Inaktiva Ubisoft-konton kan tas bort – spelbibliotek påstås bli obrukbara

Robot
Inaktiva Ubisoft-konton kan tas bort – spelbibliotek påstås bli obrukbara

Konton med köpta spel tas inte bort.

#ubisoft


Inaktiv

You will own nothing....and be angry enough to fight back

Medlem

Känns som att det här borde vara väldigt olagligt.

Medlem

Du äger inte digitala produkter, du äger endast rätten att använda produkterna under en begränsad tid. Så känns det i alla fall. För vem vet om eller när exempelvis Ubisoft eller någon annan släcker ner always online spel. Eller som artikeln, stänger ditt konto.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Vet inte vad Communiy Notes baseras på men Ubisofts TOS säger att notisen skickas ut efter 6 månaders inaktivitet och att man därefter har 30 dagar på sig.

Medlem

Idioti.

Börjar tappa förtroendet på det företaget.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

De började ju lite fint med att dra ner den "bonus" man dragit in genom att spela deras spel om man inte använder upp den. Detta är ju bara helt askorkat. Vem vill "köpa" deras grejjer om de håller på så här?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vet inte vad Communiy Notes baseras på men Ubisofts TOS säger att notisen skickas ut efter 6 månaders inaktivitet och att man därefter har 30 dagar på sig.

6 månader är ju ingenting? Man kan ju spela ett annat spel under den tiden, som ligger i t.ex steam.

Medlem

https://twitter.com/Ponpon267744971/status/168317301620360806...

Hrms, Ponpon kan ha blandat ihop sina konton kanske?

Minns att detta pratades om detta för något år sedan men var det inte en "bug" (osäker på korrekta termen) som var orsaken till att konton med spel blev borttagna?

Jag har ett Ubisoft-konto som jag inte hade loggat in i sedan 2014-2015 (fick nån kod till ett Assassins Creed-spel och gjorde nytt konto pga brainfart-moment), har inte fått något mail om att det skulle tas bort och det gick bara bra att logga in på kontot idag Ubisoft's hemsida.

Medlem

Enligt Cohhcarnage igår på Dropped frames streamen så är det enbart konton utan några köp som påverkas.

Redaktör
Ponny
Skrivet av deezel:

De började ju lite fint med att dra ner den "bonus" man dragit in genom att spela deras spel om man inte använder upp den. Detta är ju bara helt askorkat. Vem vill "köpa" deras grejjer om de håller på så här?

Just ja! Och blev sur också när de där 20%-rabatterna fick rejäla restriktioner. Går inte längre att nyttja för förhandsbokningar? Så dumt. Var ju perfekta när man köpte nån collector's-utgåva eller så.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Sånt där varnings-email ser ju ut som nätfiske, får ju sånt hela tiden från diverse grejer som amazon, paypal etc, Slänger sånt direkt

Sånt här får en ju bara att uppskatta game pass ännu mer när det gäller digitala spel, där är man ju redan inställd på att man "äger ingenting" man hyr bara tid att få tillgång till spel.

Medlem

vilka kräk, detta betyder bara en sak omedelbart, Aldrig ubisoft igen. känns inte som om detta kan vara lagligt?


signatur

//monster

Skribent

För mig är digitala spel/filmer något man hyr. De kan försvinna plötsligt och det är sällan konsumenten kan vinna mot jättarna.

Därför köper jag allt fysiskt. Och bävar inför digital only-framtiden.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Kontot tas inte bort om man köpt något spel, ganska viktig detalj att utelämna

Medlem

Jag och några polare snackade om det här för väldigt många år sedan. Det var när fler utvecklade levererade sina egna klienter utanför Steam. Skillnaden mellan köpa digital och fysiskt. Hur vi snart skulle få se hur utvecklarna börjar mygla med inaktivitet och diverse skitsnack. Nu är vi där! 👍😉

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av Gesturr:

Kontot tas inte bort om man köpt något spel, ganska viktig detalj att utelämna

Instämmer. Kan man be FZ att lägga till denna infon i artikeln, det känns ju faktiskt som en väldigt viktig detalj? Men gäller detsamma om man har spenderat pengar på mikrotransaktioner i deras F2P-spel?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Kontot tas inte bort om man köpt något spel, ganska viktig detalj att utelämna

Står ju i nyheten att en användare inte kan starta spelen han köpt när hans ubisoft konto stängts.
Som jag fattar så är det bara ubisoft kontot som stängs ner, men spelen försvinner inte utan de blir ospelbara utan ett aktivt ubisoft konto.

Man tycker ju att då borde man väll få skapa ett nytt konto efter det gamla stängts ner.

Skrivet av N3gn4v:

Idioti.

Börjar tappa förtroendet på det företaget.

"Börjar", du har bra tålamod


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Kontot tas inte bort om man köpt något spel, ganska viktig detalj att utelämna

Skrivet av Proximately:

Instämmer. Kan man be FZ att lägga till denna infon i artikeln, det känns ju faktiskt som en väldigt viktig detalj? Men gäller detsamma om man har spenderat pengar på mikrotransaktioner i deras F2P-spel?

För att korrigera mig själv här. Jag bara antog att det du skrev stämde. Så jag tog mig friheten att kolla upp detta igen. Såhär står det i deras Tjänstevillkor: https://legal.ubi.com/termsofuse/sv-SE

Skrivet av Ubisoft:

8.2 Ditt Konto eller tillgången till Tjänsten (-erna) avslutas på vårt initiativ.

Vi kan automatiskt när som helst, efter eget gottfinnande, tillfälligt eller permanent stänga ditt Konto och din möjlighet att använda en eller flera av Tjänsterna,

· om vi formellt har bett dig att tillhandahålla bevis på din identitet eller upphöra med ett agerande, ett beteende eller ett brott mot dessa Villkor,

· om vi har rimliga skäl att anta att du har brutit mot dessa Villkor (inklusive Uppförandereglerna) eller specifika regler och villkor för en Tjänst,

· av något annat skäl med anledning av dina handlingar i eller utanför Tjänsterna,

· efter ett tillkännagivande, om ditt Konto har varit inaktivt under mer än sex månader.

