Fallout 4-rykten: större än Skyrim, går inte spela som kvinna, släpps i höst

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av roob:

Kan inte alla bara hålla käften om att man kan spela som kvinna eller inte. FZ inkluderat. Så jävla värdelös debatt och det har förpestat nyhetsflödet här alldeles för länge nu. Fan kan man inte spela som hund för? Eller robot? Vafaaaaan. Vad i helvete. Arnroth var är krönikan?

Får nog lov att hålla med. Oavsett vilken sida man står på i hela den där debatten är det förbannat tröttsamt att se skiten återkomma igen, och igen, och igen. Antingen via FZ:s artiklar eller, som nu, dess användare.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Det är väl inte konstigt om man planerar långsiktigt? FO3 hade riktigt bra DLC.

Å ena sidan vet jag vad du menar, såklart att man måste ha en planering och där ingår ju även framtida tillägg. Men å andra sidan kan man tycka att det vore bättre rent marknadsstrategiskt att hålla klaffen om kommande DLC då det tydligen är ett känsligt ämne. Bättre i så fall att göra spelet klart och efter ett tag gå ut med att det kommer mer innehåll. Såvida inte DLC:t är gratis då, för då klagar väl knappast någon, eller?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av rudeboystig:

Det är väl inte konstigt om man planerar långsiktigt? FO3 hade riktigt bra DLC.

Å ena sidan vet jag vad du menar, såklart att man måste ha en planering och där ingår ju även framtida tillägg. Men å andra sidan kan man tycka att det vore bättre rent marknadsstrategiskt att hålla klaffen om kommande DLC då det tydligen är ett känsligt ämne. Bättre i så fall att göra spelet klart och efter ett tag gå ut med att det kommer mer innehåll. Såvida inte DLC:t är gratis då, för då klagar väl knappast någon, eller?

Men Bethesda har hållit tyst om DLC. De har inte sagt en ord om det. Det här är ett obekräftat rykte från en f.d anställd.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av 2infinity:
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av 2infinity:

Att man inte kan spela som kvinna känns lite trist men kan kanske vara förståeligt ur ett voice acting perspektiv. Det kanske blir mycket extra röstinspelningar som behövs för att täcka både en manlig och kvinnlig roll.

Hoppas på att spelet kommer ha en grym story!

Varför känns det trist? Jag ser spel som ett konst-stycke där skaparen vill förmedla något. Typ som en interaktiv tavla. Med andra ord tror jag att det finns en bra tanke bakom valet, inte bara för att världen är styrd av en massa manschauvinister.

I RPGs vill i alla fall jag leva mig in i en karaktär som jag själv kan skapa och sedan uppleva den story som spelskaparna vill förmedla. Att själv få välja kön, utseende och roll tycker jag gör att man får ett starkare band till sin karaktär och spelvärlden.

Jao, men i story mode/singleplayer kanske det är meningen att man skall uppleva spelet ur huvudpersonens perspektiv. Då måste man ju låsa kön, ålder, födelseort osv för att huvudpersonen skall vara densamma oavsett vem som spelar.

Skrivet av Stephan:
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av 2infinity:

Att man inte kan spela som kvinna känns lite trist men kan kanske vara förståeligt ur ett voice acting perspektiv. Det kanske blir mycket extra röstinspelningar som behövs för att täcka både en manlig och kvinnlig roll.

Hoppas på att spelet kommer ha en grym story!

Varför känns det trist? Jag ser spel som ett konst-stycke där skaparen vill förmedla något. Typ som en interaktiv tavla. Med andra ord tror jag att det finns en bra tanke bakom valet, inte bara för att världen är styrd av en massa manschauvinister.

"Artistens vision" bryr jag mig inte om alls när det gäller spel, så det köper jag inte som ett argument. För mig är det underhållning som gäller och som jag betalar för; om spelskaparna vill förmedla ett budskap är det deras ensak. Att spela som kvinna eller inte är inget som märkbart påverkar den underhållning jag får ut av ett spel, men jag kan däremot köpa att det gör det för andra - och då är det så klart synd om valet inte finns, speciellt när det funnits i alla tidigare spel i serien.

