EVE Online firar 20 år med två nya expansioner
Antalet spelare har ökat markant sedan senaste expansionen Uprising. Det som tappades med prisökningen är återhämtat och lite till. Varit en del stora slag igen så mer aktivitet än det varit på länge. Kul att de satsar vidare på innehåll och att de verkar träffat hyfsat rätt med avseende på riktning att ta spelet.
Antalet spelare har ökat markant sedan senaste expansionen Uprising. Det som tappades med prisökningen är återhämtat och lite till. Varit en del stora slag igen så mer aktivitet än det varit på länge. Kul att de satsar vidare på innehåll och att de verkar träffat hyfsat rätt med avseende på riktning att ta spelet.
Ja mycket mer aktivitet nu sedan de släppte Uprising med uppdaterad faction warfare i lowsec. Prisökningen minskade antalet spelare skrivs det men det handlar mer om att många aktiva spelare skar ned på antalet konton de använder. Jag själv gick från 3 aktiva konton till 2st. Väldigt många i min allians gjorde samma nedskärning.
Ja mycket mer aktivitet nu sedan de släppte Uprising med uppdaterad faction warfare i lowsec. Prisökningen minskade antalet spelare skrivs det men det handlar mer om att många aktiva spelare skar ned på antalet konton de använder. Jag själv gick från 3 aktiva konton till 2st. Väldigt många i min allians gjorde samma nedskärning.
Ja sant. Sen gr de ju infört 3, 6, 12 och 24 i NES med rabatter så priset går tillbaka för dem som vill köra mycket och länge. Säkert hjälpt få tillbaka en del konton. Men senast igår försökte jag köra lite mining i null och det var löjligt mycket trafik. Inte sett i närheten så mycket sedan min flytt i somras.
Är det försent att börja med detta spel nu? Nån som har nå tips och feedback osv.
Nejdå inte alls. Börja med ett alpha-konto, se till att använda värvningskod så får du 1 miljon skill points för att snabba upp starten. Se till att gå med i ett corp. Mycket bättre socialt och när det finns veteraner som kan ge tips längs vägen.
(Alpha = gratis, halva träningsfarten och max 5M Skill Points)
"Jymden"? -Kapten Klänning säger INGENTING!
Har inte lirat Eve på ett tag, men det är kul att det finns kvar. Tar lite för lång tid att levla upp karaktärer och fixa skepp och sånt, men gillade konceptet med företag och gigantiska skepp.
haha tänkte se hur länge det tog innan någon fattade referensen, eller påpekade stavfelet.
Du vinner dagens internet! 😉
"Writer and Fighter"
"Jymden"? -Kapten Klänning säger INGENTING!
Har inte lirat Eve på ett tag, men det är kul att det finns kvar. Tar lite för lång tid att levla upp karaktärer och fixa skepp och sånt, men gillade konceptet med företag och gigantiska skepp.
Eve är faktiskt mer skonsamt på den fronten. Det är fortfarande så att det är fem nivåer på varje skill. Nya spelare kan specialisera sig på valfritt skepp eller aktivitet direkt och ha lvl 4 samma dag och lvl 5 inom ett par dagar. Speciellt med 1mille skillpoint bonusesn från att använda en signup kod.
Det som veteraner har med sig är att man kunnat skilla upp en mängd aktiviteter och skepp så man har mer flexibilitet i vad man kan göra, Men när man väl gör något så är man inte nödvändigtvis "högre level" än en "NewBro".
Sedan tränar man skills även när man är offline vilket inte hör till vanligheterna i branschen.
Ett exempel från ett externt verktyg från träningskön på ett av mina konton.
Nytt nu för tiden är att man kan göra riktigt långa skill training köer på sina karaktärer. Har lagt en kö här ända till 2027 tex men mycket på den flyttas omkring efter behov.
Skills har ranks. På bilden ses tex en Minmatar Battlecruiser skill som är rank 6, den är mer svårtränad alltså. Tar ca 20 dagar för level 5. Jämför det med Shield command på samma bild som är rank 2. Tar 8 dagar för level 5. Och allt tränar offline som sagt.
När man är ny så är de mesta av skillsen man kör från början Rank 1 så det går blixtsnabbt. Det är sedan regelbundet logg in campaigns eller events som gör att man får gratis Skillpoints. Det samlar man på hög och kan använda på skills man vill få klart fort när man känner för det eller efter behov. Det som är "Unallocated skillpoints" på bilden. Så har 1,4 miljoner SP att använda om jag vill få klart något fort.
Eve är faktiskt mer skonsamt på den fronten. Det är fortfarande så att det är fem nivåer på varje skill. Nya spelare kan specialisera sig på valfritt skepp eller aktivitet direkt och ha lvl 4 samma dag och lvl 5 inom ett par dagar. Speciellt med 1mille skillpoint bonusesn från att använda en signup kod.
