Skrivet av Busko:

ubi soft kan fara och flyga de piratas lika mycket om inte mer på Xbox. (och snabbare också)

Knappast. Det är otroligt mycket lättare att piratkopiera spel till PC jämfört med konsol. Allt du behöver är en vettig piratrelease, daemon tools och sen är klart.

För att piratkopiera till konsol så behöver du göra ett "ingrepp" i konsolen som kostar flera hundra kronor, ibland upp emot en tusenlapp och du tappar möjligheten att spela online såvida du inte vill bli bannad av microsoft, man behöver ha rätt firmware, skivor ska brännas i rätt hastighet och du måste ha särskilda skivor för att det ska fungera etc.

Så nej, det piratas garanterat inte lika mycket till konsol. Har själv testat pirata på konsol men pga allt meck så är det oftast inte värt det. Tar både tid och är för energikrävande om man jämför med att göra det till PC där det tar max 5 min efter att man har fått hem spelet.

Medlem

Vadå inte värt det? Om det han säger är sant så blir matten simpel;

12pers * 8h/dag * 60arbetsdagar =5760h
5760h * 500kr(lön, beroende på vad dom tjänar. Har ingen aning) = 2 880 000 kr

2 880 000/50 000 = 57,6kr kostnad per spel! Sen finns det väl DVD tillvärkning och frakt, men också mycket digital downloads! Dom lär ju tjäna mer pengar än vad dom gör av med iaf! Och jag tror inte dom bara säljer 50 000 kopior till pc! 

Medlem
Skrivet av mordsint:
Skrivet av Busko:

ubi soft kan fara och flyga de piratas lika mycket om inte mer på Xbox. (och snabbare också)

Knappast. Det är otroligt mycket lättare att piratkopiera spel till PC jämfört med konsol. Allt du behöver är en vettig piratrelease, daemon tools och sen är klart.

För att piratkopiera till konsol så behöver du göra ett "ingrepp" i konsolen som kostar flera hundra kronor, ibland upp emot en tusenlapp och du tappar möjligheten att spela online såvida du inte vill bli bannad av microsoft, man behöver ha rätt firmware, skivor ska brännas i rätt hastighet och du måste ha särskilda skivor för att det ska fungera etc.

Så nej, det piratas garanterat inte lika mycket till konsol. Har själv testat pirata på konsol men pga allt meck så är det oftast inte värt det. Tar både tid och är för energikrävande om man jämför med att göra det till PC där det tar max 5 min efter att man har fått hem spelet.

Kostade inte mig ett öre att lägga in Custom Firmware på min PS3a, är inte heller svårare än att kopiera spelet till en hårddisk för att lira, skulle nog vilja påstå att det inte är mycket svårare än till PC om man vet vad man sysslar med. Jag måste dock säga att jag saknar online delen, hade förmodligen köpt fler spel om jag kunnat spela online, spel som Little Big Planet 2 är inte samma sak utan online delen, nu hamnar de pengarna hos steam i stället., oftast indie titlar

Är det värt att köra CFW? Ja, med tanke på allt man kan göra med konsolen så skulle jag nog vilja påstå att det är det, det bästa vore om man hade 2 konsoler, en med CFW och en utan.

Medlem

haha, saknas det inte ett "är"?


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

btw, blev det inte rätt mycke bitching i tråden? han kanske har rätt ang. pc-spelare.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

EDIT:

Såg nu att det var Ubisoft, då hade jag varken köpt det eller tagit ner det olagligt.

Dom har bara släppt skit senaste åren.

Medlem

Sorgligt att han drar alla över en kant, samtidigt sorgligt att han har en poäng, av oss PC spelare är antalet pirater sett till mängden vi är ganska stor, på konsoller kopieras det också en hel del men inte i närheten av lika mycket sett till antalet konsolspelare.. det är dessutom lite mer omständigt att kopiera till konsoler vilket rensar ut en hel del av den mindre tekniskt lagda skaran.

Medlem

Verkar som om bitterheten lyser igenom i den här tråden...


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Utvecklarna måste ju själva förvänta sig ett skitspel om de tror att bara 50 000 skulle köpa det.

Medlem

Ur intervju med Ubi:
"We’ve made some radical choices that just aren’t within the parameters of a traditional mass market game. It was a tough decision for Ubisoft management to go for this smaller scope of downloadable game but we are taking risks and trying to bring a whole new experience to the player.”

Verkar inte som dom tror själva att conceptet skall sälja mycket - så dom kör bara digital distribution.

Ubisoft har väl varit med tillräckligt för att se vilka plattformar som ger intäkter eller inte.

Alla som lever i förnekelse om piratverksamhet borde väl någon gång ta till sig verkligheten som den är. Allt får konsekvenser.

Medlem

Stämmer ju, iallafall vad jag sett från den här sidan, är ju nästan inget annat än några som klagar hela tiden

Medlem

Oh no, folk har krav...undvik!

Undrar hur kvalitén på spel blir när ingen bryr sig längre och bara köper!?

Inaktiv

Han har så rätt, det enda man hört från PC fanatikerna är gnäll, gnäll, gnäll sedan detta utannonserades

Medlem

Fuck konsol var fan är pc-exklusiva spelen...

Medlem
Skrivet av Defon:

Fuck konsol var fan är pc-exklusiva spelen...

De lär bli färre och färre...


signatur

Jag vill ha page...

Skrivet av Nilcrants:

Vadå inte värt det? Om det han säger är sant så blir matten simpel;

12pers * 8h/dag * 60arbetsdagar =5760h
5760h * 500kr(lön, beroende på vad dom tjänar. Har ingen aning) = 2 880 000 kr

2 880 000/50 000 = 57,6kr kostnad per spel! Sen finns det väl DVD tillvärkning och frakt, men också mycket digital downloads! Dom lär ju tjäna mer pengar än vad dom gör av med iaf! Och jag tror inte dom bara säljer 50 000 kopior till pc! 

Delvis sant, även om jag inte tror att just timlönen stämmer, men du måste räkna med alla andra kostnader med: Sociala avgifter (skatt, försäkringar etc etc), ström, utrustning, hyra och kostnader för att trycka spelet, reklam, diverse papperstryck, sen ska återförsäljare ha sin del, distributionsbolagen ska ha sitt, alla investerare ska ha tillbaka sina pengar etc etc. Så i slutändan så blir det en rätt stor räkning, även om jag inte har någon prislista.

Medlem

Så sorgligt att höra utvecklare säga sånt här, jag har både krysslåda o ps3 men spelar hellre på pc.

Inaktiv

Varför pratas det knappt om pirat verksamheten till konsolerna? Alla jag känner med Xbox kör med brända skivor.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

bajsa på konsoler....

Medlem

Den som bitchar om att andra bitchar, bitchar. Så ingen moralvinst där.

Sen så är det så att kvaliteten på tjänsten är vad som avgör, det vet alla (inkl. Valve). Jag skulle inte köpa det här flumspelet på konsoll heller.

TPB gallrar bland spelvärldens avskumskreationer. God speed.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Oooooo vilken örfil.

Han har ju rätt, men det är synd att alla PC-spelare ska få känna konsekvenserna bara för att vissa är idioter nog att bli pirater...

har inte rätt alls. det var den sämsta matten jag har sett

Medlem

Vem fan vill ha en sketen konsolport från DRMsoft ändå?


signatur

Reminder: SAM = Speed bump -GGTharos

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jävla skitsnack jag som hade längtat så jävla mycket efter detta spel


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av krad:
Skrivet av MachOne:

Jag måste faktiskt hålla med honom lite. 90-talet, aka PC-eran är över, och nu är det långt ifrån lönsamt att bara utveckla till PC, och många PC-gamers är jävligt bortskämda.

Jag vet inte om det har med ökandet av curlingföräldrar eller vad det nu kan vara men är inte ett spel utvecklat exklusivt mot PC så klagas det alltid på att det lider av konsolifiering och att det är fördummat. Varför ska man som utvecklare satsa på en plattform som kräver mer arbete och där mer än hälften bara klagar och tar för sig utan att betala?

Visst, det är tråkigt att det går utför för PC när det gäller kvalité, men som det ser ut nu så är det långt ifrån kul att bara utveckla spel till PC, både när det gäller optimering och att få intäkterna att rulla på. Detta är dock något som spelindustrin själv har skapat. Dom gör oss konsumenter allt mer osäkra och idag kan man inte ens lita på att högt respekterande speltillverkare som Id Software ska ge oss bra valuta för pengarna.

Så du tror att PC eran är över?

Vilka tror du du det är som får spel och teknik att utvecklas om inte det är hårdvarutillverkarna till PC. Konsol är en slaggprodukt av PC utvecklingen, utan PC kommer definitivt konsolbranchen gå under, eller så för ni nöja er att spela era begränsade spel som ligger 5-10 år bakom rent grafik / modemässigt...

Sen är det ju fjortisar och personer som inte vågat spela dataspel förut bara för att det var nördigt som köper konsol idag...

du snacka skit
kvitta vilken hårdvara du sitter med på din jävla pc....alla pc spel är indirekt styrda av konsolernas hårdvara.. eftersom spelen utvecklas i förstahand för xboxens hårdvara. och sen nästa generation Xbox (multiplattformsspel)

är du nöjd med att dom populäraste pc spelen är CS och The Sims som ligger 10år bakom rent grafik /modemässigt?

medelåldern för konsol ägare är runt 25-30..


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skriv svar