FZ 25 år - Vi köttar med Duke Nukem 3D och minns spelåren som gått - med gamla och nya medarbetare.

Robot
FZ 25 år - Vi köttar med Duke Nukem 3D och minns spelåren som gått - med gamla och nya medarbetare.

Häng med oss när vi minns höjdpunkter från ett kvarts sekel.

#duke-nukem-3d, #fz-25-år


Medlem

Duke 3d ger fina minnen, spelade det när jag var alldeles för ung egentligen och samma sak med high score. Minns då några spel från pixie interactive (neurodancer och space sirens). Min datorkunskapslärare i 4:an hade neurodancer installerat på sin arbetsdator haha).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Å, vilka minnen!


signatur

autograph

Detta väcker gamla minnen till liv, minns att vi gömde spelen i mappar som dåvarande windows 3.1 inte kunde öppna genom att lägga till ALT+255 (mellanslag i dos) i slutet på namnet för att lärarna på skolan inte skulle hitta våra spel

Medlem

Fantastiskt spel!
Duke3D lär nog vara orsaken till att man tycker om FPS mer än någon annan genre.
För de som är intresserade så finns det en superbra Sourceport som gör att spelet flyter fantastiskt på en modern dator.

eDuke32
Det enda du behöver är 2 filer från själva spelet.
Här finns installationsinstruktioner.

Precis som ni sa i videon, var spelet öppet och väldigt interaktivt.
Det finns många kopior och spel som anspelar på Duke3D, såsom tex Ion Fury som är byggd i samma motor.
Men jag tycker inte att det finns något som ens kommer i närheten av samma klass som Duke.
Visst, Shadow Warrior & Blood kom kort efter, men de kändes mer som Doom av någon anledning (min åsikt).

Medlem

Vill minnas att det ska gå att titta upp och ned i spelet (y-axis) med en tangent för varje och sen en tangent för att centrera vyn.

Eller har jag fel?
Vet inte om det spelar så stor roll gällande siktandet, dock som väl ändå är ”auto” – om det nu inte går att stänga av?

Minns att jag (som mest körde Bungies Marathon på den tiden) tyckte ”auto aim”-grejen i höjdled var rätt fånig i spel som hade det, vilket nog var de flesta FPS från den eran.

Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vill minnas att det ska gå att titta upp och ned i spelet (y-axis) med en tangent för varje och sen en tangent för att centrera vyn.

Eller har jag fel?
Vet inte om det spelar så stor roll gällande siktandet, dock som väl ändå är ”auto” – om det nu inte går att stänga av?

Minns att jag (som mest körde Bungies Marathon på den tiden) tyckte ”auto aim”-grejen i höjdled var rätt fånig i spel som hade det, vilket nog var de flesta FPS från den eran.

Stämmer man trycker på U för att låsa upp fri rörelse för datormusen


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av bondmaster:

Stämmer man trycker på U för att låsa upp fri rörelse för datormusen

Det var dock inget riktigt titta upp och ner som Quake utan det var som bilden som förskjöts så det såg lite konstigt ut.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag börjar känna mig gammal.
Minns hur coolt Duke Nukem 3D var och hur bad ass man kände sig när man spelade det.
Dagens spel känns inte lika Rock & Roll i jämförelse.

Klassiker från en svunnen tid då fler spel tilläts vara provokativa.

Medlem

Duke... pelet som tog mig över den branta övergången mellan tangentbord till mus.

Duke-SM 1998 och 1999 tror jag det var som anordnades på klienten Kali?? Jag spöade SM-vinnaren på train1.map.. en märklig hemmagjord map men ändå.

Och det går ju klara Hollywood holocaust på 11 sekunder eller vad är det.

Medlem

Det är dags att sparka stjärt och tugga tuggummi, men tuggummit är slut.

1
Skriv svar