Ukraina: Köp inte ryssutvecklade Atomic Heart

Medlem

Spelet ser kul ut och jag har gamepass = 100% kommer testa.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Vad är det du inte förstår? Att krigsbrott är individuella händelser som också måste separeras och hanteras separat? Hur är det inte ett svar på ditt påstående?
Att du projicerar betyder inte att du har rätt. (Där pratar vi ganska kraftigt argumentationsfel.)

Men det fattar väl vem som helst? Mord utförs av olika personer också. Det tillför noll till diskussionen. Det var dock inte det du menade och det vet vi båda

Medlem
Skrivet av strangelove:

Men det fattar väl vem som helst? Mord utförs av olika personer också. Det tillför noll till diskussionen. Det var dock inte det du menade och det vet vi båda

Spännande att du lever i den missuppfattningen, tråkigt att du väljer att leva i den.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Bryr mig varken eller, är produkten bra och prisvärd så kan jag inte sätta mig och börja gräva i allt som det företaget har gjort eller personer på det företaget. Skulle jag göra det så skulle jag inte kunna köpa ett enda läkemedel, ALLT är gjort av företag som begår ohyggliga brott runt om i världen, Apple gör det, HM gör det, IKEA gör det och så vidare. Anser att det är lika vidrigt att stödja Ryssland som att stödja Kina, men jag kommer inte sluta köpa saker som producerats i Kina p.g.a. att ALLT produceras där. Problemet är mycket mycket större än att bara klaga på Kina. Man gör vad man kan.
I detta fallet så är spelet INTE ryssutvecklat. Det är utvecklat på Cypern. Sure, några av grundarna kommer ifrån Ryssland, och företaget har fått pengar ifrån Gazprom. Och om vi ska bojkotta allt som har anslutning till Ryska företag så hoppas jag verkligen att alla här som nu ställer sig bakom detta även bojkottar allt som Greta gör eftersom att de också är finansierade av Gazprom. Rätt ska vara rätt. Samt att börja bojkotta allt som kommer ifrån diktaturer. I det stora hela så handlar diskussionen för mig just det förbannade hyckleriet som folk har. Jag skiter fullständigt i vad Ukraina säger, bara för att ett företag har grundare ifrån Ryssland så betyder det ingenting. Jag använder mig av Veeam för vårt företags backuper, trots att det grundades av Ryssar och var ägt att Ryssar fram till bara ett par år sedan.

Medlem

Som jag skrev på Gamereactor…

Ska vi straffa enskilda studios för att personerna är ryska medborgare?

Några i kommentarerna har nämnt att studion inte har tagit starkt avstånd mot kriget, men det handlar snarare om att yttrandefriheten är starkt begränsad i Ryssland. Alltså, att säga vad man tycker som rysk medborgare ger negativa konsekvenser, så lätt för er att säga vad man tycker när man sitter bakom en skärm i ett av världens främsta demokratier. 😅

Medlem
Skrivet av Thane:

Gillar att du skriver att USA begår folkmord när källan handlar om att USA har sålt vapen till Saudiarabien som sedan har använts mot Yemen.

USA deltar aktivt med trupper i olika operationer i Yemen. Så sent som i somras. Finns även nämnt på vita husets hemsida under "Statements and releases" här. Utöver dessa relativt små operationer (för att vara USA) så möjliggör man hela folkmordet genom att just sälja vapen och ge support. Blir alltid så märklig stämning när man påpekar dessa saker, fattar inte varför. Det är inte som att jag kritiserar dig personligen.

Medlem
Skrivet av Esri:

I detta fallet så är spelet INTE ryssutvecklat. Det är utvecklat på Cypern. Sure, några av grundarna kommer ifrån Ryssland,

Nu har jag inte kollat upp detta fall men Cypern är en vanlig adress för brevlådeföretag - man registrerar sitt företag någonstans och har en adress där men verksamheten sker någon annanstans.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nej, jag skrev att jag struntar i bojkottsuppmaningar, resten läste du nog in från din egen fantasi för det var inget jag förmedlade.

