Underskattade Spel

Medlem
Underskattade Spel

Tycker vissa bra spel har varit riktigt underskattade. Ett exempel på detta är ett gammalt spel jag tycker om, Sacrifice. Idéen kring gameplayet var unikt (att man fick välja vilken Gud man skulle slåss för), soundtracket är fenomenalt och det gav mycket replay value. På något sätt kändes det som att spelet gick förbi många och att det inte uppmärksammades så mycket. RIP Shiny, ni utvecklade fina spel.

Vad är DITT underskattade spel?

Medlem

How to Survive och How to Survive 2 är två spel jag inte tycker fått tillräckligt med cred.

Det många verkar falla på är att de inte begriper att det är mycket av ett "dungeon spel" där man gör om dungeons flera flera gånger. Man verkar fått för sig att det är nåt "linjärt levla och komma vidare"-spel.

Härlig grind men viktigast av allt... COOP.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Moderator | Testpilot

Dark Messiah. Tycker mig inte se mycket snack om det spelet men striderna i den titeln var riktigt bra, och är fortfarande. Hade gärna sett något liknande i en ny titel - varför inte i Elder Scrolls?

Allt från svärdfäktandet och hur man kan använda omgivningen för att ha ihjäl fiender är fantastiskt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Brütal Legend helt klart, fick mycket skit på sin tid. Förstår dock inte varför, underbart spel. Älskade allt med det.

Medlem

Die by the Sword och det första Nier när det ursprungligen släpptes är två spel jag personligen föll pladask för men som få andra verkade uppskatta när det begav sig. Ev. har Nier fått lite upprättelse genom sin remaster nu efter att Automata slog igenom, men det är trots allt den sunkigare av versionerna. Ge mig en pappa som tar hand om sin sjuka dotter framför en amine-brah alla dagar i veckan.

Medlem

Far Cry: Primal är något jag spontant kommer att tänka på. Fick väldigt medelmåttiga recensioner när det kom, men i min mening är Primal det bästa i serien. Det är det enda där jakt faktiskt passar in eftersom det utspelar sig på stenåldern. Det kändes alltid så konstigt att samla pälsar för att uppgradera sin gear för spel som utspelar sig på 2000-talet. I Primal kändes det naturligt eftersom det som sagt utspelar sig på stenåldern.

Det var också i det första spelet där eld faktiskt spelade roll när man skulle ta över baser etc. Kort och gott är Primal det enda i serien där spelmekaniken matchar miljön och storyn.

Köpte det på rea, men hade lätt betalat fullpris om jag hade vetat att jag skulle gilla det såpass mycket.

Medlem

Prey från 2017 av Arkane är det bästa immersion sim spelet jag kört och helt klart underskattat.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Assassin’s Creed: Syndicate är ett annat spel jag tänker på. Vet inte om det är mitt favoritspel i serien, men definitivt topp tre. Köpte det något år efter släpp och hade inga förväntningar. Blev positivt överraskad av både story och miljö. Tyckte om framför allt Evie, men även Jacob. Hade roligt DLC och kul extraaktiviteter med bl.a. fight clubs. Kul överraskning, helt enkelt.

Medlem

Helt klart Prey. Galet bra

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Prey från 2017 av Arkane är det bästa immersion sim spelet jag kört och helt klart underskattat.

https://static.metacritic.com/images/products/games/7/dac1673...

Kan faktiskt inte påstå att Prey är underskattat enligt mitt tycke, var rätt högt rankat i toplistan för både folket och spelsiter år 2017 och har sålt bra. Dock många svenskar som inte spelat det av någon anledning.

För övrigt väldigt bra spel.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Brütal Legend helt klart, fick mycket skit på sin tid. Förstår dock inte varför, underbart spel. Älskade allt med det.

Spelet marknadsfördes och såldes in som tredjepersonsaction och en hyllning till rockvärlden... men mynnade ut i kass tredjepersons-rts som är precis lika dålig idag som den var då. Lite därför det fick skit på sin tid.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kyrre:

Ett exempel på detta är ett gammalt spel jag tycker om, Sacrifice.

Ett bra exempel! Visserligen rosades det mer eller mindre unisont av kritikerkåren, men spelet sålde dåligt och verkar numera bortglömt. Ett spel som var både innovativt och riktigt jäkla bra.

