Undersökning tyder på WoW: Wrath of the Lich King Classic

Robot
Undersökning tyder på WoW: Wrath of the Lich King Classic
MEG
Medlem

Kom att tänka på detta stycke ur en känd bete
"Du tronar på minnen från fornstora da'r,
Då äradt ditt namn flög öfver jorden"


signatur

Death is only the beginning

Medlem

så lättförtjänta pengar. Detta visar att gamers är riktigt korkade.

Medlem

Även om jag älskade Wrath och la ner TUSENTALS timmar i det med både PvP och PvE så vill jag inte tillbaka om de inte gör vissa minor updates eller förbättringar, speciellt balanseringen.

Rank 11 på Shazzrah EU i classic WoW har gett mig PTSD. Vi hade ibland 1.6 miljoner honor för top bracket (Youtubern madseasonwow som spelade på Faerlina eller Gehennas tyckte 700k honor för top bracket vissa veckor var extremt mycket..), folk account shareade hej-vilt och vissa sov inte under 3 dagar, bara nötte bg's... Det var så mycket drama och "mafia" fasoner så man hade kunnat göra timmar av content eller skrivit en bok om det.

Och då nämner jag inte alla bots som sprang runt överallt under hela classic-wow, ibland såg jag samma bot vid namn aeifnjaiushdn som jag reportat på samma ställen i flera veckor tills man inte orkade kolla längre.

Mitt 12-åriga jags hat för Ret paladins, death knights och frost mages när man lirade warrior under Wrath-tiden går inte att beskriva.

Edit : Fuck you Ghostcrawler för att du förstörde class-balanseringen i Wrath.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

så lättförtjänta pengar. Detta visar att gamers är riktigt korkade.

Verkligen, det känns som att Blizzard kan komma undan med exakt vad som, men folk bara köper igen och igen. Lite i stil med Rockstar.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Force:

Verkligen, det känns som att Blizzard kan komma undan med exakt vad som, men folk bara köper igen och igen. Lite i stil med Rockstar.

Många utvecklare gör remakes, remasters eller classic versioner av sina spel idag och vi konsumenter bara köper.

Medlem

Lich King är enligt mig den bästa WoW-expansionen. Men mina upplevelser får stanna bland mina nostalgiska minnen. Vill inte spela det igen.

Avstängd
Skrivet av Rydell1986:

så lättförtjänta pengar. Detta visar att gamers är riktigt korkade.

Vänta nu. Jag spelade som värst 2007-2011 och jag återvände till Classic och drog iväg 6 timmar om dagen i fyra månader. För typ 120 kr i månaden. Lätt värt pengarna. Inget annat spel kommer i närheten av WoW. Och Lich King var höjdpunkten. Detta är grymma nyheter.

Avstängd
Skrivet av Mikaelh:

Lich King är enligt mig den bästa WoW-expansionen. Men mina upplevelser får stanna bland mina nostalgiska minnen. Vill inte spela det igen.

Jag tror att du ändrar åsikt ju närmare släpp vi kommer… 😉 snart sitter du där igen. 😀

Medlem
Skrivet av D1versity:

Även om jag älskade Wrath och la ner TUSENTALS timmar i det med både PvP och PvE så vill jag inte tillbaka om de inte gör vissa minor updates eller förbättringar, speciellt balanseringen.

Rank 11 på Shazzrah EU i classic WoW har gett mig PTSD. Vi hade ibland 1.6 miljoner honor för top bracket (Youtubern madseasonwow som spelade på Faerlina eller Gehennas tyckte 700k honor för top bracket vissa veckor var extremt mycket..), folk account shareade hej-vilt och vissa sov inte under 3 dagar, bara nötte bg's... Det var så mycket drama och "mafia" fasoner så man hade kunnat göra timmar av content eller skrivit en bok om det.

