Den nya instrumentpanelen till Xbox-konsolerna har börjat släppas

Robot
Den nya instrumentpanelen till Xbox-konsolerna har börjat släppas
Medlem

Gillar den! Snygg och lättare att hitta det man letar efter. 👍

Redaktör
Ponny

Det här känns som ett litet lyft. Gillar!

Är ibland jäkligt nöjd med min bakgrunder (brukar alltid köra senaste spelet jag klarade), men dom brukar alltid drunkna bakom alla ikoner.


signatur

En Bamseponny av folket

It's not a lake, it's an ocean

Ett steg framåt, helt klart.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Nu vet jag inte hur menyerna såg ut innan på Xboxen men jag skulle säga att den nya uppdateringen har vissa likheter med en annan konsol


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Ja. Det är snyggt och rent. Jag gillar det

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Nu vet jag inte hur menyerna såg ut innan på Xboxen men jag skulle säga att den nya uppdateringen har vissa likheter med en annan konsol

<Uppladdad bildlänk>

Ja det såg likt ut! Är det där ps5?

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Ja det såg likt ut! Är det där ps5?

Japp. Profilen verkar ha bytt sida från höger till vänster och ikonerna ligger i nertill istället för där uppe.


signatur

PSN: OAKTHYR

Avstängd

Den här var bäst imo


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det var väl på tiden... Har inte Series X men jag minns hur det såg ut på Xbox One... total katastrof! Har dock alltid ogillat PS gränssnitt mer än xbox, känns alldeles förlegat! PS3 och PS4 var katastrof, Vita och psp körde samma koncept. Playstation har dessutom alltid haft de fulaste ikonerna genom tiderna. Ikoner?! Seriöst... Det känns som en gammal iphone när man använder PS gränsnitt och iphone är katastrof. Tiles is the shit...


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Ok men inga stora förändringar.

Här är den ”gamla” för den som inte vet hur det sett ut.

Medlem

Jag kan fortfarande höra ljudet från "Blades dashboard" i huvudet från Xbox 360. Smått tillfredsställande 🙂.

Medlem

Sonys UI har kört över Xbox under många många år. Xbox borde svetsat om för länge sedan och använt Sonys koncept som ett fundament. Självklart inte en direkt kopia, men enkla små och tydliga rader utan en massa krimskrams som syns exakt överallt!

Medlem

Xbox UI har alltid varit bättre än Sonys UI sedan alltid. Och även nu visar Xbox framfötterna och lanserar ännu bättre UI åter igen.

Medlem

Det ser klart renare ut och bättre ut, likt PS5:an. Men största problemet med dashboarden är Gamepass reklamen längre ner, ikoner som t.ex. är större än de installerade spelen. Jag förstår inte varför det ska finnas så mycket reklam trots att man betalar för tjänsten redan...Det finns även en onödig rad, enligt mig, över de mest spelade spelen på Xbox, inte vad jag spelar, utan andra. Jag skiter fullständigt i om folk spelar CoD eller Roblox...Ovanstående var något insiders kritiserade om, men som de struntade i...

Medlem

Det såg ju betydligt bättre ut än innan. Kan man flytta runt och organisera som man själv vill? Ska man jämföra med närmsta konkurrenten så är nog det jag gillar mest med den att det enbart är en enda rad med bara spel, ingen media utan det separeras till en egen sida som nås med ett klick. Tycker det lätt kan bli kladdigt med flera rader men Xboxens kändes ändå ganska vettigt utzoomad med bra överblick.

Medlem
Skrivet av noreason:

Xbox UI har alltid varit bättre än Sonys UI sedan alltid. Och även nu visar Xbox framfötterna och lanserar ännu bättre UI åter igen.

Nu spelar jag mest på PS5 och ganska lite på Xbox men varje gång jag startar upp Xboxen så blir jag helt förvirrad, det tar mig 5 minuter att navigera fram för att hitta ett spel. Hela systemet är klottrat med för mig helt onödig information, reklam och appar. Det är mycket möjligt att det går att ändra grundinställningar för att förbättra detta men spontant har jag alltid avskytt när ett UI på en produkt jag betalt för slänger en massa reklam i ansiktet på mig. Jag får starta upp xboxen idag och se om det har blivit bättre.

Jag tror det delvis handlar mycket om vad man är van vid men att PS5 har en mycket enklare och renare användarupplevelse är objektivt sant.

Medlem
Skrivet av MasonDixon:

... att PS5 har en mycket enklare och renare användarupplevelse är objektivt sant.

