Diablo-liknande Last Epoch har fått multiplayer
Spelet sen release av denna patchen, ca 40 timmar nu.
Nog det bästa arpg spelet jag spelat sen diablo för min del
Det är fortfarande early access och de har mycket mer att fixa och lägga in
Bra sakerna:
Crafting systemet är riktigt bra och lätt att ha att göra med efter att man har förstått hur det fungera.
Är inte överkomplicerat och gör det enkelt att ha chans att få till grejer som man vill ha dom
Filter system för loot är otroligt bra och man kan definera exakt allt hur man vill ha det
Det går också att exportera och importera från andra som skapat ett filter. Detta ger jag dom en stor guldstjärna för!
Endgamet är roligt med mycket olika saker att göra. Huvudsaken är monolith där det är öar på en karta med olika rewards och man väljer vilken väg man vill ta att utforska. Väldigt kul!
Skill tree är fantastisk gjord, nog det bästa jag har varit med om? Det finns passiva skill tree och sen 5 st för vilka spells du väljer du vill utveckla. Varenda poäng du lägger ut på dessa gör STOR skillnad och förändrar helt hur saker fungerar på din karaktär eller ger dig mycket mer damage/defense. Du känner skillnaden för varje poäng du sätter ut
Mindre bra saker:
Som i alla andra arpg genom tiderna förutom diablo är animationerna inte bra.
Lite problem med mob density i end gamet och för stora kartor på vissa ställen
Uniques och Set items är inte roliga. De mesta är stat sticks bara. Så du kommer inte få någon endorfin release när de droppar efter en stund. Du kommer behandla dom som andra typ av rare med fasta stats. Men de droppar som godis så du kommer fylla din stash med dessa riktigt snabbt.
Sen finns det att utveckla uniques mer och få dom till legendaries med ännu mer stat sticks.
Spelet sen release av denna patchen, ca 40 timmar nu.
Nog det bästa arpg spelet jag spelat sen diablo för min del
Det är fortfarande early access och de har mycket mer att fixa och lägga in
Bra sakerna:
Crafting systemet är riktigt bra och lätt att ha att göra med efter att man har förstått hur det fungera.
Är inte överkomplicerat och gör det enkelt att ha chans att få till grejer som man vill ha dom
Filter system för loot är otroligt bra och man kan definera exakt allt hur man vill ha det
Det går också att exportera och importera från andra som skapat ett filter. Detta ger jag dom en stor guldstjärna för!
Endgamet är roligt med mycket olika saker att göra. Huvudsaken är monolith där det är öar på en karta med olika rewards och man väljer vilken väg man vill ta att utforska. Väldigt kul!
Skill tree är fantastisk gjord, nog det bästa jag har varit med om? Det finns passiva skill tree och sen 5 st för vilka spells du väljer du vill utveckla. Varenda poäng du lägger ut på dessa gör STOR skillnad och förändrar helt hur saker fungerar på din karaktär eller ger dig mycket mer damage/defense. Du känner skillnaden för varje poäng du sätter ut
Mindre bra saker:
Som i alla andra arpg genom tiderna förutom diablo är animationerna inte bra.
Lite problem med mob density i end gamet och för stora kartor på vissa ställen
Uniques och Set items är inte roliga. De mesta är stat sticks bara. Så du kommer inte få någon endorfin release när de droppar efter en stund. Du kommer behandla dom som andra typ av rare med fasta stats. Men de droppar som godis så du kommer fylla din stash med dessa riktigt snabbt.
Sen finns det att utveckla uniques mer och få dom till legendaries med ännu mer stat sticks.
Då måste man fråga, har du lirat PoE och hur ställer sig i så fall detta lir mot det?
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Då måste man fråga, har du lirat PoE och hur ställer sig i så fall detta lir mot det?
Jag lira PoE i början när det släpptes i ca 50-60 timmar?
Gilla inte det alls och var inget för mig. Jag vet inte hur det är nu så vissa saker jag säger kan vara helt fel
Animationerna där var ännu värre än i Lost Epoch. Det var segt och kändes helt fel med combaten
Det var för överkomplicerat för min del. Jag vill kötta saker i ett arpg och inte sitta med excelark och kolla guider.
Gilla inte att dina skills är bundna till olika gems
Skill treen är överkomplicerad med minimala förändringar i det man lägger ut där
Spontant från min synvinkel
PoE är ett spel där du oftast behöver en guide för att kunna spela end-game
Last Epoch är mer ett "fudge around and find out" där det mesta funkar ganska länge.
