Ukraina: Köp inte ryssutvecklade Atomic Heart

Medlem

FZ får gärna presentera bevis för att den ryska studion sprider statliga propaganda om invasionen.

Annars vore det klädesamt om redaktionen förstod sina egna begränsningar och gav fan i politiken. För det här är ju bara spridning av bisar propaganda. Vad fan har Ryssland med ett fiktivt soviet att göra? Putin hatar Soviet mer än något annat. Rent trams att straffa studion för något staten gör, såvida inte fz kan belägga att studion uttalat sig positivt kring invasionen. I nuläget låter det som att fz tycker det är rimligt att straffa alla ryssar för något _många_ i ryssland protesterar mot och tillskilnad från fzs internetkrigare till journalister riskerar liv och hälsa för att förhindra.

Ärligt talat borde ni skämmas som släpper igenom den här skiten. Skillnaden mot gamereactor börjar bli obefintlig.

Förstår att ni kommer mjölka det här på pengar så länge det klickas, för det är ju uppenbart allt ni bryr er om nu förtiden, Men ni får göra det utan min hjälp.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Kan du förklara för mig vad politik är?

Utbilda dig själv istället.

Medlem

Förstår absolut om utvecklarna inte vill svara på jobbiga frågor pga att familjer är kvar i Ryssland t ex, kan mycket väl bara vara felaktigt att pengar går till kriget också MEN att det släpps på årsdagen av beslutet att gå in i Ukraina, handlar om ett alternativt Sovjet där (såklart) Ukraina också ingår, innehåller ev hån mot Ukraina gör att iaf jag tycker det är jävligt osmakligt. Det får mig att känna att antingen snackar utvecklarna skit och är mycket väl medvetna om vad de gör eller så är det andra krafter som styr. Sen kan man ju också undra varför man släpper ett superpolitiskt spel när man inte vill snacka politik.

Hur som helst, jag bojkottar det här tills det känns rätt att spela det, antingen efter krig eller bevis och uttalanden kring finanisiering av spelet kommit ut. Men tänker inte skamma nån annan som väljer att spela spelet och jag förstår att det alltid är en balansgång vad som ska rapporteras eller inte här på FZ. Just i det här fallet så tackar jag för att ni gjorde det, och på ett bra sätt, inget ställningstagande men ändå informerande.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Precis, det är som att säga att ryska soldater som våldtar fruar framför ögonen på männen för att sedan skjuta männen gör någonting dåligt. Vem ger mig rätten att säga att det är dåligt? Uppenbar smaksak. Det är snarare att ta sig rätten att döma som är farligt på riktigt. Det är därför väldigt riskabelt att uttala sig så absolut om rätt och fel i en tidning. Varför vet jag inte men jag vet att konsekvenserna kan vara oerhörda, som minst vanskliga.

Dessutom, ska man behöva ta ställning till det när man som vuxen kommer hem till lägenheten, satt sig i soffan, lagt en prutt och precis ska spela tv-spel?

Oj, detta var ju precis det jag skrev? Lägg ner.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag misstänker att Maysay hänvisar till diskussionen som fanns under denna nyhet när vi streamade spelet

Skillnaden nu är ju att artikeln som det pratades om mest handlade om spekulationer, och var cirkus en vecka gammal. Detta är relativt nytt, och handlar om att Ukraina i stort säger sitt. Olika saker skulle jag vilja säga.

Det enda som ändrats är att Ukraina har uttalat sig.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kommer inte köpa spelet av den enkla anledningen att det inte intresserar mig. Dock så bojkottar jag ingenting och stänger automatiskt av öronen om nån börjar uppmana till bojkott, sorry. Bryr mig inte ett skvatt i vilket land en produkt kommer ifrån, vilka som tillverkat den etc. Spelar ingen roll alls för mig om det är mordiska kommunister från nordkorea eller gamla plantageägare från amerikanska södern, jag köper bra produkter och köper inte dåliga produkter. Det är min enda moraliska regel, grejorna måste vara bra. I övrigt så struntar jag i moralisering och agendor, man blir ändå bara en hycklare om man låtsas bry sig i en specifik fråga tillräckligt för att bojkotta.

Oj, edge lord. Det ligger förövrigt lite i transaktionens natur att köparen upplever sig ha gjort en bra affär, men tack för sammanblandningen och den onödiga utläggningen. När du köper prostituerade, hur avgör du produktvärdet där?

Men jag håller med dig, kan man inte bota alla patienter ska ingen botas. Hyckleri att bota någon som bara råkar vara på sjukhuset man jobbar på liksom.