Just i singleplayer kanske det är lite mer jobb att lägga till saker såsom dialogval, val av respons och handlingar, relationer till andra (NPC) och så mycket mer. Det blir mycket mindre jobb om man låser huvudpersonen då. Medans man i open world/MP-läge har mindre att ta hänsyn till, kanske bara rykte och relation till grupper. Då är det lättare att låsa upp saker fler saker i karaktärsvalet, som kanske annars hade påverkat storyn på ett eller annat sätt.

Har du spelat orginalen? Just att man fick andra dialogval ibland och andra lösningar som kvinna ökade bara omspelbarheten. Jag spelar normal som man men i Fallout 2 tex så kör jag ibland som kvinna.

Min syn på den biten: Kunde man göra det i Fallout 2 tex så borde man fan kunna göra det med i 4:an.

Medlem
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av conthox:
Skrivet av 2infinity:
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av 2infinity:

Att man inte kan spela som kvinna känns lite trist men kan kanske vara förståeligt ur ett voice acting perspektiv. Det kanske blir mycket extra röstinspelningar som behövs för att täcka både en manlig och kvinnlig roll.

Hoppas på att spelet kommer ha en grym story!

Varför känns det trist? Jag ser spel som ett konst-stycke där skaparen vill förmedla något. Typ som en interaktiv tavla. Med andra ord tror jag att det finns en bra tanke bakom valet, inte bara för att världen är styrd av en massa manschauvinister.

I RPGs vill i alla fall jag leva mig in i en karaktär som jag själv kan skapa och sedan uppleva den story som spelskaparna vill förmedla. Att själv få välja kön, utseende och roll tycker jag gör att man får ett starkare band till sin karaktär och spelvärlden.

Jao, men i story mode/singleplayer kanske det är meningen att man skall uppleva spelet ur huvudpersonens perspektiv. Då måste man ju låsa kön, ålder, födelseort osv för att huvudpersonen skall vara densamma oavsett vem som spelar.

Skrivet av Stephan:
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av 2infinity:

Att man inte kan spela som kvinna känns lite trist men kan kanske vara förståeligt ur ett voice acting perspektiv. Det kanske blir mycket extra röstinspelningar som behövs för att täcka både en manlig och kvinnlig roll.

Hoppas på att spelet kommer ha en grym story!

Varför känns det trist? Jag ser spel som ett konst-stycke där skaparen vill förmedla något. Typ som en interaktiv tavla. Med andra ord tror jag att det finns en bra tanke bakom valet, inte bara för att världen är styrd av en massa manschauvinister.

"Artistens vision" bryr jag mig inte om alls när det gäller spel, så det köper jag inte som ett argument. För mig är det underhållning som gäller och som jag betalar för; om spelskaparna vill förmedla ett budskap är det deras ensak. Att spela som kvinna eller inte är inget som märkbart påverkar den underhållning jag får ut av ett spel, men jag kan däremot köpa att det gör det för andra - och då är det så klart synd om valet inte finns, speciellt när det funnits i alla tidigare spel i serien.

Just i singleplayer kanske det är lite mer jobb att lägga till saker såsom dialogval, val av respons och handlingar, relationer till andra (NPC) och så mycket mer. Det blir mycket mindre jobb om man låser huvudpersonen då. Medans man i open world/MP-läge har mindre att ta hänsyn till, kanske bara rykte och relation till grupper. Då är det lättare att låsa upp saker fler saker i karaktärsvalet, som kanske annars hade påverkat storyn på ett eller annat sätt.

Har du spelat orginalen? Just att man fick andra dialogval ibland och andra lösningar som kvinna ökade bara omspelbarheten. Jag spelar normal som man men i Fallout 2 tex så kör jag ibland som kvinna.

Min syn på den biten: Kunde man göra det i Fallout 2 tex så borde man fan kunna göra det med i 4:an.

