Diskutera – Vad tycker du om Starfield?

Robot
Diskutera – Vad tycker du om Starfield?

En vecka (eller två) har gått sedan Starfield-släpp. Vad är bra? Vad är dåligt?

#diskutera, #starfield


Medlem

Bra: Det är ett Bethesda-spel.
Dåligt: Det är ett Bethesda-spel.

Dex
Medlem
Skrivet av Darkseed:

Bra: Det är ett Bethesda-spel.
Dåligt: Det är ett Bethesda-spel.

Haha kan bara hålla med om detta. Det Bethesda gör bra gör dom väldigt bra (typ nästan bäst i branschen). Tyvärr så det dom gör dåligt gör dom väldigt dåligt ibland tycker jag

Medlem

Jag har inte lirat så mycket, men jag får Fallout 4 vibbar med avseende på "100 tals timmar" som bara blir av om man kör base-building.
Det andra är den där bullshit i en developer kommentar om varför i en sådan stor satsning det inte finns kunskap och tid/ork att göra korrekta ansiktsanimationer. För ett AAA spel där övergurun non-chalant säger att folk har för dåliga datorer känns det hela lite som dåliga ursäkter.
Bortsett från detta - det är "comfort-food", ingen revolution. Jag har kul, men inte som jag hade hoppats på. Fast, jag måste kanske lira mera så att spelet verkligen öppnar upp sig... (jag vet själv inte om jag menar detta eller om jag är cyniskt...)

Medlem

Jag har faktiskt roligare med Starfield än vad jag har med BG3, men om jag ska försöka vara objektiv så är nog BG3 ett bättre spel.

Men eftersom det handlar om min åsikt så är Starfield hittills årets spel. VÄLDIGT nära inpå kommer BG3 och därefter Dave the Diver.

Vilket jäkla spelår!

Dock hoppas jag innerligt att CP2077 2.0 och Phantom Liberty ska knipa första platsen.

Medlem

Blir rörigt med så många trådar 😅 Men ot, jag gillar det mesta. Fantastiska quests, bethesdas unika känsla, världen osv. Finns vissa qol-grejer som kunde varit bättre men överlag extremt nöjd med spelet som lever upp till mina höga förväntningar.

Medlem

Det är ett extremt lat och oinspirerat spel . Vad gör Bethesda som är innovativt gentemot deras andra spel? Om något så har dom gått bakom i o med inventorysystemet, npc`s prestanda och annat. Sen att dom har mage att kalla det next gen

5/10

Edit: Skriver bara av mig från en annan tråd, tror inte jag ändrat mig på någon punkt

AI - Värdelös. Companions är mest i vägen
NPC - Stirrar bara på en, rör knappt på sig när man har konversationer. Ingen dynamik alls
Grafik - Ej optimerat fast det är en motor dom använt sen 2011. Pratade med moddare som sa att assets från oblivion fortfarande används vilket dom tycker är komiskt/tragiskt. Frankensteins monster
Laddskärmar 24/7
Buggigt
Combat - Sjukt tråkiga vapen och hemsk melee
UI - Hemskt dåligt
Space combat - Asteroids från 1988 ?
Exploration - Obefintlig. Fast travel mellan laddskärmar till en genererad planet med oinsipirerade fiender (3 olika pirates) och tråkig loot.

Måste bara nämna hur dåligt spelet börjar. Du går från gruvbrytare till att vara the chosen one som ska plocka upp alien artifacts (varför du?), nån tomte ger dig sitt rymdskepp och en robot .. bara sådär ? Vem skrev detta!? Går sedan bara utför (mainstory-mässigt)

Jag kan fortsätta i evigheter, men känner bara en stor besvikelse. Det är verkligen ett Bethesda spel från 2011, hade förväntat mig något next-gen men absolut ingenting i spelet är på den nivån.
Sen kan jag tycka att det är orimligt hur många recensioner ger spelet 10/10 utan att ta upp AI, NPC,UI etc . Obegripligt

Medlem

Provade i ca 45 minuter och det kändes som en pekoral.
Jag har full förståelse att många gillar spelet, men för mig blev det en magplask.