Och då nämner jag inte alla bots som sprang runt överallt under hela classic-wow, ibland såg jag samma bot vid namn aeifnjaiushdn som jag reportat på samma ställen i flera veckor tills man inte orkade kolla längre.

Mitt 12-åriga jags hat för Ret paladins, death knights och frost mages när man lirade warrior under Wrath-tiden går inte att beskriva.

Edit : Fuck you Ghostcrawler för att du förstörde class-balanseringen i Wrath.

Vad vill du ha sagt? Att du spelade för mycket och var spelberoende?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

så lättförtjänta pengar. Detta visar att gamers är riktigt korkade.

Jag känner mig inte speciellt korkad, men jag kommer köra WoTLK då jag gillar att levla i Northrend. Kommer känna mig så lurad när jag sitter och spelar ett spel som jag tycker är roligt, riktigt korkat faktiskt.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av MEG:

Kom att tänka på detta stycke ur en känd bete
"Du tronar på minnen från fornstora da'r,
Då äradt ditt namn flög öfver jorden"

Älskar hur Wow classic nyheter på FZ alltid lockar fram filosoferna

Medlem

Kritiken i denna tråd summerad: "LOL!!! Folk är så dumma som har roligt!".

Det finns många bra anledningar att kritisera Activision Blizzard. Att de gör en remake av Wotlk är inte en av dem.

Medlem

Mest hypade "spel släppet" på många år för mig personligen! Nya spel kan slänga sig i väggen, vanilla wow > wotlk slår allt!

Medlem

Piss-Blizzard. Släpp Diablo 4 istället.

Medlem
Skrivet av Gubbtjyv:

Kritiken i denna tråd summerad: "LOL!!! Folk är så dumma som har roligt!".

Det finns många bra anledningar att kritisera Activision Blizzard. Att de gör en remake av Wotlk är inte en av dem.

Remake? De släpper ju exakt samma spel igen utan ändringar, alltså varken remake eller remaster.

I mitt tycke så borde WoW gått i graven för länge sen, men vill inte hacka på folk som fortfarande har kul, de får gärna fortsätta spela etc (känner flera som spelar fortfarande och har kul så det gör mig glad att de har kul). Men håller inte med att ny utsläpp av WOTLK inte kan kritiseras så som Vanilla och TBC classic släppen, bland det mest korkaste de gjort som dessutom delar en redan krympande spelarbas.

De skulle antingen funderat på eller redan börjat på göra en WoW två, spelet är för stelt och behöver förnyas ifrån grunden i alla fall vad jag anser men jag är ingen expert heller, bara en åsikt.

Medlem
Skrivet av dafuq:

Jag spelade aldrig original Vanilla ,tbc eller wotlk, började seriöst med wow i WoD.. Men jag har spelat classic nu sedan släppet i 2019! Jag och många andra spelar det för att vi föredrar det mer än retail versionen. Varför är det idiotiskt, blizzard fick 3 gånger så många fler subs när det släpptes 2019. Och många spelare har kul med det, den enda idioten här är du lol..

Oj någon blev visst arg, personlig påhopp är ej okej. Vad har jag någonsin gjort dig? Du läste förmodligen inte ens min kommentar helt, folk får gärna spela om de har kul (betyder dock inte att det är ett bra spel längre, helt ok men inte något toppen spel).

Medlem
Skrivet av Force:

Verkligen, det känns som att Blizzard kan komma undan med exakt vad som, men folk bara köper igen och igen. Lite i stil med Rockstar.

Fast det här är inte samma sak som ett ”remake” av spel från rockstar eller liknande. Skillnaden här är att Wotlk stängdes ner när Cataclysm öppnades 2010.. Blizzard möjliggör det för oss att spela spelet igen.. till skillnad från andra remakes av single player spel så har wotlk inte kunnat spelats i sin original version på över 10 år!

Jag antar att du är fine med att företag stänger ner dina favoritspel också ?