Bland lite nyare titlar slår jag ett slag för Renowned Explorers: International Society. Grafiken är som den är, och kanske är det det som stöter bort folk, men gameplay är *chef's kiss* både vad gäller utforskande och stridande.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Kan faktiskt inte påstå att Prey är underskattat enligt mitt tycke, var rätt högt rankat i toplistan för både folket och spelsiter år 2017 och har sålt bra. Dock många svenskar som inte spelat det av någon anledning.

För övrigt väldigt bra spel.

Prey sålde inte bra när det släpptes. Prey sålde 60% sämre än Dishonored 2, som i sin tur sålde 38% sämre än första Dishonored. Vilket är en väldigt stor anledning till att Arkane Studios gav deras senaste spel Deathloop multiplayer. Möjligt att Prey säljer bättre nu när det ofta är sådana generösa reor på det, ingen aning om det.

Fantastiskt spel, men många struntade i att köpa och spela det. Men dom som gjorde det gillade det.

Inaktiv

För mig är Men of War spelen gravt underskattade.
Kan inte spela några andra RTS än dem längre. Company of Heroes och Age of Empires är ju barnspel i jämförelse.

Sen vet jag inte om Arma 3 är det längre. Men tyckte definitivt det var underskattat ett tag.
Finns inget bättre spel om man kör det på rätt sätt. Dvs i en milsim grupp med rätt moddar.
Har aldrig känt sådan inlevelse i ett spel. Minns fortfarande när jag och min grupp låg i ett buskage på ett berg med kikare och långdistansradio, spanade och rapporterade fiendens rörelser i 2h medans alla andra grupper slogs. Man hörde smattret av eldstrid runtom och såg explosioner i fjärran, och det gjorde ingenting att min grupp missade fighten för vi visste att vi gjorde nytta med våra rapporter.

Medlem
Medlem

Senaste spelet som överraskade mig var A Way Out. En finfin hyllning till alla de actionfilmer man växte upp med. Perfekt att köra tillsammans med brorsan. Några tveksamma moment men det är så charmigt att det saknar betydelse.

Medlem

The Getaway till PS2. Det kändes väldigt mycket före sin tid när det kom men är idag i princip bortglömt. Jag vet faktiskt ingen annan som har spelat det och aldrig hört någon nämna det. Alltid känt mig väldigt ensam i min kärlek till det spelet. Det kanske finns någon här som minns det?

Det utspelade sig i London, var tydligt inspirerat av brittiska gangsterfilmer och det var rätt våldsamt och mörkt. Storyn berättades från två perspektiv - man lirade dels som en kriminell och dels som en polis.
Minns också att man häpnade över grafiken på den tiden och det var nog det mest ”realistiska” jag hade sett hittills i ett spel. Det var väldigt storydrivet men också open world.

Ett av väldigt få spel jag hade velat se en remaster eller remake på faktiskt. Tror ändå det sålde ganska bra men fick blandade betyg och dömdes ut som en kopia på GTA på flera håll.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Suikoden V.

Mitt favoritspel till PS2, suveränt spel.

Into The Breach är ett helt fantastiskt litet spel.
Det påminner lite grann om XCOM, men med perfekt information.

Rekommenderar alla att spela detta. När man väl kommer på en lösning så är det helt underbart.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Brütal Legend helt klart, fick mycket skit på sin tid. Förstår dock inte varför, underbart spel. Älskade allt med det.

Håller med till 100%.
Ett av få spel jag faktiskt gillade när det kom ut.
_____________________________________________________________

Om jag ska lyfta ett eget spel så är det väl bl.a Hellblade: Senua’s Sacrifice


signatur

Star Citizen - Swedish Umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
Sweumb på RSI
Sweumb Discord

Medlem

Star wars empire at war me expansionen forces of corruption.
Kan spela om de stor galactic conquest läget hur många gånger som helst. Byta svårighetsgrad på a.i halvvägs i kampanjen. O voila kmr helt andra a.i flottor mot dig.

Önskar att det kom en 2a till det här.

It's not a lake, it's an ocean

Yooka-Layle and the Impossible Lair

Yooka-Layle var mediokert, men när de tog steget från 3D till 2D i uppföljaren blev det andra bullar. Jag fullkomligen älskar det här spelet. Tyvärr verkar få ha gett det en chans. Underbart soundtrack, strålande bandesign och kontroll, utmanande gameplay och en riktigt rolig och påhittig hubbvärld full av hemligheter gör att jag har svårt att tröttna.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar