Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tipsar om spelet Wanderer som släpptes igår till SteamVR och PSVR.
Jag har inte spelat spelet själv ännu men planerar att skaffa det snart.
Spelet får bra omdömen i recensioner och det speciella med spelet är att det inte är ett spel som är gjort för Quest i första hand utan det är gjort för PCVR och PSVR.
Enligt användar recensioner på Steam så är det blandat pga buggar och det verkar vara problem med index-kontrollerna så kör man index kanske man ska avvakta.

Spelet är ett story drivet singleplayer spel (även det ovanligt än så länge för VR) och beskrivs som en blanding av Pussel, Escape room, Action.

Allt har gått åt skogen och man reser i tiden och ska ställa saker tillrätta

https://youtu.be/03kt8DSUYE4

La till denna på min wishlist, ser riktigt intressant ut

Medlem
Spel releaser Februari #1

Februari månad må vara en release-fest månad för plattskärmsspel, men inte för VR-spel.
3st spel som vad jag vet som är värda att nämna.

Ultrawings 2 - 3 Februari - Quest, PCVR, PSVR
Det här spelet ser jag fram emot och kommer nog skaffa.
Det är bara Quest-versionen som är bekräftad den 3e Feb, PCVR och PSVR har bara februari som release månad, så det kanske släpps samma dag eller senare under månaden.

_________

Les Mills Bodycombad - 3 Februari - Quest
ett till rythmspel med träningstema

__________

Grid Leaper VR - 28 Februari - SteamVR
finns redan till Oculus PCVR

_____

EDIT: Fick svar på en fråga av utvecklarna till Ultrawings 2 att spelet släpps till SteamVR slutet av Februari eller början på Mars. Efter det ska dom börja Beta testa multiplayer som ska läggas in i spelet. Det ska vara cross-play multiplayer mellan plattformarna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Dödgrävaren
Skrivet av Molotov:

Första MMO-spelet för VR har utannonserats att släppas denna månad.

Spelet har testats en längre tid och har hört från några som spelar som säger att spelet gått från att vara "meh" till riktigt bra med blandat gameplay.
Det är crossplay mellan samtliga plattformar.

Zenith - 27 Januari - PCVR, PSVR, Quest
https://youtu.be/kpMxJ39JNwY

Testade det lite på Oculus Quest 2 innan, och tutorial-arean kändes väl ok. Världsdesignen var rätt tradig vid första anblick, sen blev jag illamående som fan av att förflytta mig så vart tvungen att stänga av.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Testade det lite på Oculus Quest 2 innan, och tutorial-arean kändes väl ok. Världsdesignen var rätt tradig vid första anblick, sen blev jag illamående som fan av att förflytta mig så vart tvungen att stänga av.

Åksjukan, den är inte å leka med om man drabbas. Dunfår göra ett nytt försök sen igen

Vad finns det för förflyttningsalternativ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Dödgrävaren
Skrivet av Molotov:

Åksjukan, den är inte å leka med om man drabbas. Dunfår göra ett nytt försök sen igen

Vad finns det för förflyttningsalternativ?

Smooth locomotion för den som inte blir åksjuk (som jag valde, bara haft VR i ett par dagar) och nått annat som antagligen är bättre men som jag ännu inte provat.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Smooth locomotion för den som inte blir åksjuk (som jag valde, bara haft VR i ett par dagar) och nått annat som antagligen är bättre men som jag ännu inte provat.

Teleportation, testa det innan du börjar med smooth. Smooth är för dom som har vr vanan inne


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av JackG100:

Smooth locomotion för den som inte blir åksjuk (som jag valde, bara haft VR i ett par dagar) och nått annat som antagligen är bättre men som jag ännu inte provat.

Skrivet av Molotov:

Teleportation, testa det innan du börjar med smooth. Smooth är för dom som har vr vanan inne

Funkar även att höja view position om det går. Blir inte normalt åksjuk, men blev det fort i Skyrim VR. Höjde positionen och den uppleva hastigheten blev mindre och det gick att spela i långa pass.

