Steam Deck - frihet, men glöm inte laddaren

Medlem
Steam Deck - frihet, men glöm inte laddaren

Nu har jag haft min Steam Deck i exakt en vecka och här är mina tidiga intryck.

Fantastisk maskin - om du är målgruppen
Min målbild över Steam Deck var allt som är bra med PC-spelandet i ett bärbart format och att komma bort från skrivbordet där jag redan sitter klistrad under arbetsdagarna. Playstation, Xbox och Switch lockar mig inte helt då mina typer av spel inte alltid finns där i form av mer renodlade PC-upplevelser blandat med obskyra indietitlar som bara återfinns på Steam.

Här lyckas Deck:en fullt ut. "Monster Train", "Wildermyth" och "Factorio" snurrar på lika bra som på stationära, kanske ännu bättre, från soffan framför en öppen brasa eller utomhus på balkongen.
Även mer krävande spel som "Monster Hunter Rise", "Red Dead Redemption 2" och vad jag förstår till och med "Elden Ring" tuggar på i 60 fps med de rekommenderade inställningarna.

Under den här veckan har jag enbart startat min stationära för en i stund Excel-simulatorn "Football Manager" och för gubbröj i "Counter-Strike: Global Offensive".

Mitt mål om att komma ifrån skrivbordet har verkligen uppnåtts!

Morrowind som bärbart. Vad mer behöver man?

<3 Linux
Jag förundras gång på gång över att detta kan existera från ett stort företag som Valve.
Här får man som användare helt styra och ställa utan att operera inom begränsade ramar.
Om man väljer att gå ur Deck-läget och in i Linux så går det att installera in andra företags launchers, emulatorer eller varför inte lägga in VSCode samt koppla in mus, tangentbord och extern skärm för en fullt duglig arbetsdator. Det är på gränsen till otroligt att Deck inte är från en kinesisk gråzonsaktör utan faktiskt är från ett stort amerikanskt företag.

För att testa hur öppenheten och Proton (som Decks emulering bygger på) fungerar laddade jag hem en manuell Windows installer av ett GOG-spel via deras hemsida och allt jag behövde göra för att få det är snurra var att först lägga till installern som "non steam game" med "compatibility Proton" och efter att allt installerats göra detsamma för spelets ".exe" fil.
Det går även bra att installera in Windows men jag skulle inte rekommendera det då prestandan generellt blir sämre.

När man väl lekt klart är man bara ett knapptryck från att lämna Linuxmiljön och återgå till Deck-läget för fortsatt spelande.

Ofärdig användarupplevelse
Det hackar lite när man navigerar i menyer, vissa spel kraschar efter att man kört i lång tid, Proton är inte perfekt i alla spel...

Det finns självklart mycket som kan bli bättre och det blir det också för varje dag som går. Valve har bara under den här veckan som gått släppt två uppdateringar och desto fler utvecklare som får tag på maskinen desto snabbare kommer spelstöden bli bättre och fler smarta Linux-verktyg att skapas.

Här hoppas jag även att Valve lägger till mer stöd för användarprofiler. Precis som det introducerades olika kontrollscheman med "Steam Controller" finns det ett sug efter "om du använder dessa inställningarna i spelet med 5W effektförbrukning och FSR aktiverat får du fortfarande 60 fps men batteriet håller i en timme längre".

En Switch extra allt för PC-Gamers
För mig är Steam Deck en fantastisk utökning till mitt redan stora spelintresse men inte fullt ut en "PC 2" och jag ställer mig tveksam till när jag läser om viljan att främst spela "Forza Horizon 5" och "God of War" på maskinen. För mig är det inte här storheten ligger. I många fall och för många är en Xbox ett bättre val.

Steam Deck - 512GB
4
Mycket bra
+
Äntligen portabelt PC-spelande från en stor aktör
+
Öppet system. Gör vad du vill!
+
Potential
+
Du äger redan alla spel
-
Ofärdig användarupplevelse
-
Batteritiden i tunga spel
-
Teknisk/Linux kompetens för att få ut full potential
Det här betyder betygen på FZ

Se https://www.fz.se/forum/post/4244629 för mer Steam Deck-diskussioner.

Medlem

Grym recension. Hur känns det att hålla/spela med den? Är det liksom bra feeling för knapparna? Den är inte för tung?

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Grym recension. Hur känns det att hålla/spela med den? Är det liksom bra feeling för knapparna? Den är inte för tung?

Faktiskt riktigt skön ergonomi. Både för knapparna, trackpads, styrkors och även vikt. Det enda som är knepigt är de modifierbara knapparna på baksidan, de kommer jag verkligen inte åt på ett smidigt sätt utan att justera mitt grepp.

