Spelutvecklare med konsekvent kvalité/spelsläpp
Tycker att Capcom verkligen tagit sig i kragen och nu är den bästa utvecklaren av alla. Egenutvecklad och bra motor som de gör sina spel på (de flesta). Även bra PC-versioner av i princip alla spel.
Street Fighter V, Monster Hunter: World/Rise, Resident Evil 2 & 3 Remake, Resident Evil 7 & 8 och inte minst Devil May Cry 5. Kvalité rakt igenom.
Önskar Konami kunde göra likadant och släppa nya grymma Metal Gear, Silent Hill och Castlevania-spel med rejäl budget och trippel-A klass och allt man kan förvänta sig av ett spel anno 2021.
From Software måste givetvis också nämnas.
Nyckelordet var konsekvent mitt människoskap!, nu sitter ju alla och raddar upp utvecklare som haft sina svackor, jag vill se utvecklarna som bara släppt bra spel!
FromSoftware och BluePoint, där har du.
FromSoftware och BluePoint, där har du.
Fromsoftware har ju varit konsekventa den senaste tiden, men de har ju haft sina svackor även de!
Bluepoint däremot, fantastiska portar och remasters rakt igenom, inget att klaga på!
Jag slår ett slag för blizzard ändå. Även ifall man har mycket synpunkter och en hel del "det var bättre förr" så råder det inget tvivel om att spelen de släpper är av toppklass...något som syns på antalet spelare. Då Diablo Immortal inte släppts än så får man väl se hur det blir där
Alltså, två personer har nämnt Nintendo om jag räknat rätt när jag scrollade snabbt. Det måste ju ändå vara definitionen av kvalitet. Sen kan ni ju gilla andra "sorters" spel, men så här långt kan jag faktiskt inte tänka mig ett dåligt spel av dem. Särskilt inte dåligt i betydelsen att de skulle släppa något som var ofärdigt, eller bara jävligt slappt genomfört. Jag fattar att alla inte gillar säg Mario Tennis, Arms eller några andra av deras liksom "mindre" grejer. Men ta Splatoon exempelvis. För vad det är och vad det försöker göra så är det naturligtvis JÄVLIGT polerat och optimerat. Mario Party och andra sådana där partygrejer (1/2 Switch eller vad det heter) är nog det sämsta jag kommer på. Men det är ju också spel som inte utger sig för att vara något annat än det de är: partyspel för folk som inte vanligen spelar tv-spel.
Om man räknar in Rare (vilket är rimligt för tidsperioden då nintendo ägde hälften av dem och de var mer eller mindre "inhouse") och deras Goldeneye/Perfect dark så har nintendo 10 spel på top 40 listan genomtiderna enligt metacritic. Nu orkade jag inte ta det hela vägen, men min gissning är att de är den utvecklare med flest 90+ spel på samma sida. Omvänt tror jag ytterst få Nintendospel har en poäng lägre än 80.
Rockstar games känns, även om jag inte är ett fan av GTA som konsekvent hyllade. Det syns också på metacritic. Deras spel har höga betyg och sällan låga.
Jag slår ett slag för blizzard ändå. Även ifall man har mycket synpunkter och en hel del "det var bättre förr" så råder det inget tvivel om att spelen de släpper är av toppklass...något som syns på antalet spelare. Då Diablo Immortal inte släppts än så får man väl se hur det blir där
Tja vissa säger ju att Diablo 3 lansering var katastrofal och Warcraft 3 Reforged var ett skamlöst, påskyndat, ofärdig cash-in. Där flera features från originalet saknades, bland annat wait-time vid ostabil uppkoppling.
Men visst, om man kollar på antalet spelare, antar jag EA Sports vinner då?
=D
Tja vissa säger ju att Diablo 3 lansering var katastrofal och Warcraft 3 Reforged var ett skamlöst, påskyndat, ofärdig cash-in. Där flera features från originalet saknades, bland annat wait-time vid ostabil uppkoppling.
Men visst, om man kollar på antalet spelare, antar jag EA Sports vinner då?
=D
Ja FIFA och dom andra sportspelen har nog en jäkla massa som spelar dessa. Även icke gamers spelar ju sådana spel.
PS5 och inget annat.
Nintendo är väl en av de få som polerar sina spel till dess yttersta, få som inte hamnar högt upp i listor.
Men eftersom dom äger sina ip på det sätt dom gör har dom ju möjligheten att göra så.
Lite som Apple, dom kan pyssla med mjukvaran till sina maskiner för dom har ingen konkurrent på egna plattformen.
Blizzard har släppt många bra spel, men kvalitet vid släpp har ofta varit sådär.
Precis som med de flesta
4A Games; Remedy, Naughty Dog fram till TLOU2.
Säga vad man vill om World of Warcraft men det är kvalite, bra flyt på de flesta datorer, modern spelmekanik, suveränt ljud mm, så Blizzard
Där håller jag inte med. Ahn'Qiraj släppet? Fy satan va laggigt det var. Eller när top-guilds slogs mot C'Thuga länge innan Blizzard fixade bossen så att man faktiskt kunde döda den. När TBC släpptes? Igen, väldigt mycket lagg ett bra tag innan de vart fixade. Första Alterac Valley; du fick köa i 24 timmar om inte längre för att komma in. Warlords of Draenor? Total flopp av expansion, vilket man ser hur få dungeons och raids de släppte till den expansionen. Även många som tycker att BfA var en besvikelse utav expansion.
WoW har sina stunder, men den har inte hållit konsekvent hög kvalité under hela sina 16 år.
Nintendo är väl en av de få som polerar sina spel till dess yttersta, få som inte hamnar högt upp i listor.
Men eftersom dom äger sina ip på det sätt dom gör har dom ju möjligheten att göra så.
Lite som Apple, dom kan pyssla med mjukvaran till sina maskiner för dom har ingen konkurrent på egna plattformen.
Blizzard har släppt många bra spel, men kvalitet vid släpp har ofta varit sådär.
Precis som med de flesta
Nämn ett Blizzardspel som varit opolerat förutom Diablo 3 / WoW vid släpp? Jag har nog spelat de flesta vid starten, och de är färdiga när de släpts.
IDKFA
Nämn ett Blizzardspel som varit opolerat förutom Diablo 3 / WoW vid släpp? Jag har nog spelat de flesta vid starten, och de är färdiga när de släpts.
Warcraft 3 Reforged.
Tja vissa säger ju att Diablo 3 lansering var katastrofal och Warcraft 3 Reforged var ett skamlöst, påskyndat, ofärdig cash-in. Där flera features från originalet saknades, bland annat wait-time vid ostabil uppkoppling.
Men visst, om man kollar på antalet spelare, antar jag EA Sports vinner då?
=D
Fast diablo 3 är ju ändå en ordentlig favorit bland många, även för mig själv.
warcraft 3 reforged är väl det enda jag kan komma på som var problematiskt på riktigt!
Går man tillbaka i tiden så är det nästan en hel kedja oslagbara spel.
FromSoftware, Rockstar,Naughty Dog, Santa Monica Studios, Arkane, Rocksteady. För inte så länge sedan hade jag satt CDPR,Blizzard och Bioware på den listan också. Var nästan frestad att sätta Creative Assembly där också men så minns jag Rome 2 releasen bland annat. Respawn Entertainment är farligt nära att vara med också.
Nämn ett Blizzardspel som varit opolerat förutom Diablo 3 / WoW vid släpp? Jag har nog spelat de flesta vid starten, och de är färdiga när de släpts.
Du nämnde ju redan 2
Diablo 2 crashade en hel del om jag inte minns fel.
Hellfire eller om det var ren d1 kom det snabbt en patch som man fick ladda ned (tog evigheter , säkert 3mb).
Om man ser det til totala antalet spel från dom så....
Däremot är dom ju duktiga på målgruppsanalys och att bygga bra lore, nu ska dom bara släppa ett riktigt warcraft
Det var ju på den tiden spelen generellt bara funkade.
Någon som känner att ju snabbare internet desto sämre snabba släpp som kräver mer patchar blir det.
Nihon Falcom (The legend of heroes, YS)
https://en.wikipedia.org/wiki/Nihon_Falcom
Monolith soft (Xenosaga, Xenoblade)
https://en.wikipedia.org/wiki/Monolith_Soft
P Studio (Persona serien)
https://sv.wikipedia.org/wiki/P_Studio
Bullfrog var jävligt bra, för er som minns. Sedan kan man ju ha åsikter om Peter Molyneux och haussen av Fable, men det skedde senare under nytt namn (Lionhead) och ärligt talat tyckte jag Fable var riktigt mysigt då det släpptes.
Smaken är så oerhört individuell. men jag tycker många bra studios redan har nämnts i tråden; Naughty Dog, Valve, SuperGiant, Rockstar, Playdead, From Software och givetvis Nintendo. Kan inte minnas att jag blivit besviken på något spel jag spelat från den gruppen.