Udda prylar vi minns

Medlem

SONY PSP minns jag också... lite udda pryl med sina små skivor i plastfodral. Precis som SONY MiniDisc, användes lika flitigt.

Minns jag ångrade att jag valde PSP:n istället för att köpa en ny mobiltelefon som kom ungefär samtidigt... men men, vi gör alla våra smådumma inköp.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag köpte en N-Gage bara för att kunna spela The Elder Scrolls Travels: Shadowkey, som efter 16 år fortfarande är mitt favoritmobilspel.

Ångrar lite att jag aldrig köpte ett annat spel till den som heter Rifts: Promise of Power, ser rätt bra ut.

Samma här! Jag köpte till och med två (begagnade) och två ex av Shadowkey. Tyvärr vill ingen av kompisarna spela det med mig

Vill också ha Rifts. Har penna och papperrollspelet som det bygger på.

Annars sitter man med det mesta folk nämner här: Lynx, barcode battler, hd-dvd, minidisc osv och allt används, jag älskar förlorare och intressant teknologi!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skrivet av Soulless:

En av de skummare leksaker jag minns från barndomen var en spelkonsol som hette Barcode Battler.
Man skannade streckkoder från kort som laddade in olika krigare med varierande styrka och hälsa sedan slogs man med dessa mot varandra i nått simpelt turbaserat system jag inte minns.
Förutom korten som följde med spelet kunde man skanna koder från vad som helst, typ mjölkpaket och liknande, och då få fram nya krigare så det var en gedigen jakt på bästa möjliga fighter!

https://cf.geekdo-images.com/L9hfxxex4knY0S73gy8fTg__imagepag...

Haha jag har den !!

MIn Sony Xperia Play mobil med utvikbar kontroll tyckte jag va lite udda och fräsig på den tiden.

https://www.google.com/search?q=sony+xperia+play&rlz=1C1UEAD_...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av SID 6.7:

Samma här! Jag köpte till och med två (begagnade) och två ex av Shadowkey. Tyvärr vill ingen av kompisarna spela det med mig

Vill också ha Rifts. Har penna och papperrollspelet som det bygger på.

Annars sitter man med det mesta folk nämner här: Lynx, barcode battler, hd-dvd, minidisc osv och allt används, jag älskar förlorare och intressant teknologi!

En kompis köpte mini-disc, minns jag. Den såg rätt cool ut. Någon som minns hur lång tid formatet fanns på marknaden innan mp3-spelaren kom och förstörde festen?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

https://img.tradera.net/images/392/374514392_ac6e0615-a352-40...

Den här hade jag väldigt roligt med 😁

Farsan jobbade som fastighetsskötare på NK på 80-talet och brukade ta hem trasiga leksaker som skulle slängas och laga dom.
En sån pryl var en ratt med pedaler som du kopplade upp
på teven så fanns det ett inbyggt bilspel i det. Påminde väldigt mycket om spelet i bilden.
Var hur coolt som helst 😁 försökt googla runt lite men hittar tyvärr inget.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Jag hoppade på tåget med minidisc när det begav sig. Höll väl något år sen kom mp3-spelaren och sagan var slut.

Minns att man var tvungen att "spela av" CD-skivor på tomma discar (som var rätt dyra). Ungefär som det gick till på 80-talet med kassettband och radio/skivor. Tror även att det sen kom så att det gick att spela in direkt från datorn (mp3) men där kan jag ha fel. Det gick också att köpa album direkt på minidisc. De var dock skapligt dyra och jag tror att det var någon hundring dyrare än samma album på CD-skiva. Minns att jag för övrigt har kvar en utgiven Motörhead-platta på minidisc.

Ljudkvalitén var det heller inget fel på och den var smidigare att bära med sig än en "CD-Walkman". Nu ligger den nedpackad någonstans i källaren och väntar på att bli hipp igen.

Skrivet av Ruffles:

En kompis köpte mini-disc, minns jag. Den såg rätt cool ut. Någon som minns hur lång tid formatet fanns på marknaden innan mp3-spelaren kom och förstörde festen?

Minidisc var väl ändå en ganska stor grej några år och jag skulle inte säga att det var någon misslyckad nisch-sak som dog ut snabbt. Jag hade minst två olika modeller genom åren. Jag köpte däremot inga färdiga skivor utan spelade in allt från CD-spelare, hade man en CD-spelare med optisk utgång kunde man kopiera låtar väldigt smidigt. Mot slutet kom även funktionen att skicka över låtar från datorn men det var inget jag använde jättemycket.

Minidiscarna var mycket mindre att ta med jämfört mot CD-skivor och kasettband och utöver det hade den bra ljud, hoppade snabbt mellan låtar och man kunde spela in mellan kompisar. Bättre batteritid och stöttålighet med. Det fanns många häftiga funktioner med som att man kunde döpa låtarna och se namnen i en liten fjärrkontroll/display man hade på hörlurssladden samt att man kunde klippa och klistra i spåren direkt på spelaren.

Mot slutet försökte dom förlänga minidiscens liv genom att komma med mer lagringsutrymme och annat men det gick inte längre att tävla mot flashminnesbaserade spelare.

En misslyckad satsning var däremot Digital Compact Casette (DCC) som Philips satsade på istället för minidisc.

Medlem

Jag hade en n-gage en gång i tiden men jag tror den mest ovanliga gamingprylen jag haft är en Novint Falcon. Vilken är typ en 3d mus med haptic feedback så man fick bland annat rekyl och feedback i spel. I till exempel penumbra spelen så kunde man också plocka upp prylar och känna hur de rörde sig, hur en dörr eller låda tog emot något när man öppnade den etc. Var coolt, men inte riktigt värt 4500kr.

Man kunde också byte ut bollen på bilden till ett pistolhantag.

eld
Medlem
Skrivet av Arcadia:

Den där PSPonTV fattar jag inte alls meningen med. Det fanns ju kablar från Sony för att spela upp PSP på TV?

Senare varianter hade det, men inte se första

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

En kompis köpte mini-disc, minns jag. Den såg rätt cool ut. Någon som minns hur lång tid formatet fanns på marknaden innan mp3-spelaren kom och förstörde festen?

Jag köpte min mini-disc flera år efter att mp-3 spelaren kom.
Men minns jag rätt så tog det typ bara ett år efter att jag såg mini-disc första gången tills mp-3 spelaren kom

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av hunden:

Minidisc var väl ändå en ganska stor grej några år och jag skulle inte säga att det var någon misslyckad nisch-sak som dog ut snabbt. Jag hade minst två olika modeller genom åren. Jag köpte däremot inga färdiga skivor utan spelade in allt från CD-spelare, hade man en CD-spelare med optisk utgång kunde man kopiera låtar väldigt smidigt. Mot slutet kom även funktionen att skicka över låtar från datorn men det var inget jag använde jättemycket.

Minidiscarna var mycket mindre att ta med jämfört mot CD-skivor och kasettband och utöver det hade den bra ljud, hoppade snabbt mellan låtar och man kunde spela in mellan kompisar. Bättre batteritid och stöttålighet med. Det fanns många häftiga funktioner med som att man kunde döpa låtarna och se namnen i en liten fjärrkontroll/display man hade på hörlurssladden samt att man kunde klippa och klistra i spåren direkt på spelaren.

Mot slutet försökte dom förlänga minidiscens liv genom att komma med mer lagringsutrymme och annat men det gick inte längre att tävla mot flashminnesbaserade spelare.

En misslyckad satsning var däremot Digital Compact Casette (DCC) som Philips satsade på istället för minidisc.

OK! Kanske för att jag endast kom i kontakt med mini-disc via en enda kompis som jag fick intrycket av att den tokfloppade. Fick känslan att Sony (åter igen) satsade på ett eget udda format. Intressant, DCC hade jag aldrig hört talas om.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv

Första gången jag såg en mini disc var när en klasskamrat hade köpt en.
Någon frågade vad det var och jag av någon anledning säger: Det är väl typ en mini disc
Utan att ha hört namnet förut, anledningen var att det var en väldigt liten skiva i ett plast hölje och det enda jag kom på i mitt huvud var Mini Disc. Tur för mig att det hette det också.

Medlem

Jag köpte ett par nya skor en gång, när jag kom hem så var det två vänsterskor i förpackningen, DET tycker jag var en udda pryl.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Tycker power glove för nintendo NES passar bra in här.

