Risk omgång 2. Spelet är slut, Mikaelh vann!

Medlem

Ärade gröningar! Det är dags! Stunden har kommit då ord övergår i handling. Jag kan stolt meddela att våra styrkor har mottagit order och inom kort kommer att agera. Tyrannernas tid går mot sitt slut. Länge leve friheten!

Medlem

Mina orders är inne! GL HF alla!

Medlem

Jag är hemskt dålig på att rita människor och det är inte en tunga, det är hans underläpp.

Du talar om fred men förbereder dig för krig, likt dom tyranner du pratar om att krossa. Lita inte på hans lögner, ty en tyrann som krossas är snart ersatt av en värre tyrann!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Rock n´roll!

Fantasin är lite off nu men det kommer framöver.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Avstängd

Om DU är hemskt dålig på att rita människor -- vad är då jag, Greger?

Nu väntar vi på en person till, bara, sen kan vi köra. Blir spännande att se hur första rundan artar sig.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Om DU är hemskt dålig på att rita människor -- vad är då jag, Greger?

Nu väntar vi på en person till, bara, sen kan vi köra. Blir spännande att se hur första rundan artar sig.

Bra fråga! Du får rita en bild lite snabbt så kan vi bedöma


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Avstängd

Resultat runda 1

Turordning

Fairfax slår 6

Greger slår 5

Ariath slår 3
Mikaelh slår 3
(Ariath slår 3, Mikaelh slår 5)

Strumpa slår 1

Turordningen blir följande:
1.Fairfax
2.Greger
3.Mikaelh
4.Ariath
5.Strumpa

Förstärkningar

Greger placerar 3 i Sydafrika.
Fairfax placerar 2 i Västafrika och 1 i Egypten.
Strumpa placerar 2 i Ontario och 1 i Nordvästterritoriet.
Ariath placerar 3 i Skandinavien.
Mikaelh placerar 3 i Kina.

Attacker

Fairfax tur

Fairfax anfaller Kongo från Västafrika med 3 arméer.
Ariath förlorar 1 armé, Fairfax förlorar ingen.

Fairfax har tagit Kongo!

Fairfax anfaller Östafrika från Egypten med 3 arméer.
Neutral spelare förlorare 1 armé, Fairfax förlorar ingen.

Fairfax har tagit Östafrika!

Fairfax anfaller Madagaskar från Östafrika med 2 arméer.
Strumpa förlorar 1 armé, Fairfax förlorar ingen.

Fairfax har tagit Madagaskar!

Fairfax anfaller Kamtjatka från Japan med 2 arméer.
Mikaelh förlorar 1 armé, Fairfax förlorar 2.

Fairfax anfaller Siam från Indonesien med 2 arméer.
Neutral spelare förlorar 1 armé, Fairfax förlorar ingen.

Fairfax har tagit Siam!

Gregers tur

Greger anfaller Peru från Argentina med 2 arméer.
Neutral spelare förlorar ingen armé, Greger förlorar 2.

Greger anfaller Peru från Brasilien med 2 arméer.
Neutral spelare förlorar 1 armé, Greger förlorar ingen.

Greger har tagit Peru!

Greger behärskar nu Sydamerika!

Greger anfaller Mellanöstern från Indien med 2 arméer.
Strumpa förlorar 1 armé, Greger förlorar ingen.

Greger har tagit Indien!

Greger anfaller Kongo från Sydafrika med 2 arméer.
Fairfax förlorar ingen armé, Greger förlorar 2.

Greger anfaller Östafrika från Sydafrika med 2 arméer.
Fairfax förlorar 1 armé, Greger förlorar 1.

Greger har tagit Östafrika!

Mikaelhs tur

Mikaelh anfaller Västra Australien från Östra Australien med arméer 3.
Neutral spelare förlorar 1 armé, Mikaelh förlorar ingen.

Mikaelh har tagit Västra Australien!

Mikaelh anfaller Nya Guinea från Östra Australien med 1 armé.
Strumpa förlorar 1 armé, Mikaelh förlorar ingen.

Mikaelh har tagit Nya Guinea!

Mikaelh anfaller Mellanöstern från Aghanistan med 1 armé.
Greger förlorar 1 armé, Mikaelh förlorar 1.

Mikaelh anfaller Siam från Kina med 3 arméer.
Fairfax förlorar 1 armé, Mikaelh förlorar 3.

Mikaelh försöker anfalla Jakution från Kamtjatka med 1 soldat, men eftersom han endast har en soldat kvar, går det inte.

Ariaths tur

Ariath anfaller Ukraina från Skandinavien med 6 arméer.
Mikaelh förlorar 1 armé, Ariath förlorar 2.

Ariath har tagit Ukraina!

Strumpas tur

Strumpa anfaller Östra USA från Ontario med 6 arméer.
Ariath förlorar 1 armé, Strumpa förlorar ingen.

Strumpa har tagit Östra USA!

Strumpa anfaller Centralamerika från Östra USA med 5 arméer.
Neutral spelare förlorar 1 armé, Strumpa förlorar ingen.

Strumpa har tagit Centralamerika!

Förflyttningar

Strumpa förflyttar 1 trupp till Quebec från Ontario.

Så här ser alltså brädet ut nu:

http://pici.se/thumbs/t_kbrknRqPW.gif

Inför nästa runda

Ariath
6 territorium +3
18 arméer
3 kontrollpunkter

+0 (18/9)

Fairfax
9 territorium +3
18 arméer
5 kontrollpunkter

+0 (18/15)

Greger
10 territorium +3
Sydamerika +2
16 arméer
6 kontrollpunkter

+2 (16/18)

Mikaelh
8 territorium +3
16 arméer
3 kontrollpunkter

+0 (16/9)

Strumpa
6 territorium +3
19 arméer
3 kontrollpunkter

+0 (19/9)

Analys

En inte särskilt ovanlig förstrunda skulle jag vilja säga. Alla riktar in sig på ett visst område, lämnar några ensamma arméer i sticket och någon plockar Sydamerika eller Oceanien.

Det har skett några förändringar på kartan, men jag skulle säga att det än så länge inte har blivit några större intressekonflikter med efterföljande strider. Det var bara Greger och Fairfax som bråkade lite i Afrika, men det var inte särskilt allvarligt.

Som det ser ut nu, tycker jag att Strumpa verkar ha planer på att ta över Nordamerika, Ariath Europa, Greger Sydamerika och Afrika, Mikaelh Oceanien och Fairfax Afrika.

Jag tycker dock inte att jakten efter CP har varit så vild som den kunde ha varit och det märks att alla har ett underskott av dem. Greger är den enda som får några förstärkningar överhuvudtaget.

Det blir spännande att se hur nästa runda kommer att urarta sig, nu när ni vet ungefär vilka mål era fiender har och när ni samtidigt bör ha insett att ni måste skaffa fler CP! Kör hårt nu grabbar!

Medlem

Det ser riktigt bra ut hitills med hur uppdateringarna sker

Enade står vi starka, och proletärerna i syd-amerika har visat att dom mer än gärna vill ena sig för att bekämpa dom onda makter som finns ute i världen!

Jag vänder mig till Fairfax, jag räcker ut en hand i hopp om att tillsammans kunna kämpa för en bättre värld, våra meningsskiljaktigheter kan och bör ställas åt sidan för att bekämpa dom problem som växer i öst och i väst.

Jag talar om fienden i Nord-Amerika som vill krossa allting som är gott, jag talar om det hot som växer dagligen i asien, jag talar om blått och grått!

Det är inte en slump att grått och blått rimmar, det är ett tecken på deras oheliga allians för världsherravälde, ett tecken på onda tider, ett tecken på vad som komma skall.

Jag vänder mig till dig, Fairfax, ty jag vet att även du känner dig hotad, för jag vet att inom dig finns det något gott, något inom dig känner att en kamp mot grå och blå är en kamp för en bättre värld!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Order inne.:) Jag lovar att skriva mer framöver men jag känner att jag har begränsat med tid för stunden.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Borde inte jag ha 2 arméer i Siam?

Avstängd

Hm, ja det borde du ha. Tänkte att det var något jag hade missat. Ursäkta misstaget och tack för korrigeringen. Bilden är fixad.

Edit: Fixade siffran med antalet arméer du hade ute (det var ju ett för lite).

Edit2: Uppdaterade reglerna en smula:

Skrivet av Jag:

Om en spelare attackerar ett territorium från flera av sina egna så kommer jag att räkna det som en attack.
Vidare kommer jag alltid att attackera med alla soldater på en gång från ett territorium till ett annat. Jag gillar verkligen inte regeln om att man bara får attackera med tre i taget.

