Atomic Heart-expansionen Annihilation Instinct har utannonserats

Robot
Atomic Heart-expansionen Annihilation Instinct har utannonserats

Och New Game+ är dessutom släppt.

#Atomic-heart, #Mundfish


Medlem

Jag brukar inte prata politik men här går gränsen för mig.

Stöd inte krig och folkmord genom att ge pengar till ryska företag!

Köp därför inte detta spel/expansion. Både utvecklare och utgivare är knutna till Ryssland. Till och med timingen för spelsläppet var årsdagen för den senaste invasionen av Ukraina. Den pro-ryska propagandan är solklar.

Köp inte Atomic Heart eller expansionen "instinct".

Medlem
Skrivet av henkka:

Jag brukar inte prata politik men här går gränsen för mig.

Stöd inte krig och folkmord genom att ge pengar till ryska företag!

Köp därför inte detta spel/expansion. Både utvecklare och utgivare är knutna till Ryssland. Till och med timingen för spelsläppet var årsdagen för den senaste invasionen av Ukraina. Den pro-ryska propagandan är solklar.

Köp inte Atomic Heart eller expansionen "instinct".

Instämmer till fullo.
Bästa vore ju om även FZ helt enkelt kunde ignorera skiten från ryska spelföretag tills staten kommit på andra tankar.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Jag är grymt sugen på att spela Atomic Heart men kriget i Ukraina gör att jag avstår från ett köp. Kanske inte har någon större inverkan på den ryska statskassan men det är ett medvetet val jag kan göra. Alla väljer naturligtvis själva vad de vill konsumera och för att vara helt ärlig hamnar det fortfarande Marabou choklad i kundkorgen men det finns ju annan choklad med...

Medlem

Eller så slutar man fjanta med politiska luftsvingar för att jaga likes och köper helt enkelt spelet för att man vill spela nåt bra. Jag stödjer inte landet, jag stödjer utvecklarna som lagt ner sin tid, själ och konstnärliga talanger på spelet. Det är till dem jag ger pengarna.

Finns bra värre länder än Ryssland att ge pengar till, Kina t.ex. Men där säger inte någon ett knyst...

Atomic Heart är ett underbart spel och en av få spel utöver indie-världen som känns originell och inte bara en copy-paste-uppföljare av nåt mega-bolag styrt av ekonomer och advokater.

Medlem

Jag har spelat det och spelet i sig är rätt bra ändå men sjukt vad mycket kommunism-propaganda det där. Det är riktigt illa.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Eller så slutar man fjanta med politiska luftsvingar för att jaga likes och köper helt enkelt spelet för att man vill spela nåt bra. Jag stödjer inte landet, jag stödjer utvecklarna som lagt ner sin tid, själ och konstnärliga talanger på spelet. Det är till dem jag ger pengarna.

Finns bra värre länder än Ryssland att ge pengar till, Kina t.ex. Men där säger inte någon ett knyst...

Atomic Heart är ett underbart spel och en av få spel utöver indie-världen som känns originell och inte bara en copy-paste-uppföljare av nåt mega-bolag styrt av ekonomer och advokater.

Jaga likes kan du göra själv . Tragiskt sätt att försöka förminska mitt inlägg. Du ger pengar till ryska staten oavsett vem som är mellanhand.

"Finns värre länder än Ryssland"... värre än just nu pågående folkmord? Ja du.. din whataboutism säger en hel del om dig.

"Mega-bolag styrt av ekonomer och advokater",.. mm för det är så mycket bättre att ge pengar till en utvecklare som finansierar Putins diktatur och folkmord.

Du behöver nog se över din moraliska kompass litegrann.

Medlem
Skrivet av Emsa:

Jag har spelat det och spelet i sig är rätt bra ändå men sjukt vad mycket kommunism-propaganda det där. Det är riktigt illa.

Det som är intressant med spelet är dock att det ger en Rejäl stövel till kommunismen precis som Bioshock gjorde mot kapitalismen. Testa spela igenom det igen och leta efter tecknen, där är en hel del när man funderar lite på innebörden av olika setpieces.:)

Nu går Jag bortom tidigare citat när jag säger att om man tycker att ett kreativt verk skall censureras bör man se över vad frihet att uttrycka sig faktiskt innebär. Kan man dessutom inte se hur folket i ett land inte nödvändigtvis stödjer den politik ett land för bör man kanske ta sig en lektion historia? Särskilt om man ser till att ledaren är totalitär och diktator. Det är dags för folk att svälja sina populistiska åsikter att öppna ögonen och inte försöka censurera andra när man själv är förblindad.