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Oj någon blev visst arg, personlig påhopp är ej okej. Vad har jag någonsin gjort dig? Du läste förmodligen inte ens min kommentar helt, folk får gärna spela om de har kul (betyder dock inte att det är ett bra spel längre, helt ok men inte något toppen spel).

Varför är det korkat och släppa ett spel som många vill ha och att dom går i vinst på det ? Enligt statistik så är det fler som raidar i TBC än retail just nu. Så ja, otroligt korkat av Blizzard.

Medlem
Skrivet av dafuq:

Varför är det korkat och släppa ett spel som många vill ha och att dom går i vinst på det ? Enligt statistik så är det fler som raidar i TBC än retail just nu. Så ja, otroligt korkat av Blizzard.

Kanske avundsjuk på att någon gör något roligare än att sitta och gnälla på FZ?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av dafuq:

Varför är det korkat och släppa ett spel som många vill ha och att dom går i vinst på det ? Enligt statistik så är det fler som raidar i TBC en retail just nu. Så ja, otroligt korkat av Blizzard.

Du säger ju det själv, fler spelar TBC och raidar i det än i retail (inte för att jag vet vilken statisk du följer, källa på det?, Blizzard har väl inte släpp någon info om spelets antal spelare etc på flera år sen de tappade miljontals spelare?). De har halvdödat Retail själva, varför ens fortsätta göra expansioner som ingen spelar om folk nu bara vill stanna i vanilla, tbc eller wotlk? om de har fler spelare i "Classic" varför ens hålla retail öppet? De kan ju lika gärna öppna servrar för exakt alla expansioner så folk kan spela det dem gillar. Istället för att ja, fixa det som gör så folk flyr ifrån retail till classic. Att folk missat spelat vanilla, TBC eller WOTLK är väl självklart, det är ett MMO, det är så MMO spel fungerar eller har fungerat, de är bara extremt snälla som gör detta efter att tidigare varit helt emot det, anser dock att de fortfarande borde fixa till retail istället för att slösa tid på "classic" och därav dela spelarbasen, spelade retail när classic kom ut och servern jag var på dog i princip rejält, testade Classic ett tag och sen slutade jag helt, inte enbart för att spelarbasen sjönk men också för att gameplay i retail blev bara sämre och sämre och Classic levde ej upp till nostalgin för mig personligen men som sagt känner folk som spelar, de får gärna göra det. Tycker bara Blizzards fokus borde ligga på att fixa problemen i retail än att släppa fler "classic" versioner just nu. Uppstyckningen av WoW tyder bara på att det finns ett stort missnöje framförallt riktad mot retail.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Remake? De släpper ju exakt samma spel igen utan ändringar, alltså varken remake eller remaster.

I mitt tycke så borde WoW gått i graven för länge sen, men vill inte hacka på folk som fortfarande har kul, de får gärna fortsätta spela etc (känner flera som spelar fortfarande och har kul så det gör mig glad att de har kul). Men håller inte med att ny utsläpp av WOTLK inte kan kritiseras så som Vanilla och TBC classic släppen, bland det mest korkaste de gjort som dessutom delar en redan krympande spelarbas.

De skulle antingen funderat på eller redan börjat på göra en WoW två, spelet är för stelt och behöver förnyas ifrån grunden i alla fall vad jag anser men jag är ingen expert heller, bara en åsikt.

Nu är det så att de faktiskt har nya skuggor i spelet (det har de åtminstone haft i Classic och TBC Classic), därmed är det inte exakt samma spel, och därför kan det klassas som en remake.

Petitesser åsido så håller jag inte alls med om att om att WoW skulle vara stelt som du säger. Har spelat många MMOs och i min åsikt, vilken jag tror många andra skulle dela, är WoW Retail helt klart det MMO med bäst animationer och flyt i striderna. Det finns dock en hel del annat som i min mening gör spelet till ett dåligt MMO, men de är för många för att jag ska orka gå igenom.