Skrivet av Vileoxe:

Gäsp, köper det jag vill. Finns ingen på denna planet som kan styra över det...

Jodå. Först måste du göra dig känd för de personerna. Hänger hela Cosa nostra på FZ nu? Värsta attityden.

Skrivet av unoR:

Men det har utvecklarna bakom spelet gjort? Rullat i Ukraina och skurit halsen av folk? Återigen.. det är Putins styre som ska fördömmas. Inte folket.

Nej, inte ens generalerna i fält har gjort det. Inte ens de som skär av örat av pojkar som pratar i mobiltelefon eftersom att de kan vara spioner för ukrainska armén har gjort det, de var ju på en annan plats och skar av örat. Inte ens Putin har gjort det, så varför ska Putins styre fördömas, de har ju inte ens varit i Ukraina eller firat av ett enda skott?

Redaktör
Skrivet av Moortis:

FZ får gärna presentera bevis för att den ryska studion sprider statliga propaganda om invasionen.

Annars vore det klädesamt om redaktionen förstod sina egna begränsningar och gav fan i politiken. För det här är ju bara spridning av bisar propaganda. Vad fan har Ryssland med ett fiktivt soviet att göra? Putin hatar Soviet mer än något annat. Rent trams att straffa studion för något staten gör, såvida inte fz kan belägga att studion uttalat sig positivt kring invasionen. I nuläget låter det som att fz tycker det är rimligt att straffa alla ryssar för något _många_ i ryssland protesterar mot och tillskilnad från fzs internetkrigare till journalister riskerar liv och hälsa för att förhindra.

Ärligt talat borde ni skämmas som släpper igenom den här skiten. Skillnaden mot gamereactor börjar bli obefintlig.

Förstår att ni kommer mjölka det här på pengar så länge det klickas, för det är ju uppenbart allt ni bryr er om nu förtiden, Men ni får göra det utan min hjälp.

Det står klart och tydligt i nyheten vem som är avsändaren. Om/när den ryska regeringen svarar kommer vi förmodligen skriva en uppföljningsnyhet om det.

Resterande - åsikter om ställningstagande, klickjakt osv. - får du naturligtvis ha om du så vill. Jag håller överhuvudtaget inte med dig, för om det stämde hade du sett tonvis med såna här nyheter på FZ. Om du är uppriktig - gör du det?


signatur
Avstängd
Skrivet av Jönsen:

Håller med ovanstående "bra framförda åsikter", skämtar ni eller?

Sen kan ni förklara hur ett invasionskrig av ett grannland är politik eftersom ni verkar likställa dessa två.

Krig är politik. Så här står det på Wikipedia bland annat:

"A variety of methods are deployed in politics, which include promoting one's own political views among people, negotiation with other political subjects, making laws, and exercising internal and external force, including warfare against adversaries."

Man invaderar knappast Ukraina på skoj utan man gör det för geopolitisk vinning.

Skrivet av Moortis:

FZ får gärna presentera bevis för att den ryska studion sprider statliga propaganda om invasionen.

Annars vore det klädesamt om redaktionen förstod sina egna begränsningar och gav fan i politiken. För det här är ju bara spridning av bisar propaganda. Vad fan har Ryssland med ett fiktivt soviet att göra? Putin hatar Soviet mer än något annat. Rent trams att straffa studion för något staten gör, såvida inte fz kan belägga att studion uttalat sig positivt kring invasionen. I nuläget låter det som att fz tycker det är rimligt att straffa alla ryssar för något _många_ i ryssland protesterar mot och tillskilnad från fzs internetkrigare till journalister riskerar liv och hälsa för att förhindra.

Ärligt talat borde ni skämmas som släpper igenom den här skiten. Skillnaden mot gamereactor börjar bli obefintlig.

Förstår att ni kommer mjölka det här på pengar så länge det klickas, för det är ju uppenbart allt ni bryr er om nu förtiden, Men ni får göra det utan min hjälp.

De rapporterar vad den Ukrainska regeringen säger(enligt den ukrainska källan). De tar inte ställning i nyheten om man bör bojkotta spelet eller ej så jag ser inte vad problemet är.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag misstänker att Maysay hänvisar till diskussionen som fanns under denna nyhet när vi streamade spelet

Skillnaden nu är ju att artikeln som det pratades om mest handlade om spekulationer, och var cirkus en vecka gammal. Detta är relativt nytt, och handlar om att Ukraina i stort säger sitt. Olika saker skulle jag vilja säga.

Precis, men jag kan inte se att något har förändrats?

