Dödshot tvingar Unity att stänga två kontor

Medlem
Skrivet av robbis:

Asså inget av vad du skriver är sant.. dom tar inte betalt av utvecklaren om du installerar det på din bärbara dator, din stationära eller din steam deck. Dom tar betalt efter revenue som dom drar in på spelet. Och dom kommer inte göra det förren du sålt en viss summa. Det är BARA då det tickar in, det är exakt samma som alla andra stora motorer kör just nu men då tar dom 30% av kakan istället typ. Just nu måste ditt "unity" spel sälja för 10.000.000 kr för att nå upp till den summan... det är ganska mycket pengar för en indiedev eller litet företag. Blir knepigare för sådana som tex revolver som har många små studios som drar in bra cash.

2019 sålde Hollow knight 2.8 miljoner kopior. Man kan ju bara gissa vad det sålt till dagens datum. 5 miljoner?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Självklart ska en kunna kritisera företaget en jobbar på, eller bara dess ledning eller chefer, men att ta till våld och skjutvapen är ju bara sinnessjukt. Men så är det väl lite i deras kultur att begå arbetsplatsmassakrar (liksom skolskjutningar). De måste verkligen ta tag i sin vapenkultur där.

Medlem

Jag har ingen aning om vad det handlar om. Men det låter på ytan som väldigt väldigt konstigt att ett dödshot från en anställd kan ha så mycket makt att förändra saker. Är det här det dom krävs för att företag ska sluta med alla möjliga "fi erier" så låter det som en väldigt snabb lösning på väldigt många problem. Men det låter för bra för att vara sant och en väldigt dålig ursäkt för andra problem.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Och här är bara de kriminella vinstlotterna beväpnade. Hade varit säkrare för gemene man om vi gjorde som USA faktiskt

Ja vi har ju alldeles för lite dödsskjutningar nu för tiden.

Vapen till alla och lite Texas på det, skjut först och fråga sen, så får vi ett tryggt och säkert samhälle.

På riktigt?! Hoppas du var ironisk.

Medlem

De största problemet med denna modell är att det påverkar hur utvecklare kan och inte kan påverka deras affärsmodell.

Jag antar att spel utvecklade i unity kommer mer sällan dyka upp på game pass, psn monthly eller epics gratisspel. Någon utvecklare nämnde att de fick 7 miljoner nedladdningar på Epic efter en vecka gratis där och det hade kostat dem mer än vad de fick betalt från Epic.

Att också införa detta från 1 januari för alla unity utvecklare är befängt. Utvecklare väljer spelmotor många år innan spelet är klart. Val av spelmotor baseras mycket på licenskostnader. Att få en kostnadsökning precis innan spelsläpp borde inte vara lagligt. Unity bör knyta licenskostnader till vilken version av spelmotor man använder.

Jag hoppas verkligen att de backar på detta.

Medlem
Skrivet av robbis:

Asså inget av vad du skriver är sant.. dom tar inte betalt av utvecklaren om du installerar det på din bärbara dator, din stationära eller din steam deck. Dom tar betalt efter revenue som dom drar in på spelet. Och dom kommer inte göra det förren du sålt en viss summa. Det är BARA då det tickar in, det är exakt samma som alla andra stora motorer kör just nu men då tar dom 30% av kakan istället typ. Just nu måste ditt "unity" spel sälja för 10.000.000 kr för att nå upp till den summan... det är ganska mycket pengar för en indiedev eller litet företag. Blir knepigare för sådana som tex revolver som har många små studios som drar in bra cash.

Vad snackar du för strunt? 🤨 Allt detta kring Unity handlar specifikt om att Unity ska börja ta betalt per installation på unik hårdvara (på din bärbara, din stationära, din Steam Deck, mobiltelefon, etc), och att det är utvecklarna som betalar den kakan vilket gör att vissa av dem med specifika affärsmodeller hamnar i helt absurda situationer där de måste betala mer än 100% av sin intäkt från spelet till Unity.