Medlem

Teleportation gör mig svajig i benen. Fattar inte hur det kan vara bättre för vissa

Medlem

Införskaffade palov nu, så kan jag spela med er
80 spänn på Steam liksom, super värt. Beställde även hem såna här kabel hängare från Amazon, måste bara komma på ett bra sätt att få upp dom. Eller hur jag nu ska göra. Har otroligt högt till taket. 🤔

Skrivet av noyart:

Införskaffade palov nu, så kan jag spela med er
80 spänn på Steam liksom, super värt. Beställde även hem såna här kabel hängare från Amazon, måste bara komma på ett bra sätt att få upp dom. Eller hur jag nu ska göra. Har otroligt högt till taket. 🤔

Du kan sätta en bom i väggen och sen sätta hängarna från den. Om du sätter den på runt 2,4 meters höjd med ett gångjärn så kan du fälla undan den när du inte använder den, kanske bakom en skynke? Det borde vara lätt att göra och garanterat snyggare än att låta dem hänga i taket hela tiden.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Du kan sätta en bom i väggen och sen sätta hängarna från den. Om du sätter den på runt 2,4 meters höjd med ett gångjärn så kan du fälla undan den när du inte använder den, kanske bakom en skynke? Det borde vara lätt att göra och garanterat snyggare än att låta dem hänga i taket hela tiden.

Smart ide!! Ska ta o kolla på det där

Medlem

jag har haft pulleys en kort stund men jag har tagit bort dom när jag skaffade Quest då jag tyckte streama via wifi dög alledles utmärkt.
Det räckte med 2st för mig och jag hade på 2,4m direkt i taket.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Smart om man löser sladd smidigt. Tex som JohanAndersson skrev ovan.

Jag är lite för anti-sladd, därför jag köpte oculus quest 2. Köper väl ngt nytt 2023 om det finns bra lika fritt alternativ då.
Batteritiden är ändå rimlig samt grafiken via en bra pc..

Ska kolla in det där nysläppta mmo-spelet Zenith, verkar ju riktigt coolt!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tipsar om spelet Wanderer som släpptes igår till SteamVR och PSVR.
Jag har inte spelat spelet själv ännu men planerar att skaffa det snart.
Spelet får bra omdömen i recensioner och det speciella med spelet är att det inte är ett spel som är gjort för Quest i första hand utan det är gjort för PCVR och PSVR.
Enligt användar recensioner på Steam så är det blandat pga buggar och det verkar vara problem med index-kontrollerna så kör man index kanske man ska avvakta.

Spelet är ett story drivet singleplayer spel (även det ovanligt än så länge för VR) och beskrivs som en blanding av Pussel, Escape room, Action.

Allt har gått åt skogen och man reser i tiden och ska ställa saker tillrätta

https://youtu.be/03kt8DSUYE4

Jag har just spelat ut detta på PC (Quest 2 över Air-link) och det är lätt det bästa VR-spelet jag kört vid sidan om Alyx. Kan verkligen starkt rekommendera det!!

Väldigt snyggt också men man måste komma ihåg att höja upplösningen rejält i SteamVR. Jag har kört i antingen 300% eller 500% och det har funkat bra men blir lite laggigt på 500% såklart. Om man inte höjer upplösningen ser det rejält suddigt och PSVRigt ut.. Testade först via Virtual Desktop men då fungerade inte kontrollerna som de skulle.

Toppenspel som sagt, vore kul om FZ ville recensera det!

Medlem
Skrivet av friis:

Jag har just spelat ut detta på PC (Quest 2 över Air-link) och det är lätt det bästa VR-spelet jag kört vid sidan om Alyx. Kan verkligen starkt rekommendera det!!

Väldigt snyggt också men man måste komma ihåg att höja upplösningen rejält i SteamVR. Jag har kört i antingen 300% eller 500% och det har funkat bra men blir lite laggigt på 500% såklart. Om man inte höjer upplösningen ser det rejält suddigt och PSVRigt ut.. Testade först via Virtual Desktop men då fungerade inte kontrollerna som de skulle.

Toppenspel som sagt, vore kul om FZ ville recensera det!

Tack för tipset ang upplösningen.
har precis börjat spela och tycker som du att det ser väldigt bra ut men på avstånd, tex när man tittar ut från lägenheten så är det lite småsuddigt längre bort. Trodde först det var artefakter bara pga AirLink. Ska prova höja upplösning i Steam.

Du kanske kan ge dig på en medlemsrecension?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

jag hade turen att få låna en oculus rift av polare då han har flera uppsättningar vr-kit, så jag håller på jobbar mig genom half life alyx och saints and sinners samt boneworks. men utöver dom tre verkar det inte finnas speciellt mkt intressant. känner att det kommer ta många år till innan det finns en vettig samling spel till vr, som gör det värt att ha en bra dator och bra vr-kit.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

jag hade turen att få låna en oculus rift av polare då han har flera uppsättningar vr-kit, så jag håller på jobbar mig genom half life alyx och saints and sinners samt boneworks. men utöver dom tre verkar det inte finnas speciellt mkt intressant. känner att det kommer ta många år till innan det finns en vettig samling spel till vr, som gör det värt att ha en bra dator och bra vr-kit.