Fixade även bilden i uppdateringen. Nu ska den fungera och vara helt korrekt.

Förresten, precis som Fairfax är det bra om ni håller korpgluggarna öppna för eventuella misstag och fel. Jag är ju trots allt människa och gör fel jag med, även om ni kanske har fått intrycket av att jag är perfekt supermänniska. 8)

Edit3: Hoppsan hejsan. Jag pratade med Mikaelh på MSN och det visade sig att jag hade gjort några fel till.

Tydligen hade jag glömt skriva ut det anfall han gjorde från Kina till Siam (som misslyckades, men Fairfax förlorade en soldat -- vilket var anledningen till att jag hade markerat att en soldat fanns kvar i Siam).

Dessutom hade jag blandat ihop siffrorna och satt en armé för lite i både Västra Australien och Nya Guinea.

Förutom detta skrev jag även ut ett anfall som inte blev av (under Mikaelhs tur), eftersom det var för få soldater kvar.

Såja, nu har jag åtgärdat brädet och laddat upp det ånyo. Nu ska länken i förra inlägget peka på rätt bild.

Och som sagt, håll korpgluggarna öppna.

Medlem

Våra grannars propaganda måste få ett slut! De säger att vi är de onda som försöker ta över hela världen men i själva verket är det de som försöker skapa sig ett världsherravälde.
Nu måste vi stå upp mot dessa manipulativa krafter och slå dem ned! Ned till helvetet med dem!

Efter denna strid följer en kamp för vår frihet att leva, vi ska skapa oss en värld med fred där vi alla kan leva tillsammans. Pengar ska avskaffas och alla ska jobba idéelt, utan något intresse för pengar kommer även all konkurrens dö ut. Vår teknik kommer att frodas och vi kommer kunna utnyttja vår jord på ett sätt som inte skadar miljön!

Detta är det enda sättet att skapa en säker framtid för generationen efter oss, efter våra barn barn och efter deras avkomma!

Låt oss aldrig glömma denna strid, striden för mänskligheten!

Avstängd

Ordrarna är inne, så jag ska köra rundan när jag kommer hem. Jag far hem typ 17:30, så jag lär väl fixa updaten runt 19 ikväll.

Edit: Det blev visst lite oklarheter kring en spelares order.

Avstängd

Resultat runda 2

Turordning

Ariath slår 6
Greger slår 6
(Ariath slår 4, Greger slår 2)

Mikaelh slår 5

Fairfax slår 3

Strumpa slår 1

Turordningen blir följande:
1.Ariath
2.Greger
3.Mikaelh
4.Fairfax
5.Strumpa

Förstärkningar

Greger placerar 2 i Alaska.

Attacker

Ariaths tur

Ariath anfaller Västeuropa från Storbritannien med 3 arméer.
Fairfax förlorar 1 armé, Ariath förlorar ingen.

Ariath har tagit Västeuropa!

Ariath anfaller Sydeuropa från Nordeuropa med 3 arméer.
Mikaelh förlorar 1 armé, Ariath förlorar 1.

Ariath har tagit Sydeuropa!

Ariath behärskar nu Europa!

Gregers tur

Greger anfaller Alberta från Alaska med 3 arméer.
Fairfax förlorar 3 arméer, Greger förlorar 1.

Greger har tagit Alberta!

Mikaelhs tur

Mikaelh anfaller Siam från Kina med 2 arméer.
Fairfax förlorar 1 armé, Mikaelh förlorar ingen.

Mikaelh har tagit Siam!

Mikaelh anfaller Indonesien från Västra Australien med 2 arméer.
Fairfax förlorar 1 armé, Mikaelh förlorar 1.

Mikaelh har tagit Indonesien!

Mikaelh behärskar nu Australien!

Fairfax tur

Fairfax anfaller Sydafrika från Kongo med 1 armé och Madagaskar med 1 armé.
Greger förlorar ingen armé, Fairfax förlorar 2.

Fairfax anfaller Östafrika från Västafrika med 3 arméer.
Greger förlorar 1 armé, Fairfax förlorar ingen.

Fairfax har tagit Östafrika!

Strumpas tur

Strumpa anfaller Västra USA från Centralamerika med 4 arméer.
Ariath förlorar 1 armé, Strumpa förlorar ingen.

