Religiösa namnbegränsningar i Diablo III

Medlem
Skrivet av roftg:
Skrivet av Cane:
Skrivet av KatOne:

Random som fan. Och helt onödigt, Blizzard.

Vilken tro som helst lär ju digga att representeras av ett demonspöande badass vars enda syfte i livet är att sprida godhet, fördriva ondskan och avnjuta diverse lootsprut.

Utom Scientologerna då, kanske. De är ju som bekant allierade med ondskans makter.

Jo för scientologin är så mycket värre än andra religioner...

eh jo,,

tex detta:
Incident II [redigera]

Huvudartikel: Xenu

OTIII berättar även om Incident II, eller The Wall of Fire. Detta är den mest uppmärksammade av Scientologikyrkans hemliga läror och påstås ha ägt rum för 75 miljoner år sedan. Den onde Xenu, härskare över den Galaktiska Konfederationen, fraktade miljarder utomjordingar till Jorden och dödade dem i vulkaner med hjälp av vätebomber. Efter detta åkte deras odödliga själar, thetaner, upp i atmosfären där de tillfångatogs och placerades i 3D-biografer där de hjärntvättades med hjälp av filmer (det så kallade R6-implantatet). Sedan släpptes thetanerna ut och har därefter klamrat sig fast vid människorna som ett slags andliga parasiter (kroppsthetaner) och orsakar olika problem. Målet med OTIII och de högre nivåerna är att med hjälp av auditering frigöra sig från dessa kroppsthetaner.

Trots att denna trossats är hemlig för personer som inte nått upp till OTIII och därför är okänd för de flesta scientologer förekommer en vulkan på omslaget till Dianetik-boken.

kopierat ifrån
http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi

Tror jag läst/hört om det där ngn stans, ser inget fel med det.

Tycker det är mer fel att kristendomen (såväl som majoriteten av resterande religioner skulle jag tro) inte tillåter folk att döda, vilket i sig är bra, men ändå har det miljoner dött iom religiösa krig.

Sen så har man ju hört att en del präster inte behandlar barn så bra...

Och dessutom har kyrkor dragit in störa förmögenheter på folket (vet inte hur det ser ut idag, men för ett bra många par år sedan)


signatur

Rwa?

Medlem

Man får inte heta Nephalem heller ... men Lachdanan gick fint i betan iaf


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem
Skrivet av swordfish:
Skrivet av Annanaz:

Försökte döpa min Munk till Lilith, vilket är ett namn jag använder ofta inom Rpg spel, fick jag tydligen inte. Dock gick Lilit bra ^^

Lilith (Hebrew: לילית‎; lilit, or lilith) is a character in Jewish mythology, developed earliest in the Babylonian Talmud, who is generally thought to be related to a class of female demons Līlīṯu in Mesopotamian texts. kopierat från wikipedia

Jo jag läste faktiskt samma sak så snabbt som jag fick reda på att namnet inte var tillåtet.

Dock ser jag inte vrf jag inte ska kunna döpa en karaktär efter en Demon.

Däremot, läser man vidare på wiki sidan står det ngt med att i någonting (Haha, läste det där igår la inte allt på minnet) så skulle lilith tydligen varit människans moder lr ngt liknande.


signatur

Rwa?

Medlem

Fuck ze police! XCatholicX >:(

Ti.
Medlem

Har alltid hetat något med -GSus. Exvis Sweet- eller på senare tid Rancid-.
Inga problem hittills.

Medlem

Vissa gillar seriösa namn andra oseriösa.. låt oss döpa oss till vad vi vill, orka att det är så äckligt många whiners där ute som klagar sönder över en så liten sak som ett namn på en online karaktär...


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem

Error37 funka inte heller tyvärr...

Medlem
Skrivet av SkullJoke:

Vissa gillar seriösa namn andra oseriösa.. låt oss döpa oss till vad vi vill, orka att det är så äckligt många whiners där ute som klagar sönder över en så liten sak som ett namn på en online karaktär...

Dubbel moral?
"Låt os döpa oss till vad vi vill"
"äckligt många whiners... klagar över namn på online karaktär"


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Tycker det är mer fel att kristendomen (såväl som majoriteten av resterande religioner skulle jag tro) inte tillåter folk att döda, vilket i sig är bra, men ändå har det miljoner dött iom religiösa krig.

