Maxis: Glassbox begränsar Simcitys storlek
"Men det var också ett designbeslut, att vi ville sätta begränsningar och regler för att det verkligen ska krävas talang när du väl åstadkommer något."
Varför inte låta oss bestämma storleken då när man kör sandbox? För där är det ju inget som stoppar byggandet för pengar är får man ju!
När jag först såg bilder från spelet och byggytan och vad folk sa om det tyckte jag det verkade som ett väldigt litet område.
Men sen när jag testade betan så var området mycket större än vad jag trodde och jag tyckte det var klart tillräckligt stort för att göra en stad.
Speciellt eftersom det är menat nu att man ska riva byggnader etc för att göra plats för nya.
edit:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=NTJQTc...
Hittade han som spräckte alla rekord möjliga på Sim City värd att kolla på
Tog tydligen 3 år.
Det riktiga svaret är:
"Performance tradeoffs for more realistic simulation. We can (and will) go bigger as machines allow."
Helt enkelt kunde dom inte gå större om dom ville möta lägsta inställningarna. Kul dock att dom kommer släppa större kartor senare.
Konspirationsteorierna börjar bli lite tröttsamma. Antingen tror man att devsen skrattar och tvinnar sina mustascher när de ondskefullt undanhåller spelarna de största kartorna, eller så inser man att det är en tradeoff för att få spelet att fungera rimligt för folk som inte har värstingdatorer (i.e Maxis största publik) och att spelets komplexitet har satt vissa gränser.
Är ju lite samma problematik överlag i spel just nu. Jämför banorna i gamla FPS med nya. Deus Ex: HR mot Deus Ex 1. De alltmer ökande kraven på bättre grafisk detaljrikedom och komplexitet har ju gjort att kostnaden i mankraft och budget har ökat exponentiellt för bandesign. Alltså mindre banor.
Det riktiga svaret är:
"Performance tradeoffs for more realistic simulation. We can (and will) go bigger as machines allow."
Helt enkelt kunde dom inte gå större om dom ville möta lägsta inställningarna. Kul dock att dom kommer släppa större kartor senare.
Om de kirrar en expansion eller en uppföljare med större kartor köper jag det på direkten. Som det känns nu (efter betan) har de riktigt coola simulationer men jag saknar känslan av att bygga en stor STAD och inte ett litet samhälle.
Konspirationsteorierna börjar bli lite tröttsamma. Antingen tror man att devsen skrattar och tvinnar sina mustascher när de ondskefullt undanhåller spelarna de största kartorna, eller så inser man att det är en tradeoff för att få spelet att fungera rimligt för folk som inte har värstingdatorer (i.e Maxis största publik) och att spelets komplexitet har satt vissa gränser.
Är ju lite samma problematik överlag i spel just nu. Jämför banorna i gamla FPS med nya. Deus Ex: HR mot Deus Ex 1. De alltmer ökande kraven på bättre grafisk detaljrikedom och komplexitet har ju gjort att kostnaden i mankraft och budget har ökat exponentiellt för bandesign. Alltså mindre banor.
Å andra sidan är skalbara motorer de bästa. Ju kraftigare dator ju mer bör man kunna måla upp samtidigt. Men som vanligt så stoppar säkerligen EA all form av modifiering av sina spel.
Känns lite som en dålig ursäkt, förstår att det pågår mycket komplexitet bakom kulisserna men samtidigt har de städat bort en hel del komplexitet från de förra Sim City med större ytor. Med dagens teknologi känns det inte som det borde vara så omöjligt att göra större kartor, det känns lite som dom slår ihopa Sim City Societies med Sim City 3000. Få lite mera fokus på invånarna än staden.
Vet inte om det är bra eller dåligt, återstår att se. Men jag tror knappast att det är något "svårt" att lösa. Ungefär samma anledning som dom skippar miljö formningsverktyget. :-/
Nämen!
gillar stadsbyggarspel så kommer antagligen skaffa dag 1.
...om det inte bli sågat förstås...
Ogillar dock vissa designbeslut som att väg storleken bestämmer densiteten på zonerna.