Det som veteraner har med sig är att man kunnat skilla upp en mängd aktiviteter och skepp så man har mer flexibilitet i vad man kan göra, Men när man väl gör något så är man inte nödvändigtvis "högre level" än en "NewBro".
Sedan tränar man skills även när man är offline vilket inte hör till vanligheterna i branschen.
Ett exempel från ett externt verktyg från träningskön på ett av mina konton.
https://i.imgur.com/y3mTdUA.png
Nytt nu för tiden är att man kan göra riktigt långa skill training köer på sina karaktärer. Har lagt en kö här ända till 2027 tex men mycket på den flyttas omkring efter behov.
Skills har ranks. På bilden ses tex en Minmatar Battlecruiser skill som är rank 6, den är mer svårtränad alltså. Tar ca 20 dagar för level 5. Jämför det med Shield command på samma bild som är rank 2. Tar 8 dagar för level 5. Och allt tränar offline som sagt.
När man är ny så är de mesta av skillsen man kör från början Rank 1 så det går blixtsnabbt. Det är sedan regelbundet logg in campaigns eller events som gör att man får gratis Skillpoints. Det samlar man på hög och kan använda på skills man vill få klart fort när man känner för det eller efter behov. Det som är "Unallocated skillpoints" på bilden. Så har 1,4 miljoner SP att använda om jag vill få klart något fort.
En hel del som har ändrats sedan jag körde sist vilket var ett antal år sedan. 24-timmar begränsningen på kön är alltså borta en gång för alla? Och man får nu skillpoints som dailys?
En hel del som har ändrats sedan jag körde sist vilket var ett antal år sedan. 24-timmar begränsningen på kön är alltså borta en gång för alla? Och man får nu skillpoints som dailys?
Ja och 25 skills max i kö begränsningen, eller vad den var på, är borta. Alpha accounts (gratiskonton) har fortfarande en begränsning mot vissa high end skills etc som vanligt samt att det finns vissa andra begränsningar för att motverka botting och gold seller spamming på dem. Omega konton (betalda) tjänar dubbelt med skillpoints jämfört med en Alpha.
De har en snurra med daily login bonuses. Du får där skillpoints, boosters (typ injicerade stridsdroger i spelet som ger en tidsbegränsad bonus till något efter de använts), skins och liknande. Så varje dag kommer inte vara just skillpoints. Events har en egen "flik" på login bonuses där det brukar vara extra mycket skillpoints. Upp till miljonen på de större eventsen. Man behöver bara logga in X antal dagar under ett event för att få bonusarna. De har även gjort "skillingspree" in game till en grej. Dvs att man får dagliga uppdrag att tex döda X antal NPCs för att få en skillpoint bonus.
Så sådana små grejjer för att göra det mer värt för folk att logga in i spelet. De flesta MMOs har ju något liknande i egen regi.
Snurran är inte en lootbox med RNG. Utan du ser vad varje dag framöver kommer ge dig i bonus om du loggar in. Som ses på bilden får jag idag ett filament för att logga in. På onsdag får jag skillpoints.
Filament är en ny grej det också. Det är ett item som drar in ett skepp, en grupp eller en fleet i deadspace, Abyss, Triglavian POCHVEN (solsystem de erövrade under Triglavian expansionen som permanent försvann från galaxen och är nu samanbundet i ett område som ägs av Triglavians dit man inte tar sig via vanliga jumpgates) samt slumpvisa områden i galaxen.
Man kan samla ihop en grupp kompisar, använda en filament avsedd för en grupp och för att släppa ut gruppen i slumpvist område i spelet där det är mycket aktivitet tex. Kan hända att ni alla hamnar mitt i en fiende allians område då och kommer åka på massor av stryk, men är det en pvp fight man vill ha bara för LoLs så är det ett bra sätt. Andra filaments funkar på samma sätt fast släpper ut spelarna i nämnda Pochven eller Abyssal deadspace vilket kan ses som en PvE dungeon.
Alla gillade inte filaments men det beror på vem man fråga. Folk som är full time miners i en stor allians gillar det inte till exempel för det nu inte kan vara 100% säkra på att det inte kommer små grupper med pvp hunters i rymd som tidigare var permanent säker så man kan inte längre spela AFK på samma sätt. Men samtidigt har allianser mött det genom att steppa up sina patruller och putsa sina intel channels.
CCP vill att folk skall slåss mer eftersom ju fler skepp som förloras desto fler behöver köpas nytt och det driver på den helt spelarstyrda ekonomin då allt som säljs byggs av spelare. Sitter alla AFK och pillar navelludd så blir det en massa inflation som gör att allt industri och mining arbete folk gör blir mindre värt. Så mycket har gjorts för att ge spelare mer att göra och fler PvE och PvP utmaningar för att driva på ekonomin.
Har lagt en kö här ända till 2027 tex men mycket på den flyttas omkring efter behov.
^ Bekräftelse på mitt argument.
Sen det där med skills, det var en gigantisk djungel och få det i nyllet som newb gjorde att jag gav upp. Samtidigt om du vill ut och Pew-pew fort så går det kortare time-to-action i StarTrek Online, om du vet vad du gör så tar det bara nån vecka innan du är level 65 (Fleet Admiral, eller 3 timmar till level 40 för mig) och STO bokstavligen kastar skepp på dig, något jag saknade i Eve, där allt fick köpas får hard earned money och vips kunde förloras om du hade otur när du letade nya handelsvägar i low/nullsec.
Nu är min erfarenhet av EVE några år gammal, men det var i alla fall min upplevelse då, om den upplevelsen förändras så kanske jag installerar igen. Men vill du spela pew-pew space shooters så finns det redan massor av alternativ.
^ Bekräftelse på mitt argument.
Sen det där med skills, det var en gigantisk djungel och få det i nyllet som newb gjorde att jag gav upp. Samtidigt om du vill ut och Pew-pew fort så går det kortare time-to-action i StarTrek Online, om du vet vad du gör så tar det bara nån vecka innan du är level 65 (Fleet Admiral, eller 3 timmar till level 40 för mig) och STO bokstavligen kastar skepp på dig, något jag saknade i Eve, där allt fick köpas får hard earned money och vips kunde förloras om du hade otur när du letade nya handelsvägar i low/nullsec.
Nu är min erfarenhet av EVE några år gammal, men det var i alla fall min upplevelse då, om den upplevelsen förändras så kanske jag installerar igen. Men vill du spela pew-pew space shooters så finns det redan massor av alternativ.
Ser ingen bekräftelse alls där. Det finns hundratals skills i spelet då det är 20 år gammalt så det har lagts till mängder av sätt att spela spelet på. Lägger man 20 år av skills i en kö så kommer det naturligtvis ta flera år att gå igenom den. Men EvE är inte ett linjärt MMO. Det är inte meningen att någon skall ha precis alla skills. Du kan som sagt få lvl 5 inom en profession inom ett par veckor. Inkluderat support skills. Så det är en convenience feature snarare än en indikation på linjärt levlande som du insinuerar.
Försäkrar man sina skepp i EvE så är det inte samma risk. Men de dyrare och mer avancerade skeppen kostar mycket att försäkra. Så är en avvägning om man tycker det är värt det. Men väljer man att inte försäkra så får man ju liksom skylla sig själv lite grann. Är man med i en Corp som finns i en Null Sec allians så har man ju även SRP (Ship replacement program) som gör att skepp som används och förloras i alliansens tjänst ersätts av alliansens kassa. Befinner man sig i nullsec utan att tillhöra en allians där ute så vet man förhoppningsvis vad man gör då det är allianserna som stiftar lagarna i den rymd de äger Många vill inte ha icke allierade i sina områden eftersom det är en risk att det är en spion för en motståndare. Så det är oftast skottpengar på "neutrala" spelare som vågar sig in.
Spelar även STO då och då. Aktivt nog att jag kört klart den årliga event campaign som finns två år i rad nu. Har även en "lifetime subscription". Det är ganska stor skillnad mot EVE då STO i dagsläget bara mjölkar sitt community och lägger till generiskt content där de cyklar samma red alerts och TFOs. De få TFOs som läggs till varje år är pretty much carbon copies av tidigare fast reskinned. Att de häller skepp över spelare är en sanning med modifikation. De flesta skepp måste köpas i store för tokens som inte är gratis. Målet där är att folk skall betala riktiga pengar för dem och det gör de också. De mest eftertraktade skeppen släpps i Research lootboxes där man betalar riktiga pengar för ett lotteri om man skall få skeppet ur lådan Vinst procenten är jäkligt låg. Missar man eventet där skeppet lottas ut så kommer det i en "infinity lootbox" ett halvår senare eller så. Där man även där måste betala riktiga pengar för nycklar som man sedan chansar på en väldigt låg procent att få ett skepp ur lådan istället för annat skräp.
STO är pretty much ett Gatcha spel. Cryptic entertainment har nu också dragit ned så mycket på studion att de sålt sitt kontor och de få som jobbar kvar jobbar permanent hemifrån.
https://www.mmobomb.com/news/cryptic-studios-will-adopt-permanent-work-home-policy
Älskade EVE under ett antal år efter att jag slutat spela City of Heroes (som ursprungligen skapades av Cryptic som tack och lov sålde det, som sedan lades ner av NCSoft, som numer finns gratis på "piratservrar" som fortsätter utveckla det. Fortfarande grymt kul!) och "väntade" på SWTOR. Att de fortsätter köra på, uppdaterar, att spelet fortfarande är as-snyggt, annorlunda mot andra MMO, har bra API med stöd för massa stöd-program osv.
