Dragon Age 4 riskerar att bli ett nytt Anthem

Medlem
Skrivet av Johlor:

Håller inte riktigt med dig, det hade en rätt slow start. Men vägdes sedan upp senare i spelet när de började knyta ihop alla trådar från spelen före. Spelet fick till och med mig att uppskatta DA2 när de knöt ihop allt med Hawke. Men däremot känns det som att storyn är slut...just det kapitlet. Lite som ME och Shepards historia var slut med 3an. Så det finns ju en stor risk att DA4 blir ett "Andromeda".....

Håller med om att DA:I inte direkt var ett dåligt spel, särskilt om man struntade i många av de helt poänglösa uppdragen och fokuserade på story:n.

Håller dock inte med om att Shepards historia är slut.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Dumt att måla fan på väggen flera år i förväg.

Vad är det som får dig att tro att det kommer ta år att släppa nästa DA när de utvecklade Anthem aktivt(ej pre-production) i allt från 12-16 månader om man ska tro informationen som har släppts samt om man kollar övertidslinjen med vad som sägs? Tror det är du som är alldeles för naive och optimistisk om nåt. Ett jävla under att Anthem är så mycket ett spel som det är med den korta utvecklingstiden, nästan i klass med Fallout New Vegas.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Vad är det som får dig att tro att det kommer ta år att släppa nästa DA när de utvecklade Anthem aktivt(ej pre-production) i allt från 12-16 månader om man ska tro informationen som har släppts samt om man kollar övertidslinjen med vad som sägs? Tror det är du som är alldeles för naive och optimistisk om nåt. Ett jävla under att Anthem är så mycket ett spel som det är med den korta utvecklingstiden, nästan i klass med Fallout New Vegas.

Deras egen kommunikation har varit att det är flera år kvar och denna artikel understryker det flertalet gånger.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Witcher serien är dock mer ett single character focused action RPG. Alla dragon age är party based RPGs där Origin är det spel i serien som är mest Rollspel av dem alla. Sedan från 2an och frammåt så har det mer och mer blivit action RPG av Dragon age också där RPG elementen urvattnats mer och mer.

Joplin låter som det dragon age folk räknat med. Att de nu arbetar på Morrison, eller att inget av dem är aktuellt som vissa andra tolkar det, är båda två dåliga nyheter för i båda fallen är ett riktigt dragon age inte aktuellt längre.

Medlem
Skrivet av sarg:

Det fanns hopp om Joplin. Inte Morrison.

Både Janis Joplin och Jim Morrison dog ju när de var 27 år och Bioware är bara 24 år gammalt, så jag ger mina forna husgudar tre år innan de drar på sig träfracken.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Deras egen kommunikation har varit att det är flera år kvar och denna artikel understryker det flertalet gånger.

Som sagt, tror du är naive. EA släpper det när det passar in i deras kvartal rapport, inget historiskt pekar på nåt annat.

Skrivet av kaealy:

Som sagt, tror du är naive. EA släpper det när det passar in i deras kvartal rapport, inget historiskt pekar på nåt annat.

Kanske är det naivt att lita på att de ger en bra uppskattning på utvecklingstiden men hur ofta säger företag att de kommer att släppa det först om två-tre år för att sedan skicka ut det efter knappt halva tiden? Jag kan inte komma på något exempel just nu.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Man börjar undra hur många misslyckade spel en spelstudio tål.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Så det är här pessimister har samlats?
Det finns ju uppenbarligen hopp för spelet om man behagar att läsa artikeln.

Vilken del i artikeln upplevde du som hoppfull, att någon beskrev det som ett "Anthem med drakar"?

Skrivet av Ender:

Vilken del i artikeln upplevde du som hoppfull, att någon beskrev det som ett "Anthem med drakar"?

Om du läser Kotaku så är det rykten som säger att det är "Anthem med drakar" och att utvecklarna själva säger att så inte är fallet.
Dessutom fortsätter artikeln med att det är lång utvecklingstid kvar och att stora förändringar kommer att göras under den fortsatta vägen framåt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av kanshira:

bioware dog i och med frostbite.

Jag tror att du har rätt. Förr kunde de få massor gjort i slutcrunchen, men med Frostbite där allt från ljusrendering till utveckling tar sanslöst lång tid är det inte längremöjligt. Den gamla BioWare-magin förmår inte rubba motorn...


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Om du läser Kotaku så är det rykten som säger att det är "Anthem med drakar" och att utvecklarna själva säger att så inte är fallet.
Dessutom fortsätter artikeln med att det är lång utvecklingstid kvar och att stora förändringar kommer att göras under den fortsatta vägen framåt.

Absolut, det är nog ingen som dömer ut det på förväg, det är nog mer att utvecklingen av spelet tagit en oroväckande riktning från något som så ut att vara rätt kurs från början. Det där med Anthem och drakar är ju mest en klämmig kommentar för att beskriva situationen. Just nu så låter det mest som att det är negativt skvaller och förnekande av att det har någon grund, vilket naturligtvis är självklart, det är ju knappast en utvecklare som skulle gå ut och bekräfta sådana rykten så här lång innan en release.

