F.d. Stadia-chefen Phil Harrison uppges ha lämnat Google

Robot
F.d. Stadia-chefen Phil Harrison uppges ha lämnat Google

Har tidigare jobbat hos både Sony och Microsoft. Så Nintendo härnäst..?

#google, #phil-harrison, #stadia


Medlem

Konstigt att en högt uppsatt chef bara kan smyga ut utan att varken han eller Google säger något. Fick han kanske sparken när Google kapade en massa anställda?

Medlem

Han kanske ska starta ett eget företag och har snott med sig koden till stadia. Håller tummarna


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Han kanske ska starta ett eget företag och har snott med sig koden till stadia. Håller tummarna

Finns långt många mer än Google har har den koden... Redan före Google knackade den


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

"Tekniskt fungerade tjänsten bra"

Nåja...

Medlem
Skrivet av jehuty:

Konstigt att en högt uppsatt chef bara kan smyga ut utan att varken han eller Google säger något. Fick han kanske sparken när Google kapade en massa anställda?

Shit, konspirationsteorierna bara rusar ur skallen på dig

Kan det vara såhär?: Det gick jävligt dåligt för Stadia, det lirade inte - det tappade antagligen mer användare än vad det skaffade.
Hurvida han som var chef för Stadia och styrde upp hela den grejjen blev sparkad eller hoppade av själv är väl knappast relevant - Google hade säkert erbjudit han ett mellanchef-jobb på någon annan avdelning om han ville ha den istället.

Poängen är väl att det inte är något speciellt suspekt med att chefen för Stadia inte jobbat på Google längre, i och med att Stadia inte finns längre?
Han måste ju iaf minst fått ett nytt jobb, efter dom la ner Stadia

Eller måste han stanna kvar på Googles anställningslista som "Chef för Stadia" långt efter Stadia slutat finnas? Hur många år är det rimligt, isåfall?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

"Tekniskt fungerade tjänsten bra"

Nåja...

Fortfarande mycket bättre än GFN, xCloud och PSnow. Så ja Tekniskt fungerade den väldigt bra!


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

"Tekniskt fungerade tjänsten bra"

Nåja...

Den fungerade "okej". Ungefär lika okej som liknande tjänster från andra spelare.

Med "okej" så menar jag "en tydlig kvalitativ skillnad i både respons och bildkvalité från om jag skulle kört som jag gör annars... Men typ spelbart.".

Vi var väl ganska många som trodde när dom utannonserade Stadia att "dom kanske knäckt det, revolutionerat teknologin".. Men nej.. Stadia var ungefär lika halvdant som liknande halvdanna tjänster - och därför dog det - och därför jobbar han inte kvar där längre.

Rätt följbar och o-suspekt händelseutveckling. @jehuty


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av robbis:

Fortfarande mycket bättre än GFN, xCloud och PSnow. Så ja Tekniskt fungerade den väldigt bra!

Well, kanske bättre men...

Bättre ≠ Bra

Det funkade absolut inte så bra som var utlovad, det är en sak som är säker.

Medlem

Dom få gångerna jag körde stadia så fungerade det galant iaf när man körde med handkontroll.
Fps med mus och tangentbord var inte så bra.

Det var verkligen inte så dåligt som vissa får det att låta som. Förmodligen inte ens kört nå mycket.
Men jag säger det gamla vanliga ordspråket.
Skit bakom spakarna 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Well, kanske bättre men...

Bättre ≠ Bra

Det funkade absolut inte så bra som var utlovad, det är en sak som är säker.

Jag och flera har haft en fantastisk upplevelse med Stadia. Aldrig haft problem med inputlag eller artifakter, det har bara flytit på mer än bättre.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag och flera har haft en fantastisk upplevelse med Stadia. Aldrig haft problem med inputlag eller artifakter, det har bara flytit på mer än bättre.

Och samtidigt finns där många andra än du och flera andra som just har upplevt de problemen du listar. Även jag har fått känna på dessa problemen via en bekants Stadia.

