Vi testar Assassin's Creed: Unity-prestandan på pc

Redaktör
Skrivet av CliQue-SinneD:

Alltså hallå?! Ska ni testa är det bara att maxa alla inställningarna i taket sen köra!

Ger ju inget att köra vissa lågt och vissa högt.

Jisses.

GTX 680 är minsta rekommenderade kort så allt annat än bildspel vore sensation. Men jag testade faktiskt allt maxat, plåg kring 15 fps (men det hackade brutalt).


signatur
Medlem

Dom där siffrorna såg ju helt skeva ut


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av DeFeCT:

1440p, 70-100 FPS utan problem, allt på max förutom 1 sänkt steg på Shadows och FXAA istället för MSAA.

Är det dåligt programmerat så får man ha hårdvaran för det istället

Vad har du för komponenter?

i7-4790K, 16Gb ram och 2st 980 i SLI

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Segas:

Verkligen värt 5/5 i betyg...

Förstår inte vad PC-prestanda har med en PS4-recension att göra.

Inaktiv
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Segas:

Verkligen värt 5/5 i betyg...

Förstår inte vad PC-prestanda har med en PS4-recension att göra.

Det är inte bara prestandan på en TITEL som spelar roll (oavsett plattform), det är alla de buggarna som Ubisoft ansåg vara helt okej att lansera spelet med.

Fast, det är ju Ubisoft. Vad vore ett dåligt optimerat spel från Ubisoft utan en handfull buggar?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Segas:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Segas:

Verkligen värt 5/5 i betyg...

Förstår inte vad PC-prestanda har med en PS4-recension att göra.

Det är inte bara prestandan på en TITEL som spelar roll (oavsett plattform), det är alla de buggarna som Ubisoft ansåg vara helt okej att lansera spelet med.

Vad menar du när du skriver "titel" i versaler och "oavsett plattform"? Vad PC-porten har för problem är totalt irrelevant för en PS4-recension. I övrigt hade ju recensenten inte betydande tekniska problem på sitt exemplar, och kan inte gärna ta med andrahandskällor i sitt betyg. En notis/varning om att många andra upplever tekniska problem hade emellertid förstås varit på sin plats...

Själv hade jag köpt spelet till PC och får inte ens igång det, så....

Medlem

Testade spelet för 1 minut sen med 780Ti SLI, 10-15 FPS på max settings, ett fint spel men tror knappast att det ska vara så krävande.

Edit: Testade att köra offline mode nu, dubblade min FPS faktiskt. Detta var på en PC.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Stelefan:

Så är alltså omöjligt att få en acceptabel framerate, dvs 60 fps.
Kan kanske vara värt att länka till denna artikel i eran recension av detta misslyckande till spel.

Ubisoft gör allt för att ta över efter EA som värsta företag.

Omöjligt med de två rätt gamla grafikkort vi testade med, ja. Det finns länkar till allt vi skrivit om spelet i speldatabasen. Det här testet gäller enbart prestanda på pc, vilket vi inte hade tillgång till när vi recenserade. Men om jag hade recenserat det med den här prestandan hade det blivit ett lägre betyg, Fredrik också vågar jag påstå.

Helt riktigt. Jag hade inte problem med frameraten. Det störde inte min upplevelse. Däremot efter release då allehanda onlinefunktioner sparkade igång. Det räddades i mitt fall genom att sätta konsolen offline.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Våga släppa demo av spel...

Inaktiv
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av bleak:
Skrivet av DeFeCT:

1440p, 70-100 FPS utan problem, allt på max förutom 1 sänkt steg på Shadows och FXAA istället för MSAA.

Är det dåligt programmerat så får man ha hårdvaran för det istället

Vad har du för komponenter?

i7-4790K, 16Gb ram och 2st 980 i SLI

Ok var intressant. Såg Total biscuits video där han knappt kommer över 30fps med samma rigg typ. Ännu värre processor tror jag t,om. Kul att det fungerar för dig iaf!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Segas:

Verkligen värt 5/5 i betyg...

Är man Assassins Creed fan så är man^^

Sådana kommentarer är bara sååå gjorda. Jag har satt betyg på flertalet AssCreeds, allt från ettor till femmor. MEN när min kritik sticker ut frodas konspirationsteorier. Kritisera gärna, för olika åsikter berikar. Men gör det rimligt och sakligt, tycker jag.


signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Stelefan:

Så är alltså omöjligt att få en acceptabel framerate, dvs 60 fps.
Kan kanske vara värt att länka till denna artikel i eran recension av detta misslyckande till spel.