Sen så har man ju hört att en del präster inte behandlar barn så bra...

Och dessutom har kyrkor dragit in störa förmögenheter på folket (vet inte hur det ser ut idag, men för ett bra många par år sedan)

Så om någon massakrerar ett par hundra människor, och sedan säger sig vara liberal, innebär det att liberalism per automatik är fel? Även om den liberala ideologi som personen sållar sig till är strikt emot våldsanvändning?

Det blir en helt absurd logik om du belastar en organisation, ideologi eller religion för något som en utövare begår, då det inte finns något kontrollverktyg att utöva på dessa utövare (som enbart vid namn behöver kalla sig kristna; inte ingå i något medlemskap man kan uteslutas ur).

Skillnaden i scienologin är att den tron stipulerar ett pengarsystem som dränerar medlemmarna på pengar, vilket lämnar en betydande del bankrutta. Det är i själva systemet, i själva tron, inte frukten av någon anhängares onda gärning. Därutöver finns det en massiv sektkultur, uppbyggd för att lättare kunna få tillgång till - och utnyttja - medlemmarnas ekonomi.

Så nej, de bör inte klumpas ihop. Faktiskt.

Medlem

Min tjej fick inte döpa sin monk till Aleah av någon anledning.

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av SkullJoke:

Vissa gillar seriösa namn andra oseriösa.. låt oss döpa oss till vad vi vill, orka att det är så äckligt många whiners där ute som klagar sönder över en så liten sak som ett namn på en online karaktär...

Dubbel moral?
"Låt os döpa oss till vad vi vill"
"äckligt många whiners... klagar över namn på online karaktär"

Som jag förstår det så är det ingen dubbelmoral i hans mening.

"Låt oss döpa oss till vad vi vill". - Det innebär att han vill att man ska få döpa sig till ja.. vad man vill.

"Äckligt många whiners där ute som klagas sönder över en så liten sak som ett namn på online karaktär..." - Han antyde bara att det är många som klagar på namnet som man har valt till sin karaktär, och/eller att det är dumt att man inte får ha namn såsom "lilith" osv.

Men det är somsagt så som jag förstår det, och han kan väl själv avgöra om det är rätt eller fel

Sen min personliga åsikt är väl att jag förstår om dom förbjuder namn såsom "neger" och andra kränkande ord, men det känns bara fånigt att ha så pass begränsningar så att man inte får ha namn som Buddha, Lilith osv.

Medlem
Skrivet av alftagrabben:

Sen min personliga åsikt är väl att jag förstår om dom förbjuder namn såsom "neger" och andra kränkande ord, men det känns bara fånigt att ha så pass begränsningar så att man inte får ha namn som Buddha, Lilith osv.

På vilket sätt är neger kränkande igentligen? Nigger förstår jag, men neger? (Iofs, konstigt att rappare kan kalla varandra niggers men gud nåde om någon som inte är svart gör det - det är tramsigt om något)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av SkullJoke:

Vissa gillar seriösa namn andra oseriösa.. låt oss döpa oss till vad vi vill, orka att det är så äckligt många whiners där ute som klagar sönder över en så liten sak som ett namn på en online karaktär...

Dubbel moral?
"Låt os döpa oss till vad vi vill"
"äckligt många whiners... klagar över namn på online karaktär"

Jag vill väl också whina? Im only human dude.


signatur

The spiders won,t find us here.

Inaktiv

FZ pumpar ut för mycket nyheter om Diablo 3 just nu.. finns väl mera spel än Diablo 3?

Är väl en självklarhet att man inte kan döpa sig till något.. så är det i dom flesta spelen.

Medlem
Skrivet av showerguy:

FZ pumpar ut för mycket nyheter om Diablo 3 just nu.. finns väl mera spel än Diablo 3?

Är väl en självklarhet att man inte kan döpa sig till något.. så är det i dom flesta spelen.

Det finns det förstås - men eftersom spelet just nu är ett av de senaste och har blivit köpt av enormt många är det väl inte mer än rätt att det kommer mycket information om det?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av alftagrabben:

Sen min personliga åsikt är väl att jag förstår om dom förbjuder namn såsom "neger" och andra kränkande ord, men det känns bara fånigt att ha så pass begränsningar så att man inte får ha namn som Buddha, Lilith osv.