Du sätter huvudet på spiken där. Fallout har för mig aldrig handlat om att spela en "stark"/specifik karaktär och man har kunnat välja olika vägar beroende på sina perks och kön (t.ex. perks som ger en fler dialogval när man pratar med opposite sex).

Medlem

Det är riktigt schysst att spel allt oftare erbjuder möjligheten att spela som olika kön och jag ser det gärna så ofta som möjligt. Men det är aldrig något man ska förvänta sig bara för att ett spel är open world. Om det är stort fokus på story kanske de vill berätta en specifik story där huvudrollen råkar vara en man. Och det är okej. Precis som med film och böcker påverkar alla detaljer hos en karaktär social dynamik, vilka situationer som uppstår, hur vi upplever vad vi ser, vad berättaren vill att vi ska uppleva och så vidare.

Jag förstår dock att vissa kommer känna sig besvikna ifall ryktet visar sig stämma, när de är vana att ha det valet i Fallout och den här typen av spel. Mig inkluderad. Men farligare än så är det inte. Jag blir besviken, accepterar det, spelar spelet, och så var det med det.

Medlem

Vägrar tro på detta rykte, Bethesda har ALLTID haft valet att spela som man eller kvinna i samtliga av sina rollspel.

Att dom helt plötsligt skulle få för sig att ändra på detta 2015 känns... Ologiskt.

Skyrims trailers hade enbart manlig Dragonborn...

Jag spår att detta rykte kommer dementeras under eller efter E3.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Dominus:

Jaha, man kan inte vara kvinna.. då vet vi redan vad betyget kommer ligga på i FZs recension.

Dummaste kommentaren på länge om du tror att FZ ger lägre betyg enbart för att man inte kan välja kön. The Witcher 3 fick en femma i betyg. Du spelar som man och pökar horor på bordeller så din kommentar blev precis nedskjuten och kraschlandade i närmsta hög med koskit.

Det var kanske det hen menade, att betyget blir en säker femma?

Medlem

Det är bara rykten. Och tror inte det släpps till ps3 och Xbox360. Och lär knappast släppas i år.

Och ni som tycker FZ är feministiska. Tar en tur till Loading. Kom sedan tillbaka. Ni kommer garanterat inse att FZ inte är så värst feministiska trots allt.

Medlem

Fast i det "läckta" casting dokumentet som kotaku hade http://kotaku.com/leaked-documents-reveal-that-fallout-4-is-r... så näms det att de sökte röstskådis för både manlig och kvinnlig main character.
(Of topic PS. Feminism är när man vill ha lika rättigheter för både kvinnor och män. Inte att "män är svin", bara ignoranta idioter tror det.)

Medlem
Skrivet av zleck129:

Att spelet släpps till Xbox 360 & PS3 förklarar den dåliga grafiken.

Trailern och pre-order infon på deras officiella sida nämner bara PC, XB1 och PS4, så iaf den delen av ryktet är nog helt fel.

Geeks Gaming

Till folk som klagar på grafiken så verkar de som man aldrig har spelat ett Fallout eller oblivian spel innan.

Plus tittar man ordentligt så är det extrema skillnader mellan detta och Fallout3 och Vegas.

Tips är kör de båda trailersna samtidigt
https://www.youtube.com/watch?v=iYZpR51XgW0

https://www.youtube.com/watch?v=GE2BkLqMef4

1. Verkar inte va de extremt gryniga filtret som de föregående spelen.
2. Dom verkar ha många fler assets i spelet och inte bara ett enstaka bort och några lådor.
3. För mig ser det ut som att man kan gå in i husen utan att behöva ladda vilket är en klar förbättring.

Jag är i alla fall hypad totalt.

Medlem

Att ingen reagerat på detta! Ingen som spelat 1:an o 2:an?
PC-versionen innehåller ett "classic mode" med fågelperspektiv, som i de äldre spelen.
"Håller tummarna"

Medlem

Hade varit extremt häftigt om det fanns Co-op så man kan lira med en polare som i Borderlands.