Ubisoft gör allt för att ta över efter EA som värsta företag.

Omöjligt med de två rätt gamla grafikkort vi testade med, ja. Det finns länkar till allt vi skrivit om spelet i speldatabasen. Det här testet gäller enbart prestanda på pc, vilket vi inte hade tillgång till när vi recenserade. Men om jag hade recenserat det med den här prestandan hade det blivit ett lägre betyg, Fredrik också vågar jag påstå.

Helt riktigt. Jag hade inte problem med frameraten. Det störde inte min upplevelse. Däremot efter release då allehanda onlinefunktioner sparkade igång. Det räddades i mitt fall genom att sätta konsolen offline.

Lite underligt att spelet ändå får 5/5 när man måste stänga av funktioner i spelet för att det ska vara buggfritt. Fast du kanske inte värdesätter sådant så värst mkt ?

Inget illa menat utan undrar lite generellt bara.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Stelefan:

Så är alltså omöjligt att få en acceptabel framerate, dvs 60 fps.
Kan kanske vara värt att länka till denna artikel i eran recension av detta misslyckande till spel.

Ubisoft gör allt för att ta över efter EA som värsta företag.

Omöjligt med de två rätt gamla grafikkort vi testade med, ja. Det finns länkar till allt vi skrivit om spelet i speldatabasen. Det här testet gäller enbart prestanda på pc, vilket vi inte hade tillgång till när vi recenserade. Men om jag hade recenserat det med den här prestandan hade det blivit ett lägre betyg, Fredrik också vågar jag påstå.

Helt riktigt. Jag hade inte problem med frameraten. Det störde inte min upplevelse. Däremot efter release då allehanda onlinefunktioner sparkade igång. Det räddades i mitt fall genom att sätta konsolen offline.

Lite underligt att spelet ändå får 5/5 när man måste stänga av funktioner i spelet för att det ska vara buggfritt. Fast du kanske inte värdesätter sådant så värst mkt ?

Inget illa menat utan undrar lite generellt bara.

men seriöst han spelade OFFLINE. FÖRE release.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Stelefan:

Så är alltså omöjligt att få en acceptabel framerate, dvs 60 fps.
Kan kanske vara värt att länka till denna artikel i eran recension av detta misslyckande till spel.

Ubisoft gör allt för att ta över efter EA som värsta företag.

Omöjligt med de två rätt gamla grafikkort vi testade med, ja. Det finns länkar till allt vi skrivit om spelet i speldatabasen. Det här testet gäller enbart prestanda på pc, vilket vi inte hade tillgång till när vi recenserade. Men om jag hade recenserat det med den här prestandan hade det blivit ett lägre betyg, Fredrik också vågar jag påstå.

Helt riktigt. Jag hade inte problem med frameraten. Det störde inte min upplevelse. Däremot efter release då allehanda onlinefunktioner sparkade igång. Det räddades i mitt fall genom att sätta konsolen offline.

Lite underligt att spelet ändå får 5/5 när man måste stänga av funktioner i spelet för att det ska vara buggfritt. Fast du kanske inte värdesätter sådant så värst mkt ?

Inget illa menat utan undrar lite generellt bara.

Du kanske ska läsa vad han skrev, han hade inga problem när han spelade och recenserade det, men EFTER release fick han stänga av.

Medlem

Riktigt bra att ni provade benchmarks. Mer sånt här!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör
Ponny
Skrivet av bleak:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Stelefan:

Så är alltså omöjligt att få en acceptabel framerate, dvs 60 fps.
Kan kanske vara värt att länka till denna artikel i eran recension av detta misslyckande till spel.

Ubisoft gör allt för att ta över efter EA som värsta företag.

Omöjligt med de två rätt gamla grafikkort vi testade med, ja. Det finns länkar till allt vi skrivit om spelet i speldatabasen. Det här testet gäller enbart prestanda på pc, vilket vi inte hade tillgång till när vi recenserade. Men om jag hade recenserat det med den här prestandan hade det blivit ett lägre betyg, Fredrik också vågar jag påstå.

