Soma har sålt bra nog att ge utvecklarna mat på bordet
Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.
Håller med övriga! Soma var riktigt nice!
Gillar ni Soma kan jag rekommendera Alien Isolation och Firewatch (som har funnits länge och de flesta har nog spelat de redan jag vet ). Inte likadana spel men påminner på något sätt om varandra.
MVH Milky
AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD 7900XTX, 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz
Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.
Säg en anställd får 30000kr i månad som lön. Det blir ungefär 505000kr per år per anställd (https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...) eftersom det är ett svenskt företag (antar att utvecklingen skett i Sverige).
54 miljoner skulle då ge ca 107 manår. Vilket skulle betyda att de haft ungefär 20 anställda i 5 år. Tycker inte det låter allt för orimligt. Spel kostar mer än man tror att utveckla.
Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.
Säg en anställd får 30000kr i månad som lön. Det blir ungefär 505000kr per år per anställd (https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...) eftersom det är ett svenskt företag (antar att utvecklingen skett i Sverige).
54 miljoner skulle då ge ca 107 manår. Vilket skulle betyda att de haft ungefär 20 anställda i 5 år. Tycker inte det låter allt för orimligt. Spel kostar mer än man tror att utveckla.
Jag tror förvisso att Fictional Games bara är omkring 10 anställda om jag inte är felinformerad, men det är så klart mer än dessa som varit med och gjort spelet. Om man kollar credits för spelet så verkar det vara runt 200 personer (varav lite drygt 40 är voice actors) plus 6 andra företag som varit involverade (additional art, pr, testing etc). Dessutom är det inte bara de personer som varit med och gjort spelet som kostar pengar, så gör även lokaler, utrustning osv... Så att spelet kostat 54 miljoner att utveckla är nog ingen direkt omöjlighet...
Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.
Säg en anställd får 30000kr i månad som lön. Det blir ungefär 505000kr per år per anställd (https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...) eftersom det är ett svenskt företag (antar att utvecklingen skett i Sverige).
54 miljoner skulle då ge ca 107 manår. Vilket skulle betyda att de haft ungefär 20 anställda i 5 år. Tycker inte det låter allt för orimligt. Spel kostar mer än man tror att utveckla.
Det var inte så jag menade.
Jag menade studion har jättestor talang, och de har säkert jobbat för mycket mindre pengar.
Riktigt tungt spel.! Har dock bara kommit halvvägs ungefär. Ska fortsätta när jag kommer hem. Är i Sarande, Albanien. Sol o bad. Å dryck...
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||
Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.
Säg en anställd får 30000kr i månad som lön. Det blir ungefär 505000kr per år per anställd (https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...) eftersom det är ett svenskt företag (antar att utvecklingen skett i Sverige).
54 miljoner skulle då ge ca 107 manår. Vilket skulle betyda att de haft ungefär 20 anställda i 5 år. Tycker inte det låter allt för orimligt. Spel kostar mer än man tror att utveckla.
Finns nästan ingen indieutvecklare som betalar 30000kr i lön i genomsnitt, kollar vi på vad företaget har betalat ut i lön tidigare år ser vi att det ligger på ca 3-4 miljoner (per år) för 8-9 anställda -> http://www.allabolag.se/5568297666/Frictional_Games_AB
Uträkningen är lite tveksam dessutom. Steam tar troligtvis runt 30% från försäljningarna och genomsnittspriset kan säkerligen vara lägre också (framförallt på steam då väldigt stor del av försäljningarna brukar vara på rea).
Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.
Säg en anställd får 30000kr i månad som lön. Det blir ungefär 505000kr per år per anställd (https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...) eftersom det är ett svenskt företag (antar att utvecklingen skett i Sverige).
54 miljoner skulle då ge ca 107 manår. Vilket skulle betyda att de haft ungefär 20 anställda i 5 år. Tycker inte det låter allt för orimligt. Spel kostar mer än man tror att utveckla.
Finns nästan ingen indieutvecklare som betalar 30000kr i lön i genomsnitt, kollar vi på vad företaget har betalat ut i lön tidigare år ser vi att det ligger på ca 3-4 miljoner (per år) för 8-9 anställda -> http://www.allabolag.se/5568297666/Frictional_Games_AB
Uträkningen är lite tveksam dessutom. Steam tar troligtvis runt 30% från försäljningarna och genomsnittspriset kan säkerligen vara lägre också (framförallt på steam då väldigt stor del av försäljningarna brukar vara på rea).
Du har nog rätt i att lönen var lite högt estimerad. Givetvis tillkommer fler utgifter vilket egentligen bara stärker min poäng.
Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.
Säg en anställd får 30000kr i månad som lön. Det blir ungefär 505000kr per år per anställd (https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...) eftersom det är ett svenskt företag (antar att utvecklingen skett i Sverige).
54 miljoner skulle då ge ca 107 manår. Vilket skulle betyda att de haft ungefär 20 anställda i 5 år. Tycker inte det låter allt för orimligt. Spel kostar mer än man tror att utveckla.
Jag tror förvisso att Fictional Games bara är omkring 10 anställda om jag inte är felinformerad, men det är så klart mer än dessa som varit med och gjort spelet. Om man kollar credits för spelet så verkar det vara runt 200 personer (varav lite drygt 40 är voice actors) plus 6 andra företag som varit involverade (additional art, pr, testing etc). Dessutom är det inte bara de personer som varit med och gjort spelet som kostar pengar, så gör även lokaler, utrustning osv... Så att spelet kostat 54 miljoner att utveckla är nog ingen direkt omöjlighet...
steam ska ha sin kaka med och sen publishern ska ju ha den största kakbiten och sen det som blir över för utvecklarna
Härligt. Underbart spel. Tror dock inte de hade 54 miljoner kronor att röra sig med.
Säg en anställd får 30000kr i månad som lön. Det blir ungefär 505000kr per år per anställd (https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...) eftersom det är ett svenskt företag (antar att utvecklingen skett i Sverige).
54 miljoner skulle då ge ca 107 manår. Vilket skulle betyda att de haft ungefär 20 anställda i 5 år. Tycker inte det låter allt för orimligt. Spel kostar mer än man tror att utveckla.
Jag tror förvisso att Fictional Games bara är omkring 10 anställda om jag inte är felinformerad, men det är så klart mer än dessa som varit med och gjort spelet. Om man kollar credits för spelet så verkar det vara runt 200 personer (varav lite drygt 40 är voice actors) plus 6 andra företag som varit involverade (additional art, pr, testing etc). Dessutom är det inte bara de personer som varit med och gjort spelet som kostar pengar, så gör även lokaler, utrustning osv... Så att spelet kostat 54 miljoner att utveckla är nog ingen direkt omöjlighet...
steam ska ha sin kaka med och sen publishern ska ju ha den största kakbiten och sen det som blir över för utvecklarna
Frictional är både utvecklare och utgivare för Soma. En utgivare behövs egentligen inte om man håller sig till digitala downloads.