Jag förstår vad du menar. Storydrivna singleplayer spel, det är vad som saknas mest imo till VR men du kan få lite tips på fler spel. Varning för vissa är spel man fastnar i som "aldrig tar slut"

Wanderer
Red Matter
Asgards Wrath
Lone Echo 1 & 2
Vertigo Remastered

After the fall
Pavlov
H3VR
Population one
Eleven Table tennis
Zenith


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Vr sickness

Älskar VR, men har svårt med Walking dead då illamåendet är en faktor. Andra spel går bra som då är mer stilla.
Läst lite om att ingefära kan motverka en del illamående, har någon av er testat ?


signatur

Banksy

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag förstår vad du menar. Storydrivna singleplayer spel, det är vad som saknas mest imo till VR men du kan få lite tips på fler spel. Varning för vissa är spel man fastnar i som "aldrig tar slut"

Wanderer
Red Matter
Asgards Wrath
Lone Echo 1 & 2
Vertigo Remastered

After the fall
Pavlov
H3VR
Population one
Eleven Table tennis
Zenith

tackar, skall kika på allihop!


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Banksy:

Älskar VR, men har svårt med Walking dead då illamåendet är en faktor. Andra spel går bra som då är mer stilla.
Läst lite om att ingefära kan motverka en del illamående, har någon av er testat ?

Rörelsemönstret kallas smooth locomotion, dvs man går som i ett vanligt FPS-spel.
Förutom att se till att synen/bilden (Vinkel på headset, ipd, HZ och grafikinställningar) blir så bra som möjligt så kan man röra på föttern (gå på stället) när man rör sig.
Det är en vanesak. Ytterst få klarar smoth locomotion från början utan att få mer eller mindre åksjuka.
Men dom flesta vänjer av sig. Viktigt att sluta så fort man känner minsta lilla, då kommer man nästa gång klara sig längre osv osv.
Fortsätter man även fast man börjar känna sig dålig, då kommer man bara må sämre och sämre och inte flytta gränsen av vad man klarar utan snarare försämra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Banksy:

Älskar VR, men har svårt med Walking dead då illamåendet är en faktor. Andra spel går bra som då är mer stilla.
Läst lite om att ingefära kan motverka en del illamående, har någon av er testat ?

Tips på stillastående spel som jag gillat:

Batman Arkham VR
Wolves in the walls
Arktika.1
Gloomy eyes (mer som en film)
Dispatch

Medlem
Skrivet av Molotov:

Rörelsemönstret kallas smooth locomotion, dvs man går som i ett vanligt FPS-spel.
Förutom att se till att synen/bilden (Vinkel på headset, ipd, HZ och grafikinställningar) blir så bra som möjligt så kan man röra på föttern (gå på stället) när man rör sig.
Det är en vanesak. Ytterst få klarar smoth locomotion från början utan att få mer eller mindre åksjuka.
Men dom flesta vänjer av sig. Viktigt att sluta så fort man känner minsta lilla, då kommer man nästa gång klara sig längre osv osv.
Fortsätter man även fast man börjar känna sig dålig, då kommer man bara må sämre och sämre och inte flytta gränsen av vad man klarar utan snarare försämra.

Fasen nu har jag pressat några gånger WD där max det blir runda 20 min att spela.
Tack för tips, kommer att köra mindre och sluta när illamåendet börjar.
Kommer att jobba nu på toleransen. 👍🏻


signatur

Banksy

Medlem
Skrivet av B-itta:

Tips på stillastående spel som jag gillat:

Batman Arkham VR
Wolves in the walls
Arktika.1
Gloomy eyes (mer som en film)
Dispatch

Blir att kolla genom bibliotekets utbud. Tack för tips.
Än så länge fungerar ”Bait” väldigt bra utan att kistan knasar🤞🏻.


signatur

Banksy

Medlem

Hej alla VE-entusiaster! Jag ska köpa ett VR-headset till min syrra som fyller år nu i slutet av februari och behöver lite hjälp. Har kollat lite guider online men inte lyckats få en bra uppfattning om vilket som är bäst. Lutar lite åt en index bara för att jag själv är Half Life-fanatiker, men det kanske finns andra med bättre utbud av spel/hårdvara?

Tacksam för alla tips!

