Vilket soulslike spel är bäst att börja med?

Medlem
Vilket soulslike spel är bäst att börja med?

Sitter för tillfället o tittar på gameplay för Elden Ring, det är ju väldigt snyggt men verkar vara brutalt svårt. Om man aldrig kört något souls-spel eller souls-liknande, finns det något som är lämpligt att börja med, helst inte brutalsvårt?

Medlem

Dead Cells kanske? Helt annan grafisk stil men liknande rogue-lite gameplay.

Jag älskar det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Drakir:

Sitter för tillfället o tittar på gameplay för Elden Ring, det är ju väldigt snyggt men verkar vara brutalt svårt. Om man aldrig kört något souls-spel eller souls-liknande, finns det något som är lämpligt att börja med, helst inte brutalsvårt?

En del säger att Elden Ring är lättast, och rent stridsmässigt är det nog det, dock tror jag den öppna världen och var man ska gå någonstans kan förvirra många.

Dark Souls I, Dark Souls III eller Demon's Souls är nog de bästa att börja med skulle jag säga. Nämner dessa också för att täcka de flesta plattformerna


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

En del säger att Elden Ring är lättast, och rent stridsmässigt är det nog det, dock tror jag den öppna världen och var man ska gå någonstans kan förvirra många.

Dark Souls I, Dark Souls III eller Demon's Souls är nog de bästa att börja med skulle jag säga. Nämner dessa också för att täcka de flesta plattformerna

Tackar för svar, ska kolla upp dessa. Jag skulle såklart nämna att jag kör på PS5 och har även ett Switch, men det har jag nästan bara för Zelda.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Dead Cells kanske? Helt annan grafisk stil men liknande rogue-lite gameplay.

Jag älskar det.

Tackar för tipset, ska kolla upp det.

Medlem

Demons souls remake är en bra början. Enkelt upplägg med olika banor som man besöker istället för en enhetlig värld/öppen värld.

Elden ring ger överlägset flest möjligheter och kan därför balanseras något efter egen vilja, men är också krävande på så sätt att där finns MASSOR av saker att förstå sig på. Det kan lätt kännas överväldigande.

Om du inte har tillgång till Demons souls remake så kan du köra på Dark Souls remaster.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Drakir:

Tackar för tipset, ska kolla upp det.

Dead cells är otroligt bra. Inte riktigt samma sak som Souls men har en del likheter såsom svårighetsgrad och variation av vapen. Dock betydligt högre tempo. Men bra är det, ett mästerverk till och med.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av Drakir:

Tackar för svar, ska kolla upp dessa. Jag skulle såklart nämna att jag kör på PS5 och har även ett Switch, men det har jag nästan bara för Zelda.

Dark Souls finns ju på Switch och skulle säga det är ett bra ställe att börja på också rent spelmässigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Freakon:

Demons souls remake är en bra början. Enkelt upplägg med olika banor som man besöker istället för en enhetlig värld/öppen värld.

Elden ring ger överlägset flest möjligheter och kan därför balanseras något efter egen vilja, men är också krävande på så sätt att där finns MASSOR av saker att förstå sig på. Det kan lätt kännas överväldigande.

Om du inte har tillgång till Demons souls remake så kan du köra på Dark Souls remaster.

Kan nog bli ett försök på Deamons souls, såg att det ingår i mitt ps-abonnemang.

Medlem

Stranger of Paradise FF origins

Medlem

Tycker du ska börja med elden ring för du kan alltid vända om när du stöter på för tufft motstånd medan ds1 till 3 så är det oftast motståndsom du måste komma förbi om du vill komma vidare i spelet.

Gen
Medlem

Av de "souls-like" spel jag lirat skulle jag säga att Mortal Shell är "lättast" följt av Bloodborne.

Medlem

Jag spelade mitt första spel i genren för någon månad sedan, och i mitt fall blev det Demon’s Souls Remake. Tycker det var en ypperlig introduktion. Utmanande och nytt men aldrig helt överväldigande. Är definitivt peppad på fler spel i samma anda!


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Elden Ring är utan tvekan det lättaste souls spelet. Dom flesta fienderna i Elden Ring svingar du ihjäl på bara något slag och när du springer på en för svår fiende så kan du alltid vända i dörren och komma tillbaka när du är starkare. Tror faktiskt inte ens att man behöver döda någon för att klara spelet inklusive bossar det finns alltid sätt att komma vidare.

Dödgrävaren
Skrivet av Drakir:

Sitter för tillfället o tittar på gameplay för Elden Ring, det är ju väldigt snyggt men verkar vara brutalt svårt. Om man aldrig kört något souls-spel eller souls-liknande, finns det något som är lämpligt att börja med, helst inte brutalsvårt?

Elden Ring är troligtvis bästa inkörsporten, ja det är svårt men alla verktyg för att klara ut situationerna ges man på vägen.

Medlem

Jag började spela Elden Ring utan att ha spelat något liknande annat spel innan, och visst, det var mycket som var svårt att förstå. MEN det är jäkligt mäktigt att få känslan av att nu kan precis vad som helst hända. Jag var på helspänn och förvånades och förundrades gång på gång. Det är inte ofta man hamnar utanför ramarna och inte vet vad man kan förvänta sig av ett spel, så det var en riktig spelupplevelse

Medlem

Börja med sekiro shadow die twice så känns alla dom andra som dom är på easy mode. Annars är min åsikt att bloodborne är roligast och darksouls 3 lättast

Avstängd

"brutalt svårt" nej inte precis, löjligt lätt är det. Combat är super simpel. Sekiro är väl det svåraste som from har gjort

Medlem

Med risk att göra mig impopulär skulle jag vilja slå ett slag för Lords of the Fallen som en bra introduktion till genren. Många ogillar spelet men i mitt tycke (har själv lirat DS1-3, Bloodborne, Sekiro, The Surge 1+2, Elden Ring, Mortal Shell, Ashen m.fl.) ger det en bra "vertical slice" av vad den har att erbjuda. Spelet är liknande FromSofts alster men uppvisar ett lite mer begränsat omfång vad gäller vapen, builds och fiendetyper samtidigt som kamera, kontroller och kravet på precision är detsamma som i de flesta andra spel i genren.