Handlingen i tutorialen är pinsamt dåligt, i klass med hur vi brukare starta ett nytt Drakar och Demoner-äventyr förr i tiden (typ "ni vaknar upp bakfulla i en cell, blir förda till kungen, får ett uppdrag av nån anledning" var standard).

Flygandet är ett skämt efter ha blivit bortskämd med No Mans Sky. Jag vill flyga, inte pilla i menyer och fast travella.

Kommer säkert ge spelet en ordentlig chans när det släppts moddar som gör saker roligare. Tills dess får det vara.

Synd, var riktigt taggad på ett bra open world-spel men det fick var mer open menu.

Medlem

Det är ett Bethesda spel.

Om du tycker att det är en positiv kommentar så kommer du gilla spelet.
Om du tycker att det är en negativ kommentar så kommer du inte gilla spelet.

Medlem

Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men det är så avslappnande? Timmarna bara går och man gör inte särskilt mycket. Känner ingen stress heller med att bli klar som jag brukar känna i många spel.
Kan mycket väl vara årets spel för mig, vilket jag ej trodde inom första timmarna.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Lvl 30 och fortfarande underhållande.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Jag tycker att Starfield är en hopplös besvikelse. Det är ett spel som känns åtta år gammalt. Jag gnäller inte på grafik eller Creation Engines vara-eller-icke-vara, utan problemen med spelet är långt större än så.

Bethesda har otvivelaktigt varit bäst i världen på utforskning med sina titlar, att belöna spelarens tid med unikt innehåll och upplevelser. Det finns en finit mängd innehåll att uppleva som är spännande nog för att få mig att vilja upptäcka alltihop. Spelen har aldrig varit bäst på strids- eller rollspelsmekanik och har heller aldrig varit grafiskt snyggast. Men de lyckats bäst med att locka till utforskandet av illusionen av en sammanhållen, levande och "verklig" värld. Det i sig har varit nog, och jag är övertygad om att det är därför folk fortfarande spelar ett tjugo år gammalt spel som Morrowind.

Med Starfield har man gjort precis tvärtom. Man har misstagit kvantitet för kvalitet, och trott att värdet i datorspel ligger i att fördriva tid istället för att förgylla den. Man har trott att 1000 planeter med autogenererat innehåll innebär lika många timmar meningsfull speltid, vilket inte är sant. Spelet lyckas aldrig heller lura mig att tro att jag utforskar en enda, enorm värld, eftersom någon sådan inte finns. Istället slussar man runt mig mellan hubbar och laddningsskärmar, och jag känner mig mest som ett barn som placerats att leka för mig själv i ett färgglatt bollhav. Bethesda har försökt överföra sin spelfilosofi till rymden, fast bara för syns skull. Universum är bara en backdrop och ens rymdskepp är mest (ännu) en trist laddskärm med möjligheten till lite pangande.

Starfield gör en del saker bra, men det spelar egentligen ingen roll. Bethesda har slarvat bort sitt största trumfkort, som är meningsfull utforskning i en fantastisk, kittlande värld, och istället skapat ett spel som känns omodernt, begränsat och snålt samma sekund som det landade. No Man's Sky har kvintiljoner planeter istället för tusen som man kan landa på och utforska fritt. Vill man rollspela kan man spela The Outer Worlds av Obsidian. Vill man utforska unika, mystiska planeter i mindre (men oändligt mycket rikare) skala, då finns Outer Wilds till det. Vill man utforska solsystem genom hub-resor, då kan man spela Mass Effect och så vidare. Istället för att bli ett fulländat amalgam av alla dessa titlar, så blev man mest en spretig kombination.

Tycker jag, då.

Medlem

Jag gillar det skarpt.. men det finns små saker som jag stör mig på. 8/10 än så länge från mig.

Medlem

Roligt, det finns någonting som får mig att vilja fortsätta. Gillar estetiken, striderna känns bra och upptäckarglädjen är närvarande så här långt. Jag har lite svårt för de repeterade innehållet, alla dessa menyer, laddningsskärmarna och fokus på fast travel. Det påverkar min upplevelse negativt och jag får inte samma inlevelse som i Elder Scrolls, tyvärr. Bra spel, 3/5 (6/10).