Medlem

Nice du fick up recensionen här
Jag längtar tills jag får min, Q2 2022 är det som gäller för mig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alltså, som jag förstår det kan man bara beställa en per konto? Vill kanske köpa in två...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Alltså, som jag förstår det kan man bara beställa en per konto? Vill kanske köpa in två...

Det går att beställa den andra när man fått och betalat för den första. Men man hamnar såklart längst bak i kön då på nummer två.

Skribent

Riktigt bra recension! Undrar när vi får se smidiga "battery packs" specifikt för Steam Deck.

Chefredaktör

Tack för fin-fin recension!

Testpilot

Trevlig recension jag är väldigt sugen men den är lite dyr och batteritiden kan nog bli bättre. Hoppas att Valve släpper en uppföljare om något år, då är jag nog där och försöker få tag i en.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Trevlig recension jag är väldigt sugen men den är lite dyr och batteritiden kan nog bli bättre. Hoppas att Valve släpper en uppföljare om något år, då är jag nog där och försöker få tag i en.

Batteritiden är det stora minuset och ser man fram emot en två timmars session i ett krävande spel gäller det att man laddat i förväg.

Sett till livslängden så kommer det självklart nya och intressanta komponenter hela tiden men med tanke på att nya AMD FSR 2.0 även fungerar på Deck:en så kommer den nog kunna hänga med ett bra tag.

Bra recention. Blir faktiskt sugen på att köpa en.

Angående batteritiden, ungefär hur länge räcker det? Blir enheten väldigt varm om man spelar ett tag?

Medlem

Hur använder man "musen"?


signatur

1338 - One Step Above

Geeks Gaming
Skrivet av MulletDeluxe:

Hur använder man "musen"?

Uppenbarligen ska den fungera liknande steams kontroll, dvs man rör fingret på ytan som en touchpad?

Megadelux

När du säger att factorio rullar bra... vilken storlek av bas pratar vi då när jagsjälv bygger väldigt stort...?

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Hur använder man "musen"?

Skrivet av NordhNet:

Uppenbarligen ska den fungera liknande steams kontroll, dvs man rör fingret på ytan som en touchpad?

Den har 2st plattor eller vad man ska kalla det som man kan styra mus, man kan även peta på själva skärmen och man kan så klart koppla in en vanlig mus om man vill


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Jag tar livet med ett lol:

Bra recention. Blir faktiskt sugen på att köpa en.

Angående batteritiden, ungefär hur länge räcker det? Blir enheten väldigt varm om man spelar ett tag?

Temperaturen är stabil vad jag har läst, och att kontrollen är lite isolerad från den varma delen.

Batteritiden varierar från 1.5 till 8 timmar beroende på spel.

Elden ring eller cyberpunk kommer hamna på 1.5 timmar, skyrim runt 4 timmar, får du för dig att köra igång något från 90-talet så kan du nog få 7-8 timmar ur den.

Det varierar dock beroende på inställningar, eller om du väljer att låsa ner spelet till 30 fps.

Medlem
Skrivet av Jag tar livet med ett lol:

Bra recention. Blir faktiskt sugen på att köpa en.

Angående batteritiden, ungefär hur länge räcker det? Blir enheten väldigt varm om man spelar ett tag?

När jag kört "Monter Hunter Rise" som är väldigt krävande speciellt med tanke på DRM skyddet Denuvo så är det runt 2h med hög ljusstyrka och Decks rekommenderade inställningar (runt medium) som siktar på 60 fps i Decks native upplösning.
Börjar man titta på att sänka upplösningen och använda FSR uppskalning, begränsa antalet watt samt låsa till 30 fps så kan man sträcka det en bra bit längre.

Vid mindre krävande indiespel som "Death's Door" och "Tunic" räcker batteriet utan problem i 4h och när jag låste "Slay the Spire" till 30 fps så visade indikatorn över 6h.

Det finns såklart en del YouTube klipp som går igenom det här mer ingående.

En snubbe på Reddit lyckades låsa Fallout New Vegas i 30 fps på bara 3 watts effekt och med de inställningarna höll batteriet i fem timmar.

Precis som @Eld nämner ovan blir kontrollen aldrig varm.

Medlem

Något jag inte nämnde är att Steams ekosystem är ett stort säljargument om fler aktörer dyker upp med liknande produkter.

Med "Cloud Saves" kan du gå direkt från datorn till Deck då alla sparfiler redan lagras i molnet och med "Remote Play" kan du streama direkt från din dator till Deck vilket kan vara ett alternativ i extremt tunga spel om du sitter på en mer kraftfull speldator. För att nämna ett par.

Valve har byggt upp ett smörgåsbord av smarta funktioner.

Medlem

Vilken av dem 3 versionerna har du?