Om du har mer än ett Konto förbehåller vi oss rätten att tillfälligt eller permanent stänga alla dina Konton i det fall vi tillfälligt eller permanent har stängt ett Konto enligt detta förfarande.

8.3 Konsekvenser av att tillfälligt eller permanent stänga ett Konto.

· Du kan inte längre använda Tjänsterna eller Innehållet.

· Du kommer att förlora, och vi kan radera, din profil och tillhörande information som du tillhandahållit, samt eventuellt Innehåll som du har publicerat, laddat upp och gjort tillgängligt på Tjänsterna, i synnerhet ditt användarnamn, avatar(er) och användargenererat innehåll.

· Vi förbehåller oss rätten att lagra personuppgifter för din profil under rimlig tid, enligt vår Integritetspolicy.

· Vi kan, efter eget gottfinnande, hindra dig från att skapa ett Konto igen utan vårt uttryckliga medgivande efter begäran till https://support.ubi.com.

· Om ditt Kontot avslutas kommer du inte längre att ha tillgång till ditt Konto och du kommer att förlora alla dina sparade filer och din progression i spelet relaterade till Tjänsterna.

· Om ditt Konto eller Tjänsten(-erna) på ditt Konto avslutas kommer inga krediter (t.ex. för outnyttjade Tjänster, oanvänd abonnemangsperiod, outnyttjade poäng eller Virtuell Ubisoft-valuta) att krediteras dig eller omvandlas till kontanter eller någon annan form av återbetalning.

Baserat på detta ser jag bara att det gäller alla konton, oavsett om de äger eller inte har köpt ett/flera spel som är kopplade till kontot.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Bäst att logga in för säkerhets skull då.

Härnäst kommer det väl en nyhet från Ubisoft att dom har haft ett rekordartat antal inloggningar på sin populära tjänst

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

För mig är digitala spel/filmer något man hyr. De kan försvinna plötsligt och det är sällan konsumenten kan vinna mot jättarna.

Därför köper jag allt fysiskt. Och bävar inför digital only-framtiden.

Precis. Det är väldigt bekvämt med ett stort digitalt bibliotek du i stort sett ständigt har tillgång till. Men t o m filmer du "köper" av Apple eller Google kan när som helst försvinna spårlöst utan att företagen blir minsta återbetalningsskyldiga eftersom du egentligen bara hyr en licens av företagen som när den går ut inte har rätten att inneha filmerna på tjänsten längre - inte ens för oss som betalat (alltså: egentligen inte köpt) för materialet. Och när det blir så godtyckligt att hela spelkonton kan tas ur bruk bara sådär och allt köpt blir värdelöst bara för att en inte spelar konstant året runt känns väldigt fel! Speciellt som spel inköpta på en helt annan plattform även de blir helt bruklösa. Har jag köpt ett spel på Steam borde jag kunna spela det även om utgivaren inte anser mitt konto på deras tjänst ska få finnas kvar. Så detta är ju fel på alla möjliga sätt!

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

För mig är digitala spel/filmer något man hyr. De kan försvinna plötsligt och det är sällan konsumenten kan vinna mot jättarna.

Därför köper jag allt fysiskt. Och bävar inför digital only-framtiden.

Fysiskt lurar du dig själv. Produkten måste fortfarande aktiveras online, på en av butikerna. Steam, Ubi, EA, etc. Sen kanske du har mjukvaran hos dig, men den kan inte användas utan online aktivering. Så du sitter fast ändå.


signatur

I drank what?

Ambassadör
Xbox

Drog igång Assassin's Creed: Odyssey häromdagen så det var ju lägligt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Fysiskt lurar du dig själv. Produkten måste fortfarande aktiveras online, på en av butikerna. Steam, Ubi, EA, etc. Sen kanske du har mjukvaran hos dig, men den kan inte användas utan online aktivering. Så du sitter fast ändå.

Just precis. Detta är nått som många verkar inte fatta hur mycket man än bankar in det i deras huvuden. Det är ju inte 80 talet längre då man verkligen ägde sina spel på kasseter till nes snes megadrive.

Medlem

Vad i helvete... Det var sista gången jag köpte ett Ubisoft-spel. Om Steam hakar på så kommer definitivt piratkopieringen att öka, med all rätt.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av JRico:

Bäst att logga in för säkerhets skull då.

Härnäst kommer det väl en nyhet från Ubisoft att dom har haft ett rekordartat antal inloggningar på sin populära tjänst

😆 Sommarens bästa PR trick

Skribent
Skrivet av Mirage:

Fysiskt lurar du dig själv. Produkten måste fortfarande aktiveras online, på en av butikerna. Steam, Ubi, EA, etc. Sen kanske du har mjukvaran hos dig, men den kan inte användas utan online aktivering. Så du sitter fast ändå.

Nja. Jag tittar på mina filmer i Xbox som inte är uppkopplad. De flesta av mina spel kräver ingen aktivering online. Men visst. Du har en bra poäng. Men den gäller inte i alla fall.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av AblacK:

Enligt Cohhcarnage igår på Dropped frames streamen så är det enbart konton utan några köp som påverkas.

"KÖP" eller att det finns spel på kontot. 100% av spelen på mitt Ubisoft konto är spel som getts bort gratis.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

12
Skriv svar