Medlem
TERA Online

Goddag!

Jag har genom åren haft väldigt mycket speltid i diverse MMO's, från Tibia när jag var en liten påg till WoW och nyligen fick jag upp ögonen för ett spel som heter Tera.

Tyvärr verkar jag ha fått upp ögonen för det något sent då det verkar som att spelet inte är så populärt dom jag anser det borde vara.

Efter ungefär en veckas spelande kan jag bara konstatera att detta är något jag aldrig riktigt upplevt i ett MMO. Det alldeles underbara combat systemet. Äntligen ett MMORPG där skicklighet belönas! Stridssystemet kan närmast liknas vid diverse action spel blandat med det vanliga "WoW" gameplayet. Du har alla de vanliga förmågorna som existerar i andra MMO's men sätter du använder dem är mer actionbetonat. Timing och förutseende är A och O.

Ett exempel här är när jag tidigt i spelet stötte på ett av de första BAM'sen (Big Ass Monster) när jag var runt lvl 16-18 eller så. Det var på ett quest som man egentligen behövde vara fem personer på men som gick alldeles utmärkt, med några försök att ta på sig ensam. Precis som i ett actionspel så kunde man lära dig monstrets timingar och undvika större delen (100% om man är bra!) av dess attacker. Efter en lång stunds fight så låg monstret dött på marken och jag kunde inte låta bli att tänka "Tillåts jag att ha så här kul som en låg level karaktär?".

En annan anekdot var när jag och en vän ett par levlar senare försökte oss på spelets första instans, återigen här så var det designat för en vanlig MMO grupp (tank/healer/dps) och vi var 2 DPS karaktärer som även var lite underlevllade för instansen i fråga. Men med teamwork och timing så kunde vi sakta men säkert rensa hela instansen! Det var den roligaste stunden jag haft i ett MMO på mycket mycket längre med många nagelbitande ögonblick.

Spelet har dock sina problem såklart. Questandet är i gammal vanlig stil med en Quest-hub där man plockar upp sina quests och sedan ger sig på den lokala faunan tills det är dags att gå vidare till nästa Quest-hub och repetera. Detta vägs dock till stor del upp av att man även belönas av att undvika attacker och lägga dina på rätt tillfälle mot vanliga mobs. Du dödar dem mycket snabbare och får mycket lägre vilotid ifall du är skicklig. Men det är också här spelet har förlorat en del spelare misstänker jag utan att ha några som helst belägg för detta. För ifall man inte klarar av att se inkommande attacker och inte orkar lära sig stora monsters anfallsmönster så blir man överkörd. De stora monstren får man knappt ner någon procent innan man är död och i den vanliga grinden så blir det alldeles för mycket tid där man antingen är död eller regenererar HP.

Ett annat problem är att battlegrounds inte existerar förutom på max lvl. Så ifall man vill PVP'a innan max level har nåtts så är det dueller och world-pvp (ifall man är på en pvp server) som gäller.

Jag har som sagt bara skrapat på ytan på detta underbara spel, men hoppas att det kommer bara bli bättre och bättre.

Vad är då min mening med denna tråden? Jo jag hoppas att kanske några till kommer få upp ögonen för detta spelet, det är ett riktigt bra spel och förtjänar en större spelarbas. Ge det en chans och ladda ner 7-dagars trialen på www.tera-europe.com

//Martin.

Medlem

Vad tycker du om GW2 då?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Tyvärr var jag väldigt besviken på GW2.

Till en början tyckte jag det var riktigt bra men kände ganska fort att combat-systemet egentligen var ungefär samma sak som alla andra MMO's men med en "odödlig någon sekund" knapp och ganska få förmågor att använda. TERAs combatsystem kändes väldigt mycket mer flytande, reaktivt och gav bättre respons.

Det jag gillade mest var PvP-Tournament systemet med drop in tournies och så vidare.
Quest-systemet verkade innovativt till en början men blev snabbt uttjatat och repetivt precis som ett vanligt hub system. Det jag ändå vill ge en liten eloge till är story-questsen vilka jag upplevde var riktigt roliga och faktiskt fick mig att sitta och lyssna på konversationerna istället för att bara klicka igenom allting.

Det hade bra idéer men tyvärr är jag av den uppfattning att de inte utförde dem så väl.

Medlem

Jag köpte TERA när det släpptes och var extremt nöjd med spelet. Tyvärr verkar ingen annan vara det med tanke på antalet spelare. Vilket förstör lite då servrarna saknar folk. Läste iof precis att dom slagit ihop alla pvp servrar. Kanske dags att köra lite till

Medlem

Du borde testa det igen definitivt! De har precis slagit samma några servrar och detta har livat upp spelet ordentligt. Människor överallt och PVP servern har blivit farlig!

1
Skriv svar