14-åring överkonsumerar energidryck - hamnar i koma

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Bojkott:

Är inte energidrycker som innehåller taurin förbjudna i Norge? Vilket som så är det tur att han verkar bli återställd, men jag hoppas att detta får ungdomar, och även vuxna, att inse riskerna med energidrycker.

En burk eller två (beroende på storlek) vid behov skadar inte, men att sitta och pimpla i sig stora mängder är inte bra. Har själv begått misstaget att dricka för många burkar på LAN och fick då hjärtklappning. Vems fel? Mitt eget så klart.

Ska bara påpeka att taurinet inte har någonting med det här att göra. Taurin är nyttigt, och återfinns i alldeles för små mängder i energidryck. Taurin är ingen stimulant. Så glöm taurinet i sammanhanget

Det är mer taurin än koffein i Red Bull.

Taurin är nog inte heller vad jag skulle kalla nyttigt. Det kanske inte är onyttigt, men det är en tydlig skillnad däremellan..
http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/dangers-of-...

Nu är det inte så att mängden Taurin i typ Red Bull är farligt, men man ska heller inte påstå att det är nyttigt.

Skrivet av dmn:
Skrivet av Traveller in time:

Vattenförgiftning är en verklig sak, dödligt verklig.

Vattenförgiftning har ingenting med innehållet i den här artikeln att göra.
Fyra liter vätskedrivande dryck på sexton timmar orsakar inte vattenförgiftning.

Nej, men hade du läst övriga kommentarer hade du sett att andra ställde sig skeptiska till vattenförgiftning.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skrivet av dmn:
Skrivet av Traveller in time:

Vattenförgiftning är en verklig sak, dödligt verklig.

Vattenförgiftning har ingenting med innehållet i den här artikeln att göra.
Fyra liter vätskedrivande dryck på sexton timmar orsakar inte vattenförgiftning.

Med den lilla information vi har att utgå ifrån så är det inte alls omöjligt, citera med det där från andra stycket också nästa gång du citerar:

"Som en direkt följd av den ökade vattenmängden drabbas personen av rubbning i elektrolytbalansen, vilket kan ge hyponatremi. Förgiftningen beror på att njurarna inte förmår omvandla mer än 16 milliliter urin av vattnet i minuten, varmed cellerna, vid stort intag av vätska, tar upp vattnet och ödem bildas i inre organ, bl.a. i hjärnan. De första symtomen på vattenförgiftning är desorientering, huvudvärk och yrsel, till följd av att blodflödet minskat, samt illamående och sluddrigt tal.[3] Värre förgiftning kan leda till förvirring, kramper, koma och i värsta fall döden. LD50-dosen för vatten ligger omkring 6 liter"

Att dricka för mycket, även om det enbart är vatten kan vara dödligt eller ge långtidspåverkande skador på organ. För ingen information som delgivits har sagt under hur kort tid under sitt 16 timmars maraton han intog den mängden dryck, hela spektrumet, sju timmar, under en timme som en del av en utmaning? Vi vet inte.

Om andra sen vill säga att det här fallet kan handla om tillsatser ginseng eller elektrolyter ändrar inte min utgångspunkt. Drick inte för mycket på kort tid, vad det än är. Det handlar om balans, det du tar in är inte det som direkt går ur systemet.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

FM-guru
F.d. Sisyr

Vattenförgiftning är helt klart verkligt, men det kan krävas en hel del för att drabbas av det beroende på person. Jag kommer ihåg i grundskolan när vi spenderade träslöjdslektionerna med att tävla i vattendrickande (...), och vi drog ett fyrtiotal plastmuggar utan att drabbas av annat än många toabesök. Men visst kunde det ha slutat illa, men det var vi glatt ovetandes om på den tiden.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har väldigt svårt att se hur fyra liter vatten (en liter per fjärde timme) skulle kunna ha samma effekt.

Beror ju iofs på. En vuxen mans njurar kan klara 15 liter vatten per dag (dock inte att rekomendera). Det har mer med hur snabbt du dricker vattnet att göra.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Tur att killen överlevde i alla fall. Jag dricker helst inte mer än 1-2 Monster per dag. Känns överdrivet att ta in mer.

Rätt sjuka kommentarer i den här tråden. Varför snacka skit om honom när han inte har gjort något ont, bara haft otur?

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Vattenförgiftning är en verklig sak, dödligt verklig.

