Efter CS-proffsets Adderall-utspel: ESL tar krafttag mot doping

Medlem
Skrivet av eine_petule:
Skrivet av delli:

Jo där är väl ingen produkt som gör att man vinner utan att träna MEN där finns produkter som gör att man orkar mer än vad man kanske egentligen gör och därför kan man vinna.

Tjatas de om att e-sport skall va en sport så ska de också behandlas på samma sätt.

Långsiktigt bruk samt "rebound-effekten" ( då den går ur kroppen, rent helvete ibland) som kommer med kan inte vara allt för optimalt!

Det är ganska så troligt att de hittar sätt att säga till att det inte hinner gå ur kroppen innan de spelat färdigt...

Medlem
Skrivet av anon_165499:
Skrivet av Kleptoman:

Idiotiskt. Ska det kallas sport så bör man få ta prestationshöjare.

what? som att doping är lagligt i andra sporter?

Bodybuilding? Där är det ju obligatoriskt att använda sig av steroider.

Medlem
Skrivet av Shinsen:
Skrivet av Timosaki:
Skrivet av Kleptoman:

Idiotiskt. Ska det kallas sport så bör man få ta prestationshöjare.

what? som att doping är lagligt i andra sporter?

Bodybuilding? Där är det ju obligatoriskt att använda sig av steroider.

Fel. Det är inte lagligt i bodybuilding men dom testas inte i det. Så alla gör det! Det finns ingen sport i hela världen som gör att steorider är lagligt tyvärr. Men det finns i princip alla sporter och dom flesta i top 20 använder det.

Medlem
Skrivet av hazardous:

Tycker e-sport ska ha regler om doping som andra sporter, men jag tror inte drogerna gör så stor skillnad. Det behövs fortfarande träning, teamwork och skill för att vinna..

Betablockare minskar bland annat nervositeten, vilket kan vara rätt bra om man sitter framför ett par hundra och spelar live + tusentals som sitter hemma vid datorn och kollar.

Adderall ökar koncentrationsförmågan och hjälper dig att fokusera, även det rätt viktigt.

Om man då sätter två lika bra lag mot varandra och låter lag A knapra adderall och betablockare och lag B är rena, vilka tror du vinner?

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Har alltid tyckt att man ska ha alternativa tävlingar där doping och kroppsmodifikationer är helt fritt. Typ cyborg olympics. Fatta hur coolt det skulle bli efter några år när de tävlande får spons av läkemedels- och protesföretag som bygger om människorna till de ultimata sportmaskinerna!

Sorry, men det där lät verkligen som en skrämmande dystopi med rejäla existentiella problem.

Sporten i sig hade vart coolt att se såklart! Dock antagligen inte lika coolt att se samhället sporteb befinner sig i.

Medlem

Hockey VM. Bäckström dopad och fick inte spela. Skulle en CS final se likadan ut att den som dopat sig blir utesluten ur matchen och måste ersättas med en annan spelare skulle deras chanser att vinna minskas radikalt även om alla dom käkar adderall. Säger inte att vi hade vunnit den matchen med Bäckström men chansen hade ökat betydligt.

D.K
Medlem
Skrivet av xorpen:
Skrivet av D.K:
Skrivet av pewwww:

Alla kommer bara fixa recept, alla som spelar cs:go kommer ha adhd.

Blir ju problem när vi i Sverige har läkare som är väldigt restriktiva när det kommer till att skriva ut ritalin eller concerta (adderal är vad jag förstått extremt ovanligt här), och att det dessutom är narkotikaklassat. I USA däremot (och kanske andra länder) är det betydligt mycket enklare att få det lagligt.

Ja precis, här har vi ju faktiskt metoder för att ställa en diagnos. Det här är ett självklart steg för den växande esporten, som kommer förvånansvärt sent.

Och även om du får en diagnos här är det inte alls säkert att du får det utskrivet ändå. Men jag misstänker att detta är ett större problem bland amerikanska lag eftersom de har lättare och (kanske) laglig tillgång till det, samt att kulturen verkar starkare där. Men jag bara spekulerar och går efter egen erfarenhet.

Hur fungerar det med doping och preparat som en har utskrivet? Räknas det fortfarande som doping?

Medlem
Skrivet av D.K:
Skrivet av xorpen:
Skrivet av D.K:
Skrivet av pewwww:

Alla kommer bara fixa recept, alla som spelar cs:go kommer ha adhd.

Blir ju problem när vi i Sverige har läkare som är väldigt restriktiva när det kommer till att skriva ut ritalin eller concerta (adderal är vad jag förstått extremt ovanligt här), och att det dessutom är narkotikaklassat. I USA däremot (och kanske andra länder) är det betydligt mycket enklare att få det lagligt.

Ja precis, här har vi ju faktiskt metoder för att ställa en diagnos. Det här är ett självklart steg för den växande esporten, som kommer förvånansvärt sent.

Och även om du får en diagnos här är det inte alls säkert att du får det utskrivet ändå. Men jag misstänker att detta är ett större problem bland amerikanska lag eftersom de har lättare och (kanske) laglig tillgång till det, samt att kulturen verkar starkare där. Men jag bara spekulerar och går efter egen erfarenhet.

Hur fungerar det med doping och preparat som en har utskrivet? Räknas det fortfarande som doping?

Korrekt, det är vanligare med doping i USA än det är här i Europa till exempel, även fast det förekommit doping här också givetvis. (Inom esporten)

Man måste söka dispens för att kunna använda sig av sin medicin, gör man inte det klassas det som doping.
http://www.rf.se/Antidoping/Dispens/222

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av eine_petule:
Skrivet av delli:

Jo där är väl ingen produkt som gör att man vinner utan att träna MEN där finns produkter som gör att man orkar mer än vad man kanske egentligen gör och därför kan man vinna.

Tjatas de om att e-sport skall va en sport så ska de också behandlas på samma sätt.

Långsiktigt bruk samt "rebound-effekten" ( då den går ur kroppen, rent helvete ibland) som kommer med kan inte vara allt för optimalt!

Det är ganska så troligt att de hittar sätt att säga till att det inte hinner gå ur kroppen innan de spelat färdigt...

Jag som själv tar det i medicinskt syfte kan knappt förutspå det hela men ligger något i det du säger!

Medlem
Skrivet av eine_petule:
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av eine_petule:
Skrivet av delli:

Jo där är väl ingen produkt som gör att man vinner utan att träna MEN där finns produkter som gör att man orkar mer än vad man kanske egentligen gör och därför kan man vinna.

Tjatas de om att e-sport skall va en sport så ska de också behandlas på samma sätt.

Långsiktigt bruk samt "rebound-effekten" ( då den går ur kroppen, rent helvete ibland) som kommer med kan inte vara allt för optimalt!

Det är ganska så troligt att de hittar sätt att säga till att det inte hinner gå ur kroppen innan de spelat färdigt...

Jag som själv tar det i medicinskt syfte kan knappt förutspå det hela men ligger något i det du säger!

Well, du tar det i medicinskt syfte. Det gör inte dessa. Dessa lär ta rekreationella doser eller dylikt, och återdosera just in case när de kan. Troligtvis har de tillräckligt mycket med erfarenhet av sättet de använder knarket på (kallar det för knark utifrån hur de använder det, även heroin är medicin och kan användas medicinskt, så hur det tas och varför gör skillnaden i mina ögon)

12
Skriv svar