På vilket sätt är neger kränkande igentligen? Nigger förstår jag, men neger? (Iofs, konstigt att rappare kan kalla varandra niggers men gud nåde om någon som inte är svart gör det - det är tramsigt om något)

Gå fram till en neger och säg neger rakt i ansiktet då. Tror dom flesta skulle ta illa vid sig.. Sen förövrigt menade jag även nigger, men tog bara det svenska ordet, neger/nigger/negro/ネグロ, whatever liksom.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av alftagrabben:

Sen min personliga åsikt är väl att jag förstår om dom förbjuder namn såsom "neger" och andra kränkande ord, men det känns bara fånigt att ha så pass begränsningar så att man inte får ha namn som Buddha, Lilith osv.

På vilket sätt är neger kränkande igentligen? Nigger förstår jag, men neger? (Iofs, konstigt att rappare kan kalla varandra niggers men gud nåde om någon som inte är svart gör det - det är tramsigt om något)

Tack, någon som håller med mig ^^


signatur

Rwa?

Inaktiv
Skrivet av alftagrabben:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av alftagrabben:

Sen min personliga åsikt är väl att jag förstår om dom förbjuder namn såsom "neger" och andra kränkande ord, men det känns bara fånigt att ha så pass begränsningar så att man inte får ha namn som Buddha, Lilith osv.

På vilket sätt är neger kränkande igentligen? Nigger förstår jag, men neger? (Iofs, konstigt att rappare kan kalla varandra niggers men gud nåde om någon som inte är svart gör det - det är tramsigt om något)

Gå fram till en neger och säg neger rakt i ansiktet då. Tror dom flesta skulle ta illa vid sig.. Sen förövrigt menade jag även nigger, men tog bara det svenska ordet, neger/nigger/negro/ネグロ, whatever liksom.

Varför ska man behöva gå fram till en neger och säga neger rakt i ansiktet?

Skippa skitsnacket och inse att vi svenskar har sagt neger i många, många år. Såna här diskussioner som gör att SD blir starkare. ( Fjärde största parti i landet)

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av alftagrabben:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av alftagrabben:

Sen min personliga åsikt är väl att jag förstår om dom förbjuder namn såsom "neger" och andra kränkande ord, men det känns bara fånigt att ha så pass begränsningar så att man inte får ha namn som Buddha, Lilith osv.

På vilket sätt är neger kränkande igentligen? Nigger förstår jag, men neger? (Iofs, konstigt att rappare kan kalla varandra niggers men gud nåde om någon som inte är svart gör det - det är tramsigt om något)

Gå fram till en neger och säg neger rakt i ansiktet då. Tror dom flesta skulle ta illa vid sig.. Sen förövrigt menade jag även nigger, men tog bara det svenska ordet, neger/nigger/negro/ネグロ, whatever liksom.

Varför ska man behöva gå fram till en neger och säga neger rakt i ansiktet?

Skippa skitsnacket och inse att vi svenskar har sagt neger i många, många år. Såna här diskussioner som gör att SD blir starkare. ( Fjärde största parti i landet)

För att det inte är kränkande tydligen, och nej jag är inte nån som röstar på SD. Jag sitter tillochmed och skämtar om negrer så jag tycker varken illa eller bra om dom. Dom får hållas här sålänge dom inte håller på med problem. Men vafan har allt dethär med Diablo namn och göra egentligen? /Thread

Medlem
Skrivet av alftagrabben:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av alftagrabben:

Sen min personliga åsikt är väl att jag förstår om dom förbjuder namn såsom "neger" och andra kränkande ord, men det känns bara fånigt att ha så pass begränsningar så att man inte får ha namn som Buddha, Lilith osv.

På vilket sätt är neger kränkande igentligen? Nigger förstår jag, men neger? (Iofs, konstigt att rappare kan kalla varandra niggers men gud nåde om någon som inte är svart gör det - det är tramsigt om något)

Gå fram till en neger och säg neger rakt i ansiktet då. Tror dom flesta skulle ta illa vid sig.. Sen förövrigt menade jag även nigger, men tog bara det svenska ordet, neger/nigger/negro/ネグロ, whatever liksom.

Beror på hur du säger det med, vilket sammanhang det är och var du säger det. Om en neger säger neger till en neger är det rasism då? Om det inte bedöms som rasism enligt Sverige rikes lag så är vi inte lika inför lagen. Finns det någon gränsvärde för hur vit hudfärg man måste ha för att det ska vara rasism?


