Diablo IV kan respeccas utan att det blir "överdrivet dyrt"

Robot
Diablo IV kan respeccas utan att det blir "överdrivet dyrt"

Enklare än att börja om.

#diablo-iv


Medlem

Inte överdrivet dyrt men det kommer kosta riktiga pengar? Är det så man ska tolka det?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Inte överdrivet dyrt men det kommer kosta riktiga pengar? Är det så man ska tolka det?

Vet inte varifrån du fick för dig att det ska kosta riktiga pengar. 🤔

Själv är jag ganska skeptisk. Tycker att en rolig del av tex PoE har varit att göra nya gubbar med andra builds.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Varför ska det kosta att respecca överhuvudtaget? Gör det som i WoW(retail), man kan respecca när man vill och att man kan spara olika speccs och hoppa mellan dom. I Diablo 4 känns det som man kommer testa och skifta mellan olika speccs ofta beroende på gearet man konstant kommer få.

Känns bara som en onödigt tillagd grind som tillför noll. Det är säkerligen inte svårt, men det är bara irriterande och onödigt, enligt mig.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Personligen tycker jag om när det finns en liten förlust i att respecca, det tvingar en att tänka efter lite extra när man tar svåra beslut och bygger sin gubbe. Samtidigt ska det inte vara galet dyrt heller så möjligheten ska alltid finnas där, men att det kostar lite (in game currency då såklart) är helt fine för mig.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Vet inte varifrån du fick för dig att det ska kosta riktiga pengar. 🤔

Själv är jag ganska skeptisk. Tycker att en rolig del av tex PoE har varit att göra nya gubbar med andra builds.

För att i artikeln säger dom "kommer inte bli överdrivet dyrt"

Gnällkuk

Verkar som om de svängt då, tidigare har jag för mig att de sa att det inte kostar speciellt mycket i början men att det stiger i takt med level och skills så att mot slutet så skulle det vara väldigt dyrt och nästan uppmuntra till en ny gubbe från scratch. Kan ju finnas två anledningar till detta, dels för att det ska ge möjlighet men inte vara allt för lättvindigt, dels kanske för att stävja guldinflationen.

Jag gillade att det åtminstone i betan kändes som om guld hade ett värde. Hoardern i mig var nöjd!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Verkar som om de svängt då, tidigare har jag för mig att de sa att det inte kostar speciellt mycket i början men att det stiger i takt med level och skills så att mot slutet så skulle det vara väldigt dyrt och nästan uppmuntra till en ny gubbe från scratch. Kan ju finnas två anledningar till detta, dels för att det ska ge möjlighet men inte vara allt för lättvindigt, dels kanske för att stävja guldinflationen.

Jag gillade att det åtminstone i betan kändes som om guld hade ett värde. Hoardern i mig var nöjd!

Ja, ett av problemen i just tidigare Diablo-spelen är ju att guld aldrig varit något värt direkt, vilket det kändes som det faktiskt hade i betan.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Verkar som om de svängt då, tidigare har jag för mig att de sa att det inte kostar speciellt mycket i början men att det stiger i takt med level och skills så att mot slutet så skulle det vara väldigt dyrt och nästan uppmuntra till en ny gubbe från scratch. Kan ju finnas två anledningar till detta, dels för att det ska ge möjlighet men inte vara allt för lättvindigt, dels kanske för att stävja guldinflationen.

Jag gillade att det åtminstone i betan kändes som om guld hade ett värde. Hoardern i mig var nöjd!

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja, ett av problemen i just tidigare Diablo-spelen är ju att guld aldrig varit något värt direkt, vilket det kändes som det faktiskt hade i betan.

För att göra guld mer betydelsefullt får man väl lägga in system man måste ha det till snarare än att respecca sin karaktär kan jag tycka. Material, gear, enchants, gems, reroll på gear, cosmetics, mounts osv.

Men ja, det var ju inte direkt så att man led av guldbrist p.g.a. respeccingen i betan, så det kanske inte kommer vara något större problem vid release ändå.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Borde vara gratis att göra...

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Borde vara gratis att göra...

Första gången allafall, sen får det kosta lite.