Quake-konnässsör

Hollow Knight
Star wars: Fallen Order
Blasphemous

Några jag skulle rekommendera

Lords of the Fallen är ett roligt spel också, inte för att blandas ihop med det nyare spelet THE Lords of the Fallen...

Medlem
Skrivet av almblad:

Hollow Knight
Star wars: Fallen Order
Blasphemous

Några jag skulle rekommendera

Lords of the Fallen är ett roligt spel också, inte för att blandas ihop med det nyare spelet THE Lords of the Fallen...

Jag vill också slå ett slag för Fallen Order! Det är en riktigt trevlig introduktion till genren där man får välja svårighetsgraden själv.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Elden Ring... Easy peasy... Apringer igenom det på några få timmar. Behöver knappt slåss...


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Jag skulle säga Steelrising pga att du kan tweaka inställningarna under assist mode om du vill dvs göra det lättare och då du blir van sänka de
Detta spel anser jag vara det lättaste vägen in i soulslike världen

Medlem

Jag skulle rekommendera Deamon Souls remaken. Det är inte ett lätt spel men det är där det startade. Det spelet är riktigt bra. Tror inte man uppskattar det spelet lika mycket när man spelar spel som elden ring.
Om du vill ha ett lättare souls spel så är faktiskt elden ring ganska bra. Visst det är svårt men det har extremt stor möjlighet till att levla upp din karaktär och göra det lättare.
Sekiro är nog det svåraste av from softwares spel så kanske vänta med det tills du känner att du vill plåga dig själv 😄

Medlem

@Drakir

Eftersom du sitter på en ps5a tycker jag du ska börja med Elden Ring. Det är nog ändå den del av alla FromSoftspel som lockast flest nya till genren.
Inte ska du behöva lida dig igenom äldre spel som åldrats sådär bara för att värma upp dig. Det är inte brutalt svårt heller 😅
Tipsade i stora elden ring tråden, är du ny så rekommenderar jag att titta på vaatis beginners guide lite snabbt bara för att få grepp om mekanikerna


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Började själv med Bloodborne och har sedan dess spelat allt annat förutom Dark Souls 2. Bloodborne är fortfarande den bästa souls-upplevelsen jag haft. Spelet är inte så långt heller och det går att utforska lite och "levla upp" när det blir för svårt. Rekommenderas varmt.

Medlem

I den genren har jag egentligen bara spelat Bloodborne som jag inte fattade ett dugg av i början men ger man inte upp och nöter på så kommer man vidare lite i taget och blir belönad och lär sig att bli bra på spelet. Klarat det, vilket jag först aldrig trodde att jag skulle men fastnade till slut i mitten av dlc The old Hunters som jag tyckte var en klar höjning av svårighetsgrad.
Det hände lite tråkigheter i livet då plus att jag nötte dlc och Chalice dungeons i originalspelet så mycket att jag inte orkar spela svåra spel längre, t.ex Returnal som annars är sjukt intressant.
Vill inte avskräcka för så här blir det nog inte för många andra men en tid i mitt liv tog i princip kål på en genre för mig.
Bloodborne är kanske trots det på min topp tio genom tiderna.

Medlem

Ser att en del tipsar om en del "udda" Soulslikes och en del spel som inte ens är Soulslike (Hollow Knight må vara ett av historiens bästa spel men är absolut mer av ett Metroidvania, Star Wars ska vi nog inte nämna i sådana här sammanhang). Jag älskar Souls och spelat de flesta större spel, men börja för guds skull med From Softwares bidrag i genren. De är omtyckta av en anledning. Resten kan du börja kika på om du verkligen fastnar för konceptet.

Med det sagt, Elden Ring är väl det självklara valet, eftersom det har en del QoL-grejer som övriga saknar, kanske framför allt Demon's Souls. Men skulle funka med vilket som helst av deras spel som du har tillgängligt, förutom Dark Souls 2. De är alla bra designade spel snarare än att de är "brutalt svåra". Kan säkert framgå som orättvisa och sviniga om man bara ser dem i videoform men om du tänker på dem som att döden mest är ett sätt att lära dig mekaniken och att det egentligen bara handlar om att ta sig över en tröskel är de väl inte så mycket svårare än annat. Exempelvis fann jag Horizon: Forbidden West svårare än Elden Ring, av olika anledningar.

Sekiro håller jag inte med om att det är svårast. Där gäller det att lära sig countersystemet som hela spelet bygger på, efter det tar man det mesta utom kanske sista bossen utan större problem. Det spel från From som har mest utvecklat stridssystem.

Medlem

Blir nog Demons souls till att börja med, därefter Bloodborne som oxå ingår i mitt abonnemang, Elden Ring blir det kanske därefter om jag gillar genren.

Medlem

Har hört att det ska vara ett av de svåraste, men jag började med Sekiro! Visst, jag fastnade på några ställen men overall så var det en riktigt bra upplevelse.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

12
Skriv svar