Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem
Skrivet av laneg:

Jag kommer inte förbi första bossen, försöker springa iväg och vidare men det verkar inte fungera? Måste jag döda honom?

Jag hade också problem med första bossen men utforskade kartan och hittade Rotten Stray Ashes som jag tror nästan klarar av att döda Margit på egen hand. Så tips är väl att utforska, levla lite, hitta något som gör det lättare.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Mer och mer buggar börjar visa sitt fula ansikte ju längre man spelar. Mest småsaker, men ack så irriterande. Har inte hittat många quests, men dom få jag gjort ligger farligt nära Fallout 3 i buggighet.

Saker jag råkat ut för efter 25 timmar:

Roderikas quest buggar ur om man råkar resa till roundtable innan man åker tillbaka till hennes ruckel för då har hon plötsligt rest till roundtable och där får man inte lämna av hennes quest. Det mesta ordnar sig ändå, men man får inte luvan och man blir kvar med hennes questföremål i inventoryt.

Irina vill att man skall ta ett brev till hennes far Edgar i Castle Morne... Vänder upp och ned på stället innan jag ger upp och kollar youtube, visar sig att han BORDE sitta på en bänk uppe i ett torn, men för mig gör han inte det. Tänker att jag kanske måste prata med Irina mera, reser tillbaka och då är hon död? Reser tillbaka till slottet, fortfarande ingen Edgar, det var den questen.

Magikern Sellen som lär mig glintstonemagi går inte att prata med ibland och då måste jag ta fast travel bort och tillbaka för att lösa problemet.

Talismanen som enligt beskrivningen skall göra en IMMUN mot fallskada fungerar inte ens i hälften av fallen (no pun intended). Detta har kostat mig mycket runor och irritation.

Sedan var det en hiss i någon av borgarna som åkte upp utan mig så jag föll genom golvet och fastnade, som tur var så gick det att ta fast travel därifrån.

Synd på ett annars bra spel.

Elden Ring är menat för konsol inte för PC.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag hade också problem med första bossen men utforskade kartan och hittade Rotten Stray Ashes som jag tror nästan klarar av att döda Margit på egen hand. Så tips är väl att utforska, levla lite, hitta något som gör det lättare.

Jag var level 35 när jag dödade Margit och då var det Ubisoft-enkelt.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Katt talismannen gäller bara för non leathal fall..dvs faller du för så pass hög att den skall ta död på dej så skyddar den inte.

Verkligen? Jag visste inte ens att det fanns fallhöjder som kunde ge lite skada, för mig har det varit ingen skada alls eller fetdöd utan något mellanting... Ok, en bugg mindre.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Hittade Mimic tear i går och gick upp i lv rätt bra i nokron och jag tycker åxå det är roligare att spela co op och hjälpa andra gick upp i lv bra i början med att hjälpa andra med Margit och Godrick och Renalla, jag har spelat sen dagen innan premieren den 24 februari och sitter fortfarande och får wow känslor av spelet och det är ju sjukt stort om man räknar allt som finns under jorden som man inte ser med blåta ögat.

Medlem
Skrivet av laneg:

Jag kommer inte förbi första bossen, försöker springa iväg och vidare men det verkar inte fungera? Måste jag döda honom?

Du måste döda honom för att progressa i storyn. Dock kan man rida förbi hela första slottet och ta det senare, om man nu av någon anledning vill det.

Geeks Gaming
Skrivet av SID 6.7:

Mer och mer buggar börjar visa sitt fula ansikte ju längre man spelar. Mest småsaker, men ack så irriterande. Har inte hittat många quests, men dom få jag gjort ligger farligt nära Fallout 3 i buggighet.

Saker jag råkat ut för efter 25 timmar:

Roderikas quest buggar ur om man råkar resa till roundtable innan man åker tillbaka till hennes ruckel för då har hon plötsligt rest till roundtable och där får man inte lämna av hennes quest. Det mesta ordnar sig ändå, men man får inte luvan och man blir kvar med hennes questföremål i inventoryt.

Irina vill att man skall ta ett brev till hennes far Edgar i Castle Morne... Vänder upp och ned på stället innan jag ger upp och kollar youtube, visar sig att han BORDE sitta på en bänk uppe i ett torn, men för mig gör han inte det. Tänker att jag kanske måste prata med Irina mera, reser tillbaka och då är hon död? Reser tillbaka till slottet, fortfarande ingen Edgar, det var den questen.

Magikern Sellen som lär mig glintstonemagi går inte att prata med ibland och då måste jag ta fast travel bort och tillbaka för att lösa problemet.

Talismanen som enligt beskrivningen skall göra en IMMUN mot fallskada fungerar inte ens i hälften av fallen (no pun intended). Detta har kostat mig mycket runor och irritation.