Strumpa har tagit Västra USA!

Strumpa anfaller Alaska från Nordvästterritoriet med 5 arméer.
Greger förlorar 3 arméer, Strumpa förlorar ingen.

Strumpa har tagit Alaska!

Strumpa anfaller Grönland från Quebec med 4 arméer.
Mikaelh förlorar 3 arméer, Strumpa förlorar ingen.

Strumpa har tagit Grönland!

Förflyttningar

Greger flyttar 1 armé från Peru till Venezuela.
Mikaelh flyttar 1 armé från Nya Guinea till Indonesien.
Strumpa flyttar 3 arméer från Västra USA till Centralamerika.

Så här ser alltså brädet ut nu:

http://pici.se/thumbs/t_sorEJMrlu.gif

Inför nästa runda

Ariath
7 territorium +3
Europa +5
16 arméer
3 kontrollpunkter

+0 (16/9)

Fairfax
6 territorium +3
10 arméer
3 kontrollpunkter

+0 (10/9)

Greger
10 territorium +3
Sydamerika +2
12 arméer
6 kontrollpunkter

+5 (12/18)

Mikaelh
7 territorium +3
Australien +2
9 arméer
3 kontrollpunkter

+0 (9/9)

Strumpa
9 territorium +3
19 arméer
5 kontrollpunkter

+0 (19/15)

Analys

Den här rundan var intressant. Ariath tog med lätthet, och precis som väntat, Europa. De stackars ensamma arméerna tillhörandes Fairfax respektive Mikaelh blev krossade under Ariath krigsmaskin. Med lätthet breder Ariath ut sig över Europa och tränger bort sina fiender som en stor katt tränger bort mindre katter från matskålen. Kommer katten att nöja sig med matskålen, eller kommer han även att ta de mindre katternas alldeles egna matskålar, månntro?

Greger bytte en CP mot en annan i Amerika och lyckades samtidigt göra sig själv till den enda motståndaren mot Strumpas nära förestående herradöme över Amerika. Måhända hade Greger någon slags ideologisk konflikt mellan de två härskarna, eller så var Greger purken över Fairfax uteblivna svar på hans godvilliga erbjudande. Vem vet, förutom Greger själv?

Mikaelhs arméer gör processen kort med återstoden av Fairfax styrkor i Australien och Siam. Nu har han oinskränkt makt över Australien och dess innevånare. Vad kan han tänkas göra med makten?

Fairfax, då? Vad har den luringen för sig? Jo, han försöker ta över Afrika, men återigen kommer Greger och sätter P för ett herravälde. De modiga sydafrikanerna lyckas hålla stånd mot Fairfax armé från Kongo och Madagaskar och undanhåller därmed inte bara hela Afrika, utan även en aldrig så viktig CP från stackaren! Hur ska Fairfax ta detta? Vad kommer han att göra? Det får tiden utvisa.

Sist igen, men inte minst (utan tvärtom, i alla fall om man tittar på antalet arméer!), försöker Strumpa ena hela Amerika under det grå banéret. Den mäktiga centralamerikanska armén tar Västra USA, men sorgligt nog vänder den tillbaka till Centralamerika istället för att krossa de sista motståndarna till ett grått Amerika i Alberta. Därmed får de stackars Amerikanerna i Alberta vänta ännu en runda, eller kanske längre(!), på att bli av med den röda ockupationsmakten!

Som sagt så har den här rundan varit spännande. Australien och Europa har blivit övertagna och både Amerika och Afrika är väldigt nära. Det blir spännande att se hur nästa runda blir, om även Amerika och Afrika kommer att stå enade under var sin fana, eller planerna kommer att grusas eller sinkas av någon annan spelare.

Det är tydligt att vi har ett underskott CP (eller ett överskott av arméer?) i världen, så vi får se om inte jakten på CP blir lite mer hätsk under de kommande rundorna! Krigandet lär bli intensivt, i vilket fall. Det gillas!

