Hur skulle ditt liv vara utan spel?

Medlem

Då jag tog en dryg månads spelstopp i januari och raderade samtidigt diverse sociala medier så jag har jag fått känna på hur bristen på dopamin ter sig.

Har läst en del böcker; spelat mera gitarr; städat en del; skaffat en tv-bänk och fixat massa lufthål i den.

Men blir lätt att jag fastnar i andra skadliga dopaminfällor har jag märkt. Men lusten att spela har minskat då jag blivit mer medveten om hur tidsödslande spel är. Tyvärr har slösurfandet på dataspelssidor ökat och det gör mig lite onödigt stressad av att läsa om nya spel jag ändå inte kommer spela. Så bättre då att strunta i slösurf och spela 1h på timer… men jisses vad svårt det är att bara spela 1h! Det var den gyllene tidsgräns som mannen bakom Adventure Island… Hudson-mannen… som kunde knappa 16 tryck i sekunden eller nåt… försökte PR:a in till japanska skolungdomar när det begav sig)

Medlem

Ganska oförändrat. Spelar väl 2 timmar per vecka i snitt. Det är tid jag hade kunnat lägga på vilken annan underhållande aktivitet som helst egentligen. Märkligt nog blir jag som mest taggad när man ser första trailern för ett spel, framåt releasedagen har suget oftast hunnit svalna helt. Vilket är bra antar jag.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

skulle nog ha mer av en karriär dock så skulle jag ha skit tråkigt och vilja hänga mig själv varje kväll.

Avstängd

Kanske skulle man kunna ett till språk, eller ha lärt sig någon annan skill man aldrig lärde sig.

Medlem

Har ofta funderat på det, om man då skulle gjort något mer produktivt men spelar ändå inte så mycket och tycker det är en roligt hobby. Så jag tror jag hade haft ett tråkigare liv utan spel.

Medlem

Hade antagligen haft bättre betyg från gymnasiet 😅

Medlem

Jag skulle förmodligen varit mer framgångsrik i något slags yrke, eller så hade jag blivit fulltidsalkoholist, svårt att säga.

Medlem

Det hade inte förändrat så överdrivet mycket i mitt liv om jag inte kunde spela, men däremot hade min barndom blivit betydligt fattigare om jag inte hade spelat på den tiden.


signatur

Kunskapsförmedlare.

ELF
Medlem

Jag har haft kortare perioder då jag tappat lusten att spela och då har jag ägnat mig lite extra åt programmering. Så det är väl det jag hade gjort. Men hade även kollat på filmer och serier lite oftare. Men hade utan tvekan gått ut och gått och tränat.
Hade man sett längre fram i tiden då man förhoppningsvis har hus så hade jag ägnat mig mer åt skog och trädgård, men inte heller helt omöjligt att jag hade skaffat en hobby bil att pilla på och sedan njuta av när jag är färdig. Förhoppningsvis något som ändå kan köras redan när jag skaffat den.
Hade jag aldrig börjat spela så hade jag utan tvekan nördat ned mig i bilar och tränat.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Kanske är det för att jag börjar bli gammal, men jag tror inte att jag skulle lida så mycket. Jag spelar dock en del i vågor, men jag finner mig allt mer ofta tycka det är roligare att se en bra stream (som CohhCarnage) och se någon annan spela och prata samtidigt. Då kan jag pyssla med lite annat som slösurfing eller se på något tv-serieavsnitt.
Missförstå mig rätt, det skulle säkert komma tillfällen som jag verkligen kände för att spela själv, men jag tror verkligen inte att det skulle vara speciellt ofta eller speciellt jobbigt.

Tvinga mig vara helt borta från dator, mobiltelefon, tv eller annan media enhet i ett år, och jag skulle bli inlåst på ett mentalsjukhus efter max en månad.

Medlem
hmm

Skulle nog väga 69 kg istf 108 kg, men skulle ha väldigt tråkigt förmodligen
Skåla med vänner över discord och spela spela är ju livet!

Medlem

Skulle förlora båda mitt fritidsintresse och mitt jobb. Måste spela som en del av att jobba som spelprogrammerare, specifikt spelet som görs på jobbet :). Det låter knepigt att inte spela. Skulle också bli svårt att föra relevanta konversationer på jobb gällande både projektet och utanför när man inte kan jämföra med vad som händer just nu mer än vad som står i recensioner.

Medlem

Trist värre, antagligen skulle jag gå till gymmet oftare etc o därmed bli friskare i kroppen men det är roligare att skjuta sina barn i diverse FPS och skratta åt dom när dom vrålar i rummet brevid hehe

Medlem

Jag hade antagligen lagt mer pengar på fiskegrejer. Vilket jag iofs redan gör på sommaren då jag knappt spelar någonting. På vintern Blir det att jag sätter mig framför datorn när barna lagt sig och spelar lite the Hunter, the Angler, Fisher online eller något annat lugnande spel. Hade jag inte gjort det hade jag antagligen lagt mer tid på min Koi odling och haft fullt med akvarium i hela huset...

Medlem

Jag lever för gaming. 90% av min fritid går till spel och då till större delen på PC. Folk skulle säkert säga att jag spelar sjukligt mycket men det struntar jag i


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Väldigt mycket förändrades när man skaffade barn. Jag har inte slutat spela. Men jag är inte lika kvantitativ längre och jag orkar inte alltid ta mig an ännu en inlärningskurva.

Om jag inte spelade så skulle nog inte intresset svalna eftersom det är det intresse som jag har haft konstant genom hela livet. Att spela om det är vad du vill göra är inte värre än att se på streamade serier vilket jag väljer bort för spelande. Så mitt samvete är rent där. Gaming är en kultur och gemenskap med så jag har ingen ånger.

Jag gillar figurspel, att skriva musik och att gå på fotbollsmatcher. Det är möjligt att dessa intressen skulle få mer tid. Men jag har svårt att se att jag skulle hitta på något annat för jag har samma intressen sedan tonåren som går upp och ner.

Slutsats: mitt liv skulle nog inte vara så annorlunda och heller inte mycket mera produktivt om jag slutade att spela TV-spel.

123
Skriv svar