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem
Skrivet av alftagrabben:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av alftagrabben:

Sen min personliga åsikt är väl att jag förstår om dom förbjuder namn såsom "neger" och andra kränkande ord, men det känns bara fånigt att ha så pass begränsningar så att man inte får ha namn som Buddha, Lilith osv.

På vilket sätt är neger kränkande igentligen? Nigger förstår jag, men neger? (Iofs, konstigt att rappare kan kalla varandra niggers men gud nåde om någon som inte är svart gör det - det är tramsigt om något)

Gå fram till en neger och säg neger rakt i ansiktet då. Tror dom flesta skulle ta illa vid sig.. Sen förövrigt menade jag även nigger, men tog bara det svenska ordet, neger/nigger/negro/ネグロ, whatever liksom.

Du missar min poäng. Exakt vad i ordet är det som är kränkande? Nigger förstår jag, för det användes i negativ mening tidigare. Men neger var faktiskt vad man kallade svarta utan för den delen vara fördomsful (även om de flesta antagligen var det på den tiden).
Men men - får nog aldrig ett riktigt svar på detta och nu åter till Diablo


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av alftagrabben:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av alftagrabben:

Sen min personliga åsikt är väl att jag förstår om dom förbjuder namn såsom "neger" och andra kränkande ord, men det känns bara fånigt att ha så pass begränsningar så att man inte får ha namn som Buddha, Lilith osv.

På vilket sätt är neger kränkande igentligen? Nigger förstår jag, men neger? (Iofs, konstigt att rappare kan kalla varandra niggers men gud nåde om någon som inte är svart gör det - det är tramsigt om något)

Gå fram till en neger och säg neger rakt i ansiktet då. Tror dom flesta skulle ta illa vid sig.. Sen förövrigt menade jag även nigger, men tog bara det svenska ordet, neger/nigger/negro/ネグロ, whatever liksom.

Varför ska man behöva gå fram till en neger och säga neger rakt i ansiktet?

Skippa skitsnacket och inse att vi svenskar har sagt neger i många, många år. Såna här diskussioner som gör att SD blir starkare. ( Fjärde största parti i landet)

Det är inte invandringen som är problemet. Det nuvarande ekonomiska systemet som nästan alla världens länder har är till för att gynna dem som har mycket makt och pengar. Planerat åldrande på elektronik är bara en sak av flera saker som slösar bort massa värdefulla resurser som hade kunnat användas mycket bättre. Glödlampskonspirationen kolla på den http://svtplay.se/v/2799923/dokument_utifran/glodlampskonspir...


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem

Tycker det verkar glida lite väl mycket ifrån Diablo nu...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av swordfish:
Skrivet av alftagrabben:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av alftagrabben:

Sen min personliga åsikt är väl att jag förstår om dom förbjuder namn såsom "neger" och andra kränkande ord, men det känns bara fånigt att ha så pass begränsningar så att man inte får ha namn som Buddha, Lilith osv.

På vilket sätt är neger kränkande igentligen? Nigger förstår jag, men neger? (Iofs, konstigt att rappare kan kalla varandra niggers men gud nåde om någon som inte är svart gör det - det är tramsigt om något)

Gå fram till en neger och säg neger rakt i ansiktet då. Tror dom flesta skulle ta illa vid sig.. Sen förövrigt menade jag även nigger, men tog bara det svenska ordet, neger/nigger/negro/ネグロ, whatever liksom.

Beror på hur du säger det med, vilket sammanhang det är och var du säger det. Om en neger säger neger till en neger är det rasism då? Om det inte bedöms som rasism enligt Sverige rikes lag så är vi inte lika inför lagen. Finns det någon gränsvärde för hur vit hudfärg man måste ha för att det ska vara rasism?

Helvete ingen håller sig till tråden längre.. JAG anser att en neger är en som t.ex:
Har mörk hy utan att sola, någon som är ifrån Afrika eller något annat liknande land, etc.

Sen så är inte jag någon som läser Sveriges rikslagar varje dag så jag kan inte lagarna alltför väl.
Men det kan ju vara hets mot folkgrupp osv, och naturligtvis ska BrB 29 kap tas till hänsyn där det framkommer försvårande omständigheter och det annars svårdömda, tillika målsägandebrottet, förolämpning blir aningen mer lättutdömt. Även så under vissa omständigheter användning av ordet neger strida mot lagen, till exempel kan det anses utgöra förolämpning enligt BrB 5 kap. 3 §.

