Analytiker: Achievements för svåra?
Fyra procent som plockar på sig rubbet känns rimligt tycker jag. Ska man få allt så ska man behöva slita. Många bryr sig ju inte om achievements medan vissa ser det som något de har betalt för och gärna samlar på sig, blir det för enkelt att få dom så kommer även lusten att samla dem att försvinna.
/ LordDaimos
De flesta gör nog som jag(de få gångerna jag startar min PS3), spelar klart spelet och går vidare. Nöta Achievements känns bara tråkigt och slöseri med tid. Ja jag vet. Det är stats från 360 men det lär vara detsamma på PS3.
Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz
Hehe det ska vara lite utmaning, sen finns det ju sådana som känns overdrivet svåra. Ex Mega Man 10
Mr. Perfect
Clear the game without getting damaged.
:S
Fy fan att komma till sista bossen och ta skada, man hade nog varit rätt så sur
How can we win when fools can be kings?
Tycker achievements/tropyhs är hur kul som helst. Gillar man ett spel och har spelat igenom det så finns de där och ger den sista glädjen. Instämmer med tidigare talare att de ska vara svåra. Tillräckligt många är lätta och lagom svåra att man kan ta dem utan större utmaning, vilket är bra. Men sen ska det finnas några som man ska behöva kämpa för.
Dessutom undrar jag hur undersökningen är gjord. Om någon köpt ett spel, spelat igenom halvvägs och sen lagt ner det är det ju inte konstigt att de aldrig får alla achievments. Undersökningen borde gjorts på de som klarat igenom spelen för att ge en rättvisare bild. För det finns nog ingen som förväntar sig att få alla achievements utan att ha kört igenom storyn.
Jag tycker det är självklart att det ska vara svårt att plocka alla achievements/tropyhs i ett spel. Som namnen antyder handlar det om bedrifter och troféer. Vore det för enkelt skulle dessa tappa värde. Men med tanke på det fokus som i dagsläget läggs på casualspelare vore jag inte förvånad om svårighetsgraden sänks för att fler ska lyckas ta dem.
Vissa spel kan ju vara sjukt svåra att plocka alla achievements, t.ex Street Fighter 4 ( för mig iaf )
Däremot kan andra spel vara mycket lättare bara man lägger ner lite tid (o tanke) bakom, t.ex. Assassins Creed 2, Dantes Inferno mm...
Tycker inte studier som dessa ska tas på så stort allvar?
Hoppas inte speltillverkarna gör det iaf så att man får 100% bara av att slölira ett spel bara.
Lite kul ska det vara att plocka 100%
Achievements ska vara svåra få, eller 50% hyfsat lätta, 25% svåra och 25% riktigt riktigt utmanande. I dagens casual spel är klara achievements det enda riktigt utmanande. Värre var det på gamla NES tiden då man hade 3 continues och fick börja om från början, då räckte det att man en dag klarade ut spelet och man sken som en sol på skolan i flera veckor för man äntligen klarat ut Contra och flickorna flockades och slogs om en för att man äntligen blivit man.
Dock gör en del utvecklare grymt idiotiska utmaningar, tror det var Gears of War som hade achievement för att starta/spela spelet varje dag i 100 dagar. Sådana utmaningar är inte kul, dom är inte svåra och tillför spelet ingenting.
Achievements ska vara utmanande och uppmuntra en att spela spelet på flera olika sätt och testa nya utmaningar. Dom ska utöka spelens livslängd så att säga. Idiotiska achievements är något jag inte bryr mig om (som ovan).
Att folk inte klarar en stor del av achievements är ju inte bara för att det är för svårt, det är också för att många inte bryr sig om achievements, speciellt dom idiotiska.
In short; Mer utmanande achievements, mindre idiotiska achievements!
Vissa achievements är alldeles för svåra, faktiskt. Man kanske samlar på dem osv.. men sedan kanske det finns olika situationer där man aldrig kan ha tillgång till dem.. såsom i äldre spel så kanske folk inte spelar online längre o då blir det ju svårt att få tag i en achievement. Och bara för detta så ska det inte heller betyda att man ska skynda sej o köpa spelet när det nyligen släppts eller så, utan spelet ska ju fungera och man ska ju kunna uttnyttja det fullt ut endå.
för svåra? kom igen, I AC2 hade jag till min besvikelse låst upp alla utom de uppdragen jag hade kvar och två andra.. sen en achievement för att födas? ska man en achi. bara för att man startar spelet? samma sak i Fallout3. jag säger, fler achi.s och färre ska läggas i samband med uppdragen!!
I have spoken..
Om spelet är bra är det roligt, annars vill man helst slippa det.
De ska vara svåra att ta, det är ju faktiskt viss prestige bakom det hela. Jag brukar försöka ta så många som möjligt men går det åt för mycket tid att plocka någon så hoppar jag över den.
Överlag tycker jag att achievements/trophys höjer spelvärdet då det ger anledning att lägga ner lite extra tid med ett spel.
PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP
Lugn nu.
I spel som jag tycker är roliga och spelet tar slut för snabbt är det guld värt att jaga lite achievements. Det är inget man skall få gratis, det ska vara lite blod bakom så sabba för fehun inte detta..
Sen i detta förevigigt casualanpassningen i spel som sker i dag kan de väll låta nått vara till oss som vill leka lite hardcore och måste kämpa för att klara delar i spelet!