Köpa spel på skiva eller digitalt ?

Medlem

Multiplayerspel brukar bli digitalt. Singleplayerspel alltid skiva.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Köper uteslutande digitalt. Jag vet inte hur många år sedan det var jag köpte ett fysiskt spel. Jag försöker i möjligaste mån undvika att ha så mycket fysiska prylar, eftersom de tar upp plats, samlar damm, är bökiga att ta med om man ska flytta etc.

Flyttar du så ofta att det blir ett problem alltså?

Som många sagt, för egen del är det digitalt till PC och fysiskt till konsol. Billigare och andrahandsvärde.

Medlem

Digitalt till PC och fysiskt till Switchen

Medlem

Alltid digitalt såvida det inte är en galet snygg samlarutgåva som jag vill åt.
GMG har nästan jämt 20% off för nya spel så tar nästan jämt därifrån.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd

Digitalt sedan 10 år minst. Vem har ens en DVD läsare idag? Har runt 1000 spel på Steam, fatta platsen de skulle ta i en bokhylla. Lagringsutrymme är dock noll problem digitalt, en hårddisk på flera terabyte kostar knappt något idag

Medlem

Jag är en samlare så föredrar fysisk media. På PC köper jag endast digitalt, främst för att de sällan kommer med CD/DVD-läsare längre men också för att det är så smidigt att ha (det mesta) samlat på Steam och bara kunna ladda ned om jag tagit bort pga behöver plats eller köper ny dator. För musik, film och konsolspel är det dock främst fysiskt som gäller. Dock blir det ju inte så mycket till Xboxen då det mest är Gamepass som gäller där. Till Switchen har jag visserligen några spel köpta digitalt men de flesta på kassett.

Medlem

När det gäller spel är det lite blandat, det är så jäkla smidigt att köpa digitalt. Jag har oxå svårt att motstå digitala reor. Föredrar dock att ha spelen i stående lite snyggt i hyllan

Skivor och böcker är det enbart fysiskt format som gäller. Jag använder mig naturligtvis av Spotify men köper skivor ändå.


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

digitalt till pc och fysiskt till konsol.

Medlem
Skrivet av Zigge__:

digitalt till pc och fysiskt till konsol.

Samma här!

Medlem

Sålänge digitala spel som inte kräver någon logistik eller packetering osv kostar MER än fysiska PLUS att de fysiska öppnar för "second hand"....no brainer för mig

Medlem

Har inte haft en CD/DVD-spelare på säkert 8 år så det är bara digitalt för min del

Medlem

Digitalt på PC nuförtiden och endast Fysiskt på konsol.

PC är en öppen plattform så spel du köper digitalt där kommer följa dig så länge spelbutikerna så som Steam är igång. Konsol så är det slutna plattformar där digitala butikerna inte lever för evigt som vi sett på sistone. Fysiska ex av spel är där en betydande trygghet.

Medlem

Köper nya spel digitalt, gamla spel som inte kräver registrering fysiskt.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Enbart digitalt till Ps5:an.

Skivor:
Låter
Tar plats
Måste bytas när du ska byta spel
Kan gå sönder
Kan tuggas på av barn

Orkar ändå inte hålla på med nån andrahandsförsäljning, så många spel blir det inte per år. Men för storkonsumenten är det såklart den stora fördelen. Prisskillnaden vid release är minimal med benify-rabatten på 20%

Medlem

Inte köpt en fysisk skiva varken den här eller förra generationen, dvs är helt digital både till PC och konsol. Eller jag köpte ett par switch-spel fysiskt, men i övrigt digitalt. Visst kan man spara några kronor om man köper fysiskt, men det är så sjukt skönt att ha allt digitalt.

Qus
Medlem

Till konsol skulle jag aldrig köpa digitalt om det inte var till ett otroligt bra pris.

Medlem

Skiva för konsol pga att sälja vidare.
pc är mest digitalt, har inte ens cd spelare


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av PeWe-61:

Vad tycker ni är fördelen med antingen eller ?
Var köper ni era spel, tacksam för tips, digitalt och fysiskt !!

På PC spelar det ingen roll, man förbrukar sin CD key ändå. På Konsoll, skiva. För då kan jag sälja spelet när jag är klar med det.


signatur

I drank what?

Medlem

100% digitalt. Spelar många spel parallellt så bekvämligheten med att inte behöva byta fysisk lagringsmedia är värd mycket. Ett tag hade jag en del fysiska samlingsutgåvor av spel men med åldern har det helt försvunnit. Känslan av att ”äga” en produkt är också försumbar när många fysiska fodral ändå endast innehåller en inlösningskod och jag är alldeles för lat för att rocka blocket eller tradera för ett par hundringar

Medlem

100% digitalt. Fanns en tid när stora spelkartonger med feta manualer var bland det bästa som fanns men nu är det mer bekvämt att köpa digitala kopior.

Medlem

Jag har vacklat fram och tillbaka...

Jag tycker det är lika roligt att samla på spel, som det är att spela dem.

På Playstation så har jag slutat köpa digitalt.
Jag slutadfe då Sony skulle lägga ned PS3 och Vita online affärerna.
Insåg då att samma kommer att ske med PS4 och PS5 affärerna, och även om jag inte kan spela senaste versionen med skiva (Om online servrarna försvinner), så går det oftast starta i alla fall.