Medlem
Skrivet av roftg:
Skrivet av Cane:
Skrivet av KatOne:

Random som fan. Och helt onödigt, Blizzard.

Vilken tro som helst lär ju digga att representeras av ett demonspöande badass vars enda syfte i livet är att sprida godhet, fördriva ondskan och avnjuta diverse lootsprut.

Utom Scientologerna då, kanske. De är ju som bekant allierade med ondskans makter.

Jo för scientologin är så mycket värre än andra religioner...

eh jo,,

tex detta:
Incident II [redigera]

Huvudartikel: Xenu

OTIII berättar även om Incident II, eller The Wall of Fire. Detta är den mest uppmärksammade av Scientologikyrkans hemliga läror och påstås ha ägt rum för 75 miljoner år sedan. Den onde Xenu, härskare över den Galaktiska Konfederationen, fraktade miljarder utomjordingar till Jorden och dödade dem i vulkaner med hjälp av vätebomber. Efter detta åkte deras odödliga själar, thetaner, upp i atmosfären där de tillfångatogs och placerades i 3D-biografer där de hjärntvättades med hjälp av filmer (det så kallade R6-implantatet). Sedan släpptes thetanerna ut och har därefter klamrat sig fast vid människorna som ett slags andliga parasiter (kroppsthetaner) och orsakar olika problem. Målet med OTIII och de högre nivåerna är att med hjälp av auditering frigöra sig från dessa kroppsthetaner.

Trots att denna trossats är hemlig för personer som inte nått upp till OTIII och därför är okänd för de flesta scientologer förekommer en vulkan på omslaget till Dianetik-boken.

kopierat ifrån
http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi

Låter som vilken religion som helst.

Tror man att gudar, tomtar och troll finns på riktigt är man förståndshandikappad. Oavsett vilka former man tror att gudarna har.

Medlem

jävligt onödigt tbh. låt folk nicka vad fan de vill..

Medlem
Skrivet av KatOne:

Random som fan. Och helt onödigt, Blizzard.

Vilken tro som helst lär ju digga att representeras av ett demonspöande badass vars enda syfte i livet är att sprida godhet, fördriva ondskan och avnjuta diverse lootsprut.

Utom Scientologerna då, kanske. De är ju som bekant allierade med ondskans makter.

Nu är det väl ändå så att det som inte är tillåtet är försoch främst namn på religionen. Scientologernaär jag inte helt säker om den är fullt klaasad som religion eller om den fortfarande delvis räknas som sekt.
Blizzard har/had samma namn limitering i WoW. Där kan du också rapporteraoffensiva namn så då kan resultera i tvingade namnbyten. Det gäller allt från pets, spelare och guilds.

Orkar inte quota er alla, men ett inlägg i neger-debatten: Jag frågar er, är det ok att säga hora eller svennejävel?

Och sedan ett inlägg i Scientologidebatten (ett ämne som jag för övrigt skrev en vetenskaplig rapport om för ett tag sedan, otroligt intressant måste jag säga): Kolla upp Lisa McPherson-fallet, om ni är osäkra på varför scientologerna har en skruv lös.

Medlem
Skrivet av SchnitzlFritzl:

Orkar inte quota er alla, men ett inlägg i neger-debatten: Jag frågar er, är det ok att säga hora eller svennejävel?

Och sedan ett inlägg i Scientologidebatten (ett ämne som jag för övrigt skrev en vetenskaplig rapport om för ett tag sedan, otroligt intressant måste jag säga): Kolla upp Lisa McPherson-fallet, om ni är osäkra på varför scientologerna har en skruv lös.

Du är inte vidare bra på att diskutera va?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Neger är ett namn på en människoras. Hora är ett yrke och -jävel är ett nedlåtande suffix.

Gör om, gör rätt.

Och alla vet att scientologerna har tusentals skruvar lösa. Precis som alla andra människor som tror på gudar, tomtar och troll.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Innebär detta att Fan Satansson inte kommer funka?

Funkar inte för du får inte ha mellanrum i ditt namn heller.

123
Skriv svar