Förevigades även i angry video game nerd: https://www.youtube.com/watch?v=3hfHc0uZAIM

Han visar bra hur extremt kass den är.

Backloggens befriare
Skrivet av Ruffles:

Intressant!

Efter några relativa tafatta försök till att googla på detta hittar jag ingenting. Antingen blåste vi upp det, eller så var det inte så spännande som jag minns. Men jag minns väldigt tydligt att det var en presskonference som blev inställd i samband med att HD-DVD lades ner, och det spekulerades i om det inte var en 360 med intern HD-DVD som var tanken...


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Den här horribla ljus-adaptern till första Gameboy Advance (som av någon dum anledning inte hade inbyggd belysning).

Skribent

Tror det var 1997 eller 1998 då jag skaffade min första mp3-spelare.

Den hade 32 megabyte inbyggt minne plus plats för 32 till expanderbart för Smart Media-minneskort, vilket kostade över tusenlappen om jag minns rätt. Den rymde 10-12 mp3-låtar i 128 kbs-format.

Jag lyssnade konstant på musik och var rätt så trött på att bära med mig min bärbara cd-spelare och ett tiotal skivor i bussen. Dessutom fanns det ofta bara två, tre låtar som var bra på skivorna. Min mp3-samling var inte så stor då men rippade ofta musik och komprimerade dessa till mp3.

Jag har fortfarande kvar spelaren och när jag håller den i handen blir alltid lite nostalgisk men samtidigt lite sorgsen i hjärtat när jag tänker på hur lättillgänglig musik är idag med alla streamingtjänster. Jag föredrar faktiskt mp3 och fysiska format när det kommer till musik då jag slipper bli förbannad då Spotify och Youtube raderar i spellistor hur som helst.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Gick det så långt, alltså? Slutet för HD DVD kom i och för sig i februari 2008, om jag minns rätt, så ganska långt före E3 det året.

Det har ju spekulerats i hur det hade gått för HD DVD om Xbox 360 redan från start haft formatet inbyggt. Förmodligen hade det hjälpt Toshiba en hel del. Men det hade gjort Xbox 360 alldeles för dyr.

Jo. Det var ju missen Sony gjorde. De släppte in Microsoft på konsolmarknaden den generationen. Tack vare att Sony insisterade på att PlayStation skulle lanseras med BlyRay, så försenades lanseringen av PS3 med över ett år, och blev dessutom mycket dyrare.

Klar Win för Microsoft den generation (även om de gjorde bort sig med värmeproblemen i X360 som både irriterade kunder med RRD och kostade de miljarder i förluster).

Bra videor som täcker detta:


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av hunden:

Minidisc var väl ändå en ganska stor grej några år och jag skulle inte säga att det var någon misslyckad nisch-sak som dog ut snabbt. Jag hade minst två olika modeller genom åren. Jag köpte däremot inga färdiga skivor utan spelade in allt från CD-spelare, hade man en CD-spelare med optisk utgång kunde man kopiera låtar väldigt smidigt.

Skrivet av Ruffles:

OK! Kanske för att jag endast kom i kontakt med mini-disc via en enda kompis som jag fick intrycket av att den tokfloppade. Fick känslan att Sony (åter igen) satsade på ett eget udda format. Intressant, DCC hade jag aldrig hört talas om.

Jo, den var ett totalt misslyckande som floppade helt.

Sonys tanke var att den skulle ersätta CD-formatet, och att nya skivor direkt skulle ges ut på formatet. Att de få som köpte den var tvungen att först köpa CD, och sedan krångla med kopiering till blanka skivor, var just effekten av det misslyckandet. Detta var inte alls tanken från Sony. Få köpte den, och nästan alla skivbolag dissade den helt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, den var ett totalt misslyckande som floppade helt.

Sonys tanke var att den skulle ersätta CD-formatet, och att nya skivor direkt skulle ges ut på formatet. Att de få som köpte den var tvungen att först köpa CD, och sedan krångla med kopiering till blanka skivor, var just effekten av det misslyckandet. Detta var inte alls tanken från Sony. Få köpte den, och nästan alla skivbolag dissade den helt.