PS. Ska man kasta stövlar i samma riktning som alla kanske man istället bör vända sig om och fundera på vart alla stövlarna kommer ifrån!

Simma lugnt allesammans

Mvh Sten Sture den Store!

Skribent

Atomic Hearts och koppling till Ryssland är en het potatis. Men jag ber alla här inne att tänka sig för lite grann innan man skriver så tråden inte spårar ur i pajkastning och annat otrevligt.

Nu ska jag åka och bada!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Fast de jobbar väl inte för ryska staten? Det är väl bara vanliga människor som har gjort ett spel. De betalar ju skatt såklart men jag tror knappast de mikroskopiska pengarna har någon betydelse för kriget. Ingen skillnad mellan att köpa detta spel eller valfri produkt från t.ex USA eller Kina, de länderna har ju också diverse fuffens för sig. Vad spelet handlar om är också helt obetydligt.

Medlem
Skrivet av henkka:

Jaga likes kan du göra själv . Tragiskt sätt att försöka förminska mitt inlägg. Du ger pengar till ryska staten oavsett vem som är mellanhand.

"Finns värre länder än Ryssland"... värre än just nu pågående folkmord? Ja du.. din whataboutism säger en hel del om dig.

"Mega-bolag styrt av ekonomer och advokater",.. mm för det är så mycket bättre att ge pengar till en utvecklare som finansierar Putins diktatur och folkmord.

Du behöver nog se över din moraliska kompass litegrann.

Ojdå, blev du lessen i ögat för att någon har en annan åsikt än dig?

Krig är aldrig trevligt för någon part, varken de som attackerar eller blir attackerade. Och det första som dör i en konflikt är sanningen. Om du läser din historia så skulle du nog inse att allt är inte så svartvitt som du vill ha det, om du nu ska totalt undvika allt som är gjord av en stat som bedriver folkmord osv så hoppas jag du inte köper elektronik och tjänster öht. Sälj din dator omedelbums och donera pengarna! Du är väl inte en ond människa som stödjer politiska mord, förföljerser, ekonomisk utpressning, folkmord och en politik som har hundratals miljoner offer på sitt samvete?

Sluta titta på nyheterna och läs på istället. Men du kanske inte skulle kunna sova lika gott då. I det hela så har vi ändå ett gäng utvecklare med familjer som utan politiska mål under en väldigt lång tid utvecklat ett spel som de hoppades skulle bli omtyckt av andra. Och de råkade bo i ett land med en vild diktator. Och de har bott här och jobbat med spelet långt innan konflikten blev en konflikt. Får ryska staten pengar? Ja absolut. Skatter, delägande kanske osv. Så är det. Men pengarna jag betalar för ett spel går först och främst till utgivarna och utvecklarstudion som betalar ut det till sina anställda och deras familjer. Men om man ska tänka som dig då kan du köpa väldigt lite om du ska kunna sova gott på nätterna. Men det kanske är enklare att peka på en aktiv konflikt och säga vad som är svart och vitt medans man helt ignorerar andra aktörer som varit bra brutalare under bra längre tid än det som pågår under nuvarande konflikt (läs på t.ex hur Kina fungerar och vad de gör hela tiden). Sila mygg och allt det där...

Därför bryr jag mig mindre om politiken och stödjer de små istället. Och med tanke på hela fjanteriet med Marabou, Volvo och allt annat så är det helt meningslöst att försöka "välja sida" då du förlorar oavsett, vi är inte tillräckligt insatta i vad som faktiskt händer utan alla lyssnar på vinklad statsmedia. Gillar jag det som händer i Ryssland? Nej, har goda vänner där som är skiträdda för allt och vill bara skydda sina familjer. Och jag ogillar verkligen Putin och hur han beter sig. Men det betyder inte att alla ryssar är onda. Det betyder inte att alla ryssar ska lida. Och jag väljer att stödja dessa utvecklare och deras familjer som lagt tid och energi på att utveckla ett väldigt intressant och bra spel, något som är svårt att hitta i dessa dagar. Sedan kan jag ignorera allt annat som kommer från Ryssland om jag har den kunskapen. Jag hoppas du nu kollar allt du köper och ser till att absolut inga kopplingar finns till Putin och Xi Jinping va? Du är väl en god människa?

