Hur viktigt är ljud i spel?
Tog ca 10 min innan jag upptäckte att jag satt på mig lurarna åt fel håll. 🤦♂️ Av gammal vana så hade jag satt på mig dem med sladden på vänster sida...
Detta låter precis som mig med mina 3D Pulse-lurar. De har en design som nästan alltid får mig tro att de ska sitta åt ett håll, medan de egentligen ska sitta åt andra. Och ja. Det händer ofta att jag märker det när ljudet kommer från "fel håll"...
Musiken är ibland det som får mig att återvända till spel, typ som TES: Oblivion och Witcher.
Jag är nog också väldigt svag för musik, framför allt när den finns tillgängligt via t ex Spotify eller i handeln och ja. The Witcher-soundtracket är bananas. <3
fy vad du har skrivit då hahaha, du kanske ska söka jobb på Geeks.
Ja detta är ju iofs "ett jobb", även om det var en one-shot.
Skämt åsido, det är ett härligt ämne att grotta ner sig i så var sannerligen kul att åta sig!
Jättebra artikel!
Det är flera spel jag har slutat spela på grund av dåligt ljud. Jag vet inte en enda spelrecensent som pratar om ljud.
Superkul att du uppskattar! Och ja, alltså ljud är ju något som mer och mer har fallit till kategorin "om-det-är-fenomenalt-nämns-det-men-är-det-som-vanligt-eller-sämre-nämns-det-kanske-inte-alls" kanske? Jag följer för övrigt tillgänglighets-communityn en del och där är ju ljud en oerhört synad del i recensioner. Och även om en själv kanske inte har en synnedsättning t ex, finns det gott om suveräna analyser där för alla som är intresserade av att läsa mer om ljud. T ex Can I Play That är ett bra ställe att läsa om det på ifall du inte redan gör det?
Kvaliteten på det som spelas upp är viktigare, t.ex. när jag hörde intro musiken till Europa Universalis 4 första gången - holy hell!
Du får mig utsökt att tänka på menyn i Far Cry 5 och den myusik som spelas inte bara under Main Menu utan även i spelets menyer när en t ex hanterar inventory etc. Otroligt bra skriven musik men så märkligt outnyttjad in-game. Har fortfarande svårt att förstå hur Dan Romers musik ITE vann fler priser för bästa musik under 2018. Absolut världsklass i mina ögon.
Soundtrack där man väljer en genre och kör fullt ut är de som blir bäst enligt mig. Quake, Hotline Miami, Grim Fandango, Red Alert m.m
Aldrig spelat Hotline Miami, men jösses vad jag lyssnat på soundtracket. <3
Jag stänger alltid av musiken i alla spel om det finns möjlighet till det. Otroligt störande för mig att höra samma slinga musik om och om igen. Sen tar det bort upplevelsen från resten av världen.
Detta är ju oerhört intressant måste jag säga. Har du något exempel på där du senast gjorde det?
Jag kan verkligen tänka mig att det inte klickar ibland, men också att det oftast bidrar till någon form av atmosfär snarare än motsatsen. Superfascinerande perspektiv.
Den som säger att ljud och bra ljudutrustning är oviktigt: testa spela Vigor eller Hunt: Showdown utan ljud eller med störande ljud runt omkring er. Återkom gärna om hur det gick.
(Nu förstår jag att det kanske inte var främst detta som frågan gällde, men kände för att tolka frågeställningen så idag)
Eftersom det känns som att nästan 100% av de som svarar på "frågan" verkar svara på rubriken och inte den faktiskt frågan jag ställer i början och återkommer till i slutet skulle jag inte påstå att det gör någonting.
Alla tankar och kommentarer är ju intressanta oavsett!
Apropå Hunt: Showdown - är det fortfarande många som kör det? Det var Crytek-liret va (eller missminner jag mig nu)?
Ljud är oerhört viktigt. Både sfx och soundtrack. Kan verkligen 'make or break' ett spel. Som audiophile uppskattar jag t.ex bra ambient, något som ibland görs otroligt bra och ibland inte alls.
Enig. Har du något spel på rak arm du tycker gör det lite extra bra..?
Helt och hållet för stor fråga för att kännas vettig - svaret är att det beror helt och hållet på.
I Guitar Hero eller Silent Hill - Mycket viktigt.. I typ.. Lets say.. Warcraft 3 - mindre viktigt.
Ja, som sagt här ovan - det verkar som många läst rubriken och inte texten kanske.
Frågan jag ställer i början av texten och återkommer till i slutet är ju konkret kring hur ens favoritspel låter, men jag får nog skylla mig själv som skriver så mycket så det blir enklare att bara svara på en rubrik.
Men sen lixom.. Spel består av att manipulera 3 stora.. Ska vi kalla det.. 'Stimuli-områden'?
Ljud, hörsel.
Bild, syn.
och the secret sauce - interaktion.
Dvs att det du ser och hör kan reagera på inputs du som 'upplevare' ger
Att vara en tredjedel av vad spel 'är' över huvud taget måste väl kvalificera det som 'viktigt', i spel
This is true.
Men ljudet kan ju inte bli bättre, än vad som är implementerat i själva spelet. Med det sagt, så tycker jag ljud i spel är mycket viktigt.
Tex Battlefields dova orealistiska ljud från många vapnen, istället för snärtiga och realistiska. Förtar all känsla av realism (för mig)
Måste ju fråga här - känner du att Battlefields ljudmix låter "orealistisk" jämfört med i verkligheten? Eller jämför du kanske med något annat spel? Isf är jag sjukt nyfiken då jag personligen älskar att dra på "War Tapes"-inställningarna i BF och höra deras ljudeffekter. Har iofs aldrig skjutit med riktiga vapen så har noll att jämföra med irl, men jämfört med andra spel har jag svårt att hitta likgiltig ljudbild. Tar gärna tips!
OH förresten, PUBG har bra ljud också.
Om sanningen skall fram så brukar jag stänga av ljudet för det mesta och köra tyst eller lyssna på egen musik.
Edit: Insåg nu att detta är en sponsrad artikel och säkert inte det svar som de vill läsa.
Två saker: Först och främst är jag sååå nyfiken på om det finns ett spel som du INTE stänger av ljudet i och isf, vilket?
Sen för det andra - jag vet inte om du läst artikeln eller inte, men tanken är väl i grunden att diskutera värdet av ljud, även om värdet av ljud är att stänga av det.
Nära nog lika viktigt som bild. I VR är det ett absolut måste och är skillnad på bra och mindre bra upplevelser.
Detta är tveklöst något jag ville komma in mer på, men som du kanske märkte blev texten redan ganska mustig.
Men ja, VR och vikten av omfattande detaljer i ljudbilden där är ju monstruöst viktigt. Ska bli kul att se hur det utvecklas framöver.
Måste ju fråga här - känner du att Battlefields ljudmix låter "orealistisk" jämfört med i verkligheten? Eller jämför du kanske med något annat spel? Isf är jag sjukt nyfiken då jag personligen älskar att dra på "War Tapes"-inställningarna i BF och höra deras ljudeffekter. Har iofs aldrig skjutit med riktiga vapen så har noll att jämföra med irl, men jämfört med andra spel har jag svårt att hitta likgiltig ljudbild. Tar gärna tips!
OH förresten, PUBG har bra ljud också.
Verkligheten så klart, annars hade jag inte skrivit "orealistiskt"! Jag är 46 i dag, och har skjutit sen jag var 15. En pistol, eller k-pist (pistolammunition) smäller bara, som en smällare fast högre.
Dessa ligger oftast strax under ljudhastigheten i utgångshastighet. Några få av dessa, samt allt övrigt. Har en utgångshastighet över ljudets hastighet. Och det är själva ljudbangen som ger det snärtiga ljudet. blir även en snärtig ljudbang när kulan passerar ovanför/brevid dig. Om du står på fel sida av vapnet som skjuter!
Arma 3 har replikerat detta bäst enligt mig!
Jag har gjort lumpen, varit i Bosnien som FN soldat 1994-95 som skytt på PBV 302 (20mm automatkanon). Skjutit 9mm, 5,56mm, 7,62mm, och 20x110 där. Som jägare idag! Har jag en .222, en 30.06a, och en .375 H&H Magnum. Plus ett hagelgevär, såklart! Det har alla jägare
Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.
