Källor: Finansiella misslyckande dödade Telltale Games
Kevin Bruner verkar ju vara en riktig rövhatt och orsaken till att Stranger things aldrig blev av för Telltale Games, då han ansåg att det omöjligen kunde finnas någon succé i att göra spel utav en serie som bara handlade om ett gäng ungar som mest cyklade runt. *facepalm*
VD's med 0 insikt har inte i nöjesbranschen att göra.
Kevin Bruner verkar ju vara en riktig rövhatt och orsaken till att Stranger things aldrig blev av för Telltale Games, då han ansåg att det omöjligen kunde finnas någon succé i att göra spel utav en serie som bara handlade om ett gäng ungar som mest cyklade runt. *facepalm*
VD's med 0 insikt har inte i nöjesbranschen att göra.
Fast så är ju ET å se hur bra de gick för de spelet 8)
400 anställda? Detta förvånar mig extremt mycket. Telltale har gjort bra spel men att de krävdes så många anställda för det som de skapade kunde jag aldrig tro. Förstår att det blir svårt att få lönsamhet med den typ av spel om det ska kräva så pass många att göra spelet.
Tillverkarna av Subnautica är 20 anställda (kanske inte bäst jämförelsen). Vist hade jag trott att Telltale var fler men inte 400.
400 anställda? Detta förvånar mig extremt mycket. Telltale har gjort bra spel men att de krävdes så många anställda för det som de skapade kunde jag aldrig tro. Förstår att det blir svårt att få lönsamhet med den typ av spel om det ska kräva så pass många att göra spelet.
Tillverkarna av Subnautica är 20 anställda (kanske inte bäst jämförelsen). Vist hade jag trott att Telltale var fler men inte 400.
å andra sidan så klämde telltale ut två serier per år, medans subnautica utvecklades i 4-5 år.
Men som allt pekar på så kan man inte bara slänga massa utvecklare på ett spel för att få ut det snabbare (precis det som telltales ledning försökte), det resulterar i sämre spel och utbrända spelutvecklare.
Men jo, 400 är inte bra, att växa snabbt är en kapitalismdröm men med sina konsekvenser.
400 anställda? Detta förvånar mig extremt mycket. Telltale har gjort bra spel men att de krävdes så många anställda för det som de skapade kunde jag aldrig tro. Förstår att det blir svårt att få lönsamhet med den typ av spel om det ska kräva så pass många att göra spelet.
Tillverkarna av Subnautica är 20 anställda (kanske inte bäst jämförelsen). Vist hade jag trott att Telltale var fler men inte 400.
Håller med, det är helt sjuka siffror. De är väl runt 200 anställda på Need for Speed liksom :S?
400 anställda? Detta förvånar mig extremt mycket. Telltale har gjort bra spel men att de krävdes så många anställda för det som de skapade kunde jag aldrig tro. Förstår att det blir svårt att få lönsamhet med den typ av spel om det ska kräva så pass många att göra spelet.
Tillverkarna av Subnautica är 20 anställda (kanske inte bäst jämförelsen). Vist hade jag trott att Telltale var fler men inte 400.
Don't Nod är väl ett annat exempel, de har cirka 160 anställda. De som gjort Life is Strange, Vampyr m.m.
Fast så är ju ET å se hur bra de gick för de spelet 8)
E.T. blev som det blev för att det skapades under extrem tidspress (1 månad) för att tajma in filmen.
Och med det i åtanke är det dock ganska imponerande.
UbiIsoft i San Fransisco har bjudit in folk från Telltale att diskutera jobbmöjligheter.
https://twitter.com/UbisoftStudioSF/status/104325839363957145...
"#TelltaleJobs folks -- meet us Monday 9/24 on the patio at BJ’s in San Rafael starting at 4:30PM. Let's talk about job opportunities over some drinks & food, our treat. https://goo.gl/maps/ekef4iH46vq … #UbiSF"
Så folk som har betalat för hela TWD säsongen kommer varken få hela produkten eller pengar tillbaka?
Ouch
..fast de hundringarna de betalat är ju småpotatis jämfört med många andra liknande händelser som händer dagligen
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
..fast de hundringarna de betalat är ju småpotatis jämfört med många andra liknande händelser som händer dagligen
Jooo men irriterande är det nog ändå för kunderna xD
Game long and prosper
400 anställda? Förstår inte varför man behöver så många.
De hade redan en spelmotor och gameplay var ju knappast komplext. Antar att många jobbade på manus och grafik, men liksom hur många anställda behöver man när spelen är episodbaserade och man har oerhört lång tid på sig att utveckla sånt.