Sen förstår jag inte på vilket sätt Classic skulle vara de mest korkade de gjort som du skriver, utöver att de delat spelarbasen (vilket det säkert finns lite sanning i, men 90% av de jag spelar med nu i TBC skulle inte spelat WoW alls om inte classic fanns).

Det verkar som vi båda tycker att WoW Retail inte är ett särskilt bra spel, men att Classic-släppen skulle ha någonting med det att göra är ett rätt långsökt påstående, om det nu är det du påstår.

Edit: Såg efter att jag postat att du gjort ett annat inlägg som kort summerat påstår att Classic stjäl resurser från Retail. Jag tror detta är helt fel. Nu gör jag bara ett par uppskattanden här, men det skulle inte förvåna mig om Classic-utveckligen görs av ett väldigt litet team på Blizzard. Åtminstone jämfört med retail. I retail ska det byggas nya världar, nya spells, talents, ombalanseringar, filmer, quests, och tio tusen (överdrift (kanske?)) andra saker. I classic-utveckligen ska gamla assets plockas fram ur arkivet... Om du tror att det är ett problem för blizzard att anlita ett team för att göra detta är du ute och cyklar.

Säg att Classic teamet är på 10 pers, och retail på 200. (Som sagt bara gissningar). Om du tror att om dessa tio pers togs från classic och började jobba på retail så skulle retail magiskt bli ett bättre spel... Then you cray cray.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Du säger ju det själv, fler spelar TBC och raidar i det än i retail (inte för att jag vet vilken statisk du följer, källa på det?, Blizzard har väl inte släpp någon info om spelets antal spelare etc på flera år sen de tappade miljontals spelare?). De har halvdödat Retail själva, varför ens fortsätta göra expansioner som ingen spelar om folk nu bara vill stanna i vanilla, tbc eller wotlk? om de har fler spelare i "Classic" varför ens hålla retail öppet? De kan ju lika gärna öppna servrar för exakt alla expansioner så folk kan spela det dem gillar. Istället för att ja, fixa det som gör så folk flyr ifrån retail till classic. Att folk missat spelat vanilla, TBC eller WOTLK är väl självklart, det är ett MMO, det är så MMO spel fungerar eller har fungerat, de är bara extremt snälla som gör detta efter att tidigare varit helt emot det, anser dock att de fortfarande borde fixa till retail istället för att slösa tid på "classic" och därav dela spelarbasen, spelade retail när classic kom ut och servern jag var på dog i princip rejält, testade Classic ett tag och sen slutade jag helt, inte enbart för att spelarbasen sjönk men också för att gameplay i retail blev bara sämre och sämre och Classic levde ej upp till nostalgin för mig personligen men som sagt känner folk som spelar, de får gärna göra det. Tycker bara Blizzards fokus borde ligga på att fixa problemen i retail än att släppa fler "classic" versioner just nu. Uppstyckningen av WoW tyder bara på att det finns ett stort missnöje framförallt riktad mot retail.

Splittras spelarbasen verkligen så mycket då? Tänker att många som lirar classic inte hade lirat retail ändå, samt att många retail spelare kör båda.