Tycker det är roligare om man får göra den avvägningen själv. Nu blir allt så slimmat att utmaningen i stadsplanerandet riskerar att bli lidande.
Sen en annan grej jag kom på, kommer man att kunna fylla ytan mellan husen med något vettigt? för i alla filmer jag sett
hittills har ytan mellan husen haft gräs texturer oavsätt om det är små villor på landsbyggden eller om det är skyskrapor från Manhattan, vilket helt tar udden ur storstadskänslan man jobbat för att skapa.
jag inte hittat på något vettigt att skriva här än
Oavsett varför, storleken i nya Sim City är för liten för att jag verkligen ska känna att spelet är underhållande i mer än några få timmar. Jag vill bygga och bygga, timme efter timme. Inte börja om hela tiden. Jag tyckte att Sim City 4 redan för för litet.
Skit i minimikraven. Sitter folk på kassa datorer kan väl dem spela på mindre banor och vi med bättre kan använda dem fullt ut på stora banor.
"People don't plan to fail, they just fail to plan"
Så det blir lite som Tropico? Då kan man delvis förstå att det kanske måste begränsas lite.
[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz
Alltså, ytan är väl som en mellanstor yta i Sim4, det var ganska stort ändå.
Minsta faktiskt, när man väl jämför yta som går att utnyttja.
Varför hålla koll på varenda sim i staden ö h t? Är det verkligen värt kostnaden i prestanda? Vill man ha koll på enskilda simmar så känns Sims som ett bättre val. Sim City har alltid handlat om stadsbyggande.
Att hålla koll på varenda sim i staden innebär en betydligt mer realistisk simulering av stadslivet, och därigenom en mer realistisk stadssimulator, vilket alltid har varit vad Maxis strävat efter. Att varje sim faktiskt "existerar" i spelvärlden och har ett jobb på en viss plats, handlar, kan bli sjuk och kanske har barn som går i skolan betyder att exempelvis trafikflödet blir ett direkt resultat av din stadsdesign.
Jag förstår inte hur det skulle kunna vara mindre lockande än "JAG VILL BYGGA JÄÄÄÄÄÄTTTESTOOORT". Spela Cities XL i så fall, som (som namnet antyder) går ut på just det.
Alltså... Ge mig 2D grafik och städerna skulle troligen kunna vara 4-6 gånger större utan problem men nej då, istället måste man spela i 3D som ändå inte är snygg, sim city eller egentligen nödvändigt.
"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
Det riktiga svaret är:
"Performance tradeoffs for more realistic simulation. We can (and will) go bigger as machines allow."
Helt enkelt kunde dom inte gå större om dom ville möta lägsta inställningarna. Kul dock att dom kommer släppa större kartor senare.
Bra med större kartor, men DLC på gång då alltså, aja då får man vänta ett år o sen köpa någon GOTY/complete utgåva med alla DLC på någon rysk keysite.
Och om problemet nu är folk med kassa datorer, varför inte ha ett ALTERNATIV eller någon sorts autocheck och sen köra med rekommenderade inställningar? Eftersom dom gjort små kartor pga klena datorer så vet dom ju då exakt vad som krävs för att göra större? Som nu blir det att man får hålla på att bygga om sin stad igen och igen och igen...
Har som sagt lirat betan, tar ca 45min att bygga över hela sitt tillåtna område, säkert snabbare om man försöker göra det snabbt, meningen sen är då att man ska sitta o småpilla för att ändra densiteten o höja märkvärdet?
O sen "designval för att göra det komplext/svårare/kräva talang" för att lyckas på en liten karta, kom igen. Cut the crap!
Roliga EA sa exakt lika dant för mod värktyg till Frostbyte 2 ......
Nä det sa dom inte. Där var anledningen att den skulle vara för svår för moddare att använda, vilket med facit i handen var ren bullshit nu efter fem DLC's som hade sålt jävligt dåligt med ett riktigt stöd för moddar. Större kartor är något som EA inte kommer kunna ta pengar för utan att röra om rejält i grytan. SimCity kommer garanterat få DLC's, men det lär röra sig om nya byggnader och inte ett nytt ödelagt område som är lite större än vanligt.