Blizzard blöder kompetens då anställda säger upp sig

Medlem
Skrivet av Apersson:

Helt rätt. Att jobba suger. Bidrag äger!

Tror du att utvecklare med decennier av erfarenhet slutar på Blizzard för att gå på socialbidrag istället? Eller tror du de går någon annanstans?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Låt personalen arbeta där de gör det mest effektiv.
Om man märker att produktiviteten blir lidande får man väl prata om det men om det inte är någon skillnad så varför tvinga tillbaka folk. Personligt klarade jag inte av att sitta hemma, för många distraktioner som gjorde mig ofokuserad men låt alla som trivs bättre hemma och klarar av det fortsätta.

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast om man arbetar hemifrån och får en arbetsskada för att man t.ex. har en dålig stol och blir sjukskriven, vem betalar dennes sjuklön då? Företaget lär ju inte vilja göra det om arbetsmiljöansvaret är bortkopplat och försäkringskassan är väl inte intresserad innan två veckors sjukskrivning?

Det här var bara en liten sak jag kom på nu, jag tror det är betydligt mer invecklat att ändra lagen och avtala bort arbetsmiljöansvar.

edit: För att förtydliga så håller jag med i sak, men tror det blir omöjligt att införa.

Mitt statliga jobb ger möjlighet att jobba hemma 49% och ansvaret är att ha bra arbetsmiljö . I snitt blir det ändå Max 2 dagar på kontoret som är mest tomt. Kan du inte upprätthålla en god arbetsmiljö så ska du inte jobba hemma. Under pandemi kunde du låna hem stolar , skärmar etc.

Det är otroligt hur mycket tid man sparar, pendlingen är ingenting det är att fixa till sig, duscha klä sig bra ,värma bil ta sig till tåget. Min pendlingstid är 1 timme för 4 mil , bil tåg promenad men sen är det minst 1 timme förberedelse hemma också !

När jag är hemma vaknar jag, sätter på dator gör lite kaffe. Lämnar unge på skola . Sen jobbar jag som ett gnu, gissar jag gör ca 40% mer hemma än kontor. På kontoret är det så sjukt mycket tid som går till sociala bitar , raster med mera. Hemma är det hårt arbete. Sen är man inte mer än att man jobbar ca 4 timmar effektivt sen är man trött.
Skriver många sidor med beslut varje dag.

Men jävlar vad man ändrat uppfattning av pendling.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Tror du att utvecklare med decennier av erfarenhet slutar på Blizzard för att gå på socialbidrag istället? Eller tror du de går någon annanstans?

Räcker att kika lite på personens andra foruminlägg för att kunna dra en hyfsat underbyggd slutsats att det är ett troll.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Calez:

Det var en amerikansk affärshaj som nyligen konstaterade att han får inte tillbaka sina anställda till kontoren längre och att han tänker anpassa sig efter det. Det är nya tider.

Jag kommer personligen aldrig mer att gå tillbaka till något heltidsjobb på ett kontor. Jag sköter definitivt jobbet bättre på distans. Det är bevisat med önskvärd tydlighet.

Svårt att generalisera men anpassar sig arbetsgivare i Sverige till den verkligheten månne?
Att folk efterfrågar mer flexibilitet således.

Skrivet av ientity:

Mitt statliga jobb ger möjlighet att jobba hemma 49% och ansvaret är att ha bra arbetsmiljö . I snitt blir det ändå Max 2 dagar på kontoret som är mest tomt. Kan du inte upprätthålla en god arbetsmiljö så ska du inte jobba hemma. Under pandemi kunde du låna hem stolar , skärmar etc.

Det är otroligt hur mycket tid man sparar, pendlingen är ingenting det är att fixa till sig, duscha klä sig bra ,värma bil ta sig till tåget. Min pendlingstid är 1 timme för 4 mil , bil tåg promenad men sen är det minst 1 timme förberedelse hemma också !