På Xbox så köper jag oftast digitalt, då Skivorna ej är kompletta i alla fall, och kräver delvis nedladdning för att ens användas.

PC blir ju digitalt, finns inte mycket val där.

Enda sättet jag kan få känslan av att äga något är att köpa spelen på GOG.com och spara dem på hårddisk, eller ARRRGH! vägen, Då kan ingen ta ifrån en spelet... men det sista är väl inget alternativ...

Medlem

Alltid fysiska skivor så familj och vänner kan låna dom.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem

Totalt digital idag. Varit i minst tio år. Typ 900 spel mellan klienterna nu. Typ 860 i backloggen..


signatur

- pixelfantast

Medlem

Även om jag personligen tycker att det är sjukt otympligt med spel på skiva så slutar det ändå väldigt ofta med att jag köper skivversionen av ett spel. De digitala versionerna är helt enkelt för dyra. Det kan skilja flera hundralappar vilket jag inte anser att det är värt.

ELF
Medlem

De enda gångerna jag köper fysiskt är om det är någon samlarutgåva jag är extra sugen på. Dessutom så är det ju knappt någon som släpper fysiskt nu för tiden.
Men sen är det ju också ganska så mycket smidigare att tanka installern och installera utan att behöva fippla med skiva.
Skulle jag ha en fysisk boxutgåva för varje spel som ligger på NASen så skulle jag lätt behöva flera Billyhyllor...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Till slut blev alla former av NO-CD cracks och installera från IMAGE så överlägset det förbaskade jonglerandet av skivor att det blev pirat för hela slanten. EN av de många anledningarna att piratmarknaden tog så stora andelar.

När Steam och flera andra tjänster slutade vara buggorgier för de flesta och man kunde köpa, patcha och spela spel utan krångel så tog man tillbaka en stor del av marknaden. Dels slapp man skiveländet och dels var det snabbare. Det laddar markant snabbare och man kan snabbt byta spel. För oss med spelen på SSD så kör den ju trettioelva varv runt en optisk enhet, inte minst i att komma igång. Alla spel kan inte göra som gamla diablo 1 och köra cd-läsaren på maxvarv hela tiden.

Plattformarna har gått en annan väg än den väg som visningsmediaindustrin valt istället. En plattform för varje kanal där varje plattform kostar pengar. Hopplöst förlegat och ännu en av anledningarna att film och serier fortfarande piratas i abnorma mängder medans piratspelen sjunkit till nivåer som knappt höjer ögonbryn längre. När Netflix var kungen och alla hoppades att det var vad man behövde betala för så startades fyrtioelva andra plattformar som var och en vill ha ett abonnemang.

Så idag köper jag uteslutande spelen. Det är helt enkelt mindre krångel och värt det med patchande. När man dessutom kan testa de flesta spel i några timmar så är det inga behov av demos heller.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Jag kommer så långt det går att köpa fysiskt <3 Det känns mer mitt eget då. Jag kan ha det där i hyllan och barnen kan bläddra igenom biblioteket då och då. Man kan ta fram och bläddra i manualer osv. Och sen lukten

Medlem

Skiva självklart.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Digitalt för det finns ingen cdspelare på pc:n numera.
Jag har en flyttkartong med skivor i källaren.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av General White:

Digitalt sedan 10 år minst. Vem har ens en DVD läsare idag? Har runt 1000 spel på Steam, fatta platsen de skulle ta i en bokhylla. Lagringsutrymme är dock noll problem digitalt, en hårddisk på flera terabyte kostar knappt något idag

Bluray spelare heter det. Jag har 2 st standalone (en till snart som backup) samt 2 interna till PC. Sen ser jag filmer på hemmabio (5.2.2 system) där Dolby TrueHD och DTS HD Master Audio låter gudomligt.

Det som har övertygat mig hur viktigt fysiska filmer är att jag nyligen såg Moonfall på bio. Fyfasen sicken dynga! Ofattbart att ingen stoppade eländet medan filmandet pågick. Innan dess såg jag nya Dune. Fyfasen sicken lååååååångtråkigt dynga! Och då är jag ändå stor fan av David Lynchs gamla Dune samt spelen Dune II och Dune 2000. Tenet då? Fyfasen sicken dynga! Ofattbart dåligt!

Vad har dyngan med fysiska filmer att göra då? Jo, ta t.ex. 12 Angry Men, en film från 50-talet. Svartvit. Hela filmen utspelar sig i ett enda rum. Men tusen gånger bättre och MER SPÄNNADE än någon film som gjorts sen, ja, typ Se7en och Matrix 1. Skaffade nyligen James Bond Collection, 24 bluray skivor med pristine picture och DTS HD MASTER 5.1 spår. Såg de första 2 filmerna och återigen, bättre än de flesta filmer som gjorts sista 10-20 åren. Sugen på skräck? Storm of the century på DVD eller The Mist på bluray. Återigen, slår alla skräckfilmer sista decenniet.

Så jag är väldigt tacksam för min fysiska filmsamling på sisådär 500 filmer. Då kvaliten på dagens har gått down the drain.

PS Se till att se 12 Angry Men. Tacka mig sen.

Skriv svar