Diskutera – Äldsta spelet du fortfarande spelar?

Medlem

Tror TES: Oblivion. Inte särskilt gammalt, men ändå det äldsta spelet jag återkommer till då och då.

Medlem
Skrivet av alias:

Hmm, spelade också pong på 70/80-tal men verkligen?
Spelas ofta hos dig? Om man vill kan man säga utan pong inget gta. Men så långtgående slutsatser drar vi inte här. Eller?

Det är ju självklart att han aldrig sitter hemma och spelar Pong utan bara har googlat "världens 3 äldsta spel" och försöker vara lite käck.

Medlem

Är ett spel som jag kör nån gång eller flera gånger i veckan online ,det är warcraft 3 ,har blivit sämre sen reforged men fortfarande roligt . Annars kör jag Sonys konsoler ps3-ps5 ,just nu far cry 2 ,kört baklänges börja med 4 sen 3 nu 2

Medlem

Troligtvis Doom 1 och 2 via GZDoom, samt Red Alert 1 via OpenRA.

Medlem

Spelade igenom Fallout förra veckan och började sen på Fallout 2 - håller absolut fortfarande med uppdateringar som förbättrar upplösningen något! Kul att göra och utveckla karaktärer - i Fallout blev det en brutal hand-2-hand snubbe, i Fallout 2 en speech/karisma snubbe.

eld
Medlem
Skrivet av starcraft1:

Är ett spel som jag kör nån gång eller flera gånger i veckan online ,det är warcraft 3 ,har blivit sämre sen reforged men fortfarande roligt . Annars kör jag Sonys konsoler ps3-ps5 ,just nu far cry 2 ,kört baklänges börja med 4 sen 3 nu 2

Trodde det skulle vara starcraft 1!

Medlem

Äldsta som jag nyligen spelade igenom var faktiskt Diablo 2 lod. Necromancer HC klarade av Baal Hell, sedan dog jag när jag ville testa Mephisto igen...

Annars körde jag Grim Fandango igen för några månader sedan, dock re-mastern på Steam. Men det är ett spel jag kommer tillbaka till då och då trots att man kan story och generellt hur man löser allt... Så skönt spel! Kontrollerna är frustrerade dock....

Avstängd

Då och då kör jag igenom Diablo 1 (1997) är nog det äldsta jag kan komma på. Håller än idag (skulle dock gärna se en remake av ettan)

Medlem

Jag klarade nyligen ut Skyroads och Diggers i Dosbox, Diggers är från 94 och Skyroads likaså tror jag.

Medlem

Blev sugen på Grim Fandango igen! Men regelbundet är det Heroes 3, 2 och 4 som gäller. Kör väl någon playthrough av Red Alert 2-3 ibland också

Medlem

Half Life & dess expansioner (Opposing Force & Blue Shift). Annars händer det att det liras en del Age of Empires eller Caesar III när RTS-suget faller på.

Medlem

Wasteland och moonstone

Medlem

Beror väl lite på vad man menar med "fortfarande spelar", jag har några äldre spel som jag går tillbaka till lite då och då. Topp 3 där är väl Final Fantasy 7, Heroes of might and magic 3 och Fallout 2. Final Fantasy 7 verkar vara det äldsta av dessa.

Sen har jag ju ännu äldre spel som jag eventuellt kan spela eller kommer att spela i framtiden, typ gamla NES spel men jag skulle inte påstå att jag "fortfarande" spelar dessa.

Medlem

Även om remastern är från 2015 så får jag ändå svara Turok Dinosaur Hunter från 1997.
Otroligt skönt flyt dom har fått till som man lätt speedrunnar sig igenom några gånger om året!

Annars är det nog främst SuperNintendo/N64-titlar som Donkey Kong Country & Goldeneye som fortfarande går varmt (via emulator).
Sjukt kul spel att köra med andra om man har en gnutta humor och inte är allergisk mot äldre grafik.

Medlem

Om det handlar om spel som jag fortfarande kan tänka mig att dra igång nu, så får jag nog säga Total Annihilation


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Transport Tycoon Deluxe (1994, eller nåja, OpenTTD - men med originalets grafik- och musikset, så jag känner att det är nära nog) och Settlers 2 (1996) kör jag fortfarande ibland.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Det är ju självklart att han aldrig sitter hemma och spelar Pong utan bara har googlat "världens 3 äldsta spel" och försöker vara lite käck.

Ja, för det kan ju inte vara så att jag har en Atari Retro maskin.

Kul att du tycker att jag är käck. Det tyder ju på att jag inte är äldst här för det är väl ingen som använder det uttrycket som är under 80 år.

Medlem

GTA 4 från 2008 som är mitt absoluta favoritspel någonsin. Rankar det som etta.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

"Star Trek: Elite Force" 1 och 2:an. Finns på GoG nu.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tony Hawk's Pro Skater 3 kör jag lite då och då. Speedrun typ, så tar 20-25 minuter(är lite ringrostig) att köra genom per gång. Annars är det lite mer moderna klassiker som körs typ varannat år: GTA Vice City, Half-Life 2, Flatout 2!

Medlem

Rollspelet Silver körs igenom vartannat eller vart tredje år. Gillar fortfarande storyn och stridssystemet är så pass intuitivt att jag förvånas över att inte fler spel tagit efter det. Jag har inte heller någon gaming PC längre så detta är lagom krävande för jobblaptopen

Medlem

Brukar köra igenom Doom, Doom2, Heretic, Hexen, Duke3d, Blood och System Shock 2 minst en gång om året. Kommer nog bli Quake också nu framöver.
Önskar att Emperor Battle for Dune fortfarande gick att spela på ett enkelt sätt.

Inaktiv

Toejam and Earl brukar åka fram ibland.

Guitar hero med, men det är ju betydligt nyare.

Medlem

Red Storm Rising (C64) 1988
Elite (Amiga) 1988
Darklands (PC) 1992
War In Russsia (PC) 1993

Gamla klassiker som håller än idag! Speciellt Red Storm Rising och Darklands.


signatur

Through the cables and the underground now

KoP
Medlem

Ports of call (1986).

Medlem

Ultima 1 (1981) samt Zork (1980)

Skrivet av Roy Batty:

Otroligt bra spel - älskar det!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

D/Generation ’91. Utspelar sig 2021 🤨


signatur

Devil Reef - Isometric Roguelike / Dungeon Crawler. Release 2024

Medlem

Diablo 2


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Heroes of Might and Magic III

Medlem

Brukar köra Track and Field till Nintendo 8-bit och tävla mot polarna på fyllan. Mest för nostalgi trippen, vet ej när de kom dock.

Borde varit 1986 eller -87 typ.

Skriv svar