Inaktiv

Om folk snackar politik, då kan vi förbjuda Embracer som har att göra med Saudiarabien.
USA under deras olagliga invasion av Irak som dödat tusentals civila.

Precis...

Medlem

Vet inte riktigt vad jag förväntade mig i kommentarsfältet, men en reaktion fick jag i alla fall.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kommer inte köpa spelet av den enkla anledningen att det inte intresserar mig. Dock så bojkottar jag ingenting och stänger automatiskt av öronen om nån börjar uppmana till bojkott, sorry. Bryr mig inte ett skvatt i vilket land en produkt kommer ifrån, vilka som tillverkat den etc. Spelar ingen roll alls för mig om det är mordiska kommunister från nordkorea eller gamla plantageägare från amerikanska södern, jag köper bra produkter och köper inte dåliga produkter. Det är min enda moraliska regel, grejorna måste vara bra. I övrigt så struntar jag i moralisering och agendor, man blir ändå bara en hycklare om man låtsas bry sig i en specifik fråga tillräckligt för att bojkotta.

Jo tack, du har redan klargjort många gånger tidigare att du skiter i många människor och ser ner på andra som "låtsas bry sig."


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Vilken sorglig tillvaro det är i den moderna gaming-världen ändå. Minns tillbaks till ett 90-tal samt även 00-tal där det fanns plats för kärlek, svett, troféer, politiska vinklar, och mycket mycket mer.

Vet inte om det bara är detta forum som totalt tappat det men någonting är fan trasigt när Jeppe och de andra stenhårda killarna härovan koketterar med att de inte har någon moralisk kompass samtidigt som det pågår utrotningskrig 70 mil bort.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Utbilda dig själv istället.

Jag tänker att det är en ganska självklar retorisk fråga. Du säger att krig inte är politiskt. Jag frågar då mig själv på vilket sätt du kommer fram till att krig är bortkopplat från politik. Det är svårt för mig att utbilda mig själv fram till ditt synsätt utan att fråga dig.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Krig är politik. Så här står det på Wikipedia bland annat:

"A variety of methods are deployed in politics, which include promoting one's own political views among people, negotiation with other political subjects, making laws, and exercising internal and external force, including warfare against adversaries."

De rapporterar vad den Ukrainska regeringen säger. De tar inte ställning i nyheten om man bör bojkotta spelet eller ej så jag ser inte vad problemet är.

Ja, krig är politik. Men effekterna av Putins förda politik är knappast att jämföra med SD's förda politik i Skåne, vilket PixelGamer raljerade över.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Moortis:

FZ får gärna presentera bevis för att den ryska studion sprider statliga propaganda om invasionen.

Annars vore det klädesamt om redaktionen förstod sina egna begränsningar och gav fan i politiken. För det här är ju bara spridning av bisar propaganda. Vad fan har Ryssland med ett fiktivt soviet att göra? Putin hatar Soviet mer än något annat. Rent trams att straffa studion för något staten gör, såvida inte fz kan belägga att studion uttalat sig positivt kring invasionen. I nuläget låter det som att fz tycker det är rimligt att straffa alla ryssar för något _många_ i ryssland protesterar mot och tillskilnad från fzs internetkrigare till journalister riskerar liv och hälsa för att förhindra.

Ärligt talat borde ni skämmas som släpper igenom den här skiten. Skillnaden mot gamereactor börjar bli obefintlig.

Förstår att ni kommer mjölka det här på pengar så länge det klickas, för det är ju uppenbart allt ni bryr er om nu förtiden, Men ni får göra det utan min hjälp.

Det enda vi gjort här är att skriva en nyhet om vad Ukrainas regering, och i stort då deras viceminister, uppmanat om Om du läser hela nyheten bör du se ganska snabbt att vi inte gjort något ställningstagande, utan att fokus är på spel och nyheter i spelvärlden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Gäsp, köper det jag vill. Finns ingen på denna planet som kan styra över det...

Tuffing

Inaktiv
Skrivet av trion6:

Vilken sorglig tillvaro det är i den moderna gaming-världen ändå. Minns tillbaks till ett 90-tal samt även 00-tal där det fanns plats för kärlek, svett, troféer, politiska vinklar, och mycket mycket mer.

Vet inte om det bara är detta forum som totalt tappat det men någonting är fan trasigt när Jeppe och de andra stenhårda killarna härovan koketterar med att de inte har någon moralisk kompass samtidigt som det pågår utrotningskrig 70 mil bort.

Vad tycker du om Embracer och Saudiarabien där de har stor ägarandel?
Vad tycker du om när USA invaderade Irak på olagliga grunder och dödade tusentals civila och skapat kaos i deras land?
Mitt problem är hyckleriet.