Medlem

Ogillade skarpt att det gick att byta fritt i d3 då det dödar replayability för mig, ingen anledning att leva upp en till char av samma klass om man redan har "alla builds" i samma gubbe. Jag hoppas det iaf blir tillräckligt dyrt så man inte byter för ex varje aktivitet (ex byta build inför varje boss, sen en annan build för vanliga mobs, en tredje för vissa immuna fiender osv), däremot bra att kunna byta de poäng man lagt fel eller om man vill byta helt.

Skribent

Bara låt mig respecca utan en massa krångel, pls. En av anledningarna att jag håller Grim Dawn så högt är just att man kan experimentera sig fram till en build som passar en utan att börja om från början varenda gång. Avskyr det.
Det borde åtminstone finnas en valmöjlighet att spela med eller utan fria respecs. Precis som det finns ett hardcoreläge kan de väl finnas ett respecläge.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Bara låt mig respecca utan en massa krångel, pls. En av anledningarna att jag håller Grim Dawn så högt är just att man kan experimentera sig fram till en build som passar en utan att börja om från början varenda gång. Avskyr det.
Det borde åtminstone finnas en valmöjlighet att spela med eller utan fria respecs. Precis som det finns ett hardcoreläge kan de väl finnas ett respecläge.

Nja blir alldeles för många lägen då. Tycker att de som vill ha billiga respecs ska få anpassa sig istället för tvärtom


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Fezk:

Varför ska det kosta att respecca överhuvudtaget? Gör det som i WoW(retail), man kan respecca nära man vill och att man kan spara olika speccs och hoppa mellan dom. I Diablo 4 känns det som man kommer testa och skifta mellan olika speccs ofta beroende på gearet man konstant kommer få.

Känns bara som en onödigt tillagd grind som tillför noll. Det är säkerligen inte svårt, men det är bara irriterande och onödigt, enligt mig.

Förstår inte heller? En del av det roliga är ju att testa olika skills/builds/spelstilar….

Jag skulle vilja ha säg minst 2-3 olika builds man kan switcha mellan.

Märkte även i betan att det var stor skillnad på vad som funkade bra mot multi targets och bossar, så förstår inte ens hur det ska gå att få bra?

Medlem

I stängda betan var det jäcligt dyrt för de som körde late endgame och hade riktigt höga lvlar (90+). Dom kom och lånade pengar av oss andra som var på mid(lvl 70) endgame 😂.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Första gången allafall, sen får det kosta lite.

Men varför?
Helt meningslöst.
Gratis i wow och ingen som helst problem

I hardcore läge kan det väl kosta för de som vill 😊

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Men varför?
Helt meningslöst.
Gratis i wow och ingen som helst problem

För att olika builds ska ha både för- och nackdelar. Det blir en avvägning när man bygger sin karaktär. Om det är gratis kan man byta build inför varje fiende för att alltid ha optimala skills osv. Jag uppskattar att jag måste tänka lite när jag lägger mina skills och inte bara kan köra och sen byta fritt så fort jag behöver nåt annat osv. Jag uppskattar också att bygga olika builds och ha en anledning att spela mer. Spelet blir mycket större o h räcker mycket längre

Medlem

Detta tackar vi för. Hade inte orkat starta om en hel gubbe för att blev för dyrt.

Medlem

Det här med "Det kommer inte bli så dyrt" är ju öppet för tolkning då det beror på hur man ser på funktionen att respeca till att börja med.

Jag tror att vi får systemet som redan fanns i Closed beta. Dvs att det kommer var dyrt i guld att respeca på högre levels för att dels vara en guldsänka men också komma bort mer från uppförandet att spelare respecar före varje bossfight osv. Så från det sperspektivet är det inte så dyrt att respeca för man förväntas inte göra det hela tiden.

Men förväntar sig en spelare att respeca hela tiden inför varje encounter så kommer det inte vara lika sant för då kanske man inte har råd med det guld som krävs på kort tid.

Skribent
Skrivet av Kleptoman:

Nja blir alldeles för många lägen då. Tycker att de som vill ha billiga respecs ska få anpassa sig istället för tvärtom

Förstår inte vad problemet med valmöjligheter i spel är. Om du kan spela som du vill och jag kan spela som jag vill så är det rimligen bättre. Särskilt när det handlar om en funktion som gör att fler kan testa mer innehåll i spelet även om de inte har så mycket tid att lägga på det.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

För att olika builds ska ha både för- och nackdelar. Det blir en avvägning när man bygger sin karaktär. Om det är gratis kan man byta build inför varje fiende för att alltid ha optimala skills osv. Jag uppskattar att jag måste tänka lite när jag lägger mina skills och inte bara kan köra och sen byta fritt så fort jag behöver nåt annat osv. Jag uppskattar också att bygga olika builds och ha en anledning att spela mer. Spelet blir mycket större o h räcker mycket längre

Är ju det som är lite roligt. Byta och ändra och testa.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Är ju det som är lite roligt. Byta och ändra och testa.