Jag tillhör de som ångrar att jag avskräcktes och väntade så länge - eftersom jag inte är så intresserad av pvp - och spelets rykte om att vara sååååå svårt. Ja det är sjukt komplext, men har ett fantastiskt community, även på svenska, som är väldigt hjälpsamma. Inte svårt att hitta en corp som hjälper dig igång, förmodligen slänger till dig lite skills och pengar gratis (växelpengar för dem) och det fina i spelet är som sagt att nya spelare snabbt kan bidra med värde.
Spelet är dessutom är bra läxa i ekonomi eftersom ekonomin är helt player-driven. Du lär dig om alternativkostnad (är det värt tiden och risken att flytta det du tillverkat till en kommers-hub, eller är det bättre att sälja "billigt" där du befinner dig redan?) och den viktiga läxan att inte flyga något du inte har råd att förlora (investera inte pengar i "marknaden", aktier osv om du inte har råd att förlora dem).
Kort och gott, även om jag inte själv längre spelar så har jag stor respekt för utvecklarna som fortsätter gå sin egen väg och rekommenderar alla att åtminstone testa spelet ett par månader. ...och definitivt gå med i någon corp (=guild). Finns inget liknande spel. Helt unikt!
Kan man slöspela själv utan för mycket fokus, för att samtidigt t.ex. glo på youtube eller plugga språk etc?
Det beror lite på vad du vill göra i spelet, vissa saker kräver mer koncentration medans andra kan göras mer eller mindre AFK.
Det är ju också så att saker som i början kräver koncentration kommer efter hand att kräva mindre och mindre när du lär dig hur det fungerar.
PvE kan till exempel i ena extremen vara att bara släppa ut sina drones, sätta skeppet att flyga en in stor cirkel runt en sten och sen vänta 10 min tills alla fiender är döda. Men det kan också vara t.ex Incursions eller abyssal space där du måste vara med och reagera på vad som händer hela tiden.
Det beror lite på vad du vill göra i spelet, vissa saker kräver mer koncentration medans andra kan göras mer eller mindre AFK.
Det är ju också så att saker som i början kräver koncentration kommer efter hand att kräva mindre och mindre när du lär dig hur det fungerar.
PvE kan till exempel i ena extremen vara att bara släppa ut sina drones, sätta skeppet att flyga en in stor cirkel runt en sten och sen vänta 10 min tills alla fiender är döda. Men det kan också vara t.ex Incursions eller abyssal space där du måste vara med och reagera på vad som händer hela tiden.
Kan lägga till att även andra aktiviteter kan hanteras på samma sätt. Tex mining. Har man ett mining ship med ett nog tilltaget mining cargo hold så kan man sätta mining drones eller mining lasers/strip miners på några asteroider sedan göra annat under tiden vid sidan av.
Det är dock inte helt riskfritt. NPC pirater och liknande dyker ibland upp i asteroidbälten eller anomalies så det gäller att reagera på det då och tex skicka ut combat drones. Vissa har combat drones ute hela tiden på guard istället för mining drones så att de reagerar så snart något anfaller. Gör man detta i Lowsec eller nullsec så finns risken att spelare kommer och stör så då är det bättre att man befinner sig i allians kontrollerad rymd så det är någorlunda säkert.
CCP har gjort vissa ändringar på senare år för att försöka stävja folk som kört helt AFK. Man har minskat storleken på asteroider och istället spawnat fler av dem, vilket gör att folk behöver manuellt ge sina stripminers och drones nya mål oftare. Man har också ombalanserat alla industry och mining ships för att lägga till mer risk för AFK folk. Tex att Orca mining command ship nu måste aktivera en "industrial core", precis som capital industrial ship Rorqual, för att aktivera bonusar till mining. Det gör så man sitter fast på stället och får bonus till försvar, Mining foreman boosts (AoE buffar till andra spelare i närheten) samt mining drones. Att driva en industrial core kräver en sorts bränsle så man måste hålla koll på den saken.
Jag brukar själv köra EvE på ena datorn och spela annat eller göra annat på andra. Jag hör dock till de erfarna som nämnts så det är som sagt enklare när man har lärt sig hur det fungerar :).
Hej och hå! Spelet släpptes när jag var femton år och jag hoppar fortfarande in och spelar när jag är sugen. Att detta universum har en speciell plats i hjärtat är självklart; ett "riktigt" mmo där spelarna skapar historier och för en rymd/sci-fi nörd så är det vackert att ta del av universumet, oavsett hur man spelar!