Har inte spelat super end-game i Epoch ännu, så det kanske ändrar sig.
Båda är dock väldigt bra spel.
Jag lira PoE i början när det släpptes i ca 50-60 timmar?
Gilla inte det alls och var inget för mig. Jag vet inte hur det är nu så vissa saker jag säger kan vara helt fel
Animationerna där var ännu värre än i Lost Epoch. Det var segt och kändes helt fel med combaten
Det var för överkomplicerat för min del. Jag vill kötta saker i ett arpg och inte sitta med excelark och kolla guider.
Gilla inte att dina skills är bundna till olika gems
Skill treen är överkomplicerad med minimala förändringar i det man lägger ut där
Alrite, alrite. Man kikar upp en build som ser rolig ut och kör på den, jag har nog aldrig skapat en egen build och gått efter inte i något arpg alls hehe. PoE håller jag som ett mästerverk så skall bli intressant om Last Epoch kan leverera.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Alrite, alrite. Man kikar upp en build som ser rolig ut och kör på den, jag har nog aldrig skapat en egen build och gått efter inte i något arpg alls hehe. PoE håller jag som ett mästerverk så skall bli intressant om Last Epoch kan leverera.
Ja beror på helt vad man är ute efter ochg vad man gillar
Jag vill ha enkelhet i mina arpg. Det ska inte vara för många olika saker och komplicerat.
Därför är diablo spelen för min del de som alltid varit de bästa.
Last Epoch har lagt in lite mer men inte överdrivet mer saker utan precis rätt och jag gillar det för de
Som jag ser av diablo 4 har de också gjort liknande saker och det gör mig glad.
Bara det går mer på Last Epoch hållet än PoE hållet
Sjukt kul spel, spelat en hel del denna patch och ändringarna som gjorts är bara till det bättre.
Sen är det kul se grundaren till spelet är i i ngame chatten och pratar med folk om synpunkter och allmänt om spelet riktning.
Det är mycket som kommer läggas till/ändras dem har tydligen stora planer för första acten, så får lite grim dawn känsla över det hela.
Sjukt taggad till hela realsen
Spela spel är kul ibland.
LE är ju som en mix av många saker, talang systemet är som Grim Dawn (som tog det från Titan Quest), skills systemet är mer avancerat system kan man säga av D3s rune system där man väljer max 20 talent points och placerar ut. Man väljer ju ofta en väg att gå som med min båg Rogue där jag har lightning men kan göra om min main ability till cold damage genom talangerna. I D3 tar man bara en annan rune.
Farten i spelet och hur det känns nu med nya uppdateringen är mer som PoE imo, det är betydligt mindre lila och blobs nu än tidigare då dem gjort massa kartor mer ljusa. Vilket har varit en positiv ändring till min del. Monolith (öarna som ovan sagt) är ju som en mix mellen kartor i PoE och rifts i D3 egentligen.. man märker hur dem tagit saker från spel och gjort en egen touch på det hela (sen är det känt att de som utvecklar LE spelar PoE).
Som jag sagt till vänner, om D4 failar lär ARPG genren handla om PoE2 och LE, så bra är det men har ändå sagt åt dem att vänta tills vi det hur bra D4a blir om man inte redan var sugen som en själv på spelet (köpte förra sommaren, ir tjejen köpte xD). PoE2 kommer ju vara F2P av allt som det verkar och därav kan LE vara värda sina pengar om än de ökade från 29.99 euro till 33.99 efter Tencents inkommande.
Spelet är bra men hoppas de ger i alla fall ett male/female val när man gör karaktärerna sedan kan jag tycka att det är lite tråkiga abilites på vissa klasser som Primalist och Rogue (med båge) eftersom de med båga är väldigt få. Känns som de flesta av Rogues abilites har melee som tanke och hoppas när Falconer kommer att det blir bättre (trodde de skulle komma med 0.9, men kommer nog med 1.0 med Warlock och sista Mage builden).
Är man intresserad dock är det ett solit spel och 8/10 imo och värt pengarna, brukar säga att får man 10h per euro är det värt det. Man får lätt det ur spelet över tid, speciellt när säsonger och mer endgame kommer.