När jag är hemma vaknar jag, sätter på dator gör lite kaffe. Lämnar unge på skola . Sen jobbar jag som ett gnu, gissar jag gör ca 40% mer hemma än kontor. På kontoret är det så sjukt mycket tid som går till sociala bitar , raster med mera. Hemma är det hårt arbete. Sen är man inte mer än att man jobbar ca 4 timmar effektivt sen är man trött.
Skriver många sidor med beslut varje dag.

Men jävlar vad man ändrat uppfattning av pendling.

Därför man bor på liten ort, 5 minuter till allt


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Allt Microsoft rör vid blir det till aska.

Medlem

We found that video game companies that moved to a remote work model saw many times the delays and disruptions as those that could continue primarily working in the office

Källa https://hbr.org/2021/08/did-wfh-hurt-the-video-game-industry

Alltså mindre effektivt att jobba hemma. Case closed

Medlem

Tror inte en dag på att folk gör sitt jobb 100% effektivare hemifrån som vissa påstår.
Att gnälla på pendling är en rätt så dålig ursäkt, flytta närmare eller skaffa ett annat jobb där du inte behöver pendla lika långt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Avstängd

Då får vi hoppas att Microsoft löser det när dom köpt Activision Blizzard och dom får in lika kunniga som på deras egna studio Playground. När Microsoft väl tar tag i det brukar det bli riktigt bra. Tyvärr gör dom det för lite vilket lätt till att det hänt så lite för Xbox spel.

Medlem

Som konsult jobbar jag för det mesta ute hos kunden men gillar verkligen möjligheten att kunna jobba hemifrån hela eller delar av dagar. I storstäder är ofta pendlingstiderna långa och sen tycker jag också att vissa arbetsuppgifter utförs effektivast hemifrån. Det kan finnas många ”tidstjuvar” på en arbetsplats.

Medlem
Skrivet av Krabban77:

We found that video game companies that moved to a remote work model saw many times the delays and disruptions as those that could continue primarily working in the office

Källa https://hbr.org/2021/08/did-wfh-hurt-the-video-game-industry

Alltså mindre effektivt att jobba hemma. Case closed

Well... nu är det ju inte riktigt ärligt att bara klippa ett citat och köra det som hela slutsatsen för artikeln - det är *många* faktorer som nämns som möjliga att spela in. Alltifrån att arbetssätt och -miljöer inte är anpassade för att anställda jobbar hemifrån, till tekniska problem.

Vissa industrier och vissa företag kanske är mer eller mindre drabbade, där det som funkar för en aktör inte nödvändigtvis funkar för en annan.

Blackbird Interactive har ju ex. gått över till 4 dagars arbetsvecka (med full lön) och hyllar det jäkligt högt, det behöver inte nödvändigtvis betyda att alla spelutvecklare bara kan göra samma sak från imorgon och tjäna på det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

eld
Medlem
Skrivet av Krabban77:

We found that video game companies that moved to a remote work model saw many times the delays and disruptions as those that could continue primarily working in the office

Källa https://hbr.org/2021/08/did-wfh-hurt-the-video-game-industry

Alltså mindre effektivt att jobba hemma. Case closed

Från en annan artikel:

Citat:

People have shown great resilience during the pandemic, adapting to workplace changes remarkably quickly. Employees have proved that they don’t need a long change management process to effectively change how they work — and companies should trust that they’ll be as effective as possible in new conditions. It’s the job of organizations to ensure that the structure of collaboration is as effective as possible. By guiding how people work and adapting it over time, we can avoid the pitfalls of working remotely while still harnessing its benefits.

Nej skojja bara, det är från samma du postade.

Medlem

Freeman 79a, vad är dit svar från Xbox sida av frågan på detta påstående?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Om man kan göra sitt jobb minst lika bra hemma så tycker jag att man ska få möjlighet att jobba hemifrån. Dock inte på heltid. Minst en dag i veckan, helst två, på kontoret. Även om det innebär lite mindre produktivitet.

Jo, det borde ju vara i arbetsgivarens intresse. Om du kan få folk att göra jobb för dig med sina egna resurser så är det väldigt fint; du slipper ha ett kontor med alla omkostnader som det innebär, mm.

Sedan kanske det är bra för svensken att lämna hemmet och fysiskt umgås med folk; vi lär inte vara så duktiga på det och vissa påstår det är viktigt.