Skrivet av B-itta:

Tips på stillastående spel som jag gillat:

Batman Arkham VR
Wolves in the walls
Arktika.1
Gloomy eyes (mer som en film)
Dispatch

Fyller på med Moss och I Expect You To Die 1 och 2. Moss är ett underbart äventyrsspel där man styr en mus i tredje person och manipulerar världen runt henne i första person. I Expect You To Die är pusselspel, nästan som digitala breakout rooms, med ett roligt Bondtema.

Båda är stillasittande och några av mina absoluta favoriter.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tack för tipset ang upplösningen.
har precis börjat spela och tycker som du att det ser väldigt bra ut men på avstånd, tex när man tittar ut från lägenheten så är det lite småsuddigt längre bort. Trodde först det var artefakter bara pga AirLink. Ska prova höja upplösning i Steam.

Du kanske kan ge dig på en medlemsrecension?

När du skrev det där tänkte jag att nej det orkar jag aldrig. Men så ändrade jag mig faktiskt och har lagt upp en Recension av Wanderer i forumet. Hoppas den kan locka några till köp, tycker spelet verkligen är värt att lite större uppmärksamhet!

Medlem
Skrivet av friis:

När du skrev det där tänkte jag att nej det orkar jag aldrig. Men så ändrade jag mig faktiskt och har lagt upp en Recension av Wanderer i forumet. Hoppas den kan locka några till köp, tycker spelet verkligen är värt att lite större uppmärksamhet!

Ja jag har precis läst. Bra jobbat 👏🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Banksy:

Älskar VR, men har svårt med Walking dead då illamåendet är en faktor. Andra spel går bra som då är mer stilla.
Läst lite om att ingefära kan motverka en del illamående, har någon av er testat ?

Jag hade rätt sjuka problem när jag skaffade mitt headset för några år sedan, ville kunna använda mig av locomotion till alla spel, ville inte hindra min upplevelse till bara teleportation.
Det jag gjorde var att spela Arizona Sunshine (för övrigt en helt okej vr upplevelse, du kan spela med en kompis också!)
När man spartar spelet är man i en husvagn, där man väljer New Game/options och allt sånt, man kan också gå runt där inne utan fiender eller hinder, så jag startade spelet ett par gånger varje dag, gick runt där inne, så fort jag kände mig lite konstig så stängde jag av, rince and repeat.
Idag finns det nästan inget jag inte klarar av (UltraWings kan jag inte spela mer än 30~min åt gången)
Jag tror absolut dom allra flesta kan "träna" bort vr-sickness, Min kompis som har extrema problem med åksjuka samt min flickvän lyckades träna upp sina vr ben,

Lycka till!

Medlem
Skrivet av Lokander:

Jag hade rätt sjuka problem när jag skaffade mitt headset för några år sedan, ville kunna använda mig av locomotion till alla spel, ville inte hindra min upplevelse till bara teleportation.
Det jag gjorde var att spela Arizona Sunshine (för övrigt en helt okej vr upplevelse, du kan spela med en kompis också!)
När man spartar spelet är man i en husvagn, där man väljer New Game/options och allt sånt, man kan också gå runt där inne utan fiender eller hinder, så jag startade spelet ett par gånger varje dag, gick runt där inne, så fort jag kände mig lite konstig så stängde jag av, rince and repeat.
Idag finns det nästan inget jag inte klarar av (UltraWings kan jag inte spela mer än 30~min åt gången)
Jag tror absolut dom allra flesta kan "träna" bort vr-sickness, Min kompis som har extrema problem med åksjuka samt min flickvän lyckades träna upp sina vr ben,

Lycka till!

Har snappat upp det med att träna upp att förebygga illamåendet med att köra lite i taget.
Det var en stor del att jag skaffade vr att kunna röra på mig och inte endast kunna köra stillasittandes. Att starta upp WD har jag haft lite ångest över, där jag vet att hinken kommer till lags strax efter. T.om blev så vit i ansiktet att frugan trodde jag vart döende😂.
Nu vet jag , träna på på att förebygga illamåendet helt enkelt. ☝🏼👍🏻


signatur

Banksy

Medlem

En annan fråga ?
Varför uppdateras inte Quest2 med en krispigare upplösning. Den upplevs suddig , trodde först att jag var tvungen att använda mina glasögon. Det vart så inte fallet, utan det är den upplösningen.
Har sett att man kan ändra manuellt via sidequest , men ändå.
Hur gör ni (med OQ2?)


signatur

Banksy

Skriv svar