God of War Ragnarök dominerar Game Awards-nomineringarna

Moderator | Testpilot
Skrivet av Managor:

Själv röstade jag på Stray då det är goty imo.

Inget spel jag själv skulle rösta som GOTY fanns med, så det fick bli Elden Ring. Men då gillar jag oftast inte de stora titlarna som släpps om åren heller.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av laban005:

Har du spelat Stray?

Inte än, det står dock på min lista, tycker det verkar mysigt. Ska kika vid kommande reor och testa det!

Medlem

Ingen Halo Infinite. Fast det har högre Meta score än Stray. Undrar vart slut datumet flyttas nästa år.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Har du spelat GoW: Ragnarök då?

Själv har jag varken spelat Elden Ring eller Ragnarök, men har gillat alla tidigare FromSoft spel och gillade även GoW 2018 och är övertygad om att bägge 2 spelen är mycket bra.

Yes, hade inte uttalat mig annars, har gått genom elden ring 3 gånger själv och 1 gång med coop mod med vänner. GoW tar jag mig genom nu. Men inget känns nytt, bara mer av det samma från 2018 spelet hade. Jo mer story (vilket är jävla bra) självklart men annars inte mycket mer. Elden ring i min mening skapade nått nytt när de kombinerade dark souls spelstilen med open world konceptet, känns som de skapade en helt ny genre. Plus att det har 3 gånger mer replay value imo.


signatur

Gillar munkar!

Medlem

Vilka riktiga skräpnomineringar. Stray? Elden Ring? Nog för att spelåret var dåligt men det går ju utan några som helst problem att nämna ett gäng titlar som var betydligt bättre än dessa.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vilka riktiga skräpnomineringar. Stray? Elden Ring? Nog för att spelåret var dåligt men det går ju utan några som helst problem att nämna ett gäng titlar som var betydligt bättre än dessa.

Var är t.ex Vampire Survivors som har startat en helt ny genre av spel 😀

Medlem

Jag har lirat igenom Forbidden West, Elden Ring, Stray och är snart klar med Ragnarök och min personliga åsikt är att Ragnarök är klart bäst.

Jag tyckte Forbidden West va kul men saknade lite känslan från Zero Dawn som jag älskade.

Jag är inte nån soulsborne-fan och tyckte Elden Ring var bra men inte mer än så. Verkar perfekt för dom som älskar soulsborne-spel, men samtidigt tror jag att det en rätt niche-ig genre.

Stray vad ett mysigt spel, men inte i närheten av GOTY.

Jag lirade igenom God of War (2018) när det kom och det var bra men jag fick inte den känsla som jag önskar i spel. Ragnarök däremot är jag helt fast i. Storyn är så välgjord som det går att göra. Allt känns perfekt synkat med tempo, känsla, musik, gameplay och story. Det är mitt GOTY.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ingen Halo Infinite. Fast det har högre Meta score än Stray. Undrar vart slut datumet flyttas nästa år.

De redaktioner runt om i världen som skickar in sina nomineringar går inte efter Metacritic utan baserar sina nomineringar på vad de tillsammans tycker.

Medlem
Skrivet av Icerock:

Elden Ring är lätt GOTY och skulle GoW vinna över elden ring, så har Sony köpt sig den vinsten.

Nä Elden Ring är snarare en besvikelse.
Allt FromSoftware byggt upp sen tidigare spel förstördes med detta.
Open world va skräp och mycket va copy paste genom spelet.
Ingen av bossarna va minnesvärda som i deras andra spel.

Som du skrev senare att dom skapade något nytt med Elden Ring, dom skapade snarare ett sämre spel.
Jämfört med deras andra titlar så tror jag inte ens detta är på topp 5.

Eftersom du hypar Elden Ring så mycket så antar jag att du inte spelat deras tidigare titlar.

Medlem

Gejmers be like:

2020, dåligt spelår! Hoppas på 2021
2021, dåligt spelår! Hoppas på 2022
2022, dåligt spelår! Hoppas på 2023
2023, dåligt spelår! Hoppas på 2024
2024 dåligt spelår! Hoppas på 2025
2025 dåligt spelår! Hoppas på 2026....

Folk är aldrig nöjda😂 Elden Ring, God of War Ragnarök, Cuphead 2, Xenoblade 3, Cult of the lambs, Horizon, Grand Turismo 7, Turtles Shredders revenge, Bayonetta 3, Monster Hunter Rise, Return to monkey island, Mario + Rabbids 2, Kirby, A plague tale, Tunic.
Alla dessa spel har över 85 i metacritic och en väldig variation av spel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Var är t.ex Vampire Survivors som har startat en helt ny genre av spel 😀

Det spelet fanns med under en kategori, men minns inte vilken.