Något annat som förhoppningsvis blir intensivt, är den tävling jag nu kommer att utlysa. Det är mycket bra att ni har rollspelat och så, tycker jag. Nu vill jag att vi spinner vidare lite på det:

Ni ska skapa ett banér eller en fana åt er armé. Ni får utforma den lite hur ni vill, men färgen måste stämma överens med er färg i spelet (färgen behöver inte ha exakt samma nyans). Jag kommer att bedöma helhetsintrycket (allt kommer inte att avgöras av hur bra ni är på Paint, Photoshop eller så, utan det viktigaste är egentligen att ni har en bra idé -- men självklart kommer det att spela in i bedömningen).

Här är en enkel mall som ni kan välja att använda, om ni känner för det (det påverkar inte omdömet som sådant om ni använder eller inte använder mallen). Ni får ursäkta om fanbäraren är en smula oproportionerlig.

Andra delen av tävlingen består i att välja en ideologisk inriktning till era arméer, samt skriva ett manifest där ni beskriver ert mål i spelet (alltså inte bara: "Jag vill vinna", utan t.ex. "Jag vill befria alla människor från förtrycket från den gröna armén") och motiverar detta.
Ni får skriva hur långt eller kort ni vill, inom rimliga gränser naturligtvis. Även här kommer jag att bedöma helhetsintrycket.

Jag kommer att dela ut ett första- och ett andrapris:

1:a pris är 3 extra CP under två rundor.
2:a pris är 2 extra CP under en runda.

Det kan hända att jag delar ut något specialpris, om jag ser det som motiverat. Jag har ingen aning om vad det skulle vara, dock, utan det får vi se då.

I tävlingen är jag enväldig domare och domen går inte att överklaga.

Just ja, jag ska ju sätta en deadline också: ni har t.o.m. söndag kl 23.59 eller runda 5, beroende på vilket som kommer först, på er att lämna in era bidrag (vilket ni gör i ett inlägg här i tråden).

Medlem

Kära Nukleueuropeer! (Det nya namnet på Europa) Vi står enade mot hot från alla väderstreck. Vi ska visa alla vart skåpet ska stå. Låt den gula fanan vaja från öst till väst. Känn stoltheten svalla i blodet och vet att hoppet finns. Hoppet för en enad värld där alla har bröd för dagen och ingen behöver känna sig otrygg.

En stolt Nukleurope håller fanan högt!


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Jag tror bestämt att herr Elias menar ( 12/18 ) och inte ( 15/18 ) när det kommer till hur många arméer jag har.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Ärade gröningar! Det är med både glädje och sorg jag adresserar er idag.

Jag har just tagit del av dystra rapporter från Nordamerika och Indonesien. Det smärtar mig att behöva meddela att våra trupper stationerade i dessa regioner har tillintetgjorts. Ingen skonades och våra fiender har i och med detta visat vilka hundar de verkligen är. Det råder inte längre någon tvivel om att den kamp vi för är berättigad. Jag lovar och svär att dessa bröder, söner och makar inte ska ha dött förgäves!

Allt är dock inte mörkt. Samtidigt som nyheten om nederlag nådde oss anlände också det glädjande beskedet att Östafrika återigen står under vårt beskydd. Enligt ögonvittnen på plats hälsades våra segerika trupper välkomna med öppna armar. Detta är ett viktigt steg i vårt mål att ena Afrika under ett styre. Snart kommer varje gröning på denna kontinent att kunna åtnjuta frihet!

Slutligen vill jag ta tillfället i akt och annonsera en annan framgång. Det är inte en hemlighet att det pågående kriget tär på vår redan hårt ansatta statskassa. Att ta fram nya vapen kostar stora summor pengar. Vi har därför sett oss tvugna att söka alternativa vägar och jag kan nu stolt meddela att vi funnit en lösning.

För en knapp timme sedan skrev vi på ett avtal med företaget Guts&Glory. Mot en ekonomisk ersättning och ett upplåtande av reklamplats på våra soldaters hjälmar och uniformer kommer G&G att förse armén med avancerade vapen och högteknologisk utrustning. Envar fiende kommer att fly våra trupper i skräck vid blotta åsynen av den logotyp som hädanefter pryder varje stridande grönings rustning.

Förutom det överenskomna reklamutrymmet innefattar detta avtal även några mindre formaliteter. G&G äger numera rättigheten till vårt lands fana och företaget kommer dessutom att ha en permanent plats i regeringen. Jag är säker på att dessa obetydliga smådetaljer inte kommer att påverka de principer på vilka riket vilar.

