Robot
Flashback 2

Sen recensionskod måste inte betyda att spelet suger. Men ibland så...

#flashback-2


Medlem

Ger endå recensionen väl godkänt för den är nog mer underhållande än spelet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det här var det andra spelet jag såg fram emot efter Tintin och båda har fått taskiga reviews

KoP
Medlem

Räckte med att jag såg screenshotsen för nån vecka sedan för att förstå att detta inte skulle bli en värdig uppföljare.

En av sakerna dom hade kunnat gjort var att lägga sig närmare originalgrafiken (och skippa 2.5D). Nu ser det det bara oinspirerat och generiskt ut.

Medlem

Tråkigt för många berörda parter, men väldigt uppfriskande att läsa en 1-recension!

Medlem

Helt enligt förväntan.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

It's not a lake, it's an ocean

Fasen vad trist.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ouch! Tråkigt för fans av originalet.

Medlem

Ja... trist minst sagt. Såg fram emot detta och har därför inte följt det speciellt heller (vill oftast ha ofärgat eget intryck). Men när det verkar som att recensionen är bättre än själva ämnet för den så är det ju...

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Det här var det andra spelet jag såg fram emot efter Tintin och båda har fått taskiga reviews

Samma utgivare, som förövrigt har lyckats pumpa ut 5 spel hitils i november. Kan kanske vara en del av förklaringen.

Skribent
Skrivet av KoP:

En av sakerna dom hade kunnat gjort var att lägga sig närmare originalgrafiken (och skippa 2.5D). Nu ser det det bara oinspirerat och generiskt ut.

Ja, men lite så. Det hade gått utmärkt att göra en klassisk sidoscrollare och förfina originalkonceptet. Men istället valde de....detta.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Verkligen inget att förvånas över, tyvärr. Det är ju ändå swing-and-miss studion Microids som är utvecklare, samt att det inte har sett superbra ut i trailers heller. Och det var ju precis samma problem med HD-remaken också: dålig kontroll och ett jobbigt sikte, helt enkelt 2.5D som bara är i vägen istället för att tillföra någonting positivt till spelets gameplay.

Igår behövde jag för övrigt spela om 1 timme dels för att det är så himla random med auto-saves och att förstå när det blir en sådan, dels för att både den senaste sparfilen _och även_ den innan hade en bugg i sig som gjorde att jag inte kunde ta mig framåt vid två olika tillfällen...

Som tur var tog det bara typ 10-15 minuter att komma ikapp, nu när jag visste vad jag skulle göra och eftersom det går att snabbt trycka sig igenom dialoger. Därefter hade jag en helt förbluffande tråkig fight mech vs. mech. Gud vet vad det skulle tillföra och vem som hade regisserat detta, helt ofattbart dåligt och tråkigt gjort - som så mycket annat.

Det bästa med Flashback 2 är att det _inte_ pissar på Fade to Black, nu när det visar sig vara en föregångare (8 år tidigare), samt den grymt fina samlarutgåvan med en riktigt snygg Conrad-staty - som säkerligen kommer att rasa i pris när nu spelet får ett så himla dåligt mottagande.

Redaktör
Skrivet av ConraDargo:

Verkligen inget att förvånas över, tyvärr. Det är ju ändå swing-and-miss studion Microids som är utvecklare, samt att det inte har sett superbra ut i trailers heller. Och det var ju precis samma problem med HD-remaken också: dålig kontroll och ett jobbigt sikte, helt enkelt 2.5D som bara är i vägen istället för att tillföra någonting positivt till spelets gameplay.

Igår behövde jag för övrigt spela om 1 timme dels för att det är så himla random med auto-saves och att förstå när det blir en sådan, dels för att både den senaste sparfilen _och även_ den innan hade en bugg i sig som gjorde att jag inte kunde ta mig framåt vid två olika tillfällen...

Som tur var tog det bara typ 10-15 minuter att komma ikapp, nu när jag visste vad jag skulle göra och eftersom det går att snabbt trycka sig igenom dialoger. Därefter hade jag en helt förbluffande tråkig fight mech vs. mech. Gud vet vad det skulle tillföra och vem som hade regisserat detta, helt ofattbart dåligt och tråkigt gjort - som så mycket annat.

Det bästa med Flashback 2 är att det _inte_ pissar på Fade to Black, nu när det visar sig vara en föregångare (8 år tidigare), samt den grymt fina samlarutgåvan med en riktigt snygg Conrad-staty - som säkerligen kommer att rasa i pris när nu spelet får ett så himla dåligt mottagande.

Kul... nej, inte kul, men intressant att få en till åsikt. Trist att det är skräp, men tack för info!

Det finns knappt några recensioner där ute heller. Användaromdömena på Steam är "Blandat", 44 procent postiiva. Fast bara 36 bidrag.


signatur
Medlem

Skippade Tintin och Flashback 2 och la pengarna på The Invincible och American Arcadia. Mycket nöjd med dom men besviken att två spel som jag såg fram emot blev så dåliga

Skribent
Skrivet av ConraDargo:

Verkligen inget att förvånas över, tyvärr. Det är ju ändå swing-and-miss studion Microids som är utvecklare, samt att det inte har sett superbra ut i trailers heller. Och det var ju precis samma problem med HD-remaken också: dålig kontroll och ett jobbigt sikte, helt enkelt 2.5D som bara är i vägen istället för att tillföra någonting positivt till spelets gameplay.