Jag tycker att ljudet i cutscenes är viktigt också , jag körde om Wolfenstein the new order och där så var det väldigt lågt ljud när dom pratade med varandra iaf Anya och BJ hade väldigt lågt ljud, så jag hoppade över dom mesta av dom. Men det är köttiga vapen ljud, så jag tror det handlar om prioriteringar där , men önskar att det var lika köttigt i cutscenes som i vapnen.
Förstår till fullo att ljud är viktigt men intressant att fundera kring hur ofta det är viktigt. Finns ju massor av spelare som sätter på egen musik istället och många av spel man spelar utan ljud. Initialt är det iaf viktigt men över tid brukar det fall bort lite för mig iaf. Och som jag försöker påpeka med min första mening så hänger det ju mkt på typ av spel.
Ljudet är extremt viktigt i spel.
Kör man till exempel the last of us 2 eller metro exodus och bara använder sig av tvns högtalare så missar man hälften av spelet.
Headset är det enda vettiga.
I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.
Jag älskar bra ljud i spel kör en ganska påkostad setup (7.1.2) och det är bland de bäst spenderade pengarna jag gjort mig av med på senare år.
Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + bHaptics Tactsuit x16
Ljudet är extremt viktigt i spel.
Kör man till exempel the last of us 2 eller metro exodus och bara använder sig av tvns högtalare så missar man hälften av spelet.
Headset är det enda vettiga.
Spelar mest vid datorn och då använder jag headset vilket absolut är den enklaste lösningen. Vid teven föredrar jag ett par schyssta högtalare, eller fler i surround. Tevens högtalare är aldrig någonsin ett vettigt alternativ, varken till spel eller film/serier. Hatar att kolla på film hos folk som inte lägger en enda tanke på att åtminstone införskaffa en hyfsad stereo-setup. Ljudet är minst lika viktigt som bilden. Sen kan det så klart finnas ekonomiska anledningar till att man inte kan ha en ljudanläggning, men de personer jag tänker på köper ofta nya svindyra telefoner osv, så där är det inte plånboken som stoppar. En ljudanläggning som är tusen gånger så bra som tevens befintliga behöver inte kosta 50K.
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
Spelar mest vid datorn och då använder jag headset vilket absolut är den enklaste lösningen. Vid teven föredrar jag ett par schyssta högtalare, eller fler i surround. Tevens högtalare är aldrig någonsin ett vettigt alternativ, varken till spel eller film/serier. Hatar att kolla på film hos folk som inte lägger en enda tanke på att åtminstone införskaffa en hyfsad stereo-setup. Ljudet är minst lika viktigt som bilden. Sen kan det så klart finnas ekonomiska anledningar till att man inte kan ha en ljudanläggning, men de personer jag tänker på köper ofta nya svindyra telefoner osv, så där är det inte plånboken som stoppar. En ljudanläggning som är tusen gånger så bra som tevens befintliga behöver inte kosta 50K.
För film föredrar jag ett riktigt ljudsystem, men för spel anser jag att headset är det absolut bästa. Speciellt med Sonys Tempest 3d-ljud. Sån otrolig förhöjd upplevelse med det. Finns nog inget som kommer i närheten i dagsläget tror jag när det kommer till uppmålning av ljudbild samt positionering av ljudkällor. Helt enkelt överlägset när det kommer till spel
I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.
Ljud betyder mycket... i vissa spel. Inte speciellt mycket i andra.
spelar man age of empires, civ eller andra strategispel så är inte ljudet speciellt viktigt.
men få spel är så beroende av ljud som Rainbow Six: Siege. Spelar man med spotify i bakgrunden där (vilket vissa gör) så har man inte fattat spelet.
Förstår till fullo att ljud är viktigt men intressant att fundera kring hur ofta det är viktigt. Finns ju massor av spelare som sätter på egen musik istället och många av spel man spelar utan ljud. Initialt är det iaf viktigt men över tid brukar det fall bort lite för mig iaf. Och som jag försöker påpeka med min första mening så hänger det ju mkt på typ av spel.
