EA vill testa demo-försäljning
Om fullspelet rabatteras lika mycket för dom som köpt demot ser jag inga problem med modellen. Snarare ett bra sätt att mäta efterfrågan, men innan vi ser hur det används vågar jag inte säga något, kan bli bra, kan bli dåligt...
Om fullspelet rabatteras lika mycket för dom som köpt demot ser jag inga problem med modellen. Snarare ett bra sätt att mäta efterfrågan, men innan vi ser hur det används vågar jag inte säga något, kan bli bra, kan bli dåligt...
Med risk för att verka gnällig; du tror väl ändå inte att de kommer rabattera ev. köpare av PDLC?
Då förloras ju hela syftet med att de ska tjäna pengar på det...
Skulle inte säga att detta är särskilt frustrerande, bara korkat. En demo är för att locka konsumenten till köp. Därför är det en fördel att så många som möjligt får spela dem.
Ser däremot inget uppenbart fel med att ta betalt för extramaterial i en demo, annat än att en demo är menad att visa spelet från sitt bästa ljus så att folk vill köpa det.
Att försämra en demo för att tjäna pengar på själva demon istället för spelet?
Det finns visserligen psykologiska orsaker att det kan funka, har vi redan lagt ned pengar på en vara så känner vi ofta för att fortsätta med det för att inte "slösa bort" de pengar vi redan lagt ned.
Tror dock folk väljer att inte köpa spelet istället eller piratkopiera.
Hahaha, finns det något annat att göra än att skratta åt eländet?
Spelindustrin seglar rakt in i piraternas hamn....
Au contraire. Tvärtom. Ju mer intressen från kommersiellt håll, desto fler lagar och regleringar som minskar våra möjligheter att undvika dom.
I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White
Håller med MFC för en gångs skull
Det man gör är att förskjuta alla kostnader och arbete till kunder och alla underleverantörer.
Vi ser ju hur spelindustrin gör vad alla andra branscher gör, kunderna ska hamna i beroendeställning och inledda i kedjan som vilken leverantör som helst. Kund är inte kund längre utan tvingad åt ett visst håll, en ny typ av monopol helt enkelt. Ägandet av produkten du köper existerar inte, du får vara glad om du ens får betala för att betatesta..
edit: kom att tänka på lite mer. Det som händer nu är mindre och mindre frihet för oss som köper spel, se bara på mods, maps osv. Det existerar inte på samma sätt som tidigare. En anledning är givetvis att en mod idag kräver mer arbete än tidigare men även att utvecklarna låser sina produkter på ett annat sätt. Se nu BF: BC2 mot BF2 och mods som Desert Combat, tänk CS till HL osv. Tragiskt om allt ska låsas och den "konstnärliga friheten" ska begränsas. Det roligaste med spel och det som gjort spel stora är alla dessa communityn och förändringar av spel. Hade HL, Doom, Quake, UT blivit så stora utan sina kunder?
PC spelarna behöver nog inte oroa sig utan det är nog på Marketplace och PS Store dem lägger avgifter för demotest.
Spelar ingen roll. Demo är demo. Demo är en demonstration vilket innebär att man blir visad något för att utvärdera om det är värt att köpa. Demonstrationer kan förvisso kosta pengar men då är det mer exklusiva produkter. Spel är mig veteligen inget exklusivt och kommer aldrig bli det ens om man pimpar fodralet med guld.
Nej men och andra sidan kan dem ju ta betalt mot att du får spela hela spelet på en bestämd tid. Det känns mycket mer rimligt och logiskt.
Hahaha, finns det något annat att göra än att skratta åt eländet?
Spelindustrin seglar rakt in i piraternas hamn....
Au contraire. Tvärtom. Ju mer intressen från kommersiellt håll, desto fler lagar och regleringar som minskar våra möjligheter att undvika dom.
Nu tror jag inte att jag hänger med i ditt resonemang...
Ju mer sådant här försigår, så minskas piratkopieringen av spel?
Nu tror jag bestämt att du är ute och reser.
Lagar och regleringar funkar inte nu och detta talar definitivt inte för att piratkopieringen skulle avta pga idiotiska och giriga åtgärder...
Hahaha, finns det något annat att göra än att skratta åt eländet?
Spelindustrin seglar rakt in i piraternas hamn....
Au contraire. Tvärtom. Ju mer intressen från kommersiellt håll, desto fler lagar och regleringar som minskar våra möjligheter att undvika dom.
Nu tror jag inte att jag hänger med i ditt resonemang...
Ju mer sådant här försigår, så minskas piratkopieringen av spel?
Nu tror jag bestämt att du är ute och reser.
Lagar och regleringar funkar inte nu och detta talar definitivt inte för att piratkopieringen skulle avta pga idiotiska och giriga åtgärder...
1. Tvinga internetoperatörer att ta certifikat som i sin tur tvingar operatörer att följa ett regelvärk och implementera en uppsättning regler som de måste tvinga kunder att följa (filter mm)
2. Företag kommer att hävda att ekonomin är beroende av de lösningar företag tar fram (tvärtom mot de lagar företagen måste följa)
3. Konsumenters rättigheter kommer att begränsas till en norm som gör det möjligt för företag att kunna ha vissa typer av fel utan att konsumenter kan göra något åt det eller få ersättning för det
Här är ett axplock av de typer av saker som är på gång och som företag är mycket nära att driva igenom... på EU nivå.
Nu säger detta inte mycket men tänk då på att bara punkt 1 skulle döda all form av piratkopiering om det implementerades. Punkt 2 skulle göra det olagligt att överhuvudtaget prata illa om en produkt exempelvis (vi har redan sett detta i form av företag som driver rättsärenden mot twitterinlägg). Punkt tre är lite mer flummig men innebär att du exempelvis inte kan få ersättning för en skiva som är sönder redan när du köper den.
Dessa saker framstår kanske som avlägset i bästa fall och värsta fall som helt befängt men dessa saker diskuteras på EU-nivå idag i skarpt läge och missta er inte... EU-parlamentariker är INTE på er sida...
I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White
Säg inte att vi måsteta ner demo via torrents nu.
[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz
Köpa ett demo på 10 minuter är de helt dumma i huvudet?
ja asså jag har inte haft lite svårt för EA som vissa brukat ha klagat på dom ena vägen eller det andra förr i tiden, men detta lät bara för korkat för vara sant nästan.
Precis som andra folk har sagt här, demo är till för testa innan vi köper skiten om det är värt att slänga ut dom pengarna dom vill ha för det eller inte. skulle EA gå igenom me sånt här så hadde jag hoppas på total bojkottning ^^
Det som händer nu är mindre och mindre frihet för oss som köper spel, se bara på mods, maps osv. Det existerar inte på samma sätt som tidigare. En anledning är givetvis att en mod idag kräver mer arbete än tidigare men även att utvecklarna låser sina produkter på ett annat sätt.
En annan anledning är att utvecklare gör alla spelen till konsoler och sen portar det med ett snabbt hack till PC. Sedan följer konsolens instängdhet, oflexibilitet och avsaknad av möjlighet att modda med till PC-versionen. Till slut kommer alla kommersiella spel vara så svårt insjuknade i konsolitis att det är lika bra att enbart hålla sig till hobbyprojekt om man vill spela nåt nyskapande och kreativt.
...
Nåja, det är väl kanske till och med en utveckling att EA börjar sälja spel av demo-kvalitet istället för beta-kvalitet, som de gjort hittils