Inte GOTY då, men man får väl vara glad för det man får.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Gejmers be like:

2020, dåligt spelår! Hoppas på 2021
2021, dåligt spelår! Hoppas på 2022
2022, dåligt spelår! Hoppas på 2023
2023, dåligt spelår! Hoppas på 2024
2024 dåligt spelår! Hoppas på 2025
2025 dåligt spelår! Hoppas på 2026....

Folk är aldrig nöjda😂

Kanske för att de flesta av oss har varit med sedan man hade ett flertal GOTY-kandidater och stora releaser varje månad? Sedan förra konsolgenerationen sitter vi med live service-skräp och ett eller två riktigt bra spel vartannat år. Många gillade Elden Ring, andra God of War Ragnarök, annars är hela din lista full av indieskräp man lägger 15 minuter på innan man glömmer av att det existerar.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Kanske för att de flesta av oss har varit med sedan man hade ett flertal GOTY-kandidater och stora releaser varje månad? Sedan förra konsolgenerationen sitter vi med live service-skräp och ett eller två riktigt bra spel vartannat år. Många gillade Elden Ring, andra God of War Ragnarök, annars är hela din lista full av indieskräp man lägger 15 minuter på innan man glömmer av att det existerar.

Det har ju varit så här i princip sen 15 år tillbaka. 2018 vet jag att jag hade en hel drös GOTY kandidater (Rdr2, God of War, FC5, Detroit, Spider-man) men annars har det varit i princip lika bra/uselt (beror på hur man ser det) varje år. Folk måste ju sluta ha så stora förväntningar annars lär man bli fortsatt besviken😅 Man kan helt seriöst inte förvänta sig ett GOTY-spel varje månad. Det funkar inte så längre. Samma sak när de gäller film och serier. Det är andra tider vi lever i.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det spelet fanns med under en kategori, men minns inte vilken.

Inte GOTY då, men man får väl vara glad för det man får.

Jag kollade, men hittade inte. Du kan ha rätt.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Som du skrev senare att dom skapade något nytt med Elden Ring, dom skapade snarare ett sämre spel.
Jämfört med deras andra titlar så tror jag inte ens detta är på topp 5.

Eftersom du hypar Elden Ring så mycket så antar jag att du inte spelat deras tidigare titlar.

Har spelat DS 2, 3 och Sekiro, men tyckte mer om Elden Ring, kände att man var väldigt låst i DS serien.


signatur

Gillar munkar!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Jag kollade, men hittade inte. Du kan ha rätt.

Ligger under "Best debut game". Bryr du dig om rösterna kan du hitta spelet där och lägga din röst (som jag gjorde).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ligger under "Best debut game". Bryr du dig om rösterna kan du hitta spelet där och lägga din röst (som jag gjorde).

Hittade det. Tack.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Beror på vad man jämför med. Kollar man på senaste åren var kanske 2022 okej. Tittar man på vad jag anser var sista riktigt stora spelåret 2007...

Mass Effect
Bioshock
Call of Duty 4 Modern Warfare
Crysis
Team Fortress 2
Half Life 2 Ep2
Portal
Assassin's Creed
Witcher
Stalker Shadow of Chernobyl
World in conflict
Halo 3
Supreme Commander
GRAW 2
C&C 3
Super Mario Galaxy
Uncharted
God of War 2
WoW Burning Crusade
Rock Band
Metroid Prime 3

...känns de senaste spelåren ganska b i jämförelse.

Herregud, all den där kvalitén under ett enda år?!

Märks att vi lever i en annan era, där det inte finns lika mycket plats för traditionella singleplayer "core gamer"-spel, pga marknaden numera domineras av ett fåtal stora multiplayer, Free to play, Games as a service, evighetsspel.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Freakon:

Skulle bli mycket förvånad om inte God of war kammar hem Game of the year. Elden Ring i all ära, men det är ingenting jämfört med skalan och kvalitén i Gow som sätter en ny standard.

Är beredd att hålla med här. Stort fan av Souls-genren och Elden Ring. Men jämför man produktionskvalite, story, musik, skådespel och grafik så är GoW en vinnare för detta år. Tycker Elden Ring gör vissa saker bättre i gameplayet men är inte i närheten av GoW i det stora hela.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ingen Halo Infinite. Fast det har högre Meta score än Stray. Undrar vart slut datumet flyttas nästa år.

Halo släpptes väl ändå 2021? Finns väl ändå ingen i sitt rätta sinne som hade lagt sin röst på det oavsett? ;-P.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Gejmers be like:

2020, dåligt spelår! Hoppas på 2021
2021, dåligt spelår! Hoppas på 2022
2022, dåligt spelår! Hoppas på 2023
2023, dåligt spelår! Hoppas på 2024
2024 dåligt spelår! Hoppas på 2025
2025 dåligt spelår! Hoppas på 2026....

Folk är aldrig nöjda😂 Elden Ring, God of War Ragnarök, Cuphead 2, Xenoblade 3, Cult of the lambs, Horizon, Grand Turismo 7, Turtles Shredders revenge, Bayonetta 3, Monster Hunter Rise, Return to monkey island, Mario + Rabbids 2, Kirby, A plague tale, Tunic.
Alla dessa spel har över 85 i metacritic och en väldig variation av spel.