Cyniskt skulle jag kunna tänka mig att självmorden går upp, misshandel i familjen ökar, men är ganska säker på att personer med disciplin får mer gjort hemma.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Well... nu är det ju inte riktigt ärligt att bara klippa ett citat och köra det som hela slutsatsen för artikeln - det är *många* faktorer som nämns som möjliga att spela in. Alltifrån att arbetssätt och -miljöer inte är anpassade för att anställda jobbar hemifrån, till tekniska problem.

Vissa industrier och vissa företag kanske är mer eller mindre drabbade, där det som funkar för en aktör inte nödvändigtvis funkar för en annan.

Blackbird Interactive har ju ex. gått över till 4 dagars arbetsvecka (med full lön) och hyllar det jäkligt högt, det behöver inte nödvändigtvis betyda att alla spelutvecklare bara kan göra samma sak från imorgon och tjäna på det.

Jag pratde om effektivetens påverkan inom spelindustrin inom sin helhet. Inget annat. Länken är en undersökning som sådan. Den visar på att det är mycket sämre effektivitet att jobba hemifrån än på kontoret.

Sen vet jag inte varför du tog upp blackbird interactive som ett exempel då de pratar om deras hälsa då de var utbrända. För vad vet jag inte då de inte gjort ngt bra.

Sen att det funkar för andra företag är en sak men det pratade jag aldrig om.

Medlem
Skrivet av Krabban77:

Jag pratde om effektivetens påverkan inom spelindustrin inom sin helhet. Inget annat. Länken är en undersökning som sådan. Den visar på att det är mycket sämre effektivitet att jobba hemifrån än på kontoret.

Sen vet jag inte varför du tog upp blackbird interactive som ett exempel då de pratar om deras hälsa då de var utbrända. För vad vet jag inte då de inte gjort ngt bra.

Sen att det funkar för andra företag är en sak men det pratade jag aldrig om.

Ja, och slutsatsen är mer komplex än den enda meningen du valde att citera, precis som även @eld är inne på ovan.

Nämnde BBI som ett annat exempel på hur arbetsmiljöförändringar kan variera. Att arbeta hemifrån är ett exempel på en ganska radikal arbetsmiljöförändring jämfört med daglig kontorsnärvaro. Att byta från 5 dagars arbetsvecka till 4 dagars är en annan någorlunda stor arbetsmiljöförändring.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd
Skrivet av FejkFejksson:

Tror du att utvecklare med decennier av erfarenhet slutar på Blizzard för att gå på socialbidrag istället? Eller tror du de går någon annanstans?

Ja, det tror jag. Sen var det ju inte folk med decennier av erfarenhet som slutade utan nyutexaminerade inkvoterade snöflingor som inte orkar gå upp morgonen. Tror inte det är någon större förlust för Blizzard.

Vill man inte vara på en arbetsplats så är det bättre för alla om man går på bidrag istället.

Medlem

Go woke, go broke. Förstår att många lämnar, Blizzard har förvandlats till nå slags pushover PK företag.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Om man kan göra sitt jobb minst lika bra hemma så tycker jag att man ska få möjlighet att jobba hemifrån. Dock inte på heltid. Minst en dag i veckan, helst två, på kontoret. Även om det innebär lite mindre produktivitet.

Vad är motivationen till minst en dag, helst två?

Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad är motivationen till minst en dag, helst två?

Därför jag tycker det är viktigt att umgås och lära känna vilka man jobbar med. Jag tror det skapar en bättre arbetsplats och förståelse för varandra. Samt mer motivering och "connection" till vad man jobbar för och med.

Tror inte detta skapas om man träffas en gång i månaden eller mindre. Det måste vara mer aktivt än så.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ja, och slutsatsen är mer komplex än den enda meningen du valde att citera, precis som även @eld är inne på ovan.

Nämnde BBI som ett annat exempel på hur arbetsmiljöförändringar kan variera. Att arbeta hemifrån är ett exempel på en ganska radikal arbetsmiljöförändring jämfört med daglig kontorsnärvaro. Att byta från 5 dagars arbetsvecka till 4 dagars är en annan någorlunda stor arbetsmiljöförändring.