Medlem
Skrivet av roob:

Kan inte alla bara hålla käften om att man kan spela som kvinna eller inte. FZ inkluderat. Så jävla värdelös debatt och det har förpestat nyhetsflödet här alldeles för länge nu. Fan kan man inte spela som hund för? Eller robot? Vafaaaaan. Vad i helvete. Arnroth var är krönikan?

Ja herregud, varför kan man inte få representeras som kvinnlig spelare?!?!?! Jag menar, VAR SKA VI DRA GRÄNSEN? Ska kvinnor verkligen få vistas UTOMHUS helt LAGLIGT??? Ska kvinnor få ha RÖSTRÄTT..?! Det börjar ju bli LÖJLIGT hur stor PLATS kvinNoR bÖRJar TA i SAMHÄllET OCH MiTT ManLIGA eGO Får INTE PlATS LäNGRE.

Blir så jävla förbannad på alla jävla män som tror att de är berättigade till hela universum och tror att deras plats där är viktigare än någon annans. Tänk ett snäpp längre och reflektera över det faktum att det finns andra människor än män som spelar, och vill kunna känna sig lika representerade i spelvärlden - i SYNNERHET i ett RPG där en stor del av spelet är att kunna skapa en skräddarsydd karaktär som stämmer överens med ens egna önskemål. Det är det som är så bra med RPG:s, men när man inte får den valmöjligheten för att det tydligen inte funkar med storyn (???????????) så funderar jag över hur jävla lata spelutvecklarna är när de inte kan få det att funka både som man och som kvinna. Men det värsta är nog reaktionerna från alla som kommenterar. Man blir fan mörkrädd. Och om ni tror att feminism är någonting dåligt så gör er själva en tjänst och kolla upp vad det faktiskt betyder och vad rörelsen kämpar för.

Medlem

Att begränsa character customization i utbyte mot en mer nyanserad huvudkaraktär är helt klart värt det IMO. Kolla bara på The Witcher 3.

Medlem
Skrivet av xSOMx:
Skrivet av roob:

Kan inte alla bara hålla käften om att man kan spela som kvinna eller inte. FZ inkluderat. Så jävla värdelös debatt och det har förpestat nyhetsflödet här alldeles för länge nu. Fan kan man inte spela som hund för? Eller robot? Vafaaaaan. Vad i helvete. Arnroth var är krönikan?

Ja herregud, varför kan man inte få representeras som kvinnlig spelare?!?!?! Jag menar, VAR SKA VI DRA GRÄNSEN? Ska kvinnor verkligen få vistas UTOMHUS helt LAGLIGT??? Ska kvinnor få ha RÖSTRÄTT..?! Det börjar ju bli LÖJLIGT hur stor PLATS kvinNoR bÖRJar TA i SAMHÄllET OCH MiTT ManLIGA eGO Får INTE PlATS LäNGRE.

Blir så jävla förbannad på alla jävla män som tror att de är berättigade till hela universum och tror att deras plats där är viktigare än någon annans. Tänk ett snäpp längre och reflektera över det faktum att det finns andra människor än män som spelar, och vill kunna känna sig lika representerade i spelvärlden - i SYNNERHET i ett RPG där en stor del av spelet är att kunna skapa en skräddarsydd karaktär som stämmer överens med ens egna önskemål. Det är det som är så bra med RPG:s, men när man inte får den valmöjligheten för att det tydligen inte funkar med storyn (???????????) så funderar jag över hur jävla lata spelutvecklarna är när de inte kan få det att funka både som man och som kvinna. Men det värsta är nog reaktionerna från alla som kommenterar. Man blir fan mörkrädd. Och om ni tror att feminism är någonting dåligt så gör er själva en tjänst och kolla upp vad det faktiskt betyder och vad rörelsen kämpar för.