Det finns även flertalet tester på Youtube som påvisar att input lag definitivt var en grej med stadia, men vissa är såklart mer känsliga än andra för sånt.

Avstängd

Vem vet om han ska tillbaka och hjälpa till med Xcloud så det blir lika bra som Stadia var tekniskt. Lär ju vara stora pengar att utveckla helt ny teknik och hur dom bygger servrar närmre spelarna m.m

Medlem
Skrivet av Molotov:

Dom få gångerna jag körde stadia så fungerade det galant iaf när man körde med handkontroll.
Fps med mus och tangentbord var inte så bra.

Det var verkligen inte så dåligt som vissa får det att låta som. Förmodligen inte ens kört nå mycket.
Men jag säger det gamla vanliga ordspråket.
Skit bakom spakarna 😂

Skulle nog inte gå så långt att säga att tjänsten fungerade ypperligt för att den fungerade när en (1) person körde den ett fåtal gånger. Det är mycket som fungerar galant när man kör det ett fåtal gånger, t.ex. youtube och Steams app på Windows. Men om man däremot använder det ofta, dagligen, så hopar sig problemen...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Skulle nog inte gå så långt att säga att tjänsten fungerade ypperligt för att den fungerade när en (1) person körde den ett fåtal gånger. Det är mycket som fungerar galant när man kör det ett fåtal gånger, t.ex. youtube och Steams app på Windows. Men om man däremot använder det ofta, dagligen, så hopar sig problemen...

Fast nu är det inte bara en (1) person, som du påstår. Det är ganska många av oss som använde Stadia mer eller mindre regelbundet när tjänsten fanns som har haft bra erfarenheter med det. Om du letar lite utanför den "sfär" du befinner dig i så kommer du finna en inte obetydlig konsensus att teknologin fungerade bra för spel som man spelade med en gamepad.

Det var inte på grund av att teknologin var dålig, för det var den inte, som dödade Stadia.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fast nu är det inte bara en (1) person, som du påstår. Det är ganska många av oss som använde Stadia mer eller mindre regelbundet när tjänsten fanns som har haft bra erfarenheter med det. Om du letar lite utanför den "sfär" du befinner dig i så kommer du finna en inte obetydlig konsensus att teknologin fungerade bra för spel som man spelade med en gamepad.

Det var inte på grund av att teknologin var dålig, för det var den inte, som dödade Stadia.

Du får läsa noggrannare.
Jag kommenterade i det här fallet bara en person, Molotovs inlägg, om hans personliga erfarenhet av tjänsten. Något därutöver påstod jag öht. inte, du behöver således inte gå i försvarsställning. Läser man på webben så verkar det vara rätt delade meningar om Stadias funktionalitet. Vissa anmärker på komprimeringsartefakter, andra på disconnects och synkningsproblematik. Inget unikt för Stadia förstås, internet är ju per definition svajigt och ger olika erfarenheter pga. var man bor, tid på dygnet etc... men mer inbitna fans av olika tjänster brukar ha förmågan att blunda för problem eller förringa dem.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Du får läsa noggrannare.
Jag kommenterade i det här fallet bara en person, Molotovs inlägg, om hans personliga erfarenhet av tjänsten. Något därutöver påstod jag öht. inte, du behöver således inte gå i försvarsställning. Läser man på webben så verkar det vara rätt delade meningar om Stadias funktionalitet. Vissa anmärker på komprimeringsartefakter, andra på disconnects och synkningsproblematik. Inget unikt för Stadia förstås, internet är ju per definition svajigt och ger olika erfarenheter pga. var man bor, tid på dygnet etc... men mer inbitna fans av olika tjänster brukar ha förmågan att blunda för problem eller förringa dem.

Behöver inte läsa noggrannare. Det kanske är du som borde omformulera din post så det inte ser ut som att du ifrågasätter hela konceptet baserat på en persons upplevelse.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Behöver inte läsa noggrannare. Det kanske är du som borde omformulera din post så det inte ser ut som att du ifrågasätter hela konceptet baserat på en persons upplevelse.

