SSD rekommendation?

Medlem
SSD rekommendation?

Tjena!

Jag behöver utöka med en SSD. Vad har ni för rekommendationer? Jag tar mycket foton, spelar in och utöver att spela så gillar jag att redigera videos så det börjar bli dåligt med utrymme. Vill helst ha en med minst 2tb!

Jag har kikat på följande: Samsung 990/980 PRO, SK Hynix Platinium eller Team Group Cardea.
Några av dessa finns dock endast på Amazon, vad det nu kan bero på.

Mina specs:

Tack i förväg för era tips & trevlig helg!

Medlem

Den första var ju snorbillig för 2TB, dock så verkar hållbarheten lite tveksam när jag läser lite om den?

Tack för tipset!

Medlem
Skrivet av zevile:

Den första var ju snorbillig för 2TB, dock så verkar hållbarheten lite tveksam när jag läser lite om den?

Tack för tipset!

Hållbarheten? Kan garantera dig att den håller precis lika bra som de du länkade.

Medlem

@zeville har tyvärr inte så många rekommendationer förutom Samsung 970 Pro/Evo Plus (oklart hur prisvärda de är numera). De diskar som Bobiri skickade ovan verkar helt klart vara solida.

I brist på rekommendationer skickar jag med ett tänkvärt tips, men kan ju vara så att du redan reflekterat över det
Ditt moderkort har stöd för PCIe Gen 3, så du kommer inte se skymten av de hastigheter som anges för diskar med skriv/läshastighet över 4000 MB/s (som är ungefärligt max för PCIe 3.0x4).
Så om du vill spara någon hundralapp så finns det möjlighet, utan att tumma på kvalitet. Är väl en annan femma om du har planerat att uppgradera resten av datorn inom en snar framtid och vill ha en riktigt snabb disk till den.

Se också över så att du har senaste BIOS och kolla om ASUS angett något speciellt ang. M2 diskar i deras kompabilitetslista för ditt moderkort.


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Hållbarheten? Kan garantera dig att den håller precis lika bra som de du länkade.

Nej? QLC har sämre hållbarhet. SLC har bäst, tål alltså flest skrivningar.
SLC > MLC > TLC > QLC

Nämnda i tråden har:
Samsung 980/990 Pro: MLC
Kingston KC3000: TLC
Crucial P3 Plus: QLC
SK Hynix Platinum P41: TLC
Teamgroup Cardea A440 Pro: TLC

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

@zeville har tyvärr inte så många rekommendationer förutom Samsung 970 Pro/Evo Plus (oklart hur prisvärda de är numera). De diskar som Bobiri skickade ovan verkar helt klart vara solida.

I brist på rekommendationer skickar jag med ett tänkvärt tips, men kan ju vara så att du redan reflekterat över det
Ditt moderkort har stöd för PCIe Gen 3, så du kommer inte se skymten av de hastigheter som anges för diskar med skriv/läshastighet över 4000 MB/s (som är ungefärligt max för PCIe 3.0x4).
Så om du vill spara någon hundralapp så finns det möjlighet, utan att tumma på kvalitet. Är väl en annan femma om du har planerat att uppgradera resten av datorn inom en snar framtid och vill ha en riktigt snabb disk till den.

Se också över så att du har senaste BIOS och kolla om ASUS angett något speciellt ang. M2 diskar i deras kompabilitetslista för ditt moderkort.

Nej precis, tänkte uppdatera moderkortet i framtiden! Sen känns det ganska viktigt att ha kvalité just på lagring, suger ju att förlora all data (been there done that)
Ska kolla BIOS & kompatibilitet, tack!

Skrivet av Loxus:

Nej? QLC har sämre hållbarhet. SLC har bäst, tål alltså flest skrivningar.
SLC > MLC > TLC > QLC

Nämnda i tråden har:
Samsung 980/990 Pro: MLC
Kingston KC3000: TLC
Crucial P3 Plus: QLC
SK Hynix Platinum P41: TLC
Teamgroup Cardea A440 Pro: TLC

Det var mer än vad jag visste, att diskarna håller länge är viktigt för mig! Tack!

1
Skriv svar