Ja och det är billigt som tusan tidigt i spelet, men när du kommer till endgame osv så är det dyrt, men då förväntas du redan ha testat osv på vägen. Tycker det är en bra balans att det går men blir dyrare och dyrare, bästa av båda världarna på nåt sätt.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Är ju det som är lite roligt. Byta och ändra och testa.

Eller hur, tycker att det ärligt talat är helt hål i huvudet att lägga på en respec-kostnad i ett spel som diablo, som är nichat mycket mot en mer casual arpg-publik.
Svinkul om man spelar upp till en relativt hög level med någon riktig skitbuild och sen inte har råd att respecca för att komma vidare, då slutar nog majoriteten av casualspelare istället för att starta en ny char...

Samma om man hittar en unique som gör något fränt för någon annan build, så har man inte råd att respecca för att testa...

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nja blir alldeles för många lägen då. Tycker att de som vill ha billiga respecs ska få anpassa sig istället för tvärtom

Haha, vad bra att du ska få bestämma vad som är bäst för de andra

Det du gillar bör ju såklart alla andra också gilla, annat vore ju fel.

--

Jag personligen raderar hellre spelet än att skapar en exakt likadan ny gubbe där jag tryckt på knapparna 234 istället för 587.

Men men, får väl göra som du sa!

Medlem
Skrivet av Lepr:

Eller hur, tycker att det ärligt talat är helt hål i huvudet att lägga på en respec-kostnad i ett spel som diablo, som är nichat mycket mot en mer casual arpg-publik.
Svinkul om man spelar upp till en relativt hög level med någon riktig skitbuild och sen inte har råd att respecca för att komma vidare, då slutar nog majoriteten av casualspelare istället för att starta en ny char...

Samma om man hittar en unique som gör något fränt för någon annan build, så har man inte råd att respecca för att testa...

Poängen är ju att det är billigt nog att kunna respecca om builden behöver ändras, men dyrt nog så man inte respeccar hela tiden för ex olika fiender osv.

Medlem

Seasons / Ladder

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Poängen är ju att det är billigt nog att kunna respecca om builden behöver ändras, men dyrt nog så man inte respeccar hela tiden för ex olika fiender osv.

yeah men så kommer ingen orka spela.
så hela deras idé om att de skall kosta blir liksom till intet gjord.

hoppas de slopar allt,

är oerhört drygt att tvingas lvla upp nya chr i poe

Medlem

Jag tycker det skulle vara lämpligt att ha stigande kostnad. Börja med 1€ första gången och låt sedan det öka med 0,5€ tills det toppar på tex 10€. Har man inte lyckats hitta rätt spec på sin karaktär efter såpass många "respecs" så kan man köpa en ny "slot" för ytterligare en karaktär för 3€. Jag vet att summorna jag skriver är ganska ödmjuka, men man kan ju hoppas att de håller ner kostnaderna...

Medlem
Skrivet av Patsy:

yeah men så kommer ingen orka spela.
så hela deras idé om att de skall kosta blir liksom till intet gjord.

hoppas de slopar allt,

är oerhört drygt att tvingas lvla upp nya chr i poe

Ingen? Tror det är att ta i. Har svårt att se att de kommer tappa märkbart med spelare över att ha en kostnad på respecs som gör att folk inte kan respeca inför varje fight. Balansmässigt så trivialiserar man character development och encounters om folk kan respeca obegränsat. Tror systemet de hade i Closed Beta är den bästa kompromissen.

Det var ingen i closed beta som jag sett postat att de behövde skapa nya karaktärer av anledningen att de inte hade råd med respec. När man är i Endgame så förväntas man nog ha testat sig fram till den build man vill köra så man behöver inte byta flera gånger per dag. Men vill man byta kan man göra det, men då kostar det guld.

12
Skriv svar