Vi har diskuterat tidigare. Lämnar det där.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Jag tycker att ni gör rätt. Recensera produkten, inte skaparen bakom, men ha gärna med en brasklapp med info så att läsarna är medvetna om eventuella kontroverser så att dom kan göra ett medvetet val.

Jag kommer personligen inte stödja denna utvecklare med mina pengar, men anser att det skall stå andra fritt att göra det.

Även kriget nu är en fruktansvärd tragedi så är ju inte spelutvecklaren skyldig till att kriget sker. Tycker synd om Ukraina men finns många ryssar som inte delar Putins krig. Och finns många ryssar som är emot kriget till följd på att dom får dåligt rykte fast det inte är dom vanliga medborgarnas fel.

Medlem
Skrivet av strangelove:

USA deltar aktivt med trupper i olika operationer i Yemen. Så sent som i somras. Finns även nämnt på vita husets hemsida under "Statements and releases" här. Utöver dessa relativt små operationer (för att vara USA) så möjliggör man hela folkmordet genom att just sälja vapen och ge support. Blir alltid så märklig stämning när man påpekar dessa saker, fattar inte varför. Det är inte som att jag kritiserar dig personligen.

Det jag kritiserade var att du skrev att USA just i detta nu begår folkmord Yemen som du också gav en källa i. Problemet var att källan handlade om 2014-16ish och fokuset var att USA hade sålt vapen till Saudiarabien som användes i kriget i Yemen. Stor skillnad mot att USA utför ett folkmord just nu. Det finns fortfarande inget du skriver som visar att USA utför ett folkmord.

Gick inte in i någon diskussion om USAs inblandning i Yemen. Påpekade bara att du skrev en sak och din källa sa något helt annat.

Medlem

Nästa "meet up" kommer bli intressant.

Medlem

Ja det är allt intressant hur recensenter ska ställa sig till liknande frågor.
Biltester av kinesiska bilar tex, ska man tänka på att testa om din mobils data skickas upp till regimen där så fort du pluggar in för lite Spåttifaj?
Ska filmrecensenter tänka på om det är en regim som finansierat?
Mycket prat om ”sportswashing” också, men jag är inte säker på att en gammal håkkispelare vet bäst om detta eller om lag X förmåga att forma ett bra pauerplej. Med mera.

Kanske de ska, jag vet inte. Tech-recensioner har ju delvis börjat med det men lång ifrån alla, särskilt med sponsrade produkter.

Det är inte så lätt som det var förr. Och som konsument är det inte busenkelt att sätta sig in i alla bolag, deras kopplingar och alla policydokument, så nog vore det uppskattat med assistansen.
Testa ett spel via Game pass och forma en egen åsikt kan däremot de flesta göra hoppas jag.

Medlem

Jag tycker att artikeln var bra skriven, och jag själv undviker att köpa spelet, men testar säkert via gamepass. Sen vad andra gör har jag inte med att göra.

Hoppas ni alla får en trevlig helg i morgon hursom!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Freakon:

Det är en svår gräns att dra, absolut. Om det är politik som direkt berör spelbranchen så bör det ju skrivas om på en nyhetssite. Exakt hur man ska göra här vet jag inte, men tycker att ni gör det bra som det är nu. Det är sällan jag reagerar negativt på det ni skriver eller känner avsaknad av något stort som har skett. En bra balans. Sen är det ju rätt avgörande om hur man skriver. Man kan lägga upp det på ett medvetet provokativt eller polariserande sätt för att jaga klick och skapa reaktioner. Det tycker jag är dåligt. Men att bara skriva neutralt om något, även om det är tråkig politik, är däremot okej. Fakta är fakta liksom.

Det finns folk i båda lägren, de som inte vill att det skrivs om politik och de som tycker att det ska skrivas mer. Exempelvis Hogwarts Legacy, där finns det folk som tycker att spelsiter ska ta ställning för det ena eller andra, vilket jag tycker är fel. Recensera spelet för vad det är, en produkt ämnad att underhålla, skriv en kort nyhet om att det råder en kontrovers kring spelet och gå vidare.

Om man måste välja sida här så hade jag satsat mina pengar på den sida som vill ha det så neutralt som möjligt och så lite politik överlag som det bara går. Är övertygad om att det är den största klicken och de som i slutändan håller siten vid liv och bidrar till att göra den så bra som den faktiskt är.