EDIT: Har runt 1100+h i D3 och snart 1500h i PoE så har iaf provat mer än 2h (som många Steam reveiws inte ens kommer upp till) i dem för att se och snart 150h i LE
>>> 5800x - 6650 XT (i väntan på 8800 XT) @ 1440p, 32GB 3600mhz, 2 TB M.2, 1TB SSD <<<
testade för första gången nu i helgen, tog mig till när endgamet öppnar upp till lvl 100 på alla öar, tror det är typ T16 i PoE liknande.
Har mycket potential, men svårt att tävla med PoE för tillfället. För lite content helt enkelt, finns i princip endast deras variant av maps + dungeons och en arena, jag kan ha missat saker dock.
I PoE så finns det 100 olika saker att göra och dom flesta sakerna interagerar med dom andra i form av drops osv, ifall PoE endast var maps om och om igen med en dungeon då och då plus ett horde läge så skulle jag gilla det betydligt mindre också.
Men ifall Last epoch har rejäla leagues som lägger till horizontell content i samma stil som PoE så är det nog ett riktigt alternativ till poe2 om 2-3 år.
Vill också påpeka att dom har betydligt mindre möjlig variation i builds, dom följer vad Diablo gör i att varje klass har sina egna spells osv tillskillnad ifrån PoE där det finns hundratals olika spells som alla klasser delar på, sen kan man föra argument kring hur många av dom 270+ skillsen som faktiskt är användbara.
testade för första gången nu i helgen, tog mig till när endgamet öppnar upp till lvl 100 på alla öar, tror det är typ T16 i PoE liknande.
Har mycket potential, men svårt att tävla med PoE för tillfället. För lite content helt enkelt, finns i princip endast deras variant av maps + dungeons och en arena, jag kan ha missat saker dock.
I PoE så finns det 100 olika saker att göra och dom flesta sakerna interagerar med dom andra i form av drops osv, ifall PoE endast var maps om och om igen med en dungeon då och då plus ett horde läge så skulle jag gilla det betydligt mindre också.
Men ifall Last epoch har rejäla leagues som lägger till horizontell content i samma stil som PoE så är det nog ett riktigt alternativ till poe2 om 2-3 år.
Vill också påpeka att dom har betydligt mindre möjlig variation i builds, dom följer vad Diablo gör i att varje klass har sina egna spells osv tillskillnad ifrån PoE där det finns hundratals olika spells som alla klasser delar på, sen kan man föra argument kring hur många av dom 270+ skillsen som faktiskt är användbara.
Det är som sagt inte ens 1.0 så att end-game är lite tunt just nu får man räkna med. Jag tycker det är extremt lovande so far, men det går ju inte att mäta sig mot de etablerade spelen i samma genre. Lyckas man lägga sina säsonger så de inte krockar kan jag se att folk hoppar mellan PoE och detta framöver, men det är nog ett eller två år bort innan vi är där skulle jag gissa.
Hur som, de stressar inte och gör det mesta rätt so far.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Vad är fixeringen vid ”end-game” egentligen? Du möter ungefär samma motstånd, fast svårare, och får variationer på samma gear?
Du måste ju ha något att sysselsätta dig med när du är klar med kampanjen, framför allt så är man oftast så pass överlevlad om man gör sidokontent när man kör kampanj. Är spelet kul vill man ju fortsätta spela, seasons med olika teman gör att det känns lite nytt och fräscht igen plus att det brukar finnas alternativ för att göra spelet svårare och svårare.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Spelat runt 60 timmar solo och mp, skill systemet känns bra dock önskar jag mer skills för varje specialisering.
Mp känns kul då man kan relativt lätt byta build, dock sync och att man fastnar med skills kan vara väldigt irriterande.
End game är okej känns som bra progression men monster densiteten kunde vara bättre ibland jättebra och ibland flera skärmar mellan, lootfilter och slippa identifiera föremål stort plus.
Crafting systemet är nog bland det bästa inte för komplicerat men mycket potential,
Referenser 6k timmar i poe och väldigt mycket d2 när jag var ung.
Animationerna där var ännu värre än i Lost Epoch. Det var segt och kändes helt fel med combatenSkill treen är överkomplicerad med minimala förändringar i det man lägger ut där
Yes, det är alltså inte bara jag! Har försökt komma in i Path of Exile flera gånger, men det är något med combat-animationerna som är svårt att beskriva. Det är som att man är låst i en animation för länge; det känns klumpigt och påverkar mitt "flow" på ett negativt sätt. På det sättet har jag alltid föredragit Diablo, där det känns som att man har mycket bättre kontroll över sin karaktär.
Fan, ville testa detta men nästan 400kr!
Det är värt det
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT