Warren Spector: "Ultravåldet måste få ett slut"
Deus Ex-legendaren besökte E3 och är djupt oroad över det eskalerade spelvåldet. "Vi måste sluta älska det", säger han.
#deus-ex, #system-shock, #epic-mickey-2-the-power-of-two
Jag kan hålla med till viss del. Det hade varit väldigt intressant med ett äventyrsspel eller rollspel som inte nödvändigtvis byggde på att döda 1 miljon alver eller aliens. Men det finns naturligtvis en balans i det hela, ibland är det kul att stänga av hjärnan ett tag och bara panga på, men för en TV/data-spels publik som faktiskt är rätt vuxen numera så kan man nog sälja rätt många kopior av ett spel som faktiskt inte bara bygger på att hjälten är en massmördare (a'la Uncharted) utan faktiskt är mänsklig. Bygg spelet på banbrytande storyhantering, intriger, kärlek, hat osv men som har en mer verklighetsanknytning.
Tror det skulle kunna bli en storsäljare i dagens läge! Rätt många är less på skjuta skjuta spel.
Förstår honom faktiskt men hoppas bara Deus Ex fortsätter vara lika "våldigt", själv tyckte inte jag Deus Ex hade mycket våld i sig.
Att förvandla hemlösa 10-åringar till en hög rykande köttslamsor med ett raketgevär anser jag vara ganska våldsamt
Imperator
Känns lite som att visa spela har med blod och gore "bara för att". Visst är det ett krigsspel så är det kanske berättigat men samtidigt kan man ju hålla det på en någorlunda "realistisk" nivå och inte ha gubbar som har typ 200l blod i kroppen eller nåt. Fast samtidigt så behövs ju spel som Serious Sam 3 också
för x antal år sedan (runt 04 tror jag) hörde jag rykten om ett spel som skulle varit under utveckling. (ett dankst MMO tror jag) Som gick ut på att spelaren iklädde sig rollen av en Politiker/företags Chef och att man utan direkt våld skulle ta sig upp i världen. någon som hört något om det/ vet vad det blev av det?
för x antal år sedan (runt 04 tror jag) hörde jag rykten om ett spel som skulle varit under utveckling. (ett dankst MMO tror jag) Som gick ut på att spelaren iklädde sig rollen av en Politiker/företags Chef och att man utan direkt våld skulle ta sig upp i världen. någon som hört något om det/ vet vad det blev av det?
Har inte hört talas om det men det låter fan intressant.
för x antal år sedan (runt 04 tror jag) hörde jag rykten om ett spel som skulle varit under utveckling. (ett dankst MMO tror jag) Som gick ut på att spelaren iklädde sig rollen av en Politiker/företags Chef och att man utan direkt våld skulle ta sig upp i världen. någon som hört något om det/ vet vad det blev av det?
gissar på att dom hade lite svårt att hitta pengar till ett sånt projekt, eller snarare alla dom frågade garvade sig nog hela vägen till banken å la pengarna på vapenhandel istället
always use the nubs for cover
Vilket ultravåld menar han egentligen?
Chainsaw avrättningar i Warhammer Space Marine?
Max Payne 3 där man i slomo skjuter någon i huvudet med automatvapen på 30cm avstånd?
Deadspace 2 med nålen i ögat? (grymt skönt spel att dö i för övrigt, känns som att dom la ner en del tid på dödssekvenser)
Känns helt ok ändå, själv gillar jag det rejält.
Det är bra att Warren Spector talar om för oss vad vi måste gilla. Hur hade vi annars kunnat välja?
Känns som en returresa till 80-talet där sossetanterna grät ut i statlig TV över "ultravåldet" och "dödsnazismen" i Nintendospel, och hur hela världen snart skulle gå under pga det.
Gäsp.
Han syftar på omotiverat våld, dödandet för dödandets skull, det är "skadligt" och tillför ingenting.
Håller med till viss del, finns en del tveksamma saker där ute. Inledningssekvensen i Call of duty MW2 är ju en sån.
Men den scen jag mått allra sämst av i ett spel nånsin är nog inledningen på Homefront - när ett barn gråter hjärtskärande när han står och ser på när hans föräldrar blir avrättade... hua!
Fast båda exemplen visar ju våld från sin allra hemskaste sida, så på så vis är det ju bra - för det ger avsmak.
Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry
Håller med till viss del, finns en del tveksamma saker där ute. Inledningssekvensen i Call of duty MW2 är ju en sån.
Men den scen jag mått allra sämst av i ett spel nånsin är nog inledningen på Homefront - när ett barn gråter hjärtskärande när han står och ser på när hans föräldrar blir avrättade... hua!
Fast båda exemplen visar ju våld från sin allra hemskaste sida, så på så vis är det ju bra - för det ger avsmak.
Jo, avsmak för vissa, och incitament för andra. Svår balans.
Det är bra att Warren Spector talar om för oss vad vi måste gilla. Hur hade vi annars kunnat välja?
Känns som en returresa till 80-talet där sossetanterna grät ut i statlig TV över "ultravåldet" och "dödsnazismen" i Nintendospel, och hur hela världen snart skulle gå under pga det.
Gäsp.
Vad intressant att du inte ser någon övre gräns för hur mycket våld som är ok. Fortsätt tro att du är normal.
Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.
Det är bra att Warren Spector talar om för oss vad vi måste gilla. Hur hade vi annars kunnat välja?
Känns som en returresa till 80-talet där sossetanterna grät ut i statlig TV över "ultravåldet" och "dödsnazismen" i Nintendospel, och hur hela världen snart skulle gå under pga det.
Gäsp.
Och det har ju verkligen inte spårat ur sedan dess.
Är kanske inte jätteivrig för förbud mot sånt som syns i spel idag (även om man gott kunde begränsa glorifieringen av det generellt), men ser att det skulle kunna behövas en gräns, laglig i värsta fall, i framtiden.
Tror inte att vi behöver oroa oss för mycket, ultravåldet är nog inte här för att stanna för alltid. Sen är vi ju sjukt våldsamma som människor också, så klart att det avspelas i vår kultur. Min tanke är att det snart lugnar ner sig per automatik, men ska vi morala och sätta upp regler och lagar omkring "ultravåldet" så blir det bara pajaserier och motstånd. Låt det självdö, men sen har vi väl alltid lirat i ultravåld, en ensam soldat mot tusentals andra som man skoningslöst skjuter ner, det har ju varit igång sen Wolfenstein 3d..
Våld och sex säljer som smör! and thats a fact! vilket innebär det kommer alltid att finns där precis som det har funnits sedan människan kom till. Man måste acceptera att vissa saker finns i våran DNA och man kan inte bli av med det punkt slut. Hatar såna här diskutioner eftersom det finns aldrig något svar på saken eftersom det är så mycket pengar inlandat i det precis som med oljan så länge det finns sålänge kommer det att användas så är det bara när det är mycket pengar runt saken.
Gillar munkar!
Hade det funnits ett FPS spel där man kramar varran och ger blommor hade jag köpt det. Nu finns det ju inga alternativ till allt sjuka pangande. När kommer revolutionen i form av ett nytt koncept? Jag menar, FPS-skjut-hoppa-sikta-dö/frag upplägget har ju funnits sen Wolfenstein 3D. Dags att tänka nytt, kära spelutvecklare.
Det är bra att Warren Spector talar om för oss vad vi måste gilla. Hur hade vi annars kunnat välja?
Känns som en returresa till 80-talet där sossetanterna grät ut i statlig TV över "ultravåldet" och "dödsnazismen" i Nintendospel, och hur hela världen snart skulle gå under pga det.
Gäsp.
Och det har ju verkligen inte spårat ur sedan dess.
Är kanske inte jätteivrig för förbud mot sånt som syns i spel idag (även om man gott kunde begränsa glorifieringen av det generellt), men ser att det skulle kunna behövas en gräns, laglig i värsta fall, i framtiden.
Den estetiska diskussionen i all ära, men... en laglig gräns?! How about no. Jag förstår att du inte uppskattar vad du ser som entartete kunst, men för den sakens skull bör den inte förbjudas.
Det hör till den grundläggande friheten som människa att få skapa och ta del av fiktion av valfri natur (jag kan visualisera precis exakt vad jag vill i mitt huvud, smidigt va?), även om man naturligtvis kan och bör ha en djupgående konstanalytisk diskussion om innehållet. Men att blanda in lagen? Nej tack, Bejerot.
Eller tycker du kanske också att manga är barnporr? Som om riktiga barn var involverade at any point?