Jag skiter i arbetsmiljön för de anställda jag pratade om effektiviteten. Alltså endast om de jobbar bättre,snabbare och effektivt hemma än om de vore på kontoret. Det gör dem inte överlag vilket står i länken jag skrev. Det står på wikipedia och det finns flera artiklar om detta.

Även många utvecklare som pratar om hur mycket lättare det är att lösa problem med mera på plats finns att läsa om.

När jag skrev cased closed tolkade du det väl som att jag drog alla företag över en kant vilket jag aldrig gjort. Jag citerade och gav en länk där man kan läsa helheten.

Medlem
Skrivet av eld:

Från en annan artikel:

Nej skojja bara, det är från samma du postade.

Nä ingen ide att citera från länkar man lagt upp och där man kan läsa helheten. Det har man förstått. Människor tolkar som fan läser bibeln.

Om folk inte var så lata kunde de själva ta reda pä och läsa på lite ren fakta från inte bara en källa utan flertalet.

Sen kan man väl dra en egen slutsats av detta.
Men visst folk får väl tro att det är mer effektivt att jobba hemma. Får väl vara tydlig att säga att jag pratar inom spelindustrin.

Konstigt att de flesta får gå tillbaka till kontoret om det är så effektivt. Frågar inte folk sig själva sådant?

Det är ett teamwork att jobba inom spelindustrin. Få klarar av att jobba hemma effektivt och även om de lär sig att bli effektivare över tid så kommer det alltid finnas delay eller lag som utvecklarna kallar det och det kommer aldrig gå fortare med en videokonferans än att vara på plats och få hjälp med problem över axeln.

Medlem

Klart som fan att folk ska få arbeta hemma om det går. Vi ska väll ändå inte försöka bli nya japan där folk knegar sig till döds? Storföretagen drar in miljarder och deras arbetare får jobba och slita helvete för en dålig knegarlön.

Så länge som uppgifterna som har blivit utdelade görs så är det inga problem. Vore jag själv arbetsgivare där det gick att jobba hemmifrån så jättebra, så länge arbetarna känner sig nöjda, vilket är jätteviktigt och har tummats alldeles för myckets på (och tyvärr verkar bli värre) och att det som ska utföras verkligen görs, vad är problemet? Känns som massa icke problem som i värsta fall går att lösas lätt.

Personligen gillar jag inte alls "att träffa sina kollegor" mer än vad som kan krävas utav att slutföra jobbet bra. Visst, om man gör något grupp projekt kanske man måste anordna någon dag i veckan träff på sitt kontor med alla för att gå igenom och se att alla är på samma nivå men annars nej. Det finns jämt två sidor av varje mynt. De som gillar att träffa sina kollegor och sitta och babbla medans de som trivs bättre med att sitta hemma och göra sitt jobb där. För de som vill träffa sina kollegor så får dem väll välja att sitta på kontoret med likasinnade då. Ser inte problemet alls


signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Go woke, go broke. Förstår att många lämnar, Blizzard har förvandlats till nå slags pushover PK företag.

Ja visst är det hemskt!

Mobbning och kvinnoförnedring hör ju till rättigheterna när man anställs. Annars går ju inte företaget runt.

Jösses...

Medlem
Skrivet av Krabban77:

Jag skiter i arbetsmiljön för de anställda jag pratade om effektiviteten. Alltså endast om de jobbar bättre,snabbare och effektivt hemma än om de vore på kontoret. Det gör dem inte överlag vilket står i länken jag skrev. Det står på wikipedia och det finns flera artiklar om detta.

Även många utvecklare som pratar om hur mycket lättare det är att lösa problem med mera på plats finns att läsa om.

När jag skrev cased closed tolkade du det väl som att jag drog alla företag över en kant vilket jag aldrig gjort. Jag citerade och gav en länk där man kan läsa helheten.

Vi säger så, med tanke på vad du formulerar, hävdar, hänvisar till och tolkar in känner jag inte att den här diskussionen lär leda till något vettigt.
Case closed, ja.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Vi säger så, med tanke på vad du formulerar, hävdar, hänvisar till och tolkar in känner jag inte att den här diskussionen lär leda till något vettigt.
Case closed, ja.

Kommer citera hela texten nästa gång 😉
. Slutsatsen blir densamma.

Medlem

Vem hade kunnat ana att enorm press och dåliga arbetsförhållanden kombinerat med sexuella trakasserier som en ledning fullständigt skiter i får folk att vilja säga upp sig?

Skrivet av Apersson:

Helt rätt. Att jobba suger. Bidrag äger!

Genom sig själv så känner man andra.

Att man vill lämna ett företag som haft enorma interna problem när det kommer till sexuella trakasserier och en ledning som helt enkelt inte bryr sig.. innebär inte per automatik att man "vill gå på bidrag". Snarare så att man inte trivs på företaget och därför söker sig något nytt.

Skrivet av tarantino:

Allt Microsoft rör vid blir det till aska.

Nu har Activision-Blizz haft problem redan innan Microsoft annonserade att de tänkte köpa företaget. Mycket härstammar från Activisions ledning som helt misskött företaget.

Skrivet av Vileoxe:

Tror inte en dag på att folk gör sitt jobb 100% effektivare hemifrån som vissa påstår.
Att gnälla på pendling är en rätt så dålig ursäkt, flytta närmare eller skaffa ett annat jobb där du inte behöver pendla lika långt.

Du kan tro vad du vill men studier visar att så är fallet hos många.

Skrivet av Krabban77:

We found that video game companies that moved to a remote work model saw many times the delays and disruptions as those that could continue primarily working in the office

Källa https://hbr.org/2021/08/did-wfh-hurt-the-video-game-industry

Alltså mindre effektivt att jobba hemma. Case closed

Du valde alltså att cherrypicka en liten del av en artikel och därigenom missa fullständigt vad den kommit fram till?

Skrivet av Apersson:

Ja, det tror jag. Sen var det ju inte folk med decennier av erfarenhet som slutade utan nyutexaminerade inkvoterade snöflingor som inte orkar gå upp morgonen. Tror inte det är någon större förlust för Blizzard.

Vill man inte vara på en arbetsplats så är det bättre för alla om man går på bidrag istället.

What ever you say..

Skrivet av Krabban77:

Nä ingen ide att citera från länkar man lagt upp och där man kan läsa helheten. Det har man förstått. Människor tolkar som fan läser bibeln.

Den där kommentaren var bara ironisk..

Skrivet av Nelfie:

Go woke, go broke. Förstår att många lämnar, Blizzard har förvandlats till nå slags pushover PK företag.

Förstår att "Woke" är den förolämpning som den kognitiva reserven gillar att ta till när de saknar argument men hur exakt är sexuella trakasserier "PK"?

Medlem

Inte förvånad. Har fått intrycket av att många av utvecklarna som funnits kvar på Blizzard är självupptagna gnällspikar.

Medlem

Helt spontant så hoppas jag på att många fler företag låter arbetarna jobba hemifrån 1-5 dagar i veckan. Bara att folk får jobba hemifrån 1 dag i veckan måste ju förbättra kommunikationen för alla andra och miljön blir bättre på köpet. Har själv flera bekanta som jobbade hemifrån några dagar i veckan. Flera år innan koronan ens kom. Många fler möten mm borde ske digitalt och via konstant kommunikation nu speciellt dom som tidigare krävde att folk tvingades åka utomlands i onödan. Om folk lämnar ett företag i mängder som är tillräckligt många för att ta upp som en nyhet så är det antagligen inte en sidas fel utan säkert högre krav från arbetarna och dåligt skött av cheferna. Vet själv om chefer som inte gör sitt jobb ordentligt och ägare av företag som är lite galna. Företag där dom som jobbar tänker att kan dom här "idioterna" ha företag så kan vi starta eget själva som är minst lika bra eller bättre. Att enbart lägga skulden på dom som jobbar hela tiden försämrar majoritetens liv i slutändan för oss alla.

123
Skriv svar