Snabbt saxat från wikipedia:
""
Vattenförgiftning är en förgiftning som beror på ett alltför stort intag av vätska. Vattenförgiftning kan uppkomma till följd av polydipsi (onormalt stor törst) till exempel vid diabetes eller sportutövning. Vattenförgiftning kan också ses hos en del schizofrena patienter,[1] samt hos människor med mentala funktionshinder. Vattenförgiftning med hyponatremi kan ses vid överdos av syntetiskt oxytocin.[2]

Som en direkt följd av den ökade vattenmängden drabbas personen av rubbning i elektrolytbalansen, vilket kan ge hyponatremi. Förgiftningen beror på att njurarna inte förmår omvandla mer än 16 milliliter urin av vattnet i minuten, varmed cellerna, vid stort intag av vätska, tar upp vattnet och ödem bildas i inre organ, bl.a. i hjärnan. De första symtomen på vattenförgiftning är desorientering, huvudvärk och yrsel, till följd av att blodflödet minskat, samt illamående och sluddrigt tal.[3] Värre förgiftning kan leda till förvirring, kramper, koma och i värsta fall döden. LD50-dosen för vatten ligger omkring 6 liter.[4]

Vattenförgiftning uppkommer antingen för att en person dricker för mycket till följd av törst (polydipsi). Detta kan vara relaterat till sportutövning, livsstil, eller vara psykogent (vid till exempel schizofreni och anorexia nervosa). När någon dricker för mycket öl kallas tillståndet potomani. Eller så är vattenförgiftning ett symtom på en inre obalans (hyponatremi, diabetes insipidus eller störningar i vasopressinbalansen), eller en biverkning av viss medicin.
""

Sen har sportdrycker och andra energidrycker en accepterad plats bland gamers. Det går inte att förneka.

Drick varsamt för det ligger på ditt ansvar, det går inte att skylla på föräldrarna om varningar ges men ignorerar, och vad ska de göra? följa med på LAN och säga ifrån framför grupptrycket?

Vad har vattenförgiftning med saken att göra? Det förstår väl gemene normalbegåvad person att samma sak inte hade hänt om han druckit vatten. Hade han hällt i sig fyra liter vatten på trettio minuter hade han kanske legat risigt till men att ta upp vattenförgiftning i koppling till detta fall är bara löjligt.

Medlem

Fyra liter ja där har vi missbruk.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Fyra liter ja där har vi missbruk.

Äh, 1 halvliter varannan timme. Låter inte som något som är direkt ovanligt vid sådana sammanhang. Och knappast något som kan liknas ett missbruk.

På min tid var det CocaCola och JoltCola. Och 4 liter på 16h är inga som helst problem att hälla i sig under ett lan.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av WolfGrin:

Trodde det var åldersgräns på sån dricka så tycker inte precis synd om denna kille, han har bara sig själv att skylla.

Vet inte hur det är i Norge men i Sverige finns det ingen lag - det är enskilda butikskedjor som tagit fram egna åldersgränser.

Jaså, trodde det var lag på det så mycket det snackats om och åldersgräns etc. Ironisk att affärerna verkar ta större ansvar än både föräldrar och stat.

bop
Medlem

att vanlig energidryck skulle ha mer koffein än kaffe tror ja är en myt, för mig att koffein mängden e samma som i en kopp kaffe och tror inte direkt heller man hade mått jättebra av att dricka 4 liter kaffe

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bennii:

Var befann sig föräldrarna? Nej, just det! Det är ju inte föräldrarnas fel. Vi skyller på spelindustrin istället.

Ni har precis publicerat en artikel om hur svarta stereotyper påverkas av våldsamma spel. Hur påverkar den här stereotypiska nyheten bilden av gamers? För majoriteten av oss är inte spelberoende Red Bull-knarkare.

Men det är det här som kvällsmedia gillar att rapportera om och precis som allt annat extremt så främjar det en stereotyp utan verklighetsförankring.

Jag lovar att det var föräldramöte i skolaulan kvällen efter det här.

Varken i vår text, eller i källan, kan du läsa något som antyder att det var spelandets fel. Snarare överkonsumtionen av energidrycker.

Skrivet av kalle.lindestrom:

ja du....om vi säger så här 4 liter vattenpå kort tid är en del det med....sååå det kan även vara att han helt enkelt fick i sig för mycket vätska.

Jag har väldigt svårt att se hur fyra liter vatten (en liter per fjärde timme) skulle kunna ha samma effekt.

missade tiden..doh klantigt av mig okej så vi slå i sär detta lite nogare. 1 liter vatten var 4 timme är inga problem det kan njurarna ta om man kissar som man ska lätt rensa ut man kanske dock bör tänka på saltbalansen men ingen risk.
så 4 liter energi dryck över 16 timmar om vi kollar hur mycket koffein det är nu vet jag inte vad killen drack men vi kan väl ta ett medel värde som brukar vara á 250 ml med en koffeinhalt 320 mg/l alltså 320*4=1280 mg koffein den giftiga dosen för dom flesta människor ligger på ca 20 mg koffien per kropps kilo vad kan grabben väga tror ni ? vägde han under 64 kg i alla fall så har han fått i sig en toxisk dos...jupps verkar som boven i dramat här med andra ord var energi drickan. och nu har jag faktist visat att man kan bli förgiftat av energi dricka.
meen en sak är lite skum dödlig dos är dock 150-200 mg per kropps kilo. om nu grabben vägde säg 50 kilo skulle han behöva ha i sig 7500 mg koffein..det är betydligt mera an han kan få i sig på 4 liter energi dricka...kan någon förklara det
föresten 4 liter är ju 16 burkar om jag räknar rätt..är ju inget


signatur

New life, New hope

Medlem

dumma unge hur fan tänker man när man dricka flera liter av sån smörja?

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Magroth:

Weakling...

Skrivet av Jochen-:

Så går det när man är dålig informerad och dåligt uppfostrad.

Skrivet av flamgorilla:

cool kille

Skrivet av Hannu:

Natural selection.

Skrivet av Hipshot:

Snorunge.

Hej!
En liten kille hamnar i koma och ni uttrycker er så här?

Antingen är ni väldigt unga och förstår faktiskt inte bättre, eller så är ni, hemska tanke, vuxna och har allvarliga empatiproblem. Har ni inget bättre att tillföra så var gärna tysta. Eller ännu hellre, lämna sidan.

Oavsett ålder så kan man faktiskt få dåligt samvete för dåligt kommentars-omdöme ibland!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Norrmän pallar inte trycket.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

I brist på annan forskning kan man inte anta annat.

Dock finns det andra betydligt värre ämnen i energidryck. Vilket förklarar varför taurin, som finns i nästan all energidryck, fått ett oförtjänt dåligt rykte. Samma gäller Karnitin.

Skrivet av Wikipedia (EN) på biverkningar av Gingseng:

A common side effect of P. ginseng may be insomnia,[17] but this effect is disputed.[18] Other side effects can include nausea, diarrhea, headaches, nose bleeds,[19] high blood pressure, low blood pressure, and breast pain.[20] Ginseng may also lead to induction of mania in depressed patients who mix it with antidepressants.[21]
Ginseng has been shown to have adverse drug reactions with phenelzine and warfarin; it has been shown to decrease blood alcohol levels.[22]

Det är vad jag hittat främst ginseng som är möjligen farligt i energidryck. Sen kommer större doser av koffein och B6. Så jag skulle säga att min tidigare teori om vattenbrist och utmattning är det mest troliga i detta fall.

Yep.

Koffeinet och ginsengen, möjligen med någon högdoserad vitamin (så som B6) är de troligaste misstänkta. Det, och att han inte druckit nog med vanligt vatten, samt att han nog höll inne urin, samt att han uppenbarligen blev utmattad, samt att hans genetik/hälsa i sig kanske inte är den bästa... Etc. En kombination av faktorer.

Taurinet är någonstans mellan att inte ha gjort någonting, och att ha hjälpt honom. Trots all den andra skiten.

Skrivet av Stag:

Det är mer taurin än koffein i Red Bull.

Taurin är nog inte heller vad jag skulle kalla nyttigt. Det kanske inte är onyttigt, men det är en tydlig skillnad däremellan..
http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/dangers-of-...

Nu är det inte så att mängden Taurin i typ Red Bull är farligt, men man ska heller inte påstå att det är nyttigt.

På vilket sätt skulle taurin och koffein vara dosekvivalenta? Varför skulle de dela terapeutiskt index?

Du fastslår att det inte är nyttigt, men att du inte heller skulle kalla det onyttigt. Sedan förtydligar du resonemanget genom att påpeka en "tydlig skillnad däremellan". Sedan påpekar du att det inte är farligt, men inte är nyttigt. Jag tror jag behöver ett ytterligare förtydligande?