" Tycker bara Blizzards fokus borde ligga på att fixa problemen i retail " Ett tankesätt många använder men är väldigt felaktigt. De är ett av världens största spel företag och har många projekt pågående utan att de behöver nödvändigtvis påverka varann. Problemen du anser finnas i retail hade knappast varit borta även om de skippat classic.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Du säger ju det själv, fler spelar TBC och raidar i det än i retail (inte för att jag vet vilken statisk du följer, källa på det?, Blizzard har väl inte släpp någon info om spelets antal spelare etc på flera år sen de tappade miljontals spelare?). De har halvdödat Retail själva, varför ens fortsätta göra expansioner som ingen spelar om folk nu bara vill stanna i vanilla, tbc eller wotlk? om de har fler spelare i "Classic" varför ens hålla retail öppet? De kan ju lika gärna öppna servrar för exakt alla expansioner så folk kan spela det dem gillar. Istället för att ja, fixa det som gör så folk flyr ifrån retail till classic. Att folk missat spelat vanilla, TBC eller WOTLK är väl självklart, det är ett MMO, det är så MMO spel fungerar eller har fungerat, de är bara extremt snälla som gör detta efter att tidigare varit helt emot det, anser dock att de fortfarande borde fixa till retail istället för att slösa tid på "classic" och därav dela spelarbasen, spelade retail när classic kom ut och servern jag var på dog i princip rejält, testade Classic ett tag och sen slutade jag helt, inte enbart för att spelarbasen sjönk men också för att gameplay i retail blev bara sämre och sämre och Classic levde ej upp till nostalgin för mig personligen men som sagt känner folk som spelar, de får gärna göra det. Tycker bara Blizzards fokus borde ligga på att fixa problemen i retail än att släppa fler "classic" versioner just nu. Uppstyckningen av WoW tyder bara på att det finns ett stort missnöje framförallt riktad mot retail.

Min källa på det är Warcraft Logs.
Statistik på två veckor:
Black Temple and Mount Hyjal : 19miljoner loggade karaktärer
Sepulcher of the First Ones: 5.3miljoner loggade karaktärer (383k LFR / 3.2m Normal / 1.6m Heroic / 79k Mythic)

Som sagt så bevisar det inte att TBC raiding är större, men det är en indikation på att det är mer aktivt än retail.

Och Blizzard "slösar" inte tid på Classic... Dom har dragit in sjuka summor på Classic sedan släpp, och självklart har en stor del av vinsterna gått till vidareutveckling av retail versionen.

Classic är en vinst för Blizzard, en vinst för Blizzard bör ses som något positivt oavsett om du gillar retail eller classic. Båda spelen är trots allt WOW.

WOTLK har miljoner spelare som kör privat servrar också. Te.x WOTLK Warmane har vid skrivande stund 25000 spelare som kör just nu + några tusen i kö. Denna server har vart uppe i snart 10 år, och det är fortfarande så aktivt. Så räkna med ett sjukt antal spelarare i WOTLK Classic, men gå och ha kul i retail och hoppas på att den nya expansionen är bra. lol

Medlem
Skrivet av dafuq:

Varför är det korkat och släppa ett spel som många vill ha och att dom går i vinst på det ? Enligt statistik så är det fler som raidar i TBC än retail just nu. Så ja, otroligt korkat av Blizzard.

Vore kul om det var så men jag tvivlar. Har du en källa?

Skrivet av Map-pen:

Tycker bara Blizzards fokus borde ligga på att fixa problemen i retail än att släppa fler "classic" versioner just nu. Uppstyckningen av WoW tyder bara på att det finns ett stort missnöje framförallt riktad mot retail.

Lösningen på problemen i retail är att gå tillbaka till hur saker fungerade i classic, framför allt plocka från wotlk och tbc.
Problemet med den lösningen är att alla som tycker det är skitkul med mythic+ och ett nerdummat spel kommer klaga.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Gubbtjyv:

Nu är det så att de faktiskt har nya skuggor i spelet (det har de åtminstone haft i Classic och TBC Classic), därmed är det inte exakt samma spel, och därför kan det klassas som en remake.

Petitesser åsido så håller jag inte alls med om att om att WoW skulle vara stelt som du säger. Har spelat många MMOs och i min åsikt, vilken jag tror många andra skulle dela, är WoW Retail helt klart det MMO med bäst animationer och flyt i striderna. Det finns dock en hel del annat som i min mening gör spelet till ett dåligt MMO, men de är för många för att jag ska orka gå igenom.

Sen förstår jag inte på vilket sätt Classic skulle vara de mest korkade de gjort som du skriver, utöver att de delat spelarbasen (vilket det säkert finns lite sanning i, men 90% av de jag spelar med nu i TBC skulle inte spelat WoW alls om inte classic fanns).