En ny krigsplan håller som bäst på att tas fram i samarbete med experter från G&G. Den har som syfte att öka arméns effektivitet och samtidigt säkerställa exponeringen av varumärket. Planen kommer att offentliggöras så fort den färdigställts.

Under tiden ber jag er fortsätta kämpa tappert. Kämpa för friheten, fosterlandet och Den Gröna Fanan(tm)!

Detta uttalande sponsrades av Guts&Glory; moderna vapen för en modern armé.

Avstängd
Skrivet av Greger:

Jag tror bestämt att herr Elias menar ( 12/18 ) och inte ( 15/18 ) när det kommer till hur många arméer jag har.

Korrekt. ^^ Åtgärdat. Det betyder förresten att du är den enda än så länge som har så många CP att du får ut alla dina förstärkningar och t.o.m. har över en "plats".

Medlem

Frågan är bara om det är en positiv eller negativ sak att jag hela tiden förlorar så många arméer att jag måste förstärka. ;p

Ett spöke sprider sig över världen, en tanke om en bättre värld, en tanke om att vi faktiskt kan styra oss själva, en tanke om att varenda människa är lika mycket värd var du än bor.

Proletärer, det är dags att resa sig. Det är dags att våga säga emot, det är dags att ta tag i saken själv, det är dags att ta av sig bojorna och faktiskt säga emot!
Det är dags nu, för en förändring som kommer skaka grundvallarna i denna jord.

Vi kan göra en skillnad kamrat, vi kan göra det bättre för oss själva, och för våra barnbarn.
Eller så kan vi trampa vidare i samma omänskliga tillstånd, och låta oss själva vara slavar under kapitalet.

All historia upp till denna punkt har varit historian om klasskamp, om hur dom rika vill göra sig rikare på bekostnad av att göra dom som är fattiga, fattigare.

Det har visat sig gång på gång att människan är ett fritt djur, människan har visat gång på gång att denna depraverade syn där dom rika får bara mer och mer priveleger skadar oss, och gör att vi ruttnar innifrån.

Aldrig mer kamrat, ska vi låta detta ske. Res er, visa dina åsikter klart och tydligt.
Du kommer mötas med skepsis, du kommer mötas med hat, du kommer mötas med våld, men detta motstånd gör dig kraftigare, mänskligheten frodas som mest när något håller henne tillbaka.

Och det är precis vad vi gör, vi frodas, vi blir mer och mer för varje timme.
Vi ska stå enade på barrikaderna, vi ska stå enade när kapitalismen, nationalismen, facismen, mot dom globala storföretagen och mot den organiserade religionen.
Ty dessa tingest är verk av gårddagen, vi, kamrater, är framtiden!

Proletärer över hela världen har ingenting att förlora, förutom dess kedjor. Världens proletärer förena er!

Historian har visat att girighet har förstört även dom bästa av intentioner, och det är precis därför som vi ska dela en syn, där alla delar allting.
Du får vad du behöver, du ger vad du kan, alla ska göra det bästa dom kan.
Det är detta, kamrater, som gör att vi tillsammans kan krossa gamla ståndpunkter och bygga något bättre i dess askor.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Så jävla snygg.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

I enlighet med paragraf 21, stycke 8 i det nya avtalet med G&G är det min skyldighet att påpeka för dig, Greger, att globala storföretag inte kan ses som ondskefulla. Tack vare sin utveckling och försäljning av högeffektiva vapen så som multidirektionella klusterbomber och personminor med vid spridning har G&G haft den ekonomiska styrkan att driva en mängd samhällsnyttiga projekt som exempelvis nybyggnationer i krigsdrabbade områden och protestillverkning. Detta visar utan tvekan den goda vilja bakom företag som detta. Ha det i åtanke nästa gång du uttalar dig kritiskt om kapitalism.

Detta uttalande sponsrades av Guts&Glory; moderna vapen för en modern armé.

Medlem

Sorry, jag har varit sjuk och bortrest. Lycka till med spelet iaf!


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Avstängd
Skrivet av Greger:

Frågan är bara om det är en positiv eller negativ sak att jag hela tiden förlorar så många arméer att jag måste förstärka. ;p

Det är ju positivt, för då kan du placera ut de där du vill. ;D

Jag gillar era bidrag hittills. Och jag måste säga att din flagga är sjukt snygg, Greger. Du är skillad Paint ser det ut som. ^^ (Nej, detta betyder inte nödvändigtvis att Greger vinner, bara att hans fana är väldigt snygg. Det är som sagt inte bara det jag kommer ta hänsyn till.)