Sedan var det en hiss i någon av borgarna som åkte upp utan mig så jag föll genom golvet och fastnade, som tur var så gick det att ta fast travel därifrån.

Synd på ett annars bra spel.

om du tömmer roderikas dialog i roundtable så borde luvan hittas där du hittade henne först efter ett tag, eller finns den ej där?

edgar i castle morne är uppe i ett torn, men inte det tornet man tror (med bossen nedanför). Det är tornet rakt över courtyarden där man stöter på de flygande trollvarelserna(?)

Skrivet av Kris:

Elden Ring är menat för konsol inte för PC.

Nja, riktigt så är det inte men absolut att det varit mer optimerat till playstation i början

Medlem
Skrivet av NordhNet:

om du tömmer roderikas dialog i roundtable så borde luvan hittas där du hittade henne först efter ett tag, eller finns den ej där?

edgar i castle morne är uppe i ett torn, men inte det tornet man tror (med bossen nedanför). Det är tornet rakt över courtyarden där man stöter på de flygande trollvarelserna(?)

Nope, ingen luva

Har kollat på youtube vilket torn det skall vara, men han är inte där och enligt reddit är jag inte ensam om att han saknas.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Kris:

Elden Ring är menat för konsol inte för PC.

Varför säljs det då till PC? Sluta hitta på massa skit.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Varför säljs det då till PC? Sluta hitta på massa skit.

Som nämnts tidigare är det mer optimerat till PS5 och From Software spelen har alltid erbjudit en bättre spelupplevelse med handkontroll.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Som nämnts tidigare är det mer optimerat till PS5 och From Software spelen har alltid erbjudit en bättre spelupplevelse med handkontroll.

Vad konstigt, verkar varit samma "problem" på Playstation som på PC.
Jag spelar med kontroll på PC.

Du har snurrat till det nu, inse det bara


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Kris:

Som nämnts tidigare är det mer optimerat till PS5 och From Software spelen har alltid erbjudit en bättre spelupplevelse med handkontroll.

En dag kanske de kommer på hur man kan koppla in en gamepad i PC'n, tänk vilka möjligheter!

Medlem

Är lvl 60 och är Raya Lucaria Academy, 50h+ spelat, bästa FromSoft spelet enligt mig. Aldrig älskat att utforska som jag gör nu, alla krokar och kanter ska utforskas!

Medlem

Har precis klivit in i newgame+ som level 148. Använder Melanias svärd med monster-abilityn som spinner runt hela skärmen ett tag haha.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Kris:

Som nämnts tidigare är det mer optimerat till PS5 och From Software spelen har alltid erbjudit en bättre spelupplevelse med handkontroll.

Sitter trådlöst med PS kontroll och spelar i native 4K med ca 60 fps.
Behöver ingen "performance mode" för att komma upp i det, så skulle nog säga att det är mest optimalt att lira det på PC.
Visst det har sina prestanda problem, stuttering etc. men dessa finns även på PS5.

Geeks Gaming
Skrivet av Kris:

Som nämnts tidigare är det mer optimerat till PS5 och From Software spelen har alltid erbjudit en bättre spelupplevelse med handkontroll.

Jag tror väldigt många spelat med handkontroll till pc med.

Det blir lite tråkig stämning när man inte utvecklar lite mer hur man tänker och bara skriver får ord som blir direkt felaktiga.

Som tur är var allt ett missförstånd

Medlem

Första rundan tog 140 timmar 80% trophies. Är inne på NG+ nu.


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + bHaptics Tactsuit x16

Gen
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Du måste döda honom för att progressa i storyn. Dock kan man rida förbi hela första slottet och ta det senare, om man nu av någon anledning vill det.

En annan missade första och andra bossen pga att jag alltid springer runt och vänder på varenda buske istället för att gå rakt fram

Skrivet av Laddemannen:

Är lvl 60 och är Raya Lucaria Academy, 50h+ spelat, bästa FromSoft spelet enligt mig. Aldrig älskat att utforska som jag gör nu, alla krokar och kanter ska utforskas!

Körde precis klart Raya Lucaria Academy och det var verkligen riktigt kul! Höll på att missa sista bossen också för den delen. Spelet förvånar en hela tiden med att vägen fram inte är självklar. Lvl 64 här och hittade dessutom staven men upptäckte samtidigt att det är 52 INT req. Jag som fortfarande springer runt med 15 vigor (egentligen 20 vigor pga talisman) vilket är allt annat än bra :/

Skrivet av Kris:

Som nämnts tidigare är det mer optimerat till PS5 och From Software spelen har alltid erbjudit en bättre spelupplevelse med handkontroll.

Håller verkligen inte med att det är optimerat till PS5 eller XBSX heller för den delen. Ingen av konsolerna orkar hålla 60fps ens i prestandaläget.