Nej, att det skulle vara enklare är subjektivt. Personligen har jag oftast föredragit xbox gränssnitt (förutom vissa versioner) och tyckt de varit enklare än på mina ps, så helt klart vana och tycke. Gissar att det man använder mest blir "normen" och den sekundära konsolen blir utstickare och därmed "svårare".

Releasehästryttare

Hade ingen aning om att Dashboard översätts till instrumentbräda ...

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Jag kan fortfarande höra ljudet från "Blades dashboard" i huvudet från Xbox 360. Smått tillfredsställande 🙂.
https://i.redd.it/ijpbtu5dd3211.gif

Håller med, det var väldigt mysigt med swishandet!

Medlem

Gillar det nya utseendet och uppskattar att ikonerna blivit mindre. Har alltid tyckt det vart synd att ikonerna täckte för mycket av bakgrunden man valt. På förhand ser det riktigt trevligt ut tycker jag.

Medlem

Nej, inget är ”objektivt sant” men att Playstation har bättre spel, UI eller lösningar i allmänhet. Nu får ni skärpa er med den här typen av argument. Ni börjar låta som min pappa som på allvar försöker förklara för människor med logiska argument att Pink Floyd är världens bästa band någonsin.

Precis som vanligt så är det en fråga om vana och preferens. Jag spelar Xbox som huvudkonsol sedan OG men jag har full respekt för att Playstation är större och att fler verkar gilla Playstation än Xbox. Det är er ”sanning” eller ”fakta” om vad ni själva gillar jag stör mig på.

Medlem

Har haft den två veckor nu. Gillar inte att halva bilden är helt tom. Ikonerna längst upp i bild är bra men varför är dom så små?

Sen har dom flyttat ner stift raden där man har sina egna genomvägar så att den ligger under en gamepass rad med ikoner. Inget bra upplägg.

Medlem
Skrivet av MasonDixon:

Nu spelar jag mest på PS5 och ganska lite på Xbox men varje gång jag startar upp Xboxen så blir jag helt förvirrad, det tar mig 5 minuter att navigera fram för att hitta ett spel. Hela systemet är klottrat med för mig helt onödig information, reklam och appar. Det är mycket möjligt att det går att ändra grundinställningar för att förbättra detta men spontant har jag alltid avskytt när ett UI på en produkt jag betalt för slänger en massa reklam i ansiktet på mig. Jag får starta upp xboxen idag och se om det har blivit bättre.

Jag tror det delvis handlar mycket om vad man är van vid men att PS5 har en mycket enklare och renare användarupplevelse är objektivt sant.

Låter som skill issue

Medlem

En nackdel är att man bara kan ha två av sina egna grupper på startsidan Do not like 👺
Annars är den helt okej

Medlem

Håller med.

Blades UI:et hade personlighet och karaktär. Något som fullständigt saknas i modern design. Och visst ser det moderna snyggt ut, men det samtidigt sanslöst tråkigt och sterilt.

It's not a lake, it's an ocean

Microsoft försöker ofta överkomplicera och göra för mycket. Sony höll det enkelt med PS4 (PS3 tyckte jag däremot var ointuitiv) och samma sak med PS5, där jag verkligen gillar att bakgrunden förändras beroende på vilket spel jag markerar. Bra om Xbox går i den riktningen. Jag skulle gärna vilja ha Game Pass mer framträdande eftersom jag går in där hela tiden, men jag får väl nåla dit den själv då.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Jag kan fortfarande höra ljudet från "Blades dashboard" i huvudet från Xbox 360. Smått tillfredsställande 🙂.
https://i.redd.it/ijpbtu5dd3211.gif

Ja, nostalgikänslan slår en rätt i kistan. Det var tider

Medlem

Jaha då blir det till att uppdatera båda. Såg fint ut. Inga problem med den gamla heller. Men nytt och fräscht är alltid trevligt.

KoP
Medlem
Skrivet av Augustus:

Nej, inget är ”objektivt sant” men att Playstation har bättre spel, UI eller lösningar i allmänhet. Nu får ni skärpa er med den här typen av argument. Ni börjar låta som mina pappa som på allvar försöker förklara för människor med logiska argument att Pink Floyd är världens nästa band någonsin.

Precis som vanligt så är det en fråga om vana och preferens. Jag spelar Xbox som huvudkonsol sedan OG men jag har full respekt för att Playstation är större och att fler verkar gilla Playstation än Xbox. Det är er ”sanning” eller ”fakta” om vad ni själva gillar jag stör mig på.

Pink Floyd ÄR ju ett av världens bästa band. 🙄

123
Skriv svar