Medlem

Vi har äntligen erövrat de öar som våra förfäder har slitit för att försvara. Vi håller vår fana högt och går vidare, in i Asien. Vår fana som betyder "Jordens människor enade".

Pricken står för enhet. Men den står även för hur små vi är i Universum. När vi är så små måste vi vara enade, för tillsammans är vi starka.

Jag lovar er att när hela världen ligger under vår fana kommer det aldrig mer att vara krig.

Avstängd

Tydligen råkade en armé försvinna från Siam. Det skulle vara två där och inte en, så ni vet. Detta skyller jag på bitfel i datorn.

Resultat runda 3

Turordning

Strumpa slår 6
Ariath slår 6
(Ariath slår 5, Strumpa slår 6)

Mikaelh slår 3

Greger slår 2

Fairfax slår 1

Turordningen blir följande:
1.Strumpa
2.Ariath
3.Mikaelh
4.Greger
5.Fairfax

Förstärkningar

Greger placerar 2 trupper i Venezuela, 2 i Alberta och 1 i Indien.

Attacker

Strumpas tur

Strumpa anfaller Alberta från Alaska med 4 arméer.
Greger förlorar ingen armé, Strumpa förlorar 4.

Ariaths tur

Ariath anfaller Mellanöstern från Ukraina och Sydeuropa med 2 respektive 1 armé.
Fairfax förlorar 1 armé, Ariath förlorar ingen.

Ariath har tagit Mellanöstern!

Mikaelhs tur

Mikaelh anfaller Indien från Kina med 1 armé.
Greger förlorar ingen armé, Mikaelh förlorar 1.

Gregers tur

Greger anfaller Östra USA från Alberta med 3 arméer.
Strumpa förlorar 1 armé, Greger förlorar ingen.

Greger har tagit Östra USA!

Greger anfaller Centralamerika från Östra USA och Venezuela med 3 arméer vardera.
Strumpa förlorar 1 armé, Greger förlorar 6.

Fairfax tur

Fairfax anfaller Mellanöstern från Egypten och Östafrika med 1 armé vardera.
Greger förlorar ingen armé, Fairfax förlorar 2.

Fairfax anfaller Sydafrika från Östafrika med 1 armé.
Greger förlorar 1 armé, Fairfax förlorar ingen.

Fairfax har tagit Sydafrika!

Fairfax behärskar nu Afrika!

Förflyttningar

Ariath flyttar 1 armé från Västeuropa till Sydeuropa.
Mikaelh flyttar 1 armé från Indonesien till Siam.

Så här ser alltså brädet ut nu:

http://pici.se/thumbs/t_cJYZALWqs.gif

Inför nästa runda

Ariath
8 territorium +3
Europa +5
16 arméer
4 kontrollpunkter

+0 (16/12)

Fairfax
8 territorium +3
Afrika +3
8 arméer
4 kontrollpunkter

+4 (8/12)

Greger
9 territorium +3
Sydamerika +2
10 arméer
5 kontrollpunkter

+5 (10/15)

Mikaelh
7 territorium +3
Australien +2
9 arméer
3 kontrollpunkter

+0 (9/9)

Strumpa
8 territorium +3
17 arméer
4 kontrollpunkter

+0 (17/12)

Analys

Den här rundan kändes definitivt mer tam än den förra. Det enda uppseendeväckande som hände var väl att Fairfax tog Afrika och att Greger och Strumpa lyckades decimera varandras trupper ganska fint (ganska ojämn slump, så att säga, i båda striderna).

Detta tror jag beror mycket på att alla lider brist på CP och därmed arméer, eller är det tvärtom? Se bara på Fairfax som bara har en armé i varje territorium. Endast han och Greger får förstärkningar nästa runda.
Som det nu ser ut verkar kontrollpunkterna ge för lite. Detta gör dem otroligt viktiga, men man måste ha väldigt många CP eller väldigt få trupper för att få några enheter överhuvudtaget. Varannat territorium har en CP, men trots det kan spelarna i snitt bara ha 12 arméer var totalt. Det känns lite lite. Vad tror ni om att ändra det antal trupper som en CP tillåter från 3 till 4 eller kanske till och med 5? Jag tror att det kommer att ge lite mer fart och fräs till spelandet, för just nu har alla så få soldater att det inte kan bli så mycket stridande (förutom kanske Ariath och Strumpa, i och för sig).