Medlem
Skrivet av robbis:

Han är ju en legend... aldrig hört talas om en människan som han som får sån kult status pga en liten pandemi som var alldeles överdriven. Världen behöver ju att folk dör tvärt, det var alldeles för få som dog dock! 2-3 miljarder hade varit lagomt. Det enda dåliga var väl att typ tiktok, instagram o facebook fick en ökning under tiden för folk hade inget bättre för sig än att göra dumma saker på nätet.

uhm, va? Låter som du blandat ihop Tengil från en av Astid Lindgrens sagor med någon helt annan

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Vad snackar du för strunt? 🤨 Allt detta kring Unity handlar specifikt om att Unity ska börja ta betalt per installation på unik hårdvara (på din bärbara, din stationära, din Steam Deck, mobiltelefon, etc), och att det är utvecklarna som betalar den kakan vilket gör att vissa av dem med specifika affärsmodeller hamnar i helt absurda situationer där de måste betala mer än 100% av sin intäkt från spelet till Unity.

Verkligen helt sjukt, att de ens kom på idén och än värre lät det passera "ritbordet". Rättfärdigar som sagt inte skjutningar och hot om våld men ändå. Nån slags trejk borde de anställda ställa till med och protestera mot den sinnessjuka idén.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Verkligen helt sjukt, att de ens kom på idén och än värre lät det passera "ritbordet". Rättfärdigar som sagt inte skjutningar och hot om våld men ändå. Nån slags trejk borde de anställda ställa till med och protestera mot den sinnessjuka idén.

Desperata tilltag från ett desperat företag i stora ekonomiska trubbel, med en djupt problematisk spelmotor med stora identitetsproblem utan fokus eller klar vision, 7000+ anställda som ingen riktigt förstår vad de gör (inte jobbar de med att förbättra spelmotorn), en VD bakom rodret som är känd för att köra företag i grund.

Riccitiello och hans kumpaner gör väl en sista slutspurt nu för att en liten krets av folk ska komma ut av allt detta några hundra miljoner kronor rikare innan företaget går under.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Spelet i fråga måste ha installerats minst 200 000 gånger (och det är varje installation EFTER dessa 200 000 som man betalar 0.2 usd för), OCH man måste ha revenue på minst 200 000 USD på årsbasis. Man kan öka trösklarna genom att betala för en Unity Pro licens, till 1 000 000 installs, och 1 000 000 revenue, och då betalar man dessutom mindre och mindre ju mer installs man har. Högsta man betalar är 0.15 dollar (första 100 000 installs efter den första initiala miljonen), och sedan som lägst 0.02 dollar per install. Samma trösklar gäller även för nästa nivå av Unity (Enterprise), men ännu lägre fees per install då.

Sedan finns Unity Industry också, och då slipper man alla former av fees helt och hållet. Tror priserna för Unity subs ligger kvar också, och i så fall är det:

Unity Pro: ca 1900 euro per seat/year
Unity Enterprise: Måste kontakta för pris?
Unity Industry: 4500 euro per seat/year

Samtliga Unity subscriptions for utökat stöd och funktionalitet. Man får även mer rabatter om man använder deras gaming services, om jag inte minns fel.

CodeMonkey gjorde en uträkning med Battlebits som exempel. Idag betalar Battlebits 6000 usd till Unity. Med nya modellen betalar de 80 000 usd. Spelet har sålt för 35 000 000 usd.

Personligen ser jag inget problem med höjningen i sig, den är faktiskt rätt befogad med tanke på att Unreal tar 1 700 000 USD rakt av från Battlebit i exemplet ovan, bolaget gör dessutom 1 miljard USD i förlust på årsbasis. Det jag däremot inte förstår är hur man kan välja en så kass metric som installs, och inte bara tar en revenue cut som ett normalt företag?

Höjningen är fine och rimlig - hur de enforcerar den och presenterade den samt hanteringen i shitstormen efter, not so much.

Skriver från minnet här, så rätta mig gärna om jag har fel på någon punkt.

Jag håller med dig här, också uppskattat att du sprider riktig information och inte bara följer pöbel högaffel retoriken.
Med största anledningen är detta tilltag ett sätt att få mer inkomst från mobilspel. Har för mig att jag läste att 40% av alla spel som görs med Unity är för mobilmarknaden, medans 90% av deras inkomster kommer därifrån.
Deras VD är övertygad att mobilspel är den stora kassakon (enklast att tjäna pengar via volym).

Det här är ett sätt att få små indie studier som har stor framgång att betala det dyraste abonnemanget per seat. Få betalat per nerladdning (enkelt på mobil) samt i slutändan, försöka flytta kunder in på en Unity specifik platform där dom kan kontrollera reklam, distribution osv.