Om folk vill involvera politik gör man det eller inte. Inte på något subjektivt sätt när det passar en.
I slutändan: Vi lever i en för komplex värld för stackars människor. Jag förstår båda sidor.

Medlem
Skrivet av trion6:

Vilken sorglig tillvaro det är i den moderna gaming-världen ändå. Minns tillbaks till ett 90-tal samt även 00-tal där det fanns plats för kärlek, svett, troféer, politiska vinklar, och mycket mycket mer.

Vet inte om det bara är detta forum som totalt tappat det men någonting är fan trasigt när Jeppe och de andra stenhårda killarna härovan koketterar med att de inte har någon moralisk kompass samtidigt som det pågår utrotningskrig 70 mil bort.

Har du bevis för att utvecklarna är annat än vanliga människor som bara vill göra spel så ändrar jag min åsikt. Annars kommer jag inte behandla de människorna annorlunda bara för att puckon i deras hemland beter sig illa.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Precis, men jag kan inte se att något har förändrats?

Initialt skrev vi inte om det politiska runtom Atomic Hearts för att det mest handlade om fakta som inte helt kunde styrkas. Detta handlar om Ukrainas regering som gjort ett uttalande om spelet vilket är något helt annat än vad andra personer snappat upp om företaget som eventuellt skulle kunna vara problematiskt.

Två helt olika inkörsportar, som i och för sig slutar på samma sätt. Men inkörsporten är viktig


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jag tänker att det är en ganska självklar retorisk fråga. Du säger att krig inte är politiskt. Jag frågar då mig själv på vilket sätt du kommer fram till att krig är bortkopplat från politik. Det är svårt för mig att utbilda mig själv fram till ditt synsätt utan att fråga dig.

Först och främst ber jag om ursäkt för mitt beska svar. Antog, assumption is the mother of all f ups etc, att du bara var dryg. Vilket uppenbarligen var fel.

Jag förstår att politik är ett spektrum med allt från lokalpolitiker i Alingsås till EU-kommisionen och FN. Men att kalla ett invasionskrig för politik och därmed lägga munkavle på ämnet är extremt smaklöst, omoraliskt och direkt omänskligt.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Har du bevis för att utvecklarna är annat än vanliga människor som bara vill göra spel så ändrar jag min åsikt. Annars kommer jag inte behandla de människorna annorlunda bara för att puckon i deras hemland beter sig illa.

Ryska produkter och tjänster skapar ryska skattepengar. Ryska skattepengar används till att bomba civila.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Har du bevis för att utvecklarna är annat än vanliga människor som bara vill göra spel så ändrar jag min åsikt. Annars kommer jag inte behandla de människorna annorlunda bara för att puckon i deras hemland beter sig illa.

Jag har inte sett att någon fördömer dig för att du köper det spelet. Allra minst FZ som ju till och med pushar för spelet genom recensioner ect. Men det är ju ett faktum att en del av mina pengar går till den Ryska staten om jag skulle köpa spelet och för mig spelar det in om jag vill köpa det eller inte. Det är allt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det står klart och tydligt i nyheten vem som är avsändaren. Om/när den ryska regeringen svarar kommer vi förmodligen skriva en uppföljningsnyhet om det.

Resterande - åsikter om ställningstagande, klickjakt osv. - får du naturligtvis ha om du så vill. Jag håller överhuvudtaget inte med dig, för om det stämde hade du sett tonvis med såna här nyheter på FZ. Om du är uppriktig - gör du det?

Spela inte dum. Du kan uppenbarligen läsa. Jag skrev tydligt att jag förväntar mig bevis när ni väljer att publicera saker. Att ukrainska staten säger att något är sant är inte bevis. Det är ett propagandistiskt påstående. Och jag ser inte hur det är er roll att sprida propaganda vidare. Gör du?

Hade ni mot all fördoman gjort ett eget gräv och konstaterat att studion faktiskt spred propaganda eller kunde belysa aspekter av spelet som ens kunde tolkas så hade det varit sin sak och jag hade rosat er för ert gräv. Men det har ni ju självklart inte gjort, det skulle ju kräva.. journalistiskt arbete.

Så ja,även om det här var första gången ni gått så långt att ni gjort clickbait av en verklig pågående humanitär tragedi så har kvaliteten på fz har sjunkit som en sten de senaste åren. Primärt pga clickbaitiga titlar och spekulativt spridande av snaskiga rykten och twitterpåstående. inte sällan om utvecklare och studios snarare än om spelen. Tacka gud för rock, paper, shotgun så man iaf kan få någonslags seriös rapportering fortfarande.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Nu vet jag inte hur avtalet mellan utvecklaren och Microsoft ser ut med att de har spelet på game pass. Men det KAN vara som så att de får betalt efter hur många som spelar det.