Medlem
Skrivet av eCore:

Vilken av dem 3 versionerna har du?

512 GB

Medlem

Jag har hunnit klämma på min maskin som kom idag. Jag gillar hur snabbt sen tabbar mellan desktop och vanliga läget. Den fungerar bra i Linux läget men det är lite väl buggig och har tvingat maskinen till omstart. Problemet jag har nu är att man edge vägrar känna igen konsol kontrollerna så att den ska fungera med Xbox game pass ☺️
Som sagt har jag bara klämt på den några timmar men spelen fungerar prima när man väl kommer igång med spelandet. Batteri tiden kommer bli en non issue för mig.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag har hunnit klämma på min maskin som kom idag. Jag gillar hur snabbt sen tabbar mellan desktop och vanliga läget. Den fungerar bra i Linux läget men det är lite väl buggig och har tvingat maskinen till omstart. Problemet jag har nu är att man edge vägrar känna igen konsol kontrollerna så att den ska fungera med Xbox game pass ☺️
Som sagt har jag bara klämt på den några timmar men spelen fungerar prima när man väl kommer igång med spelandet. Batteri tiden kommer bli en non issue för mig.

Får du igång gamepass spel?
Om du lägger in det som non steam game och startar i vanliga steam deck läget (inte desktop) så borde du kunna ställa in kontrollerna?

Man lägger in none steam games i desktop appen så ska dom sen finnas i deck löget.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Får du igång gamepass spel?
Om du lägger in det som non steam game och startar i vanliga steam deck läget (inte desktop) så borde du kunna ställa in kontrollerna?

Man lägger in none steam games i desktop appen så ska dom sen finnas i deck löget.

Precis 👍 jag körde efter Microsoft egna guide men jag kan starta spelen men eftersom den tror att man kör med mus och tangentbord fast jag valt gamepad så blir det lite tokigt.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Precis 👍 jag körde efter Microsoft egna guide men jag kan starta spelen men eftersom den tror att man kör med mus och tangentbord fast jag valt gamepad så blir det lite tokigt.

Ok, det går inte att binda om mus och tangentbord kontrollerna i custom controller inställningarna?

Det finns en video i steam deck tråden om hur man kör minecraft och där är det också mus och tangentbord som spelet känner a men man kan ändra kommandona till steam deckens kontroller.
Kolla den om det hjälper


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok, det går inte att binda om mus och tangentbord kontrollerna i custom controller inställningarna?

Det finns en video i steam deck tråden om hur man kör minecraft och där är det också mus och tangentbord som spelet känner a men man kan ändra kommandona till steam deckens kontroller.
Kolla den om det hjälper

Får jag bara lite tid kan jag nog lösa det ☺️ men har man bara kört macOS och Windows innan så är det som man är nästan nyfödd 😀

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Får jag bara lite tid kan jag nog lösa det ☺️ men har man bara kört macOS och Windows innan så är det som man är nästan nyfödd 😀

Kör hårt. 👍
Jag är avundsjuk jag.väntar fortfarande på min


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Åh man önskar sig en verkligen, men blir lite sådär när jag läser om batteri tiden 😱
Ser det ut som om man kan ha något batteripak eller så i framtiden?

Skrivet av eld:

Temperaturen är stabil vad jag har läst, och att kontrollen är lite isolerad från den varma delen.

Batteritiden varierar från 1.5 till 8 timmar beroende på spel.

Elden ring eller cyberpunk kommer hamna på 1.5 timmar, skyrim runt 4 timmar, får du för dig att köra igång något från 90-talet så kan du nog få 7-8 timmar ur den.

Det varierar dock beroende på inställningar, eller om du väljer att låsa ner spelet till 30 fps.

Tack för bra svar!

eld
Medlem
Skrivet av noyart:

Åh man önskar sig en verkligen, men blir lite sådär när jag läser om batteri tiden 😱
Ser det ut som om man kan ha något batteripak eller så i framtiden?

Dubbelhäftande och ett batteri med sladd på baksidan!

Det lär dock säkert komma lösningar där man snappar på ett batteri som kopplas in direkt i usb c på ett smidigt sätt.

Medlem
Skrivet av eld:

Temperaturen är stabil vad jag har läst, och att kontrollen är lite isolerad från den varma delen.

Batteritiden varierar från 1.5 till 8 timmar beroende på spel.

Elden ring eller cyberpunk kommer hamna på 1.5 timmar, skyrim runt 4 timmar, får du för dig att köra igång något från 90-talet så kan du nog få 7-8 timmar ur den.

Det varierar dock beroende på inställningar, eller om du väljer att låsa ner spelet till 30 fps.

Jag får ut strax över 2 timmar i Elden ring med allt på High och låst till 30 fps.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

12
Skriv svar