Valve avslöjade sin VR-lösning redan idag
Samarbetar med mobiltillverkare för att skapa "helt nya verkligheter" - låt spekulationerna kring Half-Life VR börja!
När man har blivit äldre så har julafton-känslan aldrig återkommit i den formen som den i kom när man var barn. Men nu fyller den hela min kropp!
Exakt så jag känner det Min sambo sa "LUGN!" relativt hög när jag såg artikeln haha kom känner mig
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Nyheten har 3 stora kolumner med text. Half-Life 3 confirmed!
(jag börjar bli paranoid av half-life)
För att göra det hela ännu värre kommer Valve att ha ett event den 3/3 kl 3...
http://www.reddit.com/r/DotA2/comments/2xhzy2/valve_has_sched...
När man har blivit äldre så har julafton-känslan aldrig återkommit i den formen som den kom i när man var barn. Men nu fyller den hela min kropp!
Eller hur? Jag fick fjärilar i magen av att läsa om "VR game controllers". Jag förväntar mig en framtid där spelen kan styras så här:
Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus
Vi som haft DK2 ett tag nu vet att det är för låg upplösning.
Är något högre här, och Oculus har snackat en del om att det går att komma runt en del av screendoor-effekterna genom nya linser.
Vi som haft DK2 ett tag nu vet att det är för låg upplösning.
Borde inte den effektiva upplösningen får en rejäl skjuts iom att det är ganska mycket överlappning i DK2 medan du inte borde ha någon överlappning alls med två separata skärmar.
Sedan kan man ju hoppas på RGB Stripe istället för Pentile.
Vi som haft DK2 ett tag nu vet att det är för låg upplösning.
Är något högre här, och Oculus har snackat en del om att det går att komma runt en del av screendoor-effekterna genom nya linser.
Hoppas det men avståndet mellan pixlarna är för stort. Vet inte riktigt hur dom ska lyckas lösa det.
Sony HMZ som inte är VR men använder sig av dubbla skärmar med liknande antal pixlar men bilden är på längre avstånd med hjälp av optik. Där är det inget problem men då duger den mest bara till 3D film och 3D spel men inte VR.
Men man får ju se hur det blir med den färdiga produkten så man kanske inte ska klaga allt för mycket.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
När man har blivit äldre så har julafton-känslan aldrig återkommit i den formen som den kom i när man var barn. Men nu fyller den hela min kropp!
Eller hur? Jag fick fjärilar i magen av att läsa om "VR game controllers". Jag förväntar mig en framtid där spelen kan styras så här:
Eller hur! riktigt coolt sättet han laddar om revolvern på i klippet
Gillar också att det känns som Valve faktiskt försöker pusha tekniken framåt lite med högre fps och upplösning, och inte bara gör så lite som möjligt för att vara på samma nivå som konkurrenterna.
Eller hur! riktigt coolt sättet han laddar om revolvern på i klippet
Gillar också att det känns som Valve faktiskt försöker pusha tekniken framåt lite med högre fps och upplösning, och inte bara gör så lite som möjligt för att vara på samma nivå som konkurrenterna.
Revolvern, granaterna och kikarsiktet är absolut häftigast!
Sen har Valve aldrig varit ett företag som följt strömmen. De bryter ny mark och får folk att följa dem istället.
Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus
H = Half-life
T = Three
C = Confirmd
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund
När man har blivit äldre så har julafton-känslan aldrig återkommit i den formen som den kom i när man var barn. Men nu fyller den hela min kropp!
Eller hur? Jag fick fjärilar i magen av att läsa om "VR game controllers". Jag förväntar mig en framtid där spelen kan styras så här:
Precis vad jag tänkte på.
Mumma!
Efter att provat OR DK2 är jag skeptisk till VR den här generationen också. Jäklar vilken besvikelse det var med eftersläpning och låg upplösning.
Det behövs lite förenklingar med bla direct to hmd och extended, och att man verkligen klarar och driver det i 75Fps.
Exempelvis windlands och Minecraft är fantastiskt att lira när det flyter på, och den låga upplösningen är inte så påfallande i den sortens grafik
Det var ett jäkla gnäll på saker som inte finns på marknaden än - har testat både DK1 och DK2 från Oculus, och gameplayvinsterna i vissa speltyper är otroligt märkbara. (Den låga upplösningen i framförallt DK1an är dock en stor nackdel.) Att köra valfri flygsimulator (War Thunder, Simulator, ex.) får sig en enorm boost av ett VR-set, man får lätt överblick över instrument och flygplanets exteriör, och kontrollerna du använder för att få överblicken (precis manövrering av ditt eget huvud, alltså), kontra de mer traditionella (PoV-hatt på joystick alt. obskyra tgb+mus-kombinationer) är nästintill bortom jämförelse.
Nu får man hoppas på att ett vettigt SW->HW-API standardiseras, så mjukvaru-(/spel-)utvecklare slipper anpassa sina produkter för ett halvdussin olika VR-lösningar. Då sitter man som konsument lite lagom i skiten, om man vill använda den lösning man valt till mer än något enstaka spel.
VR-lösningar som spelkontroller (till vissa speltyper, framförallt - att köra ex. ett RTS med en Oculus kanske inte är lika häftigt) är dock grymma.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Det är lika hypat som det här var http://youtu.be/7pVcaDMbH-s
Och resultatet kommer säkert bli detsamma en tid framöver. Man skall nog inte räkna med att den första generationen VR kommer vara magiskt bra.
edit:
Tydligen är det enklare att också tillverka ett VR-headset med alla funktioner som man kan tänkas vilja ha än att få ut "Steam Machine" och "Steam Controller" där man ändå har försökt jobba nära utvecklare och spelare. Tur att VR är enkelt!