Steam Deck - frihet, men glöm inte laddaren

Frilansare

Tack för recensionen! Uppskattat, då vi inte fått någon Steam Deck ännu

Medlem
Skrivet av eld:

Dubbelhäftande och ett batteri med sladd på baksidan!

Det lär dock säkert komma lösningar där man snappar på ett batteri som kopplas in direkt i usb c på ett smidigt sätt.

Coolt! Ska bli kul o se vad som kommer. Valve brukar vara väldigt vänliga mot moddare. Minns att stl filer fanns att dra ner till deras kontroll för göra det lättare för moddare

Medlem
Skrivet av Molotov:

Den har 2st plattor eller vad man ska kalla det som man kan styra mus, man kan även peta på själva skärmen och man kan så klart koppla in en vanlig mus om man vill

Jag bara tänker styrplattan på PS kontrollen samt PSP. Svårt att se mig själv styra en pekare på det viset, men får pröva innan, kanske när magiskt.

Hur är det med upplösningen i spel? Känner att många lir får svårt med texten på dylik skärm.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Jag bara tänker styrplattan på PS kontrollen samt PSP. Svårt att se mig själv styra en pekare på det viset, men får pröva innan, kanske när magiskt.

Hur är det med upplösningen i spel? Känner att många lir får svårt med texten på dylik skärm.

Det varierar helt klart. Finns det en UI skalning eller inställning för textstorlek är det inga problem och även utan går det oftast bra om utvecklaren tänkt på att optimera för liten skärm. Dock inte alltid. Testade lite Roguebook igår, vilket saknar alla nämnda inställningar, och även har ganska liten text från början och här blir det att ta till glasögonen.

Värt att nämna är att Roguebook inte är ett Deck verifierat spel (än) och just detta är ett moment som ingår för spelet ska få den här stämpeln. Får hoppas på en uppdatering!

eld
Medlem
Skrivet av noyart:

Coolt! Ska bli kul o se vad som kommer. Valve brukar vara väldigt vänliga mot moddare. Minns att stl filer fanns att dra ner till deras kontroll för göra det lättare för moddare

Yep!

Inget som stoppar någon från att göra ett eget skal tillbaksidan som har plats för ett extra batteri eller en större nvme!

Skribent
Skrivet av MulletDeluxe:

Jag bara tänker styrplattan på PS kontrollen samt PSP. Svårt att se mig själv styra en pekare på det viset, men får pröva innan, kanske när magiskt.

Hur är det med upplösningen i spel? Känner att många lir får svårt med texten på dylik skärm.

Det är väl inte helt optimalt kanske, men man vänjer sig. Tror dock det funkar utmärkt i strategispel som är omgångsbaserade så som Xcom eller där det går att pausa som Total War-spelet etc.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av eld:

Dubbelhäftande och ett batteri med sladd på baksidan!

Det lär dock säkert komma lösningar där man snappar på ett batteri som kopplas in direkt i usb c på ett smidigt sätt.

Det går inte att ha laddaren i bara när man spelar? Om man tex sitter i soffan? Eller hinner den inte med?

eld
Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Det går inte att ha laddaren i bara när man spelar? Om man tex sitter i soffan? Eller hinner den inte med?

fungerar! den både driver enheten och laddar batteriet, vet inte hur mycket långsammare dock.

Medlem
Skrivet av eld:

fungerar! den både driver enheten och laddar batteriet, vet inte hur mycket långsammare dock.

Okej. Nej tänkte bara så den höll batteriet och går lire långsammare upp iallafall. Typ som Switch.

Medlem

Alla klagar på batteritiden,, men mer batteritid innebär större batteri som i sin tur tyngre enhet.
Killgissar på att man kan spela med en powerbank/ laddkabel inkopplad & då är batteritid på 2h inga problem då man oftast spelar där det finns nån sorts laddning i närheten,, t.ex buss/tåg osv..
Men visst skulle vara skönt att kunna lira utan ha sladd som sticker ut när man vänder sig i sängen mellan ryggläge & magläge

Medlem
Skrivet av Gummii:

Alla klagar på batteritiden,, men mer batteritid innebär större batteri som i sin tur tyngre enhet.
Killgissar på att man kan spela med en powerbank/ laddkabel inkopplad & då är batteritid på 2h inga problem då man oftast spelar där det finns nån sorts laddning i närheten,, t.ex buss/tåg osv..
Men visst skulle vara skönt att kunna lira utan ha sladd som sticker ut när man vänder sig i sängen mellan ryggläge & magläge

men för detta pris som bärbar tycker jag batteritiden är för stor skillnad beroende på vilket spel man spelar.. som minst dryga knappt 2 timmar dom tyngsta spelen tycker jag är rätt så klent... jag lär nog vänta tills steam deck 2 innan jag köper nog..

eld
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

men för detta pris som bärbar tycker jag batteritiden är för stor skillnad beroende på vilket spel man spelar.. som minst dryga knappt 2 timmar dom tyngsta spelen tycker jag är rätt så klent... jag lär nog vänta tills steam deck 2 innan jag köper nog..

Det är ett teknologiproblem snarare än ett steamdeck problem, men absolut så kommer ett framtida strömsnålare chipset innebära bättre batteritid, dock så kommer ju det innebära under 2 timmar batteritid även då när mer krävande spel kommer ut.

De har gjort fantastiska saker med performance per watt, men oavsett om man spelar något som cyberpunk på den så känns 1.5 timmar fortfarande lite.

Medlem

Jag har haft min enhet i lite dryga 2 veckor och är mycket nöjd med enheten. Faktiskt så nöjd att jag ett tag funderade på att sälja datorburken men sen tog jag förnuftet till fånga

Batteritiden är ett stort frågetecken men jag har spelat mycket portal, half-life och lite dark souls och snittet ligger på kring 5h. Gta 4 säg batteri ganska mycket och där tog det slut på ca 2h så det skiljer väldigt mycket mellan spelen.

Det jag nog mest varit imponerad är att spelen ser bra ut och att jag kan spela i sängen

12
Skriv svar