Därför undrar jag nu om ni vill höja från 3 till 4 eller 5, eller inte höja alls?
Om vi höjer till 4 kommer alla att kunna ha 16 arméer i snitt och om vi höjer till 5 kommer alla att kunna ha 20 i snitt. För att ytterligare tydliggöra vilka effekter det kommer att få, skulle då nästa rundas förstärkningar se ut så här:

Skrivet av 4 trupper per CP:

Ariath
8 territorium +3
Europa +5
16 arméer
4 kontrollpunkter

+0 (16/16)

Fairfax
8 territorium +3
Afrika +3
8 arméer
4 kontrollpunkter

+6 (8/16)

Greger
9 territorium +3
Sydamerika +2
10 arméer
5 kontrollpunkter

+5 (10/20)

Mikaelh
7 territorium +3
Australien +2
9 arméer
3 kontrollpunkter

+3 (9/12)

Strumpa
8 territorium +3
17 arméer
4 kontrollpunkter

+0 (17/16)

och så här:

Skrivet av 5 trupper per CP:

Ariath
8 territorium +3
Europa +5
16 arméer
4 kontrollpunkter

+4 (16/20)

Fairfax
8 territorium +3
Afrika +3
8 arméer
4 kontrollpunkter

+6 (8/20)

Greger
9 territorium +3
Sydamerika +2
10 arméer
5 kontrollpunkter

+5 (10/25)

Mikaelh
7 territorium +3
Australien +2
9 arméer
3 kontrollpunkter

+5 (9/15)

Strumpa
8 territorium +3
17 arméer
4 kontrollpunkter

+3 (17/20)

Det känns som att 5 är lite mycket och 3 är lite för lite, men 4 känns mer lagom. Så, vad tror ni?

Medlem

4 trupper per CP låter som en bra idé, kör på det

Jag gillar dina analyser hitills EliasN, tumme upp

Se hur dom globala storföretagen har tagit din åsikt, tagit ditt liv och tagit din möjlighet till att renosera, Fairfax!

Bli inte en slav under dollarn eller vadhän för valuta du kan tänkas använda, bryt dig fri kamrat Fairfax medans du väl kan!

Till min befolkning vill jag säga att striderna går utomordentligt bra i nord-amerika, ni må höra lögner om förkrossande förluster bland våra egna soldater men det är bara ni som har fått allt om bakfoten, ty våra soldater har visat gång på gång hur en stenhård vilja och en kärlek till friheten är starkare än tusen kanonsalvor!

Räds ej dom lögner som sprids av fienden, var stolt för dom män och kvinnor som slänger sig i dödens käftar i fjärran land för att NI ska få leva i fred och harmoni!

Jag vill även ge er ännu godare nyheter, ransonering har krävt att våra soldater måste få det mesta, men tack vare effektivare ransoneringsmetoder så kan vi stolt säga att varje man och kvinna får härmed 25% mer kalorier i varje måltid, från 1600 kalorier till 2000 kalorier!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag röstar på 4 per CP annars är det nog risk att arméerna sprids ut för tunt och spelet blir segt.

Medlem

Jag faller in i övrigas led. Fyra blir toppen.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Avstängd

Majoriteten säger alltså 4 per CP (och jag tror Mikaelh och Strumpa säger det med), så vi kör på med 4 per CP från och med nu. Ni som redan har skickat in era order kan skicka in en ny.

Edit:

Därmed blir förstärkningarna för nästa runda på det här viset:

Ariath
8 territorium +3
Europa +5
16 arméer
4 kontrollpunkter

+0 (16/16)

Fairfax
8 territorium +3
Afrika +3
8 arméer
4 kontrollpunkter

+6 (8/16)

Greger
9 territorium +3
Sydamerika +2
10 arméer
5 kontrollpunkter

+5 (10/20)

Mikaelh
7 territorium +3
Australien +2
9 arméer
3 kontrollpunkter

+3 (9/12)

Strumpa
8 territorium +3
17 arméer
4 kontrollpunkter

+0 (17/16)

Medlem

Måste jag skicka in även fast mina orders var 'dugliga'?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Skriv svar