Helt riktigt. Jag hade inte problem med frameraten. Det störde inte min upplevelse. Däremot efter release då allehanda onlinefunktioner sparkade igång. Det räddades i mitt fall genom att sätta konsolen offline.

Lite underligt att spelet ändå får 5/5 när man måste stänga av funktioner i spelet för att det ska vara buggfritt. Fast du kanske inte värdesätter sådant så värst mkt ?

Inget illa menat utan undrar lite generellt bara.

Som sagt: jag spelade innan hela onlinejittret sparkade igång. Då stuttrade det inte. Nej, såklart flöt det inte i 60fps men ändå något som gjorde att jag inte kände av frameraten. Utan istället njöt av spelet. Då var min upplevelse helt klart 5 av 5.

Och det är ju ett problem när vi reccar spelet så som det inte är i dagsläget. Det är dock en annan fråga. Men i mitt ps4-fall funkar det nu att stänga av online. On a side note: ska recca PC-versionen för systertidningen PCG. Det blir, med tanke på allt, intressant.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

För övrigt så är det alltid ett jävla gnäll på alla recensioner som görs här, gillar ni dem inte så läs dem på annat ställe. Jag håller med i stora drag på 5/5, hade kanske gett det 4-4.5 / 5 utifrån min egna upplevelse. Jag har väldigt få problem, och allt flyter fint när jag spelar det, har jag också fel då? Att någon annan har stora problem betyder ju inte att JAG ger det sämre betyg?

Sen kan man kanske tycka att man ska göra recensionen i två olika delar, dels det tekniska/mekaniska och vara saklig med både + och - av det hela utan att lägga till några personliga upplevelser av det, och avrunda med en egen åsikt vad man tycker.

Men summan av det hela, sluta gnäll så förb***at mycket och läs era recensioner på annat håll i så fall.
Jag personligen tar ALLA recensioner med en nypa salt och bildar mig en egen uppfattning, men jag ger inte någon skit för att de inte tycker som jag tycker.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Segas:

Verkligen värt 5/5 i betyg...

Är man Assassins Creed fan så är man^^

Sådana kommentarer är bara sååå gjorda. Jag har satt betyg på flertalet AssCreeds, allt från ettor till femmor. MEN när min kritik sticker ut frodas konspirationsteorier. Kritisera gärna, för olika åsikter berikar. Men gör det rimligt och sakligt, tycker jag.

Det var inget illa menat och inte bara riktat mot dig, känner många som älskar AssCreeds som tycker det är bästa spelserie som finns. Men det är ju just det, man måste nog vara AssCreed fan för att sätta max betyg på Unity som inte verkar tillföra så mycket nytt mot tidigare spel.
Man har all rätt att tycka som man vill, så nej jag har inget problem med att du satte max betyg.

Medlem

Edit: Skitsamma, patch 1.2 hjälpte inte ett j*vla skit. Ger upp på nytt.

Medlem

Sitter med 290x I cross och har bra fly med senaste WHQ drivers cpu at 4,3

Redaktör
Ponny
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Segas:

Verkligen värt 5/5 i betyg...

Är man Assassins Creed fan så är man^^

Sådana kommentarer är bara sååå gjorda. Jag har satt betyg på flertalet AssCreeds, allt från ettor till femmor. MEN när min kritik sticker ut frodas konspirationsteorier. Kritisera gärna, för olika åsikter berikar. Men gör det rimligt och sakligt, tycker jag.

Det var inget illa menat och inte bara riktat mot dig, känner många som älskar AssCreeds som tycker det är bästa spelserie som finns. Men det är ju just det, man måste nog vara AssCreed fan för att sätta max betyg på Unity som inte verkar tillföra så mycket nytt mot tidigare spel.
Man har all rätt att tycka som man vill, så nej jag har inget problem med att du satte max betyg.

Tack, det uppskattas att du förtydligade!

Och det du säger stämmer: Unity tillför inte nytt på samma sätt som exempelvis Black Flag gjorde med sitt fokus på sjöslag. Det är snarare en förfining och uppfräschning av klassiska assassin-komponenter. Gillade man inte dessa under Ezio-trilogin, nej, då gör man det antagligen inte nu heller.