Det är helt upp till utvecklaren om de vill ha en specifik karaktär i en story eller inte (se Witcher, Tombraider, Hitman, Mirrors Edge).Att man bara antar att allt är en komplott av män att trycka ner kvinnor visar på en tämligen vriden världssyn, att man antar att allt ska följa ens eget tycket visar på en narcissistisk personlighet.

(Och personligen är jag lika trött på kvinnor som försöker vinkla allt till kvinnohat och antifeminism. Kvinnor som tror att de har "rätt" till X Y och Z bara för att de är kvinnor är lika idiotiska som de män som tror att de är överlägsna kvinnor beroende på whatever.).

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Dominus:

Jaha, man kan inte vara kvinna.. då vet vi redan vad betyget kommer ligga på i FZs recension.

Dummaste kommentaren på länge om du tror att FZ ger lägre betyg enbart för att man inte kan välja kön. The Witcher 3 fick en femma i betyg. Du spelar som man och pökar horor på bordeller så din kommentar blev precis nedskjuten och kraschlandade i närmsta hög med koskit.

Ojdå, tog du åt dig?
Humor verkar du inte ha någon iallafall.

Skrivet av eld:
Skrivet av roob:

Kan inte alla bara hålla käften om att man kan spela som kvinna eller inte. FZ inkluderat. Så jävla värdelös debatt och det har förpestat nyhetsflödet här alldeles för länge nu. Fan kan man inte spela som hund för? Eller robot? Vafaaaaan. Vad i helvete. Arnroth var är krönikan?

Dags att ringa kränkta mäns ombudsman.

Man har kunnit välja kön i alla fallout spel, även i wasteland spelen, det en viktig liten detalj.

Dags att ringa kränkta feministers ombudsman. (höhö, it goes both ways)

Ja, man har kunnit välja kön i alla fallout-spel, men detta är endast ett rykte, samt om de väljer att bara ha en manlig protagonist så har de nog skäl till det.

Skrivet av xSOMx:
Skrivet av roob:

Kan inte alla bara hålla käften om att man kan spela som kvinna eller inte. FZ inkluderat. Så jävla värdelös debatt och det har förpestat nyhetsflödet här alldeles för länge nu. Fan kan man inte spela som hund för? Eller robot? Vafaaaaan. Vad i helvete. Arnroth var är krönikan?

Ja herregud, varför kan man inte få representeras som kvinnlig spelare?!?!?! Jag menar, VAR SKA VI DRA GRÄNSEN? Ska kvinnor verkligen få vistas UTOMHUS helt LAGLIGT??? Ska kvinnor få ha RÖSTRÄTT..?! Det börjar ju bli LÖJLIGT hur stor PLATS kvinNoR bÖRJar TA i SAMHÄllET OCH MiTT ManLIGA eGO Får INTE PlATS LäNGRE.

Blir så jävla förbannad på alla jävla män som tror att de är berättigade till hela universum och tror att deras plats där är viktigare än någon annans. Tänk ett snäpp längre och reflektera över det faktum att det finns andra människor än män som spelar, och vill kunna känna sig lika representerade i spelvärlden - i SYNNERHET i ett RPG där en stor del av spelet är att kunna skapa en skräddarsydd karaktär som stämmer överens med ens egna önskemål. Det är det som är så bra med RPG:s, men när man inte får den valmöjligheten för att det tydligen inte funkar med storyn (???????????) så funderar jag över hur jävla lata spelutvecklarna är när de inte kan få det att funka både som man och som kvinna. Men det värsta är nog reaktionerna från alla som kommenterar. Man blir fan mörkrädd. Och om ni tror att feminism är någonting dåligt så gör er själva en tjänst och kolla upp vad det faktiskt betyder och vad rörelsen kämpar för.

Tycker du att ditt ordbajseri har något med roobs inlägg att göra?
Du visar ju bara att h*n har rätt.

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Dominus:

Jaha, man kan inte vara kvinna.. då vet vi redan vad betyget kommer ligga på i FZs recension.