Skrivet av Deekar:

Det har ju varit så här i princip sen 15 år tillbaka. 2018 vet jag att jag hade en hel drös GOTY kandidater (Rdr2, God of War, FC5, Detroit, Spider-man) men annars har det varit i princip lika bra/uselt (beror på hur man ser det) varje år. Folk måste ju sluta ha så stora förväntningar annars lär man bli fortsatt besviken😅 Man kan helt seriöst inte förvänta sig ett GOTY-spel varje månad. Det funkar inte så längre. Samma sak när de gäller film och serier. Det är andra tider vi lever i.

Tja det är andra tider vi lever i.

Spel (portar exkluderat) med en metacritic 90% eller över.
2001: 38st
2002: 35st

2017: 7st
2018: 7st
2019: 4st

(https://www.youtube.com/watch?v=u68iQAp4ces&t=191s)

Själv har jag inga förväntningar längre på spel, vilket är enda sättet att bli positivt överraskad numera ¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Halo släpptes väl ändå 2021? Finns väl ändå ingen i sitt rätta sinne som hade lagt sin röst på det oavsett? ;-P.

Det släpptes samma vecka (?) som galan så eventuella nomineringar hade skett till denna kommande gala.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Halo släpptes väl ändå 2021? Finns väl ändå ingen i sitt rätta sinne som hade lagt sin röst på det oavsett? ;-P.

Det släpptes efter cut of date. I en rättvis värld skulle Ragnarök inte fått vara med i år den heller. Men dem flyttade det datumet bara för det spelet.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det släpptes efter cut of date. I en rättvis värld skulle Ragnarök inte fått vara med i år den heller. Men dem flyttade det datumet bara för det spelet.

Ojdå, det låter orättvist, Sony har kanske betalt för att Keighley ska skjuta fram datumet? Det är korrupt och Halo får lida alltså? Halo hade väl kunnat komma med i år också iofs.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tja det är andra tider vi lever i.

Spel (portar exkluderat) med en metacritic 90% eller över.
2001: 38st
2002: 35st

2017: 7st
2018: 7st
2019: 4st

(https://www.youtube.com/watch?v=u68iQAp4ces&t=191s)

Själv har jag inga förväntningar längre på spel, vilket är enda sättet att bli positivt överraskad numera ¯\_(ツ)_/¯

Jo men det är över 20 år sedan också. Man hade inte samma förväntningar, såg inte lika mycket trailers och så vidare. Man spelade det som fanns typ😅 Dock så kom ju Max Payne och Tony Hawk 3 2001 vilket är typ världens bästa spel❤️ Tibia och andra MMO var som roligast i början av 2000-talet också.
Man ska också komma ihåg att spel var mer revolutionerande på den tiden också. Väldigt många sorters genrer och spel var nya eller gjordes för första gången. Det är väldigt mycket svårare idag!

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det släpptes efter cut of date. I en rättvis värld skulle Ragnarök inte fått vara med i år den heller. Men dem flyttade det datumet bara för det spelet.

Varför ljuger du så mycket om saker för, vi vet alla att du hatar Sony men börjar bli löjligt.
Dom har kortat ner datumet från förra året då det deadline va 19 november då medans 18 november i år.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ojdå, det låter orättvist, Sony har kanske betalt för att Keighley ska skjuta fram datumet? Det är korrupt och Halo får lida alltså? Halo hade väl kunnat komma med i år också iofs.

Dom har inte flyttat fram datumet utan kortat ner det från förra året.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det släpptes efter cut of date. I en rättvis värld skulle Ragnarök inte fått vara med i år den heller. Men dem flyttade det datumet bara för det spelet.

Fair. Nu tror Jag ju ändå inte att det för Halos del hade spelat någon roll men det bästa hade ju faktiskt varit om Game Awards hölls i januari som nån annan här skrev, så hinner ALLA spel under året komma med.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Varför ljuger du så mycket om saker för, vi vet alla att du hatar Sony men börjar bli löjligt.
Dom har kortat ner datumet från förra året då det deadline va 19 november då medans 18 november i år.

Nope. Inte när det gäller det här. Dem beslutade att flytta datumet efter att Starfield blev försenat och Ragnarök tog dess datum-ish. Han fick frågan om det, på twitter, varför då och att varför då inte Halo Infinite blev nominerad förra året. Han hade inte något bra svar där. Men däremot blev det en solklar vinnare i Game Awards People's Choice. Ragnarök är ett riktigt bra spel. Men det skohornades in. Hade Game Awards, Geoff, hållit sig till reglerna så hade Ragnarök kunnat bli nominerad nästa år.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Dom har inte flyttat fram datumet utan kortat ner det från förra året.

Ja precis, jag har för mig att det var så.

123
Skriv svar