Däremot gillar ingen den, milt uttryckt, besvärande releasen. Jag hoppas det ordnas snart så alla kan fokusera på det jag gjorde: innehållet! Skönheten i 1700-talets Paris! Känns lite som ett lotteri nu för hur det blir för spelarna, särskilt på pc, och då har något brustit å det väldigaste bakom spakarna.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Alltid halva priset eller lägre för Ubisoft och definitivt inte köp utanför Steam. Just det här spelet verkade vara defekt vid launch, mera än det var en bluff.

Som många lever idag så blir det recensentens ansvar att se igenom bluffen och skydda konsumenterna från utgivare. Detta i den naturliga gången där allmänheten ser till recensenten för ett svar.

Om utgivaren i sin tur manipulerar situationen från sin sida i det läget att de förutser recensentens reaktion och tar bort komponenter som färgar konsumentens upplevelse, så blir åsikten, även om ärlig från recensenten - ogiltig och utgivaren har då kontrollerat situationen redan från första början.

-

Om alla bara slutar förhandsboka spel, samt väntar lite med att köpa till efter release, så kommer världens alla spel att vara dubbelt så bra om tre år? Vi kanske till och med kasserar den nya konsolgenerationen inom bara de närmaste åren?

Jag har slutat att förhandsboka.
Lika glad är jag för det ändå, kanske lite gladare. Väldigt mycket rikare iallafall.
Testa!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Segas:

Verkligen värt 5/5 i betyg...

Är man Assassins Creed fan så är man^^

Sådana kommentarer är bara sååå gjorda. Jag har satt betyg på flertalet AssCreeds, allt från ettor till femmor. MEN när min kritik sticker ut frodas konspirationsteorier. Kritisera gärna, för olika åsikter berikar. Men gör det rimligt och sakligt, tycker jag.

Det var inget illa menat och inte bara riktat mot dig, känner många som älskar AssCreeds som tycker det är bästa spelserie som finns. Men det är ju just det, man måste nog vara AssCreed fan för att sätta max betyg på Unity som inte verkar tillföra så mycket nytt mot tidigare spel.
Man har all rätt att tycka som man vill, så nej jag har inget problem med att du satte max betyg.

Den här veckans snack har också satt igång diskussioner på redaktionen - det är klart att vi inte tycker buggar och märkligt bilduppdatering är acceptabelt i ett nytt spel. Det var lite samma sak med BF4, och Diablo 3 - vi testade dem i en hyfsat skyddad verkstad och då funkade allt jättebra. Ingen kan dock komma och säga att vi inte följt upp Unity efter recensionen och problemen uppdagades, hittills har vi publicerat sju nyheter sedan i tisdags.

I fortsättningen kommer vi nog att avvakta med betyget på spel med tydlig onlinefunktion, precis som vi gör med mmo:s. Ett snabbt första intryck och betyg ett par dagar senare. Säkrast så.


signatur
Inaktiv
Skrivet av motionfield:

Med de där resultaten känns det ju inte som att det är grafikkortet som sätter begränsningarna utan snarare cpu-minne-moderkort.

Optimering min vän, något Ubosoft inte kan. De kan optimering lika mycket som jag kan sy.

Hade runt 30 fps i Assassins Creed 3 med GTX 680 SLI.

100 FPS High settings i Metro Redux spelen med ett GTX 760 OEM 192-Bit.

Medlem

Kör det på pc nu och jag måste säga att jag tyckte betydligt bättre om Black Flag. Saknar min båt, kändes mer varierat och mer storslaget. Detta känns mest som ett trist mellanspel dom bara ville få ut till dom nya konsolerna.

Inaktiv
Skrivet av Daven:

Kör det på pc nu och jag måste säga att jag tyckte betydligt bättre om Black Flag. Saknar min båt, kändes mer varierat och mer storslaget. Detta känns mest som ett trist mellanspel dom bara ville få ut till dom nya konsolerna.

Black flag var underbart. Känslan när man slog emot vågorna var riktigt go för att vara ett spel! Flöt på bra med med ett GTX 590 = SIi stöd vilket Assassins Creed 3 inte hade någon vidare bra support i.

Medlem
Skrivet av cinort:

Optimering min vän, något Ubosoft inte kan. De kan optimering lika mycket som jag kan sy.

Är nog mera om budget och planering än okunskap.

Folk har bevisat igen och igen att de kommer att köpa spelet utan att ha spelat och utgivaren får alltid en andra chans att fixa buggarna några månader efter release.