Dummaste kommentaren på länge om du tror att FZ ger lägre betyg enbart för att man inte kan välja kön. The Witcher 3 fick en femma i betyg. Du spelar som man och pökar horor på bordeller så din kommentar blev precis nedskjuten och kraschlandade i närmsta hög med koskit.

Ojdå, tog du åt dig?
Humor verkar du inte ha någon iallafall.

Jag tog inte åt mig. Humor har jag gott om.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Dominus:

Jaha, man kan inte vara kvinna.. då vet vi redan vad betyget kommer ligga på i FZs recension.

Dummaste kommentaren på länge om du tror att FZ ger lägre betyg enbart för att man inte kan välja kön. The Witcher 3 fick en femma i betyg. Du spelar som man och pökar horor på bordeller så din kommentar blev precis nedskjuten och kraschlandade i närmsta hög med koskit.

Ojdå, tog du åt dig?
Humor verkar du inte ha någon iallafall.

Jag tog inte åt mig. Humor har jag gott om.

Men ändå tog du dig tid att kommentera? Jag känner mig hedrad.
Är det slapstick då eller?

Medlem
Skrivet av Riah:

Att ingen reagerat på detta! Ingen som spelat 1:an o 2:an?
PC-versionen innehåller ett "classic mode" med fågelperspektiv, som i de äldre spelen.
"Håller tummarna"

Det var det ryktet som fick mig att inte tro på denna läcka.

Isomerisk vy är typ 5% av vad som är klassiska fallout. Att bara slänga på ett fågelperspektiv på ett actionbaserat fps/3ps ger ingenting. Det skulle behöva vara ett helt separat spel.
Men jag kan ha fel, det kan ju vara så att Bethesda helt missförstått vad fansen av de äldre falloutspelen gillar och tror att det bara handlar om en isometrisk vy

Det vore som att göra ett Baldurs Gate 3 och luta sig mot Dark Alliance i designbesluten, eftersom det är isometriskt precis som Baldurs gate 1 & 2.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Men Bethesda har hållit tyst om DLC. De har inte sagt en ord om det. Det här är ett obekräftat rykte från en f.d anställd.

Ah, Ok. Klantigt av honom då, även om det inte inte är så osannolikt med DLC.

Skrivet av TheConsul:

Har du spelat orginalen? Just att man fick andra dialogval ibland och andra lösningar som kvinna ökade bara omspelbarheten. Jag spelar normal som man men i Fallout 2 tex så kör jag ibland som kvinna.

Min syn på den biten: Kunde man göra det i Fallout 2 tex så borde man fan kunna göra det med i 4:an.

Jag har bara spelat 3:an och där spelade jag tyvärr bara 1 gång och den gången som man. Om det är som ni säger att man kunnat spela som kvinna tidigare, men lika många dialogval fast med olika påverkan av upplevelsen, så håller jag med om att man borde kunna göra det nu till 4an också.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag har inga större problem med att det inte går att välja kön på karaktären eftersom jag förutsätter att man kommer spela som en mer definierad karaktär om så är fallet. En namnsatt karaktär med en mer specificerad backstory och personlighet. Annars känns det onödigt att begränsa huvudkaraktärens kön när du rollspelar en person där du själv väljer dess personlighet och färdigheter.
Sen är det rätt patetiskt att se alla kränkta vita män som redan blivit upprörda av kritik som inte ens kommit, men men.

Men jag är tveksam till detta över lag. Att världen är 3 ggr större kan jag köpa eftersom världen inte behöver vara lika tät med bebyggelse och karaktärer. Däremot classic mode låter inte så troligt, speciellt om det är exklusivt för PC-versionen. DLC paket plus expansion låter lite redundant. Och av trailern att döma så är Fallout 4 exklusivt för de nyare konsolerna och kommer inte släppas till förra generationen.

Medlem
Skrivet av roob:

Kan inte alla bara hålla käften om att man kan spela som kvinna eller inte. FZ inkluderat. Så jävla värdelös debatt och det har förpestat nyhetsflödet här alldeles för länge nu. Fan kan man inte spela som hund för? Eller robot? Vafaaaaan. Vad i helvete. Arnroth var är krönikan?