Från ett företag som bara försöker tjäna pengar är det helt logiskt. Men hur dom har gjort det är helt galet. Kund relationen har fått sig en rejäl smocka.
Sen har Unity i min erfarenhet alltid haft skit kund support och är rent generellt ostabilt för stora PC projekt.

Jag tror dom helt försöker att placera sig för 2d och mobilspel.

Medlem
Skrivet av robbis:

Han är ju en legend... aldrig hört talas om en människan som han som får sån kult status pga en liten pandemi som var alldeles överdriven. Världen behöver ju att folk dör tvärt, det var alldeles för få som dog dock! 2-3 miljarder hade varit lagomt. Det enda dåliga var väl att typ tiktok, instagram o facebook fick en ökning under tiden för folk hade inget bättre för sig än att göra dumma saker på nätet.

Nu har jag absolut ingen aning om vad du pratar om här. Utveckla gärna.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Nu har jag absolut ingen aning om vad du pratar om här. Utveckla gärna.

Tegnell?

Medlem

Vore det inte betydligt enklare att bara gå ut med något i stil med: "vi kommer att ta 0,2 % mer av intäkterna efter att ni tjänat en viss summa".

Varför krångla till det så mycket genom att blanda in installationer?

Medlem
Skrivet av robbis:

Okej, själv skrev jag om det här.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B6derna_Lejonhj%C3%A4rta

En mugg med citatet i fråga.

https://www.nellispresenter.se/varumarken/design-house-stockh...


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Deras VD är ju en fruktansvärd människa, garanterat psykopat. Med det sagt så kan man ju inte gå omkring och mordhota folk. Vilka nötter..

Agreed. När man var yngre så hade jag ingen aning om hur vild dataspelsbranschen är.
Du har CEOs som mordhotar anställda, anställda som skickar in dödshot, Blizzard och deras cube crawling etc etc. 🥴


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

I fall det är oklart för vissa: Unity kommer att ta ut en avgift per installation på untik enhet, från utvecklarna, inte dig som faktiskt installerar och kör spelet.

Man vet fortfarande inte exakt hur de ska gå tillväga heller, eftersom det ska även gälla spel som släpps innan nya ändringen, som skapar spel efter den gamla licensen. Om de gör en ungefärlig uträkning eller något sånt "trust me bro, this is the bill" typ av grej. Vem vet.

Ett problemet är att utvecklare har förlorat tilliten för Unity, speciellt när de tog bort en github logg där alla tidigare licens ändringar fanns med, Vilket kan vara att de ville dölja det hela. Nu litar folk inte på att unity inte kommer göra flera stora ändringar som sätter utvecklare i skiten.

Tycker det är intressant att en eller flera högtuppsatta inom företaget sålde aktier innan ge gick ut med licensändringen, vilket låter som inside trading, vilket är otroligt olagligt. Även om det var en sån liten del av innehavet och en sån liten summa (för honom) på $80K. Dock har jag inte hört så mkt mer än så om just detta.

Ska bli intressant o se vad som händer i framtiden, många som rör sig till Unreal och Godot just nu. Tycker det är extra synd att många utvecklare är fast i Unity gyttjan, kanske lagt flera år på utveckla sina kunskaper i motorn och jobbar hårt med sina spel och kanske ska snart ha release. Och att VR/AR branschen som är fast med unity just nu, en av de bättre motorerna för VR.

Skrivet av Margy:

Vore det inte betydligt enklare att bara gå ut med något i stil med: "vi kommer att ta 0,2 % mer av intäkterna efter att ni tjänat en viss summa".

Varför krångla till det så mycket genom att blanda in installationer?

Ja är det inte så Unreal har det? Unity borde ha kört något liknade som unreal, men sen fokuserat mer på kanske mobil industrin, VR och AR. De största marknaderna för just Unity spel tror jag. Läste att unity har 7000 anställa? LÅTER SJUKT.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Om vem som helst kan gå in och köpa ett massmordsverktyg så kommer vi givetvis ha många massmord, precis som USA. Det finns alltid onda och sjuka människor i samhället och just nu är det svårt för dessa att få tag på vapen. Att kriminella dödar varandra är något helt annat än hur det är i USA där massmord på oskyldiga sker varje dag.