Det måste vi ändå ge den här redan långa forumtråden: det finns bra snack och vettiga diskussioner – som det här inlägget, @Freakon – och det tycker jag ändå är en fin sak. Det är en balansgång, som du är inne på. Och det är viktigt att bevakar känsliga nyheter med känsliga fingrar. Och det tycker jag, precis som många varit inne på, att Tomas gjorde.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kommer inte köpa spelet av den enkla anledningen att det inte intresserar mig. Dock så bojkottar jag ingenting och stänger automatiskt av öronen om nån börjar uppmana till bojkott, sorry. Bryr mig inte ett skvatt i vilket land en produkt kommer ifrån, vilka som tillverkat den etc. Spelar ingen roll alls för mig om det är mordiska kommunister från nordkorea eller gamla plantageägare från amerikanska södern, jag köper bra produkter och köper inte dåliga produkter. Det är min enda moraliska regel, grejorna måste vara bra. I övrigt så struntar jag i moralisering och agendor, man blir ändå bara en hycklare om man låtsas bry sig i en specifik fråga tillräckligt för att bojkotta.

Och jag tycker det är moraliskt vidrigt att rättfärdiga utnyttjande av barn eller slavar så länge de gör en bra produkt.
Jag skulle aldrig vilja vara din vän, eller vilja anställa dig på mitt företag med den inställningen.
Fruktansvärd inställning. Och helt tydligt att din egen välfärd går framför alla andra människor.
Att man öppet berättar att man har en sådan självisk och kortsiktig människosyn kanske förklarar varför samhällen går under.

Medlem
Skrivet av Thane:

Det jag kritiserade var att du skrev att USA just i detta nu begår folkmord Yemen som du också gav en källa i. Problemet var att källan handlade om 2014-16ish och fokuset var att USA hade sålt vapen till Saudiarabien som användes i kriget i Yemen. Stor skillnad mot att USA utför ett folkmord just nu. Det finns fortfarande inget du skriver som visar att USA utför ett folkmord.

Jag har referat till tre källor från Human Rights Watch som säger att USA möjliggör ett folkmord i Yemen. Här, Här och Här. Utöver det så deltar man aktivt på marken med mindre operationer, Här och Här. Utan USA:s inbladning hade det inte begåtts ett folkmord då man säljer vapen till konflikten och tittar bort. Samt deltar aktivt i mindre operationer.

Om du efter allt det kommer fram till detta:

Skrivet av Thane:

Det finns fortfarande inget du skriver som visar att USA utför ett folkmord.

Så är det (med all respekt) fel på dig och inte källorna

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kommer inte köpa spelet av den enkla anledningen att det inte intresserar mig. Dock så bojkottar jag ingenting och stänger automatiskt av öronen om nån börjar uppmana till bojkott, sorry. Bryr mig inte ett skvatt i vilket land en produkt kommer ifrån, vilka som tillverkat den etc. Spelar ingen roll alls för mig om det är mordiska kommunister från nordkorea eller gamla plantageägare från amerikanska södern, jag köper bra produkter och köper inte dåliga produkter. Det är min enda moraliska regel, grejorna måste vara bra. I övrigt så struntar jag i moralisering och agendor, man blir ändå bara en hycklare om man låtsas bry sig i en specifik fråga tillräckligt för att bojkotta.

Jag blir helt mållös inför denna kommentar....du kan inte mena detta på riktigt?

Medlem
Skrivet av strangelove:

Jag har referat till tre källor från Human Rights Watch som säger att USA möjliggör ett folkmord i Yemen. Här, Här och Här. Utöver det så deltar man aktivt på marken med mindre operationer, Här och Här. Utan USA:s inbladning hade det inte begåtts ett folkmord då man säljer vapen till konflikten och tittar bort. Samt deltar aktivt i mindre operationer.