Jag skulle vilja spela som hund, det vore nog en upplevelse!


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem
Skrivet av 2infinity:

Att man inte kan spela som kvinna känns lite trist men kan kanske vara förståeligt ur ett voice acting perspektiv. Det kanske blir mycket extra röstinspelningar som behövs för att täcka både en manlig och kvinnlig roll.

Hoppas på att spelet kommer ha en grym story!

Kan dom göra röster för både manlig och kvinnlig Shepard i Mass Effect-spelen så borde det kunna göras för Fallout 4 också.
Tal kräver inte så extremt hög kvalitet på ljudet heller, så går komprimera rätt hårt egentligen.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Faith101:

Det är helt upp till utvecklaren om de vill ha en specifik karaktär i en story eller inte (se Witcher, Tombraider, Hitman, Mirrors Edge).Att man bara antar att allt är en komplott av män att trycka ner kvinnor visar på en tämligen vriden världssyn, att man antar att allt ska följa ens eget tycket visar på en narcissistisk personlighet.

(Och personligen är jag lika trött på kvinnor som försöker vinkla allt till kvinnohat och antifeminism. Kvinnor som tror att de har "rätt" till X Y och Z bara för att de är kvinnor är lika idiotiska som de män som tror att de är överlägsna kvinnor beroende på whatever.).

Prova dra till med RPG-exempel utöver The Witcher (som fortfarande är baserat på en bokserie) istället för <random actionspel med könsspecifik huvudroll>. Som sagt av både mig och många andra, ett kännetecken för ett RPG är möjligheten att välja sin karaktär själv, med avseende på kön, utseende och roll. Jag säger dessutom inte heller att detta är ett fall av kvinnohat; det kommer från idioterna som skriver kommentarerna. Om Bethesda bestämt sig för att bara tillåta det manliga könet i kampanjen tyder det inte på någonting annat än lathet för att det är "för mycket arbete" att göra en version av kampanjen där man är kvinna. Det gör det dessutom mindre värt att spela fler gånger eftersom färre valmöjligheter = färre sätt att spela spelet på och mindre replay value. Jag hoppas dock att detta är ett rykte som är baserat på ett väldigt tidigt skede i spelet där man bara kunde spela som man med syfte att demonstrera spelet.

Dessutom ska kvinnor och män ha rätt till samma saker. Inget kön ska ha rätt till någonting som det andra inte har rätt till, varken det ena eller det andra. Så jag vet inte ens vad du försöker säga.

Medlem

trovärdighet 0%

Medlem

Hade folk vart lika förstående om man inte kunde spela som en man i ett RPG av den här typen? Jag bryr mig inte varken eller, jag brukar försöka få karaktärsdesignen överstökad ASAP. Undrar bara......

Medlem
Skrivet av Lance McCloud:

Jag har inga större problem med att det inte går att välja kön på karaktären eftersom jag förutsätter att man kommer spela som en mer definierad karaktär om så är fallet. En namnsatt karaktär med en mer specificerad backstory och personlighet. Annars känns det onödigt att begränsa huvudkaraktärens kön när du rollspelar en person där du själv väljer dess personlighet och färdigheter.
Sen är det rätt patetiskt att se alla kränkta vita män som redan blivit upprörda av kritik som inte ens kommit, men men.

Ditt inlägg var väldigt vettigt fram till "kränkta vita män". Går det inte att komma med kritik om man är vit och man? Eller får man bara klaga på "rätt" saker? Låter som en slags omvänd rasism/sexism. Shit vad trött jag är på folk som säger åt andra vad man inte får kommentera, speciellt sådana som tillägger "du som är så privilegierad" ungefär som om dom vet vem jag är och hur mitt liv har varit.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

finns ju röstförvrängare som gör att man låter exakt som en tjej, borde inte va så svårt att applicera ngn liknande algoritm på ljudet, om dom ville.

Skriv svar