BG3 fortsätter dock att pocka på min uppmärksamhet och är, för mig personligen, årets skräll!

Medlem

kört 50h, det var länge sen man hade så skoj, har nästan bara kört sidomissions så man har nog att göra året ut.

Avstängd
Skrivet av lajklajk:

Det är ett extremt lat och oinspirerat spel . Vad gör Bethesda som är innovativt gentemot deras andra spel? Om något så har dom gått bakom i o med inventorysystemet, npc`s prestanda och annat. Sen att dom har mage att kalla det next gen

5/10

Edit: Skriver bara av mig från en annan tråd, tror inte jag ändrat mig på någon punkt

AI - Värdelös. Companions är mest i vägen
NPC - Stirrar bara på en, rör knappt på sig när man har konversationer. Ingen dynamik alls
Grafik - Ej optimerat fast det är en motor dom använt sen 2011. Pratade med moddare som sa att assets från oblivion fortfarande används vilket dom tycker är komiskt/tragiskt. Frankensteins monster
Laddskärmar 24/7
Buggigt
Combat - Sjukt tråkiga vapen och hemsk melee
UI - Hemskt dåligt
Space combat - Asteroids från 1988 ?
Exploration - Obefintlig. Fast travel mellan laddskärmar till en genererad planet med oinsipirerade fiender (3 olika pirates) och tråkig loot.

Måste bara nämna hur dåligt spelet börjar. Du går från gruvbrytare till att vara the chosen one som ska plocka upp alien artifacts (varför du?), nån tomte ger dig sitt rymdskepp och en robot .. bara sådär ? Vem skrev detta!? Går sedan bara utför (mainstory-mässigt)

Jag kan fortsätta i evigheter, men känner bara en stor besvikelse. Det är verkligen ett Bethesda spel från 2011, hade förväntat mig något next-gen men absolut ingenting i spelet är på den nivån.
Sen kan jag tycka att det är orimligt hur många recensioner ger spelet 10/10 utan att ta upp AI, NPC,UI etc . Obegripligt

Skönt att du skrev allt jag tycker så jag inte behöver. Fast travel space simulation är inget för mig.

5/10.

Medlem

jag tröttnade efter 20 timmar. storyn är inte bra. det e buggar och grafiken är väldigt meh. planeterna är väldigt sisådär. inget som höll mig kvar.

Medlem

Jag ser det som ett dåligt No Man's Sky med bättre quest system än No Man's Sky.

Men överlag är det ett sämre spel. Att Bethesdas NPC'er fortfarande ser ut som Andromeda NPC'er innan fixen är bedrövligt.

Alldeles. För. Mycket. Zoning.
ALLT är fan zoning, man får knappt flyga sitt skepp och att inte kunna flyga ner det till en planet och flyga runt över planeten är under all kritik.


signatur

I drank what?

Medlem

Tycker det är riktigt bra.
Snart 100 timmar spelat sen release, och det blir bara bättre och bättre

Medlem

Får väl kopiera mig lite från Starfield-tråden!

Lite tankar och funderingar nu när "spelat klart" spelet. Kommer definitivt fortsätta med min karaktär ett tag till då jag känner att jag har mycket mer att göra. Har spelat på en Series X, har ca 90 timmar sen early access-släppet. Så på tok för mycket.

Överlag tycker jag det är ett fantastiskt spel med delar som inte riktigt klickar. Tror jag börjar med det negativa så jag får avsluta på topp.

Allt fast-travel och pillandet i menyer gör att man aldrig riktigt känner att man reser runt mellan planeter/system, världen känns liten ibland. Exempel var när jag byggde mina utposter och lyckades glömma någon resurs, fast-travel tillbaka till min huvudbas, hämta resurser och sen tillbaka. En förflytt till rymdskeppet, lyfta och gå upp i omloppsbana, förflytta sig tiotals ljusår, landa på en planet och lämna sitt skepp. Hämta lite koppar ur en kista, samma resa tillbaka på 1-2 min.
Vet dock inte hur jag velat ha det annorlunda men får inte riktigt känslan.