Suck för folk som ser saker så svartvitt. Jag dömer inte dig för de val du gör, men smeta inte på din moraliska åsikt på andra. Om du inte vill köpa spelet, fine, gör inte det. Men döm inte andra för att de gör det oavsett kopplingar till ett land som är en aktiv aktör i ett krig.

Tack och hej och ha en trevligt fortsatt vecka.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Atomic Hearts och koppling till Ryssland är en het potatis. Men jag ber alla här inne att tänka sig för lite grann innan man skriver så tråden inte spårar ur i pajkastning och annat otrevligt.

Pajkastning är ju vedertagen underhållning och knappast något otrevligt!

Medlem

Jag slutade spela spelet via Gamepass, mest för att snubben var så jäkla dryg hela tiden. Orkade verkligen inte med huvudpersonens jäkla personlighet. Sen att spelet var buggat som in i helv.. gjordet det bara lättare för mig att bara sluta spela det.

Redaktör

Prata om ämnet, inte vad ni anser om debattmotståndaren. Tack!


signatur
Medlem

Absolut, sorry!

Ska iaf bli kul och se expansionerna. Älskade hur de byggde världen i spelet och fienderna var verkligen orginella och utmanande. Så ser fram emot vad de hittar på härnäst.

Hoppas bara de får ordning på raytracingen i spelet också, för det känns som det saknas.

Medlem

Helt ok spel men kändes rätt så ofärdigt. Många buggar och gameplay/banorna kändes lite halvfärdiga. Kanske blir bättre med dlcs?

Medlem

Haha, en utgivare som styrs av folket bakom mailru/Vk och Gazprom är en liten utvecklare som bara vill tjäna lite pengar på sitt hårda arbete... så måste det vara.

En fin freudian slip där med att de bor "här" förresten...

Nåja, en av ägarna till Mundfish (utvecklaren av spelet) är GEM capital och därigenom oligarkerna bakom Gazprom. Så ett "litet" och fint familjeföretag och inte alls ett multinationellt miljardföretag som styrs direkt från Moskva, inte alls.

Utgivaren VK/mail.ru är inte alls företaget med monopol på rysk Internet och det styrs definitivt inte från Moskva inte ett dugg..
Ingen i den ägarstrukturen är son till Putins chief of Staff och under sanktioner från USA, Storbritannien och EU, inte alls..

https://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_Heart
https://en.wikipedia.org/wiki/VK_(company)
https://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Kiriyenko

Spelet i sig verkade rätt underhållande, såg streamen på Youtube, men det är en kall dag i helvetet när jag stödjer Putin och Ryssland med mina pengar.

Medlem

Köper man ryska spel just nu så finasierar man invasionen och kriget.
Folk får ha allehanda undanflykter men så är fallet.
Tycker inte FZ borde skriva om dessa spel just nu.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Fast de jobbar väl inte för ryska staten? Det är väl bara vanliga människor som har gjort ett spel. De betalar ju skatt såklart men jag tror knappast de mikroskopiska pengarna har någon betydelse för kriget. Ingen skillnad mellan att köpa detta spel eller valfri produkt från t.ex USA eller Kina, de länderna har ju också diverse fuffens för sig. Vad spelet handlar om är också helt obetydligt.

Inte människorna men ägarna och utgivarna, dvs de som får de stora pengarna av ditt köp.

Ryssland begår just nu aktivt folkmord i Europa, det är ett väldigt långt steg till USA där även om de också gjort suspekta saker.

Medlem
Skrivet av henkka:

Jag brukar inte prata politik men här går gränsen för mig.

Stöd inte krig och folkmord genom att ge pengar till ryska företag!

Köp därför inte detta spel/expansion. Både utvecklare och utgivare är knutna till Ryssland. Till och med timingen för spelsläppet var årsdagen för den senaste invasionen av Ukraina. Den pro-ryska propagandan är solklar.

Köp inte Atomic Heart eller expansionen "instinct".