Läs istället den här artikeln från topp till botten, noga: https://en.wikipedia.org/wiki/Taurine

Då gärna med fokus på;
https://en.wikipedia.org/wiki/Taurine#Nutritional_significance
https://en.wikipedia.org/wiki/Taurine#Physiological_functions
https://en.wikipedia.org/wiki/Taurine#Toxicity

...så kommer det framgå att taurin har mer än ett par nyttiga funktioner i kroppen. Samt att nivåerna av taurin i energidryck är för små, ens för terapeutiska fördelar.

Nu tror jag inte att du studerar dina källor närmre, eftersom detta skulle avslöja att "Global Healing Center" verkar vara lite som ett Infowars, fast för chakra-tanter, eko-kämpar och lavemang-vegetarianer.

Kom igen nu. Jag bor i Sverige, inte i Arizona.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Bojkott:

Är inte energidrycker som innehåller taurin förbjudna i Norge? Vilket som så är det tur att han verkar bli återställd, men jag hoppas att detta får ungdomar, och även vuxna, att inse riskerna med energidrycker.

En burk eller två (beroende på storlek) vid behov skadar inte, men att sitta och pimpla i sig stora mängder är inte bra. Har själv begått misstaget att dricka för många burkar på LAN och fick då hjärtklappning. Vems fel? Mitt eget så klart.

Ska bara påpeka att taurinet inte har någonting med det här att göra. Taurin är nyttigt, och återfinns i alldeles för små mängder i energidryck. Taurin är ingen stimulant. Så glöm taurinet i sammanhanget

Jaså där ser man. Ja då är det väl endast koffeinet som orsakar besvär

Medlem

Men vafan väntar man sig. Dra i sig brutala mängder socker, koffein och taurin och sedan vänta sig att allt ska kännas fint. Det är tack vare genier som denna ungen vi har åldersgränser på engergidryck överallt nuförtiden.

Medlem
Skrivet av mrsarun:

4 liter ? Shieeet
Tror knappast att han rör energidrycker igen efter det!
Är glad att jag inte tåler skitet, hjärtklappning och panikångest efter 330ml, håller mig till kaffe!

För att lätta på din panikångest så innehåller en kopp kaffe samma mängd koffein som en burk energidryck, fast kaffe är ju lite godare förstås.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Magroth:

Weakling...

Skrivet av Jochen-:

Så går det när man är dålig informerad och dåligt uppfostrad.

Skrivet av flamgorilla:

cool kille

Skrivet av Hannu:

Natural selection.

Skrivet av Hipshot:

Snorunge.

Hej!
En liten kille hamnar i koma och ni uttrycker er så här?

Antingen är ni väldigt unga och förstår faktiskt inte bättre, eller så är ni, hemska tanke, vuxna och har allvarliga empatiproblem. Har ni inget bättre att tillföra så var gärna tysta. Eller ännu hellre, lämna sidan.

Om du ska bestämma vad folk får skriva på sidan så får du uppdatera reglerna. Tills dess gäller samma yttrandefrihet här som i resten av Sverige.

Medlem

Är huvudet dumt får kroppen lida.

Medlem

Jag drack för mycket vatten och mina njurar slutade fungera.
Hamnade dock inte i koma, fick en trevlig resa till akuten med extremt ont.

Medlem

Few are chosen. And this guy is not one of them. You show yourself unworthy. Just another weakling fallen

Medlem

Usch för energidricka, drick mjölk förihelvete

Medlem

Asså, vinklad, skön artikel, skärpning.... Eller så börjar jag läsa expressen istället.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bennii:

Var befann sig föräldrarna? Nej, just det! Det är ju inte föräldrarnas fel. Vi skyller på spelindustrin istället.

Ni har precis publicerat en artikel om hur svarta stereotyper påverkas av våldsamma spel. Hur påverkar den här stereotypiska nyheten bilden av gamers? För majoriteten av oss är inte spelberoende Red Bull-knarkare.

Men det är det här som kvällsmedia gillar att rapportera om och precis som allt annat extremt så främjar det en stereotyp utan verklighetsförankring.

Jag lovar att det var föräldramöte i skolaulan kvällen efter det här.

Varken i vår text, eller i källan, kan du läsa något som antyder att det var spelandets fel. Snarare överkonsumtionen av energidrycker.

Skrivet av kalle.lindestrom:

ja du....om vi säger så här 4 liter vattenpå kort tid är en del det med....sååå det kan även vara att han helt enkelt fick i sig för mycket vätska.

Jag har väldigt svårt att se hur fyra liter vatten (en liter per fjärde timme) skulle kunna ha samma effekt.