Nu spårar vi från trådens ämne lite, men vill bara poängtera att det inte behöver vara så.
Tjeckien är ett exempel där det inte är så. De har ännu liberalare vapenlagar än vad de har i många delstater i U.S.A. Men har samtidigt inte samma mängd våldsbrott med vapen som i U.S.A.
Med det sagt, så är jag inte för liberalare vapenlagar. Jag tycker det ska vara stenhård kontroll på framförallt automatvapen.

Medlem

Precis.

Sitter själv i samma båt som all andra. Två års intensiva studier, med arbete exklusivt i Unity, eget seriöst projekt som jag jobbar på och tusentals kronor investerade i assets, många varav är exklusiva till just Unity.

Nu har jag även ett års studier kvar i datspelsutveckling programmering, och jag sitter här och funderar över vad fan jag ska göra nu med det eventuella examensarbetet. Även om man bortser från den ekonomiska förlusten, så kommer det ju ändå kräva tid att lära sig en ny spelmotor och syntax.

Medlem

Unity som spelmotor är slut. Till och med om de skulle gå tillbaka till det normala. För skadan är redan gjort. Unity's vd (CEO) typ en vecka innan sålde massor av aktier i Unity då han visste att detta beslut som han, förmodligen tog, skulle skada Unity's aktie värde. Microsoft advokater kommer se till att inte en enda krona (dime) kommer gå till Unity för royalties.

Gissar på att detta redan skrivits om tidigare.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Desperata tilltag från ett desperat företag i stora ekonomiska trubbel, med en djupt problematisk spelmotor med stora identitetsproblem utan fokus eller klar vision, 7000+ anställda som ingen riktigt förstår vad de gör (inte jobbar de med att förbättra spelmotorn), en VD bakom rodret som är känd för att köra företag i grund.

Riccitiello och hans kumpaner gör väl en sista slutspurt nu för att en liten krets av folk ska komma ut av allt detta några hundra miljoner kronor rikare innan företaget går under.

Tack för insyn, visste inte de låg så illa till. Men så kan jag inte säga att jag haft speciellt intresse av dem som företag. Tills nu. Men låter ju konstigt att vilja anställa en VD som är känd för att köra företag i botten. De kan ju i alla fall inte känna sig speciellt överraskade nu. Desperata minst sagt.

Medlem

Det enda Unity behövde göra var att kopiera Unreals licensmodell och göra det mer generös. Problem solved!

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Unity som spelmotor är slut. Till och med om de skulle gå tillbaka till det normala. För skadan är redan gjort. Unity's vd (CEO) typ en vecka innan sålde massor av aktier i Unity då han visste att detta beslut som han, förmodligen tog, skulle skada Unity's aktie värde. Microsoft advokater kommer se till att inte en enda krona (dime) kommer gå till Unity för royalties.

Gissar på att detta redan skrivits om tidigare.

Det måste vara olagligt att "shorta" ett företag sådär efter man tar ut aktier. Man saboterar ju för företaget. Starbreeze blev ju undersökta för bland annat liknande shenanigans, om jag inte minns fel.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem

https://twitter.com/bobbydigitales/status/1702549567366152349...
Nu när dom tar betalt för installationer, så behöver dom ändå en miljard installationer för att betala endast lönen till dom högsta hönsen. Om dom behöver skära ner så är det rätt så uppenbart vart dom kan spara pengar.

Medlem

Som vanligt när någon gör bort sig och ”dödshot” förekommer är de fabricerade. Tråkigt att FZ går på sånt trams. Didn’t happen, they deserved it.

Medlem
Skrivet av Xeogt:

Som vanligt när någon gör bort sig och ”dödshot” förekommer är de fabricerade. Tråkigt att FZ går på sånt trams. Didn’t happen, they deserved it.

Så vänta... det hände inte, men de förtjänade det? Lite motsägelsefullt, kan jag tycka.
Och utöver det: har du något som styrker att nämnda hot inte förekommit, alt. att de är "fabricerade"?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Unity som spelmotor är slut. Till och med om de skulle gå tillbaka till det normala. För skadan är redan gjort. Unity's vd (CEO) typ en vecka innan sålde massor av aktier i Unity då han visste att detta beslut som han, förmodligen tog, skulle skada Unity's aktie värde. Microsoft advokater kommer se till att inte en enda krona (dime) kommer gå till Unity för royalties.