Inaktiv
Skrivet av imbamakaber:
Skrivet av cinort:

Optimering min vän, något Ubosoft inte kan. De kan optimering lika mycket som jag kan sy.

Är nog mera om budget och planering än okunskap.

Folk har bevisat igen och igen att de kommer att köpa spelet utan att ha spelat och utgivaren får alltid en andra chans att fixa buggarna några månader efter release.

Det gällde Silent Hunter 3 med? De senare Splinter Cell spelen? Tycker det händer för ofta. Har fortfarande inte lirat igenom Double Agent. Testade det igen för ett år sen eller två. Lika åt helvete fortfarande med senaste patchar. 400 kr åt helvete (var mycket för mig på den tiden när det kom) Känner inte ens ett sug eller ser ingen anledning till att ens pirata deras spel längre, och det säger en rätt mycket om deras kvalité.

The Evil within, piratade det med kan jag erkänna. 30+gig och en lägre ratio på TL. Läste kommentarerna på FZ recesion medans jag packade upp det. Slutade med att jag avbröt uppackningen och deletade. Kände igen mig för mycket av de problem folk beskrev. Om man inte ens ser piratkopior som ett värde så är det fan illa. Spelbolagen har gått i botten... Inte bara Ubisoft.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Segas:

Verkligen värt 5/5 i betyg...

Är man Assassins Creed fan så är man^^

Sådana kommentarer är bara sååå gjorda. Jag har satt betyg på flertalet AssCreeds, allt från ettor till femmor. MEN när min kritik sticker ut frodas konspirationsteorier. Kritisera gärna, för olika åsikter berikar. Men gör det rimligt och sakligt, tycker jag.

Det var inget illa menat och inte bara riktat mot dig, känner många som älskar AssCreeds som tycker det är bästa spelserie som finns. Men det är ju just det, man måste nog vara AssCreed fan för att sätta max betyg på Unity som inte verkar tillföra så mycket nytt mot tidigare spel.
Man har all rätt att tycka som man vill, så nej jag har inget problem med att du satte max betyg.

Den här veckans snack har också satt igång diskussioner på redaktionen - det är klart att vi inte tycker buggar och märkligt bilduppdatering är acceptabelt i ett nytt spel. Det var lite samma sak med BF4, och Diablo 3 - vi testade dem i en hyfsat skyddad verkstad och då funkade allt jättebra. Ingen kan dock komma och säga att vi inte följt upp Unity efter recensionen och problemen uppdagades, hittills har vi publicerat sju nyheter sedan i tisdags.

I fortsättningen kommer vi nog att avvakta med betyget på spel med tydlig onlinefunktion, precis som vi gör med mmo:s. Ett snabbt första intryck och betyg ett par dagar senare. Säkrast så.

Helt rätt. Snyggt skött, bra svar!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av cinort:
Skrivet av imbamakaber:
Skrivet av cinort:

Optimering min vän, något Ubosoft inte kan. De kan optimering lika mycket som jag kan sy.

Är nog mera om budget och planering än okunskap.

Folk har bevisat igen och igen att de kommer att köpa spelet utan att ha spelat och utgivaren får alltid en andra chans att fixa buggarna några månader efter release.

Det gällde Silent Hunter 3 med? De senare Splinter Cell spelen? Tycker det händer för ofta. Har fortfarande inte lirat igenom Double Agent. Testade det igen för ett år sen eller två. Lika åt helvete fortfarande med senaste patchar. 400 kr åt helvete (var mycket för mig på den tiden när det kom) Känner inte ens ett sug eller ser ingen anledning till att ens pirata deras spel längre, och det säger en rätt mycket om deras kvalité.

The Evil within, piratade det med kan jag erkänna. 30+gig och en lägre ratio på TL. Läste kommentarerna på FZ recesion medans jag packade upp det. Slutade med att jag avbröt uppackningen och deletade. Kände igen mig för mycket av de problem folk beskrev. Om man inte ens ser piratkopior som ett värde så är det fan illa. Spelbolagen har gått i botten... Inte bara Ubisoft.

Fick med Assassin's Creed IV när jag köpte mitt grafikkort. Istället för att fixa spelet så lägger Ubisoft till physx som gör spelet ännu mer ospelbart. Jag spelar med relativt höga inställningar, men jag tycker att min dator bör klara det på maximala inställningar. Tur att jag fick med spelet och inte köpte det.

Skriv svar