Så varje gång någon ny spelare väljer att spela det på game pass så kan ryska staten möjligtvis få lite mer pengar till fler robotar, lite fler kulor..

Jag spelar hellre ett annat spel än riskerar att Ryssland får mer pengar till krigsmateriel mot Ukraina.

Så det är rätt lätt för mig att välja att inte spela det på Xbox game pass heller.

Tror inte att pengarna från detta spel kommer påverka kriget något märkbart, om ens något alls.
Det är en fis i havet jämfört med alla pengar som redan har spenderats och är i rullning.

Medlem
Skrivet av trion6:

Vilken sorglig tillvaro det är i den moderna gaming-världen ändå. Minns tillbaks till ett 90-tal samt även 00-tal där det fanns plats för kärlek, svett, troféer, politiska vinklar, och mycket mycket mer.

Vet inte om det bara är detta forum som totalt tappat det men någonting är fan trasigt när Jeppe och de andra stenhårda killarna härovan koketterar med att de inte har någon moralisk kompass samtidigt som det pågår utrotningskrig 70 mil bort.

Tycker det är tråkigt att avsaknaden av just empati och medlidande blir mer dominerande här på FZ. Så fort man försöker ta upp något på den nivån kommer järngänget fram med sina nedsättande kommentarer. Här måste även jag ta på mig lite självkritik, för jag låter fort mina egna känslor svalla över och jag blir lite som en grävling, och visst har jag problem att visa förstående för folk som uttrycker åsikter som är direkt kränkande mot marginaliserade och utsatta grupper.

Skrivet av Proximately:

Jag tänker att det är en ganska självklar retorisk fråga. Du säger att krig inte är politiskt. Jag frågar då mig själv på vilket sätt du kommer fram till att krig är bortkopplat från politik. Det är svårt för mig att utbilda mig själv fram till ditt synsätt utan att fråga dig.

Det är självklart att politik är en stark komponent i krig, men när vi snackar om Atomic Heart handlar det egentligen betydligt mer om moral och etik, än det gör politik.

Medlem
Skrivet av Moortis:

Vad fan har Ryssland med ett fiktivt soviet att göra? Putin hatar Soviet mer än något annat.

Är du ett troll eller har du rökt något olämpligt?
Lill-Stalin har ju kallat Sovjets förfall för en tvättäkta tragedi...?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Moortis:

Spela inte dum. Du kan uppenbarligen läsa. Jag skrev tydligt att jag förväntar mig bevis när ni väljer att publicera saker. Att ukrainska staten säger att något är sant är inte bevis. Det är ett propagandistiskt påstående. Och jag ser inte hur det är er roll att sprida propaganda vidare. Gör du?

Hade ni mot all fördoman gjort ett eget gräv och konstaterat att studion faktiskt spred propaganda eller kunde belysa aspekter av spelet som ens kunde tolkas så hade det varit sin sak och jag hade rosat er för ert gräv. Men det har ni ju självklart inte gjort, det skulle ju kräva.. journalistiskt arbete.

Så ja,även om det här var första gången ni gått så långt att ni gjort clickbait av en verklig pågående humanitär tragedi så har kvaliteten på fz har sjunkit som en sten de senaste åren. Primärt pga clickbaitiga titlar och spekulativt spridande, inte sällan om utvecklare och studios snarare än om spelen. Tacka gud för rock, paper, shotgun så man iaf kan få någonslags seriös rapportering fortfarande.

Vi har skrivit en nyhet om vad Ukrainas regering gjort och sagt - inget annat


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Ryska produkter och tjänster skapar ryska skattepengar. Ryska skattepengar används till att bomba civila.

Svenska produkter och tjänster skapar kinesiska skattepengar. Kinesiska skattepengar används till allt möjligt jävligt.

Ska man vara emot något får man vara konsekvent och vara emot allt.
Sen är inte allt svart eller vitt heller.
Man kan älska något som kommer från en skapare som är vidrig.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ska man vara emot något får man vara konsekvent och vara emot allt.
Sen är inte allt svart eller vitt heller.
Man kan älska något som kommer från en skapare som är vidrig.

Jag gillar att du säger emot dig själv redan meningen efter "Ska man vara emot något får man vara konsekvent och vara emot allt. Sen är inte allt svart eller vitt heller."

Bra jobbat!

Skriv svar