Tvärtom, jag ifrågasätter huruvida man kan hylla hela konceptet baserat på en persons begränsade erfarenhet av det.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Skulle nog inte gå så långt att säga att tjänsten fungerade ypperligt för att den fungerade när en (1) person körde den ett fåtal gånger. Det är mycket som fungerar galant när man kör det ett fåtal gånger, t.ex. youtube och Steams app på Windows. Men om man däremot använder det ofta, dagligen, så hopar sig problemen...

Jag själv och flera på kontoret hade Stadia som primär spelklient från Founder till nedstängningen och lirat genom flertalet av spelen i deras katalog.

Chefen köpte på sig 5 kontroller och hade Familjedelning på som tillät hela familjen att lira från samma bibliotek samtidigt på det mest innovativa och enkla sätt som jag hittills upplevt.

Med trådbundna anslutningar till TV och datorer upplevde jag otroligt låg inputlatens. Mitt problem var mer att de inte erbjöd möjlighet att välja grafikinställningar på spelen så gick över till GFN men Stadia är fortfarande helt överlägsen mot GFN vad gäller smidigheten att starta spelen och komma igång.

Kommer förmodligen aldrig säga upp GFN, konsolmarknaden är död för mig sen Stadia förändrade den fullständigt och framtiden ligger i streaming. Finns ingen som helst tvekan där för min del.

Medlem
Skrivet av NemezisDDH:

Jag själv och flera på kontoret hade Stadia som primär spelklient från Founder till nedstängningen och lirat genom flertalet av spelen i deras katalog.

Chefen köpte på sig 5 kontroller och hade Familjedelning på som tillät hela familjen att lira från samma bibliotek samtidigt på det mest innovativa och enkla sätt som jag hittills upplevt.

Med trådbundna anslutningar till TV och datorer upplevde jag otroligt låg inputlatens. Mitt problem var mer att de inte erbjöd möjlighet att välja grafikinställningar på spelen så gick över till GFN men Stadia är fortfarande helt överlägsen mot GFN vad gäller smidigheten att starta spelen och komma igång.

Kommer förmodligen aldrig säga upp GFN, konsolmarknaden är död för mig sen Stadia förändrade den fullständigt och framtiden ligger i streaming. Finns ingen som helst tvekan där för min del.

Märkligt resonemang.
Stadia förändrade väl inte konsolmarknaden alls, de körde ju i praktiken samma affärsmodell som konsolmarknaden, bara att man gjorde den än mer beroende av internetanslutningen och leverantörens serverstatus. Man erbjöd ju ingen form av fördelaktiga tjänster eller prissättningar för konsumenterna, där får man ju säga att Gamepass sannolikt gjort ett mycket större avtryck. Om något så har väl Stadias spektakulära sammanbrott haft en starkt nedkylande effekt på streamingens framtid på spelmarknaden.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Märkligt resonemang.
Stadia förändrade väl inte konsolmarknaden alls, de körde ju i praktiken samma affärsmodell som konsolmarknaden, bara att man gjorde den än mer beroende av internetanslutningen och leverantörens serverstatus. Man erbjöd ju ingen form av fördelaktiga tjänster eller prissättningar för konsumenterna, där får man ju säga att Gamepass sannolikt gjort ett mycket större avtryck. Om något så har väl Stadias spektakulära sammanbrott haft en starkt nedkylande effekt på streamingens framtid på spelmarknaden.

Att kompromissa med lagringsutrymme och att vänta på att uppdateringar skall installeras innan du kan spela kanske är något jag blivit bortskämd med att slippa sen jag gick över till att streama allt jag spelar.

Föredrar underhåll av server (som jag hittills upplevt en handfull gånger senaste 3 åren) framför det ”jobbet”.

Att automatiskt få spel med RTX och senaste grafikkortet utan att betala mer än någon hundring i månaden + en markant lägre elförbrukning i hemmet är bara ett par av alla fördelar för mig.

Sen att man är i klorna på en tjänst som kan stängas ner när som helst gör mig inte så mycket, bekvämligheten är värd det.

1
Skriv svar