Pc-versionen av Ratchet & Clank: Rift Apart har detaljerade systemkrav

Robot
Pc-versionen av Ratchet & Clank: Rift Apart har detaljerade systemkrav

Låga minimumkrav men höga inställningar kostar dator.

#nyhetstips, #ratchet-and-clank-rift-apart


Medlem

Detta spel var ju omöjligt på PC pga lagrings kapaciteten som krävdes.
75GB HDD 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Detta spel var ju omöjligt på PC pga lagrings kapaciteten som krävdes.
75GB HDD 😂

För 720p 30fps ja, är det var PC handlar om? Resten av alternativen kräver SSD

Den stora nyheten, som inte nämns i denna artikel, är införseln av directstorage Direct storage är Windows motsvarighet till Playstation direkta kommunikation mellan SSD och GPU. Det möjliggör att man kan streama data snabbare i spel och därav byta kartor eller ladda i nya assets/texturer

Medlem
Skrivet av Molotov:

Detta spel var ju omöjligt på PC pga lagrings kapaciteten som krävdes.
75GB HDD 😂

Var nog snarare lagringstekniken som personen ovan förklarade. På den tiden var det nog inte möjligt att på PC matcha laddningstiderna på PS5. Men som vanligt kommer PC, efter ett tag i kapp alla innovationer som sker på konsoll.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Detta spel var ju omöjligt på PC pga lagrings kapaciteten som krävdes.
75GB HDD 😂

Citat från Nixxes:
"To enable quick loading and instant transition between dimensions, the game needs to be able to load assets quickly. DirectStorage ensures quick loading times and GPU decompression is used at high graphics settings to stream assets in the background while playing. Traditionally, this decompression is handled by the CPU, but at a certain point there is an advantage to letting the GPU handle this, as this enables a higher bandwidth for streaming assets from storage to the graphics card. We use this to quickly load high-quality textures and environments with a high level of detail.”

Så nej, det hade inte fungerat på PC för två år sen. Men det kommer det att göra genom DirectStorage och GPU decompression. I minimuminställningar är det med all sannolikhet väldigt få objekt och odetaljerade världar som laddas in när man hoppar genom världar. Därav kravet på SSD i högre inställningar, antingen kopplad genom NVMe eller SATA.

Edit: Källa, samma sida som källartikelns webbsida.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Detta spel var ju omöjligt på PC pga lagrings kapaciteten som krävdes.
75GB HDD 😂

Återstår att se hur bra det faktiskt fungerar.

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Var nog snarare lagringstekniken som personen ovan förklarade. På den tiden var det nog inte möjligt att på PC matcha laddningstiderna på PS5. Men som vanligt kommer PC, efter ett tag i kapp alla innovationer som sker på konsoll.

Ja det var en felskrivning av mig, menade teknik inte kapacitet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är det någon som inte har en SSD idag som lagringsdisk för spel?

Medlem

Riktigt sugen på detta spel, spelade bara 30-60 min på PS5an

Men blir att invänta Digital Foundry recension, innan ett köp : )


signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus TUF RTX 4080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Medlem
Skrivet av Quenya_92:

Citat från Nixxes:
"To enable quick loading and instant transition between dimensions, the game needs to be able to load assets quickly. DirectStorage ensures quick loading times and GPU decompression is used at high graphics settings to stream assets in the background while playing. Traditionally, this decompression is handled by the CPU, but at a certain point there is an advantage to letting the GPU handle this, as this enables a higher bandwidth for streaming assets from storage to the graphics card. We use this to quickly load high-quality textures and environments with a high level of detail.”

Så nej, det hade inte fungerat på PC för två år sen. Men det kommer det att göra genom DirectStorage och GPU decompression. I minimuminställningar är det med all sannolikhet väldigt få objekt och odetaljerade världar som laddas in när man hoppar genom världar. Därav kravet på SSD i högre inställningar, antingen kopplad genom NVMe eller SATA.

Edit: Källa, samma sida som källartikelns webbsida.

Joda hade inte varit några problem för 2 år sen. Det står till och med i texten du citerar hur det skulle gått till.

Medlem

Kul då kan kag nog köra det i 4K/30fps eller 1440/60fps undrar vilket som är att föredra för detta spel.

Medlem

Ett underbart spel! Jag hoppas att Insomniac släpper ett nytt Ratchet inom kort! Sen kan gärna Naughty Dog passa på att damma av Jak & Daxter också. Ett nytt Sly-spel hade inte heller varit fel!


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Kul då kan kag nog köra det i 4K/30fps eller 1440/60fps undrar vilket som är att föredra för detta spel.

För detta spelet vill jag påstå att ju högre fps ju bättre upplevelse. Massor av skjutande och effekter som gynnas starkt av bra flyt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

För detta spelet vill jag påstå att ju högre fps ju bättre upplevelse. Massor av skjutande och effekter som gynnas starkt av bra flyt.

Aha tack för input då ska jag nog satsa på 1440/60 fps

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Aha tack för input då ska jag nog satsa på 1440/60 fps

Gör så. Och njut, det är ett grymt spel. Kör gärna på högre svårighetsgrad, det motiverar till kreativt användande av vapen vilket är spelets stora behållning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Exposed. Exposed. Exposed. You are Exposed.

(HDD)

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Exposed. Exposed. Exposed. You are Exposed.

(HDD)

Ja verkligen, dom skulle ju ha låtit spelet rulla i 720p/30fps istället. Fan vad dumma dom är.

1
Skriv svar