Det verkar som vi båda tycker att WoW Retail inte är ett särskilt bra spel, men att Classic-släppen skulle ha någonting med det att göra är ett rätt långsökt påstående, om det nu är det du påstår.

Remake är att göra om från grunden, att de lagt till lite bättre skuggor kan nog anses vara mer remaster i så fall. WarCraft 3: Reforged är en remake som exempel. Bara min åsikt, anser inte att skuggor ändrar mycket eller rättfärdigar ordet remake men remaster sure.

Menar inte att animationer är stelt, det var mer riktad mot gameplay överlag och att världen känns död mer eller mindre i retail. Folk som bara står och campar i storstäderna i dungeon/raid köer t.ex. med mera. Väljer bara att sammanfatta det hela i ordet "stelt".

Classic har inget att göra med att retail är stelt/dåligt etc, däremot anser jag att de borde fokusera helt på retail och fixa det som gjorde WoW bra en gång i tiden. Classic finns ju av någon anledning och det kan bland många olika anledningar vara det stora missnöjet med retail. Om de nu har fler som spelar classic så finns det ju uppenbara fel någonstans i hur Blizzard prioriterar saker och ting. Vad blir vitsen med att hålla igång retail om det tappar spelare?

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Vad vill du ha sagt? Att du spelade för mycket och var spelberoende?

Läs om det jag skrev. Jag spelade inte så mycket, men det var andra som gjorde det. Det är natt och dag skillnad mellan att gå för rank 11 och rank 14.

Wotlk höll också otroligt länge och när man var 12-14 år hade man tid att spela.. Tusentals timmar är småpotatis.

Medlem
Skrivet av dafuq:

Min källa på det är Warcraft Logs.
Statistik på två veckor:
Black Temple and Mount Hyjal : 19miljoner loggade karaktärer
Sepulcher of the First Ones: 5.3miljoner loggade karaktärer (383k LFR / 3.2m Normal / 1.6m Heroic / 79k Mythic)

Som sagt så bevisar det inte att TBC raiding är större, men det är en indikation på att det är mer aktivt än retail.

Många har inte börjat köra BT och MH än (min guild ska till MH första gången på fredag) så stämmer de siffrorna lär skillnaden vara ännu större med tanke på att KZ/ZA/SSC/TK fortfarande raidas friskt medans alla äldre raider är stendöda på retail.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Läs om det jag skrev. Jag spelade inte så mycket, men det var andra som gjorde det. Det är natt och dag skillnad mellan att gå för rank 11 och rank 14.

Wotlk höll också otroligt länge och när man var 12-14 år hade man tid att spela.. Tusentals timmar är småpotatis.

Classic är inte tidskrävande, endast om du vill bli r14. Men folk har gått vidare till TBC ändå. Jag kör aktivt i TBC nu, vi har två raid kvällar, 2 timmar per kväll, alltså 4 timmar i veckan. Levla 1-70 är väl ganska tidskrävande, men det finns boost till 58.

Medlem
Skrivet av Gubbtjyv:

Säg att Classic teamet är på 10 pers, och retail på 200. (Som sagt bara gissningar). Om du tror att om dessa tio pers togs från classic och började jobba på retail så skulle retail magiskt bli ett bättre spel... Then you cray cray.

Det här var faktiskt annan info än vad jag fått höra, att det bara är 10 pers på den delen. Då är kan det kanske vara fel bland de 200 pers som utvecklar retail (förmodligen de som är i ledningen av spelets utveckling som inte vet vad de gör). Har du någon källa du kan dela med dig av gällande mängden devs? Hittade bara att de har runt 100-300 på varje team.

Åsikter är som vinden man kan ändra dem när man blir presenterad med fakta och inte kallad för "idiot" i det första svar man får, de inleder inte en bra konversation/diskussion (inte riktad mot dig Gubbtjyv).

12
Skriv svar