Startkommandon i Quake Champions tycks påverka spelarens gravitation
Haha ja det minns man allt, kommandot stod för mouse look men vill minnas att det var en förkortning så det blev istället mlook med ett plustecken före (minus om man ville ta bort det). En annan intressant detalj är att det som idag kallas för "bunny jump" eller strafe jump från början också var en bugg och som senare blev en del av spelet och Carmack gillade inte alls detta men lyckades inte få bort den eftersom det isf hade skapat en mycket värre bugg i motorn för Quake 3 Arena.
"Strafe jumping is an exploitable bug. Just because people have practiced hard to allow themselves to take advantage of it does not justify its existence. When I tried fixing the code so that it just didn’t work, I thought it changed the normal running movement in an unfortunate way.
In the absence of powerups or level features (wind tunnels, jump pads, etc), the game characters are supposed to be badasses with big guns. Arnold Schwarzenegger and Sigourney Weaver don’t get down a hallway by hopping like a bunny rabbit.
This is personal preference, but when I play online, I enjoy it more when people are running around dodging, rather than hopping.
My personal preference just counts a lot. :-)"
https://www.rockpapershotgun.com/2014/09/02/quake-3-john-carm...
Eftersom de kommer upp en text så känns de mer som "straff" än som bugg?
Men spelet e väl tänkt som fairplay dvs ingen moddning eftersom de antagligen gett dom gamla rävarna övertag annars.
Vad är det för text du syftar på? Texten som visas i videon är inmatat i videoredigeringen och inget som visar sig i QuakeChampions.
Personligen så tycker jag att console cmd's är en del av quake, att kunna ändra ljudnivån/muskänslighet eller bla videoupplösningen på ett smidigt sätt är guld värt. Att inte ens kunna byta crossair för mig är lite märkligt.
Nu är QC bara i Early Access fortfarande så vi får väl se vad som sker framöver.
Vad är det för text du syftar på? Texten som visas i videon är inmatat i videoredigeringen och inget som visar sig i QuakeChampions.
Personligen så tycker jag att console cmd's är en del av quake, att kunna ändra ljudnivån/muskänslighet eller bla videoupplösningen på ett smidigt sätt är guld värt. Att inte ens kunna byta crossair för mig är lite märkligt.
Nu är QC bara i Early Access fortfarande så vi får väl se vad som sker framöver.
Har du testat om samma sak händer om du tex kör en framerate limit i rivatuner?
Har du testat om samma sak händer om du tex kör en framerate limit i rivatuner?
Nej, faktiskt inte. Det kanske man skulle testa..