Tycker de sätter ut lite för mycket POI, känns tråkigt att landa på en planet och var man än vänder sig så hittar man byggnader och annat. Hade varit häftigt att på vissa platser ha det helt tomt. Kunde gott haft vissa planeter som bara hade byggnader vid en landningsplats, resten är tomt.

Vet att det här nog inte alls hade varit lätt att lösa men känns tyvärr inte som en trovärdig värld på sina ställen. Gå utanför New Atlantis och det är helt tomt blandat med utposter fyllda med spacers, ecliptic och annat. Hade gärna sett det lite utbyggt. Men kanske för mycket begärt.

Utpostbyggandet har en bra grund. Byggde flera olika utposter och skickade tillbaka resurser till min huvudbas där jag hade 2 personer som hängde. Jag fick dit alla 19 olika resurser jag samlade ihop runt i olika system. Kunde sätta ut och bygga flera fabricators som gjorde några av de enklare produkterna. Linkade ihop allt med en transfer container och lyckades komma åt alla resurser. Men vet inte hur det funkade för mina produkter som jag hade linkat ihop såhär: Fabricator>Warehouse container >Transfer container, de verkade aldrig maxa ut sin Warehouse container utan verkade försvinna någonstans, oklart var.

Kommer nu också ifrån över 300 timmar på Satisfactory nyligen, så lite bortskämd förstås. Ser fram emot att de bygger ut det systemet dock. Skulle gärna kunna crafta ammunition.

Att man stöter på samma POI ibland. Jag hoppas att de fortsätter bygga fler olika POIs och släpper med lite patchar och defintivt fler vid DLC-släppen. Drömmen vore också om moddare kommer åt det sen så man kan utöka sitt bibliotek av POIs.

Det är nog det jag har mest att klaga på.

Lite positiva saker då!

Rymdskeppsbyggandet är fantastiskt. Trodde inte att det skulla vara så detaljerat. Finns flera olika företag som har olika typer av delar som kan kombineras till häftiga skapelser. Här är Econohaul som kan köpas i New Atlantis som genomgått lite modifikationer. Svårt att bygga dock, försökte bygga om Kepler R i två omgångar, första blev den bara fulare och andra gången så insåg jag att jag byggt en låda.

Tycker de har fått till skjutmekaniken jättebra, har riktigt kul när jag smyger omkring i baser och skjuter ned någon stackare för att sen rusa in med lite automatvapen och skjuta vilt.

Storymässigt har det pendlat från helt okej till riktigt bra ibland.
Har bara kört 2 av 4 faction quest och de har varit riktigt bra, Crimson Fleet & UC Vanguard.

Designmässigt är det riktigt häftigt, där har de verkligen lyckats.

Tycker det emellanåt kan se riktigt bra ut, speciellt när man landar på rätt ställen.

Jämförelsevis med No Man Sky planeter så tycker jag det man har på Starfield är bättre. Har inte spelat så mycket NMS men planeterna var aldrig så spännande. Här på Starfield så fick jag ändå känslan på vissa planeter att jag ville se vad som fanns bakom nästa kulle eller vad det där höga tornet var för något.
Aldrig stött på en "vägg" under utforskandet heller.

Blir spännande att se vart DLC och moddar kan föra det här spelet. Kan dock säga att jag skulle inte tacka nej till en mod som tog bort lockpicking, har faktiskt tröttnat lite på det nu. Blev lite enklare när man läste lite tips dock. Först att kunna läsa om det är blå/grå ring och att varje del i ringen ska bara lösas av 2 nycklar.

Kommer nog fortsätta spela. Har nästan hela Akila City och Neon kvar att göra.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Jag har gått till 5/5 nu, har gjort 1 Quest på main story (minimum för att bli fri i rymden) och spelat 60 timmar.

Medlem

76 timmar.
För lite Mobs på planeter och i rymden tycker jag, Saknar att man inte kan flyga som man vill på planeter. minimap ?
Tycker ändå det är ett av de bättre spelen i år. 4/5
Årets spel för mig är Remnant 2


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Jag tycker det är bra, lvl20 nu


signatur

Snusar till varje pris!