Skrivet av zevile:

Sitter trådlöst med PS kontroll och spelar i native 4K med ca 60 fps.
Behöver ingen "performance mode" för att komma upp i det, så skulle nog säga att det är mest optimalt att lira det på PC.
Visst det har sina prestanda problem, stuttering etc. men dessa finns även på PS5.

Stutter mellan områden ska tydligen inte märkas alls på konsol?

One
Medlem

Längtar till semester så man kan nöta detta om nätterna! Går inte att köpa nu då jag har för dålig karaktär speciellt inte nu när man vet att det är asbra

Medlem
Skrivet av Gen:

Stutter mellan områden ska tydligen inte märkas alls på konsol?

Det har blivigt bättre på PC men jag tänker att kämpar enheten med prestandan så kanske inte stutter märks av på samma sätt som när nått går på max FPS hela tide och sen glr snabba hopp ner på FPS-Skalan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är det nån som vet om Rune arcs är som ember i ds3 som drar till sig mer uppmärksamhet från invarderare, är Leyndell Royal Capital ett ställe där det är mycket invasion, hinner knappt röra mig fören jag blir invarderad.

Medlem
Skrivet av Kris:

Som nämnts tidigare är det mer optimerat till PS5 och From Software spelen har alltid erbjudit en bättre spelupplevelse med handkontroll.

Jag skulle vilja veta hur många procent av antalet PC spelare i Elden ring eller Darksouls som spelar med mus och tangetbord.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Verkligen? Jag visste inte ens att det fanns fallhöjder som kunde ge lite skada, för mig har det varit ingen skada alls eller fetdöd utan något mellanting... Ok, en bugg mindre.

Ett hett tips är att kasta ner en rainbow stone när du står vid kanten och är osäker. Går den sönder dör du om du hoppar, men om den landar och lyser upp så är det safe! (Ja, undantaget eventuella otrevligheter där nere såklart.)

Började använda dom på tok för sent själv, men har hittat flera ställen jag inte trodde jag kunde hoppa ner med hjälp av dom!

Edit: Går även att crafta med hjälp av ruin fragments, om du nu inte har några till hands!

Medlem

Älskar spelet, kör all in melee. Precis kommit till mountaintop of giants och tycker spelet blev tvärsvårt. Dvs betydligt svårare. Är level 105 bör inte vara underlevlad men vetefan...

Medlem

Det är väldigt sällan stutter eller liknande när jag spelar på PC. Det har hänt i början när det just släpptes. Jag gissar att om ett år så kommer det flyta på hur bra som helst. De håller ju fortfarande på lägga till grejor, senast så att man kan se NPC:s på kartan och de finjusterar väl så att vissa vapen inte blir för starka eller bossar för svåra.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Efter att ha tragglat med en viss boss igår gick hon ner idag(utan spirit) på kanske försök nummer 3 eller 4! Ibland är den där längre pausen bra.

Malenia, Blade of Miquella

Snyggt! Tog också svåraste bossen utan spirit och magier idag. Älskade bossfighten verkligen!

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Är lvl 60 och är Raya Lucaria Academy, 50h+ spelat, bästa FromSoft spelet enligt mig. Aldrig älskat att utforska som jag gör nu, alla krokar och kanter ska utforskas!

Är du inte lite överlevlad? Jag är lvl 24 och kämpar med bossen i Lucaria Academy.


signatur

Memento Mori

Medlem

Tog mig friheten att respecca nu men är lite orolig för att jag gjort ett stort misstag med min enda Larval Tear. Hur fungerar statuseffekter som bleed, är det baserat på skadan man gör eller antalet slag man får in? Älskar bleed-effekten så jag har kört med Hooked Claws sedan början av spelet, de är nu +19. Bytade dock till Morgott's Cursed Sword i dag när jag hittade det då jag ibland känt att räckvidden på klorna var lite sisådär. Klorna hade 60 i bleed buildup och svärdet har 72 men trots detta har jag på knappt två timmar spel inte sett en enda procc med det än så länge, detta i kontrast till klorna som proccade en till tre gånger per fiende. Vet inte om jag har missförstått någonting gällande dessa specialeffekter på vapnen :/

Medlem
Skrivet av fingalf:

Ett hett tips är att kasta ner en rainbow stone när du står vid kanten och är osäker. Går den sönder dör du om du hoppar, men om den landar och lyser upp så är det safe! (Ja, undantaget eventuella otrevligheter där nere såklart.)

Började använda dom på tok för sent själv, men har hittat flera ställen jag inte trodde jag kunde hoppa ner med hjälp av dom!

Edit: Går även att crafta med hjälp av ruin fragments, om du nu inte har några till hands!

Tack, bästa tipset ju! För övrigt älskar jag verkligen upptäckarglädjen som spelet ger, men saknar någon form av journal för att hålla reda på vad som händer.

Medlem

Jag tog bort det efter 50 timmar

Skriv svar