Du vet väl om att en del av dina skattepengar går till puttin igenom att vi köper gas från dem.
Finns säkert andra saker med här i Sverige som gör att våra skattepengar går rakt ned i puttins fickor.

Man kan ju inte leva och njuta av livet med inställningen som ni har på detta viset.
Spela spelet och njut.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Köper man ryska spel just nu så finasierar man invasionen och kriget.
Folk får ha allehanda undanflykter men så är fallet.
Tycker inte FZ borde skriva om dessa spel just nu.

Japp, för censur är den bästa vägen va? Jisses man blir riktigt mörkrädd.

Nej Fz, skriv mer om dessa. Ni ska vara neutrala och skriva om spelnyheter utan att bry er om det politiska runt det såvida det inte direkt påverkar ett spelsläpp etc. Sedan om spelet är gjort av [infoga valfritt land på Jorden oavsett geopolitisk situation] spelar absolut ingen roll.

Så mer information om DLC:na för Atomic Heart plz :).

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Japp, för censur är den bästa vägen va? Jisses man blir riktigt mörkrädd.

Nej Fz, skriv mer om dessa. Ni ska vara neutrala och skriva om spelnyheter utan att bry er om det politiska runt det såvida det inte direkt påverkar ett spelsläpp etc. Sedan om spelet är gjort av [infoga valfritt land på Jorden oavsett geopolitisk situation] spelar absolut ingen roll.

Så mer information om DLC:na för Atomic Heart plz :).

Det är inte censur att ta avstånd från företag som stödjer folkmord och krigsbrott.

Medlem
Skrivet av Guld:

Du vet väl om att en del av dina skattepengar går till puttin igenom att vi köper gas från dem.
Finns säkert andra saker med här i Sverige som gör att våra skattepengar går rakt ned i puttins fickor.

Man kan ju inte leva och njuta av livet med inställningen som ni har på detta viset.
Spela spelet och njut.

Det där får du gärna ge källa på, att mina skattepengar går till att köpa rysk gas.

Medlem

Gällande själva spelet:

Jag testade det på Game Pass och jag lirade några timmar. Men det saknar något, utan att jag riktigt kan sätta ord på vad. Trots att det går all-in på atmosfär och överlag är rätt snyggt så känns det lite själlöst och distansierat. Det försöker vara en intressant värld, men jag har hela tiden känslan av att jag spelar ett spel (och det gör jag ju, men ni fattar).

Vet inte om det undermedvetet beror på min skepsis pga den nuvarande politiska kontexten (ja, jag spelade det trots att jag ser den problematiska rysskopplingen) eller om det är spelets själva kvalitet det faller på.

Hursomhelst så tröttnade jag efter ett tag och kommer inte återvända.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Gällande själva spelet:

Jag testade det på Game Pass och jag lirade några timmar. Men det saknar något, utan att jag riktigt kan sätta ord på vad. Trots att det går all-in på atmosfär och överlag är rätt snyggt så känns det lite själlöst och distansierat. Det försöker vara en intressant värld, men jag har hela tiden känslan av att jag spelar ett spel (och det gör jag ju, men ni fattar).

Vet inte om det undermedvetet beror på min skepsis pga den nuvarande politiska kontexten (ja, jag spelade det trots att jag ser den problematiska rysskopplingen) eller om det är spelets själva kvalitet det faller på.

Hursomhelst så tröttnade jag efter ett tag och kommer inte återvända.

Samma läger här. Var helt enkelt ett riktigt tråkigt spel med en död värld och full av buggar. La säkert runt tio timmar för att försöka gilla det, men nope. Borde lagt ner tidigare men ville ha ett nytt fps i snigelplejer…

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Japp, för censur är den bästa vägen va? Jisses man blir riktigt mörkrädd.

Nej Fz, skriv mer om dessa. Ni ska vara neutrala och skriva om spelnyheter utan att bry er om det politiska runt det såvida det inte direkt påverkar ett spelsläpp etc. Sedan om spelet är gjort av [infoga valfritt land på Jorden oavsett geopolitisk situation] spelar absolut ingen roll.

Så mer information om DLC:na för Atomic Heart plz :).