Igår behövde jag för övrigt spela om 1 timme dels för att det är så himla random med auto-saves och att förstå när det blir en sådan, dels för att både den senaste sparfilen _och även_ den innan hade en bugg i sig som gjorde att jag inte kunde ta mig framåt vid två olika tillfällen...

Som tur var tog det bara typ 10-15 minuter att komma ikapp, nu när jag visste vad jag skulle göra och eftersom det går att snabbt trycka sig igenom dialoger. Därefter hade jag en helt förbluffande tråkig fight mech vs. mech. Gud vet vad det skulle tillföra och vem som hade regisserat detta, helt ofattbart dåligt och tråkigt gjort - som så mycket annat.

Det bästa med Flashback 2 är att det _inte_ pissar på Fade to Black, nu när det visar sig vara en föregångare (8 år tidigare), samt den grymt fina samlarutgåvan med en riktigt snygg Conrad-staty - som säkerligen kommer att rasa i pris när nu spelet får ett så himla dåligt mottagande.

Tänkte på dig när jag såg betyget...fördjävla trist det här! Flashback förtjänas att behandlas på ett bättre sätt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tråkigt.

Jag gillade det första på Amiga-tiden och tänkte att detta kanske kunde bli något jag kunde köpa på någon framtida rea.

Medlem

Recensionen får 5/5 dock. Det finns inget bättre än en riktig sågning av en uppenbart förbannad recensent 😂

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Recensionen får 5/5 dock. Det finns inget bättre än en riktig sågning av en uppenbart förbannad recensent 😂

Haha, håller med. Spel: 1/5, Recension 5/5.

Mycket underhållande recension. Har inte ens hört talas om detta spelet förrän jag såg recensionen, så det säger ju en del också. Och att ett så pass enkelt spel kan vara så buggigt är rätt fantastiskt.

Nåväl, arkiverar spelet för framtida historiker att förundras över :).

Medlem

Flashback 2
Gollum
King Kong

Mitt i det bästa spelåret på länge med otaliga värdiga GotY kandidater. Då. Då dyker dessa tre upp för en bitter strid om sista platsen.

Min röst är på Gollum, för sitt alvspråks-DLC och att den franscisen är mer helgad. Skymfen blir större liksom.

Medlem

Synd, Flashback var ju riktigt kul på Amiga. Flashback 2 var ju inget spel jag hade koll på, men det var inte American Arcadia heller. Och American Arcadia var lätt det bästa spelet jag spelat på länge.
Så olika det kan vara, Flashback 2 hade säkert kunnat blivit bra om någon annan gjort det.

Medlem

Testade demot för typ en månad sen på Steam Next Fest och nästan alla problem som nämns var tydliga i den korta del man kunde spela då. Och eftersom det bara var en månad kvar till release var det tydligt att dom inte skulle göra något vettigt av det.

Synd att ett sånt fint IP hamnar hos en shovelware-studio som Microids.

Medlem

Kanske vi borde ha, rösta årets sämsta spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Stort fan av originalet och var riktigt hypad inför detta och hade förhandsbokat en fysisk utgåva då jag tyckte dess steelbook såg cool ut. Men efter diverse varningssignaler så avbeställde jag det och är glad över att jag gjorde det. Men kommer nog ändå att köpa spelet ändå, så småningom, kanske man kan hitta det på en generös rea i sommar.

Skrivet av Kazutoyo:

Stort fan av originalet och var riktigt hypad inför detta och hade förhandsbokat en fysisk utgåva då jag tyckte dess steelbook såg cool ut. Men efter diverse varningssignaler så avbeställde jag det och är glad över att jag gjorde det. Men kommer nog ändå att köpa spelet ändå, så småningom, kanske man kan hitta det på en generös rea i sommar.

Aja baja man ska aldrig förhands boka


signatur

New life, New hope

Medlem

Vilket är värst - Flashback 2 eller den horribla Flashback-remaken som sket på allt som gjorde originalet så kul?

Medlem
Skrivet av androsynth:

Vilket är värst - Flashback 2 eller den horribla Flashback-remaken som sket på allt som gjorde originalet så kul?

Jag röstar absolut på remaken. Tveklöst.

Skribent
Skrivet av Evilof:

Flashback 2
Gollum
King Kong

Mitt i det bästa spelåret på länge med otaliga värdiga GotY kandidater. Då. Då dyker dessa tre upp för en bitter strid om sista platsen.

Min röst är på Gollum, för sitt alvspråks-DLC och att den franscisen är mer helgad. Skymfen blir större liksom.

Nya Walking Dead-spelet ska också vara en kandidat hörde jag....helt jävla horribelt tydligen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Storsågning

Var intresserad av Flashback 2. Men sen plockade du fram både röjsågen och flismaskinen i din recension. Det blev det inte mycket intresse kvar.

Spoiler

Jag kommer inte köpa spelet

Medlem
Skrivet av bernie:

Spoiler

Jag kommer inte köpa spelet

Say whaaaaaat!? 🫨

Skribent
Skrivet av bernie:

Var intresserad av Flashback 2. Men sen plockade du fram både röjsågen och flismaskinen i din recension. Det blev det inte mycket intresse kvar.

Haha. Skön metafor.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

1
Skriv svar