Tycker om det mycket ! Roliga quests , intressanta karaktärer och bra variation på de städer man besöker. Skön vapenkänsla också men har för mig att det va ID software som hjälpte till med det så då har det ju sin förklaring.

Klart att det finns en del brister men i det stora hela är jag nöjd med spelet. Ger det 3 av 5 än så länge, kan ge det en 4 av 5 när dom lägger till en förbannad karta i spelet.

Medlem

Jag har bara spelat 5-6h än så länge men det känns faktiskt exakt som fallout i rymden. Spelmekaniken är identisk och jag tror fan kontrollschemat också är kopierat rakt av. Men kul är det om än lite ålderdomligt. Bethesda tycks ha fastnat lite i gamla fotspår, det är egentligen bara nya miljöer här. Men som sagt, det är fortfarande roligt och har du spelat de tidigare spelen från dem så ger det en lite hemtrevlig känsla att besöka deras spel igen.

phi
Medlem

Positivt:
+ Stundvis roliga quests.
+ Snyggt på sina håll.
+ Okej gunplay.

Negativt:
- Halvtrist main quest.
- Tråkiga companions. Jag och Vasco förstår varandra och har en bromance i alla fall.
- Ser föråldrat ut ibland, framför allt karaktärsmodellerna i vissa ljussättningar.
- Tråkigt planetutforskande, så gott som samma POIs på alla planeter. Inga fordon så man får ibland springa 5-10 minuter i en rak linje för att komma till nästa POI.
- Tråkiga strider och utforskande i rymden. Känns som att man flyger menyer istället för rymdskepp.
- Hjärndöd AI så striderna blir ganska meh efter ett tag.

Övrigt:
Jag kan inte uttala mig om varken bas- eller skeppsbyggandet då jag normalt sett hatar crafting och resurssamlandet så jag lägger ingen värdering alls i det.

3/5!

Medlem

Fast-travel-simulator

Medlem

Älskar spelet. Över 70 timmar och inte närheten av att tröttna.

Medlem

Berättandet är klichéartat och svagt, world-buildingen och känslan av utforskande som brukar vara Bet-s starka och försonande sida förstörs av kickande i urtrista och förvirrade menyer och tomma planeter. Spelsystemen är daterade, ekonomin är trasig, AI-n är dålig.

Musiken är fantastisk precis som en del av inomhusdesignen. Det är ganska kul att springa runt och skjuta i kombination med lite rymdkrafter.

Betyg: svag 3a

Medlem

Så jobbigt spel att klassa som antingen eller. När det är bra (Entangled var peak för mig än så länge) så är det förbannat bra. Den där Bethesda-känslan är så unik i just deras spel.

Förstår helhjärtat att så länge man rider den optimismvågen som Bethesdas titlar genererar så är det lätt att inte fokusera/märka av problemen för att ALLT i spelet känns så j*vla bra just nu "och sen ska jag göra nästa quest och sen ska jag...osv osv."
*5/5*

Men andra stunder känns det som jag spelar en halvfärdig konsolport (UI, AI, AI-pathing, Crowd Stare (från typ fem olika ansikten man ser OM OCH OM IGEN), fysik, outposts, skeppbyggande osv osv) med lika halvfärdig (Nvidia GPUer) prestanda.
Startade spelet idag, var på väg att ladda in. Kom ihåg vad jag höll på att göra i förrgår och matade in en alt+F4 istället för att fortsätta.
*1/5*

Bökigt spel, kul som fan stundvis men suget är helt borta för mig.

Får göra ett nytt försök om några månader när mods släppts. På något sätt är det okej att mods ska vara lösningar till problemen Bethesda demonstrativt inte ens fattar är problematiska (framförallt för en PC-titel). Och jo, jag älskar mods överlag, installerade Richard Burns Rally igår. I DET fallet (RBR släpptes september 2004) kan jag köpa att "mods ska fixa spelet" men för ett gigantiskt spel som Starfield? Nej. Om jag måste modda för att "PC-anpassa" ett spel några dagar efter release så har något gått väldigt fel under utvecklingens slutskede.

Edit: Mitt betyg. 3/5, bara för att ett par quests var riktigt jäkla bra. Annars hade det fått 2/5.

Skriv svar