Vad är det där för argument egentligen, fz ska vara neutrala? Alltid är det nån som brölar i kommentarer "fan varför blanda in politik i sport" etc...
Det tillsammans med "ska man utesluta det där måste man utesluta..."

Låter bara som att man vill ha bortförklaringar för att slippa ta något som helst ansvar för någonting.
-Krig i Europa.. Nåja bara jag får min marabou och spela atomic heart

Tänk att resonera likadant runt andra världskriget, att man skulle köpa saker som direkt sponsrade den tyska ekonomin.

Hade gärna spelat atomic heart men orkar inte sitta med massa bortförklaringar till varför jag har sån dålig karaktär.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Suck för folk som ser saker så svartvitt. Jag dömer inte dig för de val du gör, men smeta inte på din moraliska åsikt på andra. Om du inte vill köpa spelet, fine, gör inte det. Men döm inte andra för att de gör det oavsett kopplingar till ett land som är en aktiv aktör i ett krig.

Varför skulle någon avstå från att döma människor som med plånboken stöttar våldtäkter, massmord, massdeporteringar, tortyr etc? Du får nog vänja dig vid att andra "smetar sin moraliska kompass" på dig då de flesta människor inte ställer sig neutrala till sådant och det hjälper inte att börja skriva om Kina istället.
För övrigt så har Henkka redan smulat sönder dina fantasier om vilka som ligger bakom Atomic Heart.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Gällande själva spelet:

Jag testade det på Game Pass och jag lirade några timmar. Men det saknar något, utan att jag riktigt kan sätta ord på vad. Trots att det går all-in på atmosfär och överlag är rätt snyggt så känns det lite själlöst och distansierat. Det försöker vara en intressant värld, men jag har hela tiden känslan av att jag spelar ett spel (och det gör jag ju, men ni fattar).

Vet inte om det undermedvetet beror på min skepsis pga den nuvarande politiska kontexten (ja, jag spelade det trots att jag ser den problematiska rysskopplingen) eller om det är spelets själva kvalitet det faller på.

Hursomhelst så tröttnade jag efter ett tag och kommer inte återvända.

Vi har väldigt snarlika upplevelser, du och jag. Jag gjorde också några timmar via Game Pass, men det är någonting med spelet som smakar lite beskt. Världen och dess miljöer är fantastiska och designen är bland det ballaste jag har sett i spelväg på flera år, men spelet ekar också tomt. Man går där och pangar och viftar och har sig, men det är inte särskilt roligt. Det smäller och låter, men det mesta saknar tyngd. Det är väldigt vacker yta, men väldigt lite djup. Den här avsaknaden av spelmässig mening, det hade varit sant (åtminstone i mina ögon) oavsett vilken nation spelutvecklarna kommit ifrån. Sen blir det lite kognitiv dissonans när man ska spela ett spel som så tydligt lutar sig inåt fläskig sovjetpropaganda när den verkliga förebilden i skrivande stund ägnar sig åt invasionskrig och terrorbrott med imperialistiska förtecken. Vanligtvis brukar man kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt, men här blir det förvånansvärt svårt, tycker jag.

Sen kan man tycka vad man vill om sånt här, men att börja yra om att spel är spel och inte politik, det tycker jag är dumt. Återigen, man kan tycka vad man vill om det, men att förneka att så är fallet, det tycker jag är att köra huvudet i sanden. Spelmediet är en mångmiljardindustri, det är en konstform som hela tiden pressar gränser för vad som är möjligt att berätta och göra med nuvarande teknik. Datorspel är mer än lite färgglada pixlar på en skärm, gjort av finniga tonåringar för andra finniga tonåringar. Det ska vi vara tacksamma för, även om det ger upphov till jobbiga diskussioner och kräver svåra ställningstaganden. Att hävda någonting annat, att förrsöka särskilja spel från det samhälle, tidsanda, idéer och händelser ur vilka de har vuxit fram, det är att låtsas som att de senaste tjugo åren i branschen helt enkelt inte har hänt. Och det tycker inte jag är någon subjektiv åsikt. Det är bara fel.

Avstängd
Skrivet av Kyraal:

Pajkastning är ju vedertagen underhållning och knappast något otrevligt!

Eller hur!

Medlem

Tycker det är ryggradslöst av FZ att fortsätta skriva om detta företags produkter.
Jag skäms över er.

12
Skriv svar