Ja visst är det så, sitta o farma i diablo eller World of warcraft så sätter man nog på något annat. Har nog bara haft musiken påslagen första tiden i vanilla wow sedan dess har den vart avstängd i alla expansioner.
Jag vet inte hur många tusen timmar som jag spenderat i Lineage 2. Jag älskade musiksnuttarna i det spelet.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
För film föredrar jag ett riktigt ljudsystem, men för spel anser jag att headset är det absolut bästa. Speciellt med Sonys atmos 3d-ljud. Sån otrolig förhöjd upplevelse med det. Finns nog inget som kommer i närheten i dagsläget tror jag när det kommer till uppmålning av ljudbild samt positionering av ljudkällor. Helt enkelt överlägset när det kommer till spel
Aldrig hört bra surround i ett par lurar, men kan inte påstå att jag har sökt efter det heller. Flertalet jag har haft har haft "surround" men det har låtit burkigt och uselt. Vad har du för headset?
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
Individuell och aningen filosofisk fråga. Tror att dåligt ljud, var sig det är "music" eller "gamesound", avskräcker fler än dålig grafik. Samtidigt har man ju (oftast; alltid på PC) möjligheten att minska eller tom stänga av ljudet.
Personligen betyder ljudet överlag mycket när jag spelar. Med det sagt är det inte alltid så att jag gillar den musik som följer med till spelet, men då kan man implementera något som passar en, och settingen, bättre från någon annanstans ( OST, Spotify etc).
Aldrig hört bra surround i ett par lurar, men kan inte påstå att jag har sökt efter det heller. Flertalet jag har haft har haft "surround" men det har låtit burkigt och uselt. Vad har du för headset?
Kör med Sonys egna Pulse-3d headset till PS5an. Men vilka stereo headset som helst kan användas för 3d-ljudet som ps5an levererar via Tempest systemet. Har även ett "surround" headset (g430) som jag använt tidigare men ljudbilden där är långt ifrån lika bra som med Pulse.
Tillägg: Vet inte vad som gick snett i tidigare inlägg när jag kallade Sonys 3d-ljud för atmos. Det är ju så klart Tempest som det heter. Skyller på för lite sömn
I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.
Kör med Sonys egna Pulse-3d headset till PS5an. Men vilka stereo headset som helst kan användas för 3d-ljudet som ps5an levererar via Tempest systemet. Har även ett "surround" headset (g430) som jag använt tidigare men ljudbilden där är långt ifrån lika bra som med Pulse.
Tillägg: Vet inte vad som gick snett i tidigare inlägg när jag kallade Sonys 3d-ljud för atmos. Det är ju så klart Tempest som det heter. Skyller på för lite sömn
Okej!
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
Har man bra ljudutrustning är det viktigt, annars så spelar det inte så stor roll när inget låter som det ska ändå.
Kör själv med
Audio Technica ATH-M50X +modmic
FiiO Olympus 2-E10K
Sen med dessa inställningar i EQ APO
https://www.dropbox.com/s/r7wa83eb53da6fh/Audio%20Technica%20ATH-M50x.pdf?dl=0
Har aldrig provat några gamerlurar som ens kmr i närheten av det ljudet.
Går inte ens beskriva hur viktigt det är med bra lurar för musik, dåliga lurar kan förstöra hela låtar.
Var rädd om era öron allihopa!
Ljud och musik är för de flesta en stor del (kanske den största?) av vad det innebär att vara människa.
+1
Var rädda om era öron, stoppa plågsamma ljudförsök. Köp dig en ordentlig stereo/hemmabio och kör med kvalitetsljud istället för skräphögtalare och sunkförstärkare.
Musik, film och spel blir sååå mycket roligare om det även låter kanon. Imorgon tänker jag lyfta hem mina nya golvare och skall byta ut de 16år gamla som står där och tjänat mig väl i alla år.
Jag kommer spendera kvällen med Queen, Iron Maiden, Dire Straits, Beatles, Eros Ramazotti, Weird Al och AC/DC.
Blundar man så skall du få känslan att du kan peta Jimi Hendrix på skäggstubben. Då är det som roligast.