Bara för att det "kan" bli bra så behöver det ju inte betyda att det bådar gott för spelet. Å andra sidan ska man alltid ta sådana här rykten med en nypa salt. Tålamod lär visa hur det blir

Medlem

EA har ju förstått för länge sedan att om man vill tjäna snabba pengar så är det bättre att göra simpla spel och mindre dialoger, folk hoppar ju ändå bara över det och sen googlar hur man ska göra om man kör fast.

Medlem

Det är intressant att man klandrar EA I alla dessa artiklar när det är studio problem.

Skribent
Skrivet av Dunder:

Håller dock inte med om att Shepards historia är slut.

Menar väl mer att den historien för den trilogin var slut...kanske.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

RPG:s måste våga gå tillbaka till det här med att ens karaktär inte kan vara bäst på allt. Att man faktiskt gott får vänta till nästa genomspelning med att prova den där andra klassen, den där andra approachen ... att det gärna får ta minst tio genomspelningar tills man provat "allt". Jag tror/hoppas att spelarna har börjat höja rösterna nu mot att nya spel alltid ska tilltala folk utan tålamod. Det behövs djup, inte nödvändigtvis i story, men i system.

Medlem

Gött. Athem är juh skit kul.

Medlem
Skrivet av aT1C:

Det är intressant att man klandrar EA I alla dessa artiklar när det är studio problem.

Att EA tvingar på sina studios "Games as a Service" är definitivt ett "EA problem". Det handlar inte längre om att göra ett så bra spel som möjligt. Det handlar snarare om att kompromissa så att du får ett spel som kan generera inkomster långt efter köpare betalat fullpris för det. Än så länge så har detta aldrig blivit bra.

Medlem

Lustigt,

EA sa ju själv när dem sparka en hög anställda för en tid sen att nu satsar dem på att bli världens bästa spelföretag...

Svårt att se nån framgång här..

Eller så är Alfons Åberg baserad på EA:
"Ska bara, ska bara"

Medlem
Skrivet av Quarie:

Lustigt,

EA sa ju själv när dem sparka en hög anställda för en tid sen att nu satsar dem på att bli världens bästa spelföretag...

Svårt att se nån framgång här..

Eller så är Alfons Åberg baserad på EA:
"Ska bara, ska bara"

Morgan är aktieägarna...

Medlem
Skrivet av Zerp:

Jodå. 2:an var inget speciellt, men visst hade inquisition en hel del karaktärsmagi och intressant story. Har du spelat igenom inquisition eller antar du bara att det var mer av 2:an?

Du menar hur de gick från ett öppet rollspel med val och konsekvenser till att bli en tok railat spel som bara var tråkigt och inte hade något som helst kvar av det som gjorde origins magiskt.

Småsaker som oh du e magiker hör har du din pinne och klänning. Nej du kan inte använda nått annat är du knäpp?

Vilket bla var något som diskuterades väldigt hårt på biowares forum under utveckligen av Origins. Fansen tyckte det var viktigt av man kunnde göra sin karaktär personlig inte alltid ultimat men det va ditt val. Dvs de gick ifrån att göra spel till sina fans till att göra ett spel utan fokus och själ. Lite som diablo 3 vid lansering.

Du kanske tyckte det var underhållade men det var inte vad som bioware lovade att DA spelen skulle vara under utvecklingen av DA världen.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

RPG:s måste våga gå tillbaka till det här med att ens karaktär inte kan vara bäst på allt. Att man faktiskt gott får vänta till nästa genomspelning med att prova den där andra klassen, den där andra approachen ... att det gärna får ta minst tio genomspelningar tills man provat "allt". Jag tror/hoppas att spelarna har börjat höja rösterna nu mot att nya spel alltid ska tilltala folk utan tålamod. Det behövs djup, inte nödvändigtvis i story, men i system.

Tycker väl snarare det är tvärtom. De flesta spelen låser in än i tråkiga klasser utan fantasi. Tjuv dolk och läder. Magiker klänning och pinne. Krigare plåt å vape.

Tråk tråk tråk.
Hade aldrig haft klänning i strid verkar väldigt korkat när det finns metallrustning

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Du menar hur de gick från ett öppet rollspel med val och konsekvenser till att bli en tok railat spel som bara var tråkigt och inte hade något som helst kvar av det som gjorde origins magiskt.

Min upplevelse var att Inquisition var betydligt mer öppet än vad Origins vad i vart man kan gå, vad man kan göra och vilka relationer man kan bygga ( fler karaktärer jag tyckte var intressanta som hade djupare uppdrag / anslutning till världen ).

Skrivet av TheWarlock:

Tycker väl snarare det är tvärtom. De flesta spelen låser in än i tråkiga klasser utan fantasi. Tjuv dolk och läder. Magiker klänning och pinne. Krigare plåt å vape.

Tråk tråk tråk.

Låter som ditt problem inte är senare DA spel utan vad som kallas klassisk/high fantasy.

12
Skriv svar