Fyra liter vatten under en period av 16 timmar kan skada kroppen rejält om vissa kriterier uppfylls. När en stor mängd vatten kombineras med väldigt lite mat under en kortare tid, kan en människa med liten kroppsmassa ta stor skada. En fullvuxen man bör ta in ca 3 liter vatten på 24 timmar, men då räknar man som sagt med en fullvuxen man där bara det dagliga intaget av normal kost förser kroppen med större delen av den rekommendera mängden vatten. Att det ävar en energidryck, gör inte saken bättre

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Magroth:

Weakling...

Skrivet av Jochen-:

Så går det när man är dålig informerad och dåligt uppfostrad.

Skrivet av flamgorilla:

cool kille

Skrivet av Hannu:

Natural selection.

Skrivet av Hipshot:

Snorunge.

Hej!
En liten kille hamnar i koma och ni uttrycker er så här?

Antingen är ni väldigt unga och förstår faktiskt inte bättre, eller så är ni, hemska tanke, vuxna och har allvarliga empatiproblem. Har ni inget bättre att tillföra så var gärna tysta. Eller ännu hellre, lämna sidan.

Om du ska bestämma vad folk får skriva på sidan så får du uppdatera reglerna. Tills dess gäller samma yttrandefrihet här som i resten av Sverige.

Du får nog ta och läsa vad som skrivs lite bättre nästa gång. Han agerade inte nätpolis och försökte styra vad som skrevs, det var en reaktion på hur extremt barnsligt vissa här beter sig.

Många skulle behöva ta sig en rejäl klunk "väx upp"-dryck.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Magroth:

Weakling...

Skrivet av Jochen-:

Så går det när man är dålig informerad och dåligt uppfostrad.

Skrivet av flamgorilla:

cool kille

Skrivet av Hannu:

Natural selection.

Skrivet av Hipshot:

Snorunge.

Hej!
En liten kille hamnar i koma och ni uttrycker er så här?

Antingen är ni väldigt unga och förstår faktiskt inte bättre, eller så är ni, hemska tanke, vuxna och har allvarliga empatiproblem. Har ni inget bättre att tillföra så var gärna tysta. Eller ännu hellre, lämna sidan.

Om du ska bestämma vad folk får skriva på sidan så får du uppdatera reglerna. Tills dess gäller samma yttrandefrihet här som i resten av Sverige.

Handlar för f*n inte om yttrandefrihet utan om nivån på inläggen. Jag hade reagerat likadant om det var min sida.

Medlem

"14-åring överkonsumerar energidryck - hamnar i koma"

Knappast den sista heller, men inte för att låta grym, men skyll er skälva om ni är så förbannat spelkåta och dumma i huvudet

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Magroth:

Weakling...

Skrivet av Jochen-:

Så går det när man är dålig informerad och dåligt uppfostrad.

Skrivet av flamgorilla:

cool kille

Skrivet av Hannu:

Natural selection.

Skrivet av Hipshot:

Snorunge.

Hej!
En liten kille hamnar i koma och ni uttrycker er så här?

Antingen är ni väldigt unga och förstår faktiskt inte bättre, eller så är ni, hemska tanke, vuxna och har allvarliga empatiproblem. Har ni inget bättre att tillföra så var gärna tysta. Eller ännu hellre, lämna sidan.

Om du ska bestämma vad folk får skriva på sidan så får du uppdatera reglerna. Tills dess gäller samma yttrandefrihet här som i resten av Sverige.

Yttrandefrihet i all sin skönhet. Notera dock att med frihet så följer det ansvar.
Jag upplever Bennets ord som en rekommendation/tankeställare till de berörda snarare än som en order.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Magroth:

Weakling...

Skrivet av Jochen-:

Så går det när man är dålig informerad och dåligt uppfostrad.

Skrivet av flamgorilla:

cool kille

Skrivet av Hannu:

Natural selection.

Skrivet av Hipshot:

Snorunge.

Hej!
En liten kille hamnar i koma och ni uttrycker er så här?

Antingen är ni väldigt unga och förstår faktiskt inte bättre, eller så är ni, hemska tanke, vuxna och har allvarliga empatiproblem. Har ni inget bättre att tillföra så var gärna tysta. Eller ännu hellre, lämna sidan.

Menade inte att låta så brysk! Själv har jag konsumerat likadana mängder energidryck och spelat ännu längre än så när jag var i den åldern utan problem. La ingen tyngd bakom min kommentar men visst, den var ju lite onödig. Ska vara mer betänksam hur jag uttrycker mig hädanefter.


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Skriv svar