Om du efter allt det kommer fram till detta:

Så är det (med all respekt) fel på dig och inte källorna

Nope, du referat till en källa som påstår att USAs försäljning av vapen skulle kunna göra dem till medbrottslingar i krigsbrott, inte folkmord, och två källor som skriver att USA och andra länder säljer vapen till Saudiarabien. Diskuterar inte USAs inblandning i Yemen utan att du skriver en sak och dina källor något annat.

Medlem

FZ redaktionen när dom skriver nyheten

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Initialt skrev vi inte om det politiska runtom Atomic Hearts för att det mest handlade om fakta som inte helt kunde styrkas. Detta handlar om Ukrainas regering som gjort ett uttalande om spelet vilket är något helt annat än vad andra personer snappat upp om företaget som eventuellt skulle kunna vara problematiskt.

Två helt olika inkörsportar, som i och för sig slutar på samma sätt. Men inkörsporten är viktig

Då förstår jag. Tack för svar

eld
Medlem

Det är inte så lätt som det låter att bojkotta spel!

Medlem
Skrivet av strangelove:

Men det fattar väl vem som helst? Mord utförs av olika personer också. Det tillför noll till diskussionen. Det var dock inte det du menade och det vet vi båda

Men vad är det som du har svårt att förstå? Krigsbrott evalueras var för sig, precis som alla andra brott. De har också olika omfattning och straffvärde.

Du har inte avslöjat en komplott här ;);); ); ) ))))

Medlem

I am the walrus


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Jag skiter blanka fan i om det är Ryska utvecklare. Det är väl för fan inte deras fel att deras idiot till President väljer att invadera ett land? Så löjligt att bannlysa ett spel för den saken. Lika löjligt som det är att kränka J.K Rowling på alla sätt och vis bara för att hon inte gillar något som andra tycker att HON ska gilla. Nej, jag har inte köpt spelet, men ingen ska tala om för någon annan vad andra ska göra. PUNKT!

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Tycker FZ ska sluta blanda in politik i speljournalismen det är oseriöst.

Snart får man inte köpa the division 2 för det utvecklas av massive entertaiment i Skåne och Skåne är styrt av sverigedemokrater. Man kan dra sådana här saker hur långt som helt.

Vi är här för att läsa om spel, inte politik.
Har ni inget vettigt att skriva om så skriv inte alls.

En invasion av Europa med syfte att utföra folkmord med medföljande vidriga krigsbrott är inte bara politik. Det är vårt århundrades största kris hittills och handlar om vilka vi är som människor. Är du en rysk bot?

Medlem
Skrivet av Thane:

Nope, du referat till en källa som påstår att USAs försäljning av vapen skulle kunna göra dem till medbrottslingar i krigsbrott

1. USA hjälper till att skapa en illegal blockad så mat, medicin och varor inte kan komma in eller ut ur regionen. (Bryter mot internationella krigslagar).
2. USA säljer missiler, vapen, skyddsvästar, utrustning och utbildning till förövaren. Amerikanska företaget Raytheon skrattar hela vägen till banken.
3. USA deltar aktivt med egna trupper på marken som utför mindre operationer och ger stöd från luften.
4. Ovan leder till flera år av krigsbrott. (Bland annat).
5. Inget av ovan hade kunnat hända om det inte möjliggjorts av USA (med allierade).

Din slutsats: USA kan inte anklagas för krigsbrott etc. Men du kan acceptera att USA är medbrottslingar? Eller inte ens det? Vad är det som tar emot så hårt från din sida? Är det att den skyldiga inte passar din världsbild? Eller vill du bara vinna argumentet? Som sagt, det blir alltid denna märkliga stämning när man pratar om detta ämne (Ska inte spamma tråden mer).

Känns det bättre om jag säger: "USA är inte brottslingar utan bara medbrottslingar". Är det verkligen den teknikaliteten som stör dig? Väldigt märkligt.