De återanvänder grafik ganska ofta t.o.m.
Själv slutade jag köpa Telltale spel när de började pumpa ut femtioelva spel under en period.
Lorem ipsum dolor sit amet
Läste något om att den tidigare VD:n stämde Telltale för att få ut sin andel av företaget och då försvann allt kapital de hade och inga pengar fanns till konkurs och avgångslöner åt de anställda, han lär ju vara omåttligt populär framöver i industrin...
Med en inkompetent VD i kombination med en ovilja att innovera, vårda och utveckla sin ledande ställning och genren i sig så är det konstigt att de klarat sig så här länge, de var ju kungar för ett par år sedan men körde på i samma spår allt för länge.
Bland kompott av känslor inför detta. Det är nog lätt att räkna mig in i deras kärna av spelare då jag har spelat allt utom senaste walking dead. Däremot har telltales spel aldrig varit kärnan i mitt spelande utan snarare en sidoaktivitet som skiljer radikalt från fps och strategispel jag vanligen spelar. Därför har jag aldrig varit en speciellt lojal kund och väntat på fulla säsonger och kraftiga rabatter. Gissar att de har lidit hårt sådana köpmönster.
Tråkigt att en studio läggs ner men det känns inte alls lika förödande som en nedläggning av en fabrik etc. Den kunniga personalen kommer att absorberas av andra företag och förhoppningsvis sitter många av de 400 som nu går med bättre idéer om hur man kan fylla den här nischen på ett mer ekonomiskt sätt.
Påminner mig om Svenska Grin, som växte för snabbt med ledare som inte kunde handskas med den stora studion. Det är inte en enkel bedrift att vara en bra ledare över många människor i ett komplext system.
Anyways, kan tipsa om en p3spel podd om Grin, en fascinerande historia om deras uppgång och fall. Låter som sagt likt tell tales historia på ytan.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1121636
400!!!!!!! Varför inte 300 då blir det spartan team! Men alltså 400 folk för peka och klicka spel. Vet inte ens om man är så många i någon stor spel företag. Nå kanske det ska göra ett spel om dem the tale of teller å då man får välja hur många anställda man ska ha och vilken röv vd man ska vara. Nä fy 400......
Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.
Industrin verkar iaf sluta upp för att hjälpa de drabbade. Cloud Imperium Games (Star Citizen) säger till exempel att de har gott om stolar att fylla och att de som fått kicken är välkomna.
https://twitter.com/EricKieronDavis/status/104365768301699891...
400 anställda? Förstår inte varför man behöver så många.
De hade redan en spelmotor och gameplay var ju knappast komplext. Antar att många jobbade på manus och grafik, men liksom hur många anställda behöver man när spelen är episodbaserade och man har oerhört lång tid på sig att utveckla sånt.
De återanvänder grafik ganska ofta t.o.m.
Själv slutade jag köpa Telltale spel när de började pumpa ut femtioelva spel under en period.
Själv köpte jag bara dom spelen som var intressanta för mig personligen (Walking Dead och The Wolf among Us). Att dom pumpade ut spel rörde mig inte i ryggen då jag inte hade något intresse utav deras andra produkter. Dock kan man nog säga att kvalitén fick lida rätt rejält när dom försökte "ha händerna överallt".
Vore helt klart bättre om dom bara hade jobbat/fokuserat på 1 eller 2 spel åt gången . :/
Trist att höra. Hade nog funkat bättre om dom lyssnade på kunderna. Och släppte lite fler spel snabbare (borde ju gå med 400 anställda). Undrar bara om alla säsonger av sista säsongen Walking Dead kommer att släppas eller ej?
Alla episoder menar du? Vad jag hört blir episod 2 den sista.
Och nej dom hade verkligen inte behövt pumpa ut fler spel, utan fokuserat på dom spelserier som gick bäst istället. Dvs The Walking Dead och The Wolf among Us.
Åt helvete med Minecraft (sålde iofs hyffsat), Game of Thrones, Batman och Tales of the Borderlands. Det var när dom breddade repertoaren det började gå åt helvete ekonomiskt.
Har spelat det mesta, bara missat nya Batman sedan Walking Dead 1. Men sålt av det mesta då jag blev less på Telltales spel efter ett tag. Hade gärna sett en fet samling med allt de släppt sedan Walking Dead. Då med alla avsnitt på skiva och inget Season pass som det varit alltför ofta.