Gissar på att detta redan skrivits om tidigare.

Han sålde 2000 aktier före nyheten, hade sålt 48 000 aktier tidigare under året. Killen har 3.11 miljoner aktier kvar, jag tror inte han insider-handlade för att rädda några tusenlappar när han har över en miljard kvar i bolaget. CTO har även han 19 miljoner aktier.

Motorn är definitivt inte slut. Att porta flera år av arbete till en annan motor är inget man gör i en handvändning. Företag tar to m år på sig att uppgradera sina spela från UE4 till 5. Folk kommer fortsätta utveckla, och sedan är detta glömt, och modellen kommer visa sig inte vara så jävla röten som alla tror den är idag. Pöbeln skriker om att deras studios kommer ta en stor risk med Unity eftersom de kan förlora så mycket pengar...men sanningen är att kör de med Unreal så kommer de betala mer i royalties än vad de någonsin kommer göra med Unitys modell. Det går dessutom att betala för att slippa hela install-grejen, och få ett bestämd och fast utgift genom att köra Unity Industry.

Det är inte över bara för att alla gråter. Då borde EA ha varit i konkurs för 15 år sedan.

Medlem
Skrivet av Albax11:

Det måste vara olagligt att "shorta" ett företag sådär efter man tar ut aktier. Man saboterar ju för företaget. Starbreeze blev ju undersökta för bland annat liknande shenanigans, om jag inte minns fel.

Om du tänker på när de gick i kånken så var det för att VDn sålt massor innan, men det var stor skillnad. VDn sålde ju då enormt mycket av sina aktier (han blev tvångsinlöst pga djup belåning, så out of his hands). I detta fallet har VD sålt 2000 aktier, och har 3.11 miljoner aktier kvar.

Det är fortfarande gränsfall till insider-trading dock, men eftersom han sålt kontinuerligt över hela året så hade jag inte lagt så mycket vikt vid det. Speciellt inte med den lilla summan aktier som faktiskt sålts i förhållande till hans totala innehav.

Medlem
Skrivet av lonian:

2019 sålde Hollow knight 2.8 miljoner kopior. Man kan ju bara gissa vad det sålt till dagens datum. 5 miljoner?

Men det sker inte retroaktivt. De kommer inte få en faktura för dem försäljningarna. Det kommer gälla Hollow Knight, men försäljningar de gör framöver, inte sådana de gjort historiskt.

Medlem
Skrivet av meat4u:

Jag håller med dig här, också uppskattat att du sprider riktig information och inte bara följer pöbel högaffel retoriken.
Med största anledningen är detta tilltag ett sätt att få mer inkomst från mobilspel. Har för mig att jag läste att 40% av alla spel som görs med Unity är för mobilmarknaden, medans 90% av deras inkomster kommer därifrån.
Deras VD är övertygad att mobilspel är den stora kassakon (enklast att tjäna pengar via volym).

Det här är ett sätt att få små indie studier som har stor framgång att betala det dyraste abonnemanget per seat. Få betalat per nerladdning (enkelt på mobil) samt i slutändan, försöka flytta kunder in på en Unity specifik platform där dom kan kontrollera reklam, distribution osv.

Från ett företag som bara försöker tjäna pengar är det helt logiskt. Men hur dom har gjort det är helt galet. Kund relationen har fått sig en rejäl smocka.
Sen har Unity i min erfarenhet alltid haft skit kund support och är rent generellt ostabilt för stora PC projekt.

Jag tror dom helt försöker att placera sig för 2d och mobilspel.

Håller med! Tror inte just de placerar sig för 2d och mobilspel enbart, men tror helt klart att mycket av dessa ändringar kommer från att man vill attackera mobilmarknaden.

Skrivet av JohannaBjärred:

Deras VD är ju en fruktansvärd människa, garanterat psykopat. Med det sagt så kan man ju inte gå omkring och mordhota folk. Vilka nötter..

Nu är ju de flesta VD:ar psykopater, vilket ofta är bra. Det finns en anledning till varför de anställs.
Tyvärr finns det korkade och kortsiktiga psykopater på den nivån också.

Exakt, hot ger inget för den som hotar. Faktum är att det ger detta företag ännu mer figurativt bly att använda mot alla.

123
Skriv svar