Medlem

Tycker det är bra att FZ skriver om detta och inte väjer sig för att det finns politisk dimension i "storyn". Att säga "vi är här för att läsa om spel och inte politik" är att blunda för verkligheten och att allt har en politisk sida. Det går inte att avskärma sig från verkligheten med undanflykter om underhållning. Vi må haft 200 år av fred men vi kan inte blunda för vad som händer i vår direkta närhet bara för att vi har lyxen att göra det. Hade det varit ett spel som glorifierat Hitler och nazismen hade jag förväntat mig att FZ skrivit om det trots att det inte bara är ytlig underhållning. Det här händer här och nu, och har pågått i ett år imorgon, så att sponsra och okritiskt konsumera kommunistpropaganda som glorifierar det Ryssf@nskapet försöker uppnå med forna gloria Soviet är direkt osmakligt. Ni som spelar på Game Pass tar ju bara del utav det utbud Microsoft ger er och redan betalar för så ser mer att MS gör fel som betalar för att ha det på tjänsten än ni. Ni som stoltserar med att ni köper det och att ingen bestämmer över er, det är heller inte poängen, det här är ingen diktatur (ännu) vi lever i och ingen försöker liksom styra era livsval. Sluta tro det handlar om er. Men om Ryssland får bestämma så är det väl endast sånt här ni får spela i framtiden. Så tänk på det innan ni glorifierar dem och skänker bort den frihet ni inte ens ser rakt framför er.

Medlem
Skrivet av strangelove:

1. USA hjälper till att skapa en illegal blockad så mat, medicin och varor inte kan komma in eller ut ur regionen. (Bryter mot internationella krigslagar).
2. USA säljer missiler, vapen, skyddsvästar, utrustning och utbildning till förövaren. Amerikanska företaget Raytheon skrattar hela vägen till banken.
3. USA deltar aktivt med egna trupper på marken som utför mindre operationer och ger stöd från luften.
4. Ovan leder till flera år av krigsbrott. (Bland annat).
5. Inget av ovan hade kunnat hända om det inte möjliggjorts av USA (med allierade).

Din slutsats: USA kan inte anklagas för krigsbrott etc. Men du kan acceptera att USA är medbrottslingar? Eller inte ens det? Vad är det som tar emot så hårt från din sida? Är det att den skyldiga inte passar din världsbild? Eller vill du bara vinna argumentet? Som sagt, det blir alltid denna märkliga stämning när man pratar om detta ämne (Ska inte spamma tråden mer).

Jag har inte dragit något slutas om USAs inblandning i Yemen. Poängterade att du skrev att USA i skrivande stund begår folkmord och länkade till en källa som varken handlade om i skrivande stund eller folkmord. Krigsbrott är inte samma sak om folkmord.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det måste vi ändå ge den här redan långa forumtråden: det finns bra snack och vettiga diskussioner – som det här inlägget, @Freakon – och det tycker jag ändå är en fin sak. Det är en balansgång, som du är inne på. Och det är viktigt att bevakar känsliga nyheter med känsliga fingrar. Och det tycker jag, precis som många varit inne på, att Tomas gjorde.

Jag håller med dig, Tomas skrev en nyhet om en aktuell och för siten relevant sak och detta på ett bra sätt. Jag uppskattar den typen av information när den inte skriver en på näsan med någon form av ställningstagande.

Där finns en del vettigt att skörda i kommentarerna, absolut, men, tyvärr, också mycket rent skit som man tvingas att vada igenom för att ta del av detta. Människans sämsta sida visar sig genom påhopp, fultolkning, ensidighet, med mera. Det får mig att känna avsmak och jag blir samtidigt provocerad, men där kan jag ju bara tala för mig själv och jag får vara vuxen och helt enkelt ignorera det. Men det är den bieffekten, det priset, man får betala för att skriva om politiskt laddade saker. Om det är värt det får någon annan än mig avgöra.

Vill ge credit till @uberpwnage2.0 (vet ej om jag citerar rätt, får inget namnförslag när jag skriver @) för att vara delaktig och hålla högt i tak. Kan tänka mig att det är en svår avvägning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Thane:

Jag har inte dragit något slutas om USAs inblandning i Yemen. Poängterade att du skrev att USA i skrivande stund begår folkmord och länkade till en källa som varken handlade om i skrivande stund eller folkmord. Krigsbrott är inte samma sak om folkmord.

Intressant att varje gång det höjs kritiska röster mot Ryssland så ska det väsas "Meeeeeeen USAAAAAAAAH dåååh" cryemoji...

Skriv svar