Fast var det verkligen tänkt som en ersättare till CD? exempelvis Wikipedia säger att det snarare var tänkt som en ersättare till kassettband (och även CD) och för mig ersatte den helt klart kassettband och freestyle. Det var också exakt det sättet jag minns att alla använde det på, man spelade in sina favoritlåtar från sina CD-skivor eller kompisars Minidiscar och skapade sina egna bland"band".

Visst, vi var inte jättemånga som hade MD-spelare så lite nördigt var det kanske men det var ändå relativt vanligt i högstadiet och gymnasiet för mig, folk visste var det var även om dom inte hade en själva. För många, inklusive mig (kanske därför jag talar så varmt om det), var det en stor grej som användes under flera år så därför är jag fortfarande inte villig att kalla det total flopp, möjligtvis miniflopp

Ett stort problem var nog att spelarna var väldigt dyra (flera tusenlappar betalade jag för mina) så beroende på hur gammal man är så kom man kanske inte kontakt med dom eftersom det aldrig var ett alternativ mot att köpa en bärbar CD-spelare eller freestyle som gick att få för några hundralappar.

Att sen MP3-spelaren dödade den totalt är ju ingen diskussion men MP3-spelaren dödade väl alla andra bärbara spelare med, både CD och kassett samtidigt.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av keffkebab:

Efter några relativa tafatta försök till att googla på detta hittar jag ingenting. Antingen blåste vi upp det, eller så var det inte så spännande som jag minns. Men jag minns väldigt tydligt att det var en presskonference som blev inställd i samband med att HD-DVD lades ner, och det spekulerades i om det inte var en 360 med intern HD-DVD som var tanken...

Och det var en Microsoft-pressis, alltså? Jag har inget minne alls av det, men jag har å andra sidan ett rätt uselt minne. Jag minns dock hur Paramount och DreamWorks bytte sida till HD DVD, vilket fick Sony att gå ut och säga att "det är inte hela världen om Blu-ray inte vinner". Maktförhållandena började utjämnas då. Men bara några månader senare valde Warner Bros. (som släppte filmer på båda formaten) att överge HD DVD. De ville få ett slut på formatkriget.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Backloggens befriare
Skrivet av Ruffles:

Och det var en Microsoft-pressis, alltså? Jag har inget minne alls av det, men jag har å andra sidan ett rätt uselt minne. Jag minns dock hur Paramount och DreamWorks bytte sida till HD DVD, vilket fick Sony att gå ut och säga att "det är inte hela världen om Blu-ray inte vinner". Maktförhållandena började utjämnas då. Men bara några månader senare valde Warner Bros. (som släppte filmer på båda formaten) att överge HD DVD. De ville få ett slut på formatkriget.

Jag var inte så insatt i själva formatkriget, men ja, det är så jag vill minnas det. Vi kan ju pinga in brorsan @JonseredRocks och se om han minns något mer..?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av PzTnT:

Jag hade en n-gage en gång i tiden men jag tror den mest ovanliga gamingprylen jag haft är en Novint Falcon. Vilken är typ en 3d mus med haptic feedback så man fick bland annat rekyl och feedback i spel. I till exempel penumbra spelen så kunde man också plocka upp prylar och känna hur de rörde sig, hur en dörr eller låda tog emot något när man öppnade den etc. Var coolt, men inte riktigt värt 4500kr.

https://www.researchgate.net/profile/Oded_Nov/publication/328...

Man kunde också byte ut bollen på bilden till ett pistolhantag.

Men nice, den där var det första jag tänkte på när jag läste trådrubriken, men hade helt glömt bort vad den hette, kul att du tog upp den. Fick ett stort ha begär när jag såg den och att Valve la till stöd för den till Half-Life 2 och Portal. Vart dock aldrig ett köp.

06:22 testar dem Half-Life 2: EP 1 och Portal:

Medlem

Hade en Atari Lynx i början av 90 talet, vilket var den första portabla spelkonsolen jag både sett och ägt. Minns inte så mycket från den mer än den var med överallt, i sommarstugan, i skolan , krävdes dock en bra ryggsäck för den var både rätt stor och väldigt